خواص عجیب و بسیار جالب پوست پرتقال که شاید نمی‌دانستید

خواص عجیب و بسیار جالب پوست پرتقال که شاید نمی‌دانستید

پرتقال یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌هاست و این ادعا بر کسی پوشیده نیست. اما آیا می‌دانستید که پوست این میوه هم فواید زیادی دارد و بهتر است که آن را دور نیندازید؟

تا الان شنیده‌اید که می‌گویند پوست میوه سالم‌ترین و مفیدترین بخش آن است؟ در مورد سیب می‌توان به پوست میوه فکر کرد اما پرتقال نه! اما ما در ادامه برایتان از فواید عجیب و جالب پوست پرتقال نوشته‌ایم تا دفعه بعدی که خواستید این میوه را میل کنید، پوست‌هایش را نگه دارید.

فواید پوست پرتقال چیست؟

برخی کارشناسان بر این باور هستند که پوست پرتقال مملو از فلاونوئید و دیگر مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال‌) مفید است که فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند. جالب است بدانید گوشت میوه پرتقال حدود ۷۱ میلی‌گرم ویتامین C دارد و این در حالیست که پوست آن حاوی ۱۳۶ میلی‌گرم از این ویتامین است.

پوست پرتقال مملو از مس، کلسیم، منیزیوم، فولات، ویتامین A ، ویتامین‌های خانواده B و فیبر خوراکی است.

تمامی این مواد معدنی و ویتامین‌ها برای تقویت و بهبود سلامتی بدن انسان بسیار مناسب و بعضا ضروری هستند. حالا تصور کنید همه آنها یک جا در پوست یک میوه زمستانی جمع شده و می‌توان از خواصشان بهره گرفت.

10 مزیت جالب و عجیب پوست پرتقال
پوست پرتقال خرد شده را به آب اضافه کنید و بگذارید به مدت یک شب بماند. روز بعد، می‌توانید این مخلوط را به موهای خود بزنید تا از شوره سر خلاص شوید.

معرفی خواص پوست پرتقال برای بدن انسان

۱- پوست پرتقال از سرطان پیشگیری می‌کند

بر اساس مطالعات علمی صورت گرفته، فلاونوئید (زردینه / رنگیزه) مانع از ورود و رشد پروتئینی موسوم به RLIP76 می‌شود که نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری سرطان دارد. پوست این میوه همچنین حاوی مواد دیگری به نام لیمونین است که خطر پدیدار شدن سرطان را از بین می‌برد.

همچنین در دیگر یافته‌های علمی هم ثابت شده که پوست مرکبات به طور کلی برای پیشگیری از فعالیت سلول‌های سرطانی نقش موثر و مفیدی دارند.

۲- پوست پرتقال سبب بهبود سلامت ریه‌ها می‌شود

به لطف وجود ویتامین C زیاد، پوست پرتقال از گرفتگی و تراکم در ریه‌ها پیشگیری کرده و به پاکسازی این عضو مهم بدن می‌پردازد. ویتامین ث همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود با دفع کردن آلودگی‌ها از عفونت ریه‌ها پیشگیری می‌کند.

پوست پرتقال همچنین با پاکسازی ریه‌ها هرگونه خلطی را از بین می‌برد و با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند نشانه‌های سرماخوردگی و آنفولانزا را از بین ببرد.

۳- پوست پرتقال به درمان دیابت کمک می‌کند

پوست پرتقال حاوی مقادیر زیادی پکتین است، فیبری که برای تنظیم میزان قند خون شهرت دارد. این ماده در تضمین سلامت افراد مبتلا به دیابت نقش مهمی ایفا می‌کند. مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که درمان دیابت با عصاره پوست پرتقال تا حد زیادی در از بین بردن «نفروپاتی دیابتی» موثر است. همچنین پوست پرتقال پروتئینی به نام RLIP76 که در بالا هم اشاره کردیم را دفع می‌کند و بدین طریق می‌تواند از شکل‌گیری دیابت پیشگیری کند.

همچنین باید گفت شاخص گلوکز این میوه ۵ است – به این معنی که پوست پرتقال افزایش اندکی در قند خون فرد ایجاد می‌کند.

۴- پوست پرتقال سبب تقویت عملکرد قلب می‌شود

پوست پرتقال حاوی فلاونوئیدی موسوم به هسپریدین است که به کاهش میزان کلسترول خون و فشار خون کمک می‌کند. این پوست همچنین خاصیت ضد التهابی دارد. یعنی اگر بیماری‌های قلبی در اثر التهاب به وجود آمده باشند از پوست پرتقال برای درمان آنها می‌توان استفاده کرد.

از دیگر مواد موجود در پوست این میوه باید به فلاون (ماده شیمیایی بی‌‎رنگ و متبلور) پلیمتوکسیلات اشاره کرد که سبب کاهش میزان کلسترول خون می‌شود. این ماده بسیار بهتر از داروهایی عمل می‌کند که توسط پزشکان تجویز می‌شود.

خواص درمانی پوست پرتقال
پوست پرتقال را در مکان‌هایی که امکان وجود پشه، مورچه‌ها و شب‌پره هست، قرار دهید برخی عناصر موجود در پوست پرتقال، باعث دور شدن این حشرات از محل می‌شوند.

۵- پوست پرتقال به کاهش وزن کمک می‌کند

شاید جالب باشد بدانید این پوستی که همیشه دور می‌اندازید و به آن بی‌توجه هستید یکی از بهترین گزینه‌ها برای رسیدن به تناسب اندام بشمار می‌رود. پرتقال به طور کلی کالری بسیار کمی دارد و به همین خاطر بسیار خوب است که آن را به رژیم غذایی لاغری خود آن را اضافه کنید. همچنین این میوه مملو از فیبر خوراکی است که می‌تواند میزان اشتهای فرد را کنترل کند.

پوست پرتقال حاوی ویتامین C است که در سوزاندن چربی نقش مهمی ایفا می‌کند.

۶- پوست پرتقال برای تقویت چشم‌ها مفید است

موادی همچون لیمونین، دیکانال و سیترال موجود در پوست پرتقال برای تقویت بینایی و سلامت چشم‌ها بسیار مفید است. همچنین خاصیت ضد التهابی دارد که با عفونت مبارزه کرده و به تقویت بینایی می‌پردازد.

۷- پوست پرتقال برای تقویت سیستم گوارش بسیار مفید است

فیبر موجود در پوست پرتقال گوارش و سیستم هضم غذا را تقویت می‌کند و بهبود می‌بخشد. مطالعات علمی نشان می‌دهند که پوست مرکبات از دوران باستان برای درمان اختلال‌های گوارشی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

۸- پوست پرتقال التهاب را از بین می‌برد

یک تحقیق علمی در نیویورک نشان داده که پوست پرتقال خاصیت ضد التهابی دارد و همانند داروهای ضد التهاب عمل می‌کند. فلاونوئید موجود در پوست پرتقال همچنین برای نفوذ به غشا و  درمان التهاب شهرت دارد.

۹- پوست پرتقال از دندان‌ها هم محافظت می‌کند

به لطف خاصیت آنتی باکتریال موجود در پوست پرتقال، این ماده می‌تواند به سلامت هر چه بیشتر دندان‌ها کمک کند. همچنین با استفاده از پوست پرتقال می‌توانید دندان‌های خود را سفید کنید. لیمونین موجود در پوست پرتقال همچنین به عنوان یک رایحه طبیعی و حلال کار می‌کند و به روشی طبیعی به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند.

۱۰- پوست پرتقال برای درخشش پوست مفید است

برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه، سلول‌های مرده، اکنه و لکه‌های پوستی و سفید کردن پوست می‌توانید از پوست پرتقال استفاده کنید. همچنین با اضافه کردن شیر یا کشک به آن می‌توانید سبب از بین رفتن تیره‌گی‌ها و درخشش بیشتر پوست شوید.

چگونه از پوست پرتقال استفاده کنیم؟

10 مزیت جالب و عجیب پوست پرتقال
خوش‌بو کننده هوا: درون قابلمه کمی آب بریزید. پوست پرتقال را درون آن بریزید و روی حرارت کم گاز بگذارید تا بخار این مخلوط در هوا پخش شود.

خب، تمامی موارد بالا بسیار جالب توجه بودند اما این سوال پیش می‌آید که از پوست این میوه چگونه می‌توان استفاده کرد؟

دمنوش پوست پرتقال: پرتقال را تمیز بشویید. آن را به همراه آب درون کتری یا قابلمه بریزید و روی شعله زیاد بگذارید تا جوش بیاید. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید پوست پرتقال به مدت یک ساعت درون این آب دم بکشد. دمنوش را از صافی عبور دهید و بنوشید.

نرم کردن لب: روغن بادام، مقدار کمی شکر و پودر پوست پرتقال را با هم مخلوط کنید و به لب هایتان بزنید.

لیف پوست پرتقال: پوست پرتقال را در گاز پانسمان قرار دهید و از آن به عنوان لیف در حمام استفاده کنید. این روش ساده‌ترین روش برای لایه‌برداری بدن است.

بوگیر کیف و کفش: از بین بردن بوی کفش از دیگر کاربردهای پوست پرتقال است. پوست پرتقال را در کیف، لباس یا کفش خود قرار دهید تا به طور کامل بوی ناخوشایند آن را جذب کند.

ماسک پوست پرتقال: به مقدار مساوی شیر و پودر پرتقال را با هم مخلوط کنید تا خمیر سفتی به دست بیاید. این ماسک را روی پوست بگذارید و بعد از ۳۰ دقیقه بشویید. این ماسک به حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند.

منبع: stylecraze
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود