نوروز گردی با بهترین آٖلبوم های موسیقی سال ۹۷: از «رستاک» تا «چاوشی»

آلبوم «ابراهیم» از محسن چاوشی، ۲ میلیارد تومان فروش داشت

نوروز گردی با بهترین آٖلبوم های موسیقی سال ۹۷: از «رستاک» تا «چاوشی»

پر فروش ترین آٖلبوم های موسیقی سال ۹۷ و پر فروش ترین فیلم های سینمایی سال ۹۷، الزاما، بهترین‌ها نیستند. اما به هر حال، در نوروز ۹۸، فرصتی فراهم می شود تا در میان دید و بازدید های عید، گشتی بزنیم در مهم ترین اتفاقات هنری در عرصه موسیقی در سالی که گذشت. در سال ۹۷، آلبوم بهار از گروه رستاک و آلبوم ابراهیم از محسن چاوشی، فروش خوبی را تجربه کردند. گزارش نوروزی سرویس هنری، نگاهی دارد به آلبوم های موفق سال ۹۷. با ما همراه باشید.

«شهر دیوونه»؛ هدیه ای برای افشین یدللهی

آلبوم شهر دیوونه با صدای احسان خواجه‌امیری روز چهارشنبه سوم بهمن ۹۷ منتشر شد. شهر دیوونه، نهمین آلبوم احسان خواجه امیری پس از آلبوم‌های زیر است:

  • من و بابا
  • برای اولین بار
  • سلام آخر
  • فصل تازه
  • یه خاطره از فردا
  • عاشقانه ها
  • پائیز تنهایی
  • ۳۰ سالگی

این آلبوم شامل ۱۰ قطعه با نام‌های: شهر دیوونه، ترکم کرد، غریبه، لب‌تر کن، تو بارون، با دلم، میرم، وقتی می‌خندی، خلاصم کن و صحنه است.

روزبه بمانی، پدرام کشتکار، سعید زمانی، معین راهبر، مهدی ایوبی، زهرا عاملی، سعید شمس، آرش محرابی، ساره تاجیک، عاطفه حبیبی، امیر حسین فیض، وحید پویان، فرشید ادهمی، بهداد ضرغامی از جمله هنرمندانی هستند که در آلبوم جدید احسان خواجه امیری همکاری کرده‌اند.

«ابراهیم» جنجالی و پرفروش چاوشی

نهمین آلبوم رسمی محسن چاوشی ۱۱ شهریورماه ۹۷ پس از یک ماه حاشیه و جنجال روانه بازار موسیقی کشور شد.

«بِبُر به نام خداوندت»، «در آستانه پیری»، «همراه خاک اره»، «لطفا به بند اول سبابه‌ات بگو»،‌ «ی ماه مهر»، «جهان فاسد مردم را»، شش قطعه آلبوم ابراهیم را تشکیل می‌دهند که همگی از سروده‌های حسین صفا هستند. موسیقی این آلبوم تماماً به عهده خود چاوشی بود و شهاب اکبری و فرشاد حسامی در بخش تنظیم اثر با چاوشی همکاری کردند. میثم مروستی و عادل روحنواز نیز نوازندگان آلبوم هستند.

چاوشی در شناسنامه آلبومش از هنرمندانی چون پرویز پرستویی، حمید فرخ‌نژاد، حسن فتحی، رضا رشیدپور، امیر جعفری، علی ضیا و… که در روز‌های پرخبر و حواشی این آلبوم از او و آثارش حمایت کردند نیز تشکر و تقدیر کرد. هادی حسینی تهیه کننده آلبوم ابراهیم یک ماه پس از انتشار آلبوم اعلام کرد که ابراهیم بیش از دو میلیارد تومان فروش کرده است.

والسی برای جانان

آلبوم «والسی برای جانان» اثری است از امیر عظیمی. او پیش از این اولین آلبوم خود به نام در سوگ خاطرات از دست رفته را منتشر کرده بود. این مجموعه که شهریور امسال منتشر شد، شامل ۱۰ آهنگ بی‌کلام و اولین تجربه امیر عظیمی در زمینه تک‌نوازی ویولن و پیانو در کنار آهنگسازی آلبوم است.

آهنگ‌ها اکثرا ریتمی ملایم و آرامش‌بخش دارند. از دیگر نوازندگان این اثر می‌توان به داریوش بیژنی، بردیا کیارس، پدرام یوسفی و رضا فدوی‌نیا اشاره کرد. «والسی برای جانان» به نسبت ژانرش، با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و چند هفته در لیست پرفروش‌ترین آلبوم‌ها باقی ماند.

همکاری جدید سهراب پورناظری و همایون شجریان

همایون شجریان و سهراب پورناظری پس از برگزاری تور کنسرت‌های ایران من در تهران و خارج از کشور، بالاخره در تابستان امسال با تاخیری چند ماهه آلبوم ایران من را روانه بازار کردند. این آلبوم شامل ۱۱ قطعه آواز و تصنیف است و در آن از سروده‌های شاعران کهن و معاصر مثل فردوسی، سعدی، خواجه شمس‌الدین محمد، اسحاق انور، پوریا سوری و اهورا ایمان بهره گرفته شده است.

در این آلبوم علاوه بر نوازندگان متبحر ایرانی، تعدادی نوازنده خارجی نیز حضور دارند و بخش‌هایی از ضبط این پروژه در خارج از ایران انجام شده است. در این اثر دلنیا آرام به عنوان خواننده سوپرانو حضور داشت و از نوازندگان آن می‌توان به تهمورث پورناظری، آزاد میرزاپور، حسین رضایی‌نیا، آتنا اشتیاقی، استفانی بیبو، سارا چازین و گابریل بیستلین اشاره کرد.

ترانه‌سرایی که خواننده محبوبی شد

روزبه بمانی ترانه‌سرا که سال ۹۶ با قطعه کجا باید برم از توانایی‌های خود در خوانندگی رونمایی کرد، در سال ۹۷ آلبومی را با همین نام به انتشار رساند که با استقبال خوبی مواجه شد. اولین آلبوم مستقل روزبه بمانی با نام “کجا باید برم” ۲۴ مهر ۹۷ روانه بازار موسیقی شد.

در این آلبوم ۱۳ قطعه موسیقایی به مخاطبان ارائه شده است. احسان نی‌زن نوازنده ویولن و ویولا، فرشید ادهمی نوازنده گیتار، مهرداد عالمی نوازنده ویولن سل، فیروز ویسانلو نوازنده گیتار، هومن نامداری نوازنده کلارینت، ابراهیم علوی نوازنده عود، فاضل پیش نوازنده گیتار، میلاد عالمی نوازنده ویولن گروه نوازندگان این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

از «مناجات» تا «حالا که می‌روی» و «بی محابا»

محمد معتمدی در آخرین ماه سال ۹۷ آلبوم جدیدش را که اثری عاشقانه‌ است منتشر کرد. این آلبوم با نام حالا که می‌روی شامل هشت قطعه با آهنگسازی فرید سعادتمند و براساس اشعار محمدمهدی سیار از کتاب رودخوانی است. در این اثر قطعات باور نمی کنی، دل های فروشی، حالا که می روی، نشانی، غم پنهان، آفرینش، کوچه انتظار و کجایی آمده است.

میثم مروستی، علیرضا دریایی، آتنا اشتیاقی، پوررنگ پورشیرازی، رضا تاجبخش، مسعود آرامش، میلاد بیضا، پریسا دلفانی، میلاد سعدی، حمید دلنوازی، آرین قیطاسی، مهرداد عالمی، آرش ناصرالمعمار، بهزاد رواقی، امیر فرهنگ اسکندری و فرشید سعادتمند و فرید سعادتمند، هومن نامداری، میلاد بیضا و علی مزیدی به عنوان تنظیم کننده گروه اجرایی آلبوم حالا که می روی را تشکیل می‌دهند. معتمدی در رمضان امسال هم آلبوم دیگری با نام مناجات را منتشر کرد.

البته معتمدی یک آلبوم دیگربا نام “بی محابا” را نیز چندی پیش روانه بازار موسیقی کرد.

این اثربه آهنگسازی ابراهیم طهرانی پور توسط مرکز موسیقی رها منتشر و راهی بازار موسیقی کشور شده است.

قطعات ای عشق، کوی خرابات، بی‌کمترین بهانه، وعده دیدار، بی‌کلام‌سواران با اشعاری از نعمت الله شمسی پور، عصمت بخارایی، زنده‌یاد حسین امینی و مولانا همراه است که توسط پویا سرایی ساخته شده‌اند. ناگفته نماند میخانه و یار با ماست، دو قطعه دیگر از این آلبوم را تشکیل می‌دهند که با اشعاری از حافظ و با تنظیم امیرحسین و امیرفرهنگ اسکندری و تکنوازی تنبور تولید شده اند.

نوازندگانی که در این آلبوم همکاری داشته‌اند عبارتند از ابراهیم و امیرحسین طهرانی پور (تنبور)، عبدالرضا رهنما (تنبور)، میثم مروستی (ویولن و آلتو) و علی جعفری پویان (ویولن)، آتنا اشتیاقی (ویولنسل)، حسین رضایی‌نیا (دف)، امیرفرهنگ اسکندری و آزاد میرزاپور (عود)، زکریا یوسفی (سازهای کوبه ای) و علیرضا دریایی و امیرحسین اسکندریان (کمانچه) هستند.

کاوه آفاق؛ هم شال هم لوتوس

کاوه آفاق در سال ۹۷ دومین و سومین آلبوم خود را منتشر کرد. سومین آلبوم کاوه آفاق با نام لوتوس روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن در حالی منتشر شد که تنها حدود هفت ماه از انتشار آلبوم قبلی‌اش یعنی شال می‌گذشت. کاوه آفاق پس از انتشار آلبوم شال که حدوداً نیمی از آن به صورت تک‌ترک منتشر شده بود، با برخی گلایه‌ها مواجه شد و این‌بار آلبوم لوتوس را با ۹ قطعه جدید و متنوع منتشر کرد.

مثل همیشه کاوه آفاق علاوه بر وکال، آهنگسازی و ترانه‌های آلبومش را هم به‌عهده داشته و برخلاف آلبوم پیشین کارش را با یک تنظیم‌کننده یعنی آرمان مهربان پیش برده است.

آرمان میکس و مسترینگ آلبوم را هم به عهده داشت و در استودیو دژآهنگ آن را صدابرداری کرد. آریا آریا هم تنظیم یکی از قطعات را برعهده داشت. آفاق می‌گوید دو قطعه آخر آلبوم یعنی حالا و ترافیک چند ورژنی هستند و قرار است دیگر نسخه‌های این دو اثر به زودی در اختیار مخاطبان قرار گیرد. این هنرمند روز پنجشنبه دوم اسفند قطعات آلبوم لوتوس را به همراه برخی از قطعات خاطره‌انگیزش در سالن وزارت کشور اجرا کرد.

آرش کمانگیر از شهرام ناظری

آلبوم موسیقی آرش کمانگیر بر اساس منظومه‌ آرش کمانگیر زنده‌یاد سیاوش کسرایی با صدای شهرام ناظری و با آهنگسازی پژمان طاهری ۱۳ اسفند ۹۷ منتشر شد. قطب‌الدین صادقی، نویسنده و کارگردان تئاتر نیز به عنوان راوی داستان، شهرام ناظری و پژمان طاهری را همراهی کرده است.

«شیراز» دنگ‌شو بالاخره رسمی شد

تازه‌ترین آلبوم گروه موسیقی دنگ شو که از مدت‌ها پیش برای دریافت مجوز آن اقدام شده بود، از روز سه شنبه ۲۷ آذر با عنوان شیراز توسط موسسه پخش رها” وارد بازار موسیقی شد. دنگ‌شو پیش از این آلبوم، دو اثر اتاق گوشواره و مدونای را منتشر کرده بود. شیراز چل ساله، اولین آلبوم دنگ‌شو بود که سال ۸۸ به طور غیر رسمی به انتشار رسید.

 

اولین آلبوم آقای ترانه‌سرا

نخستین آلبوم مستقل اهورا ایمان، ترانه‌سرای سرشناس کشورمان با عنوان پروانه‌های پیراهنش راهی بازار موسیقی شد.

این آلبوم شامل ۹ قطعه به نام های بانو، پروانه‌پوش، دوباره عشق دوباره دریا، قصه اینجوری نبود، چرا من زندگی، آه، منو ببار، عاشق‌ترین باش، نذار برم و گله دارم است که در تنظیم آن هومن نامداری، میثم مروستی، آرش حسینی، علیرضا ظریف، پدرام کشتکار و امیر جمالفرد با ایمان همکاری داشته‌اند.

اهورا ایمان در اجرای نخستین اثرش، خواسته با تلفیق موسیقی مدرن و سنتی کار متفاوتی ارائه دهد که البته با سلایق مخاطب امروزی که در جهان پست مدرن کاملا مطابقت دارد. از دیگر ویژگی‌های این آلبوم که آن را از دیگر آلبوم‌های موسیقی متفاوت می‌کند، شناخت کامل ایمان از ظرفیت‌های ترانه و هماهنگی آن با موسیقی زمینه است.

دنیای نو کاکوبند

دومین آلبوم رسمی کاکوبند به نام دنیای نو روز ۱۶ بهمن ۹۷ منتشر شد. اعضای این گروه در روز انتشار آلبوم جدیدشان خطاب به مخاطبان این سبک موسیقی و دوستدارانشان نوشته‌اند: ما همه در دنیای قلب هایمان با هم برابریم و به هم نیازمند. و ما در اندیشه و آرزوی جهانی نو هستیم. جهانیکه در آن سنگ های تنها و کوچک بیابان محترم اند. جهانی که در آن صدای قلب ها شنیده می شود. جهانی که در آن تنی در بند نیست. دلی آزرده نیست. طبیعت افسرده نیست. امروز روی درختان را بوسیدم. مه را در آغوش کشیدم و در خاک خوابیدم. به امید جهانی نو، آری… به امید آن روز.

این آلبوم در هفت قطعه به نام های: طغیان، دنیای نو، بیابانی، وانیا،عشق، رویای فردا، دعوت منتشر شده است.

کاکوبند در این آلبوم از نیما صرافی مهر به عنوان آهنگساز، تنظیم کننده، میکس و مسترینگ، امیر علیزاده (مشاور تنظیم،آهنگسازی، طراحی ریتم و صدا) و پویا صرافی مهر (ملودی ساز و مشاور در آهنگسازی و تنظیم) برای فرایند تولید دنیای نو، بهره برده است و خوانش آوای این قطعات هم به عهده نیما و پویاصرافی مهر بوده است.

بهار رستاک

گروه موسیقی رستاک، تازه‌ترین آلبومش را با عنوان بهار روز ۲۳ اردیبهشت ۹۷ در دو نسخه صوتی و تصویری منتشر کرد.

آلبوم، روایتی است از میزبانی نوروزی گروه موسیقی رستاک از خاطرات نهفته در موسیقی اقوام ایران، شامل قطعات با محوریت آیین بهار به نام‌های مندیر، نوروز، گل پامچال، وهار، شکوفه، لاله لر و گل پونه. از ویژگی‌های این اثر، حضور پُررنگ دیگر اعضای گروه در بخش خوانندگی قطعات است. اعضای گروه رستاک به سرپرستی سیامک سپهری در کنار اساتید و هنرمندانی همچون عاشیق ایمران‌حیدری، ناصر وحدتی، کورش اسدپور و آروین زنده‌دل در این برنامه لحظات آغازین سال ۹۷ را جشن گرفته‌اند.

ترانه‌های این آلبوم، برگرفته از موسیقی نواحی آذربایجان، کردستان، گیلان، بختیاری و هرمزگان است و در آن برای اولین بار شاهد اجرای دو قطعه به زبان فارسی از گروه رستاک هستیم.

کلام آخر تا «نگاه آسمانی» از سالار عقیلی

کلام آخر حاصل همکاری سالار عقیلی، علیرضا دریایی و احسان افشاری است. این اثر که با حمایت بانک آینده توسط موسسه شرکت پرده هنر موسیقی منتشر شده، با کلامی از احسان افشاری همراه است و ۸ قطعه را شامل می‌شود.

امیرعباس ستایشگر ناشر آلبوم درباره این اثر می‌گوید: یکی از مهمترین عوامل موفقیت تصانیف ارکسترال دهه ۴۰ و ۵۰ رویکرد همگرایی مثلث آهنگساز، خواننده و شاعر بوده است. یعنی وقتی هر سه با تعامل کار می‌کردند نتیجه همیشه خوب می‌شده است. این موضوع در این آلبوم برای بنده قابل توجه بود.

او ادامه داد: فضای این آلبوم هم چنین دیدگاهی را شامل می‌شود. جدا از اینکه هارمونی‌ها و تنظیم از یک سو و انتخاب واژه‌ها و ترانه سرایی از سویی دیگر رویکردی معاصرتر و امروزی‌تر دارد.

رهگذری نامنتظر از سیامک جهانگیری

دونوازی کلارینتِ سیامک جهانگیری و پیانوی فرزاد فضلی منتشر شد. در دفترچه آلبوم به قلم سیامک جهانگیری و فرزاد فضلی در مورد این اثر می‌خوانیم: اگر بداهه‌نوازی را حداقل شامل اصول از پیش‌تعیین‌شده‌ای چون مایه، تُنالیته، تِم، موتیف، زمان، ریتم و غیره بدانیم که در مواجهه‌ لحظه‌ای نوازنده منبع الهام و خلق یک اثر می‌شود؛

«طاووس پر بسته« با صدای پویا کلاهی

آلبوم «طاووس پر بسته» با صدای پویا کلاهی سه‌شنبه هفتم اسفند توسط نشر و پخش جوان منتشر شد. پویا کلاهی که تاکنون چندین تک قطعه و موزیک ویدئو منتشر کرده، علاوه بر خواننده، آهنگساز، نوازنده پیانو و تنظیم‌کننده، شاعر هم هست و تمام ترانه‌های این آلبوم را خودش ساخته و پرداخته که در ده قطعه باکلام منتشر شده است. سبک و سیاق این آلبوم را می‌توان پاپ-راک دانست که فضای بیشتر ترانه‌ها عاشقانه هستند. از هنرمندانی که در شکل‌گیری این آلبوم نقش داشته‌اند می‌توان به شهرام مویدی، امیر دانایی، بنیامین مرادی و امید آرتین اشاره کرد.

آلبوم «وَ» اثر مشترک امیرفرهنگ اسکندری و زکریا یوسفی

«وَ» عنوان اثر مشترک امیرفرهنگ اسکندری و زکریا یوسفی است که به روایتی نو از نوازندگی عود و سازهای کوبه‌ای بر مبنای المان‌های موسیقی شرق می‌پردازد.

زکریا یوسفی که اجرا و تنظیم سازهای کوبه‌ای را در آلبوم “وَ” بر عهده دارد،‌ درباره این اثر توضیح داد: در این اثر سازهای کوبه‌ای تنها به مثابه همراهی‌کننده یک ساز ملودیک نیستند؛ بلکه نقش یک همراه و مکمل را دارند و گاهی صرفا تکنوازاند. بنده و امیرفرهنگ اسکندری سعی کردیم در این اثر، اجراکننده تکنیک‌های نوازندگی سازهای کوبه‌ای و یک ساز ملودیک یعنی عود باشیم. هرچند یک موضوع برایمان دارای اهمیت بسیار بوده است. آن هم اینکه حس و حال جاری در آلبوم، قربانی تکنیک‌ها نشود. اتفاقی که این روزها تقریبا زیاد شاهدش هستیم.

آلبوم «خلوتِ بی‌زمان»  از گاه

اجرای دونوازی سنتور حمید مرادیان و ویُلای بابک کوهستانی روانه بازار موسیقی شد. خلوتِ بی‌زمان، پس از آلبوم باغ‌های معلق انگور، دومین تلاش گروه گاه، برای خلق موسیقی دوبُعدی، به مفهومِ شنیدن همزمانِ دو زیبایی‌شناسی موسیقاییِ متفاوت است. در این همنشینی نوازنده‌ها بنا دارند بدون واردشدن در حریم جمله‌بندی یکدیگر تنها از جهت احساسی و روندِ فرمال با هم همراه شده و موسیقی را پیش ببرند.

پر فروش ترین آلبوم های سال ۹۷
آلبوم خلوت بی زمان

 به نظر  شما بهترین آلبوم موسیقی سال ۹۷ کدام بود؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود