۱۶ حقیقت تکان دهنده در مورد اکستازی که احتمالاً از آنها مطلع نبودید

۱۶ حقیقت تکان دهنده در مورد اکستازی که احتمالاً از آنها مطلع نبودید

MDMA (۳و۴ متیلن‌ دی‌اکسید – متآمفتامین) که به طور عمومی به اکستازی مشهور است، یکی از رایج ترین داروهای مورد استفاده در پارتی ها و مهمانی ها در میان جوانان در سراسر دنیا، به ویژه در کشور آمریکا به شمار می رود.

این دارو از خانواده آمفتامین و فنتیل‌آمین است. با وجود آگاهی از عوارض مخرب این دارو، جوانان برای شادی و هیجان و فرار از افکار ناراحت کننده، به مصرف آن مبادرت می ورزند.

تاثیرات اکستاسی همانند شادی، هیجان و احساس صمیمیت با دیگران کاملا موقتی بوده و در طولانی مدت می تواند آثار مخربی روی ذهن و جسم مصرف کننده بر جای بگذارد.

ام دی ام ای، موجب افزایش آزاد سازی «سروتونین»، «دوپامین» و «نورآدرنالین» در مغز شده و به همین خاطر شادی‌ آور است و اضطراب فرد را تا حد زیادی کاهش می‌ دهد.

در این راستا و برای آشنایی بیشتر با اکستازی از شما دعوت می کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ecstasy-ptsd-2016-w900

نام های خیابانی

اکستازی با نام های مولی، اکستازی، اکس تی سی، اکس، ای، آدم، حوا، صافی، آغوش، قرص عشق، سرعت عشاق و صلح نیز در میان مردم شناخته می شود.

کشف

1-w900

MDMA یا اکستازی نخستین بار در سال ۱۹۱۲ میلادی در آزمایشگاه «مِرک» به عنوان داروی کاهش دهنده اشتها ساخته شد اما نتوانست مجوز قانونی برای تولید را کسب کند. بعدها در ارتش برای سربازان مورداستفاده قرار می گرفت اما به دلیل تاثیرات منفی آمفتامین ها، پیش از سال ۱۹۸۵ میلادی، مصرف آن  غیر قانونی اعلام شد.

مخدر طراح

2-w900

اکستازی یکی از مخدرهای طراح (دیزاینر دراگ) است که امروز در آزمایشگاه های زیرزمینی و با دستکاری ساختمان شیمیایی داروها تهیه می شود. سازندگان این مخدر به منظور گرفتار نشدن در چنگال قانون، دستکاری های جزئی در فرمول شیمیایی این مواد انجام داده و یک مخدر جدید می سازند. اکستازی دقیقا یکی از داروهایی است که به این صورت کشف و ساخته شده است.

پر مصرف ترین دارو

0-w900

در حال حاضر، پس از الکل، ماری جوانا و آمفتامین ها، اکستازی بیشترین آمار مصرف در میان جوانان را به خود اختصاص داده است.

بمبینگ اند پلاگینگ

اکستازی را به دو صورت پودر و قرص مصرف می کننند. پودر را با زبان جذب می کنند و قرص را با آب قورت می دهند. بعضی ها پودر را بسته بندی کرده و سپس قورت می دهند و برخی دیگر آن را تزریق می کنند. روش اول را بمبینگ و روش دوم را پلاگینگ می گویند.

داروی مهمانی

ام دی ام ای به عنوان قرص مهمانی مشهور است که در بسیاری از پارتی های پر جمعیت آمریکایی مرسوم است. برخی از مصرف کننده ها آن را «دومین تابستان عشق» نیز خطاب می کنند. اما این روزها شاهد ورود این دارو به حوزه های خصوصی تر و اجتماعات کوچک تر همانند مدارس، کالج ها و خوابگاه ها نیز هستیم.

دسته جدیدی از داروها

Empathogens یک دسته جدید در میان داروهاست که تاثیرات آن مشابه اکستازی است اما اثرات مخرب تری دارد.

روان گردان

baboonbrains-w900

اکستازی موجب آزادسازی سروتونین در مغز می شود. سپس از جذب دوباره آن پیشگیری کرده و مغز مملو از این ماده شیمیایی می شود. به همین خاطر مصرف کننده دچار حس شادی بیش از اندازه و سرخوشی می شود. این فرایند موجب می شود تا فرد، رنگ ها و صداها را در بالاترین درجه حس کرده و صمیمیت زیادی با دیگران احساس کند.

پائین آمدن

6-w900

پس از تجربه هیجان و شادی زیاد، فرد دچار تنزل احساس شده و اصطلاحا پائین می آید. از نشانه های داون شدن می توان به بدبینی، ترس، افسردگی، اضطراب و اختلال خواب اشاره کرد. این موارد زمانی احساس می شوند که سروتونین مغز به طور کامل از بین می رود.

موجب کاهش آب بدن می شود

سو مصرف MDMA در حرارت معمول بدن تاثیر گذاشته و موجب افزایش دمای بدن می شود. این امر موجب از دست رفتن آب بدن در نتیجه تعریق زیاد می شود. البته اکستازی بدن را مجبور به ترشح هورمونی می کند که موجب توقف ادرار شده و از این رو نوشیدن آب زیاد باعث از بین رفتن تعادل نمک در بدن می شود. این فرایندها موجب ایجاد اختلال در بدن و گاها موجب مرگ فرد می گردد.

داروهای ترکیبی رایج

Ecstasy-pills-w900

در حال حاضر، مصرف کننده های اکستازی آن را با داروهای دیگر ترکیب کرده و نام های دلخواه خود را روی آن می گذارند. به طور مثال، «آبنبات» ترکیب اکس با ال اس دی است یا مثلا «حرکت هیپی» به ترکیب اکس با داروی هذیان آور سیلوسیبین گفته می شود.

بامپز

«بامپز» اصطلاحی است که برای مصرف دوباره اکس پیش از اینکه اثرات دوز مصرفی قبلی از بدن خارج شده باشد، به کار می رود. بامپز در بیشتر موارد به اوردوز منجر می شود.

ترک اکستازی

ترک کردن اکستازی پس از یک دوره طولانی مصرف می تواند به افسردگی شدید در فرد منجر شود. نشانه های ترک این دارو شامل خستگی، افسردگی، نیاز به مصرف اکس، اضطراب و مشکلات خواب است. خوب است بدانید که این نشانه ها پس از یک هفته و در بدترین حالت، پس از یک ماه به طور کامل از بین می روند.

رفتارهای پر خطر

مصرف اکستازی موجب می شود تا فرد به انجام رفتارهای پر خطر مبادرت بورزد. روان گردان بودن اکس باعث می شود تا فرد به طور موقت توان تشخیص خطرات فعالیت های خود را متوجه نشده و مثلا از پشت بام یا از ماشین در حال حرکت به بیرون بپرد.

ویژگی های درمانی

fb9b33bd572d0523575ed5218c9ede2d-w900

با اینکه اکستازی به عنوان داروی مضر و پرخطر شناخته می شود اما محققان به دنبال کشف مزیت های آن به منظور درمان برخی اختلالات همانند استرس و اضطراب در بیماران سرطانی هستند.

عوارض بلندمدت

اکستازی روی سروتونین مغز و واکنش های ارتباطی فرد تاثیر می گذارد. گفته می شود که ام دی ام ای روی مغز تاثیرات مخرب داشته و در طولانی مدت می تواند  موجب از بین رفتن حافظه و قدرت یادگیری فرد شود. از آنجا که در سیستم دمایی بدن نیز اختلال ایجا می کند، می تواند به بیماری هایی همانند هیپوترمی، مشکل کبد یا کلیه منجر شده و موجل انسداد رگ های قلبی بشود.

۳ نظر

ورود

  • Milad خرداد ۵, ۱۳۹۶

    فیلتر شده ! خخخ
    واقعا یک مشت نخود مغز داریم که هى فیلتر میکنند

  • سینا شهریور ۲۲, ۱۳۹۶

    سلام. مطلب خوبی بود. لطفا در مورد داروهای روان‌گردان مثل ریتالین مطالب جامعی قرار بدین. حتی اگر امکانش هست از پزشکان متخصص هم استفاده کنید. ممنون.

  • Hakan دی ۲۹, ۱۴۰۲

    خودم