رحمان ۱۴۰۰ حاصل سلیقه عام مردم ماست و اگر کمدیاش از نوع جنس نابی نیست، دلیلش رگ خواب مخاطبین است و بس. نمیتوان به منوچهر هادی خرده گرفت که چرا فیلمش محتوای فاخری ندارد و یا چرا کاراکترها در حد یک سری کاراکتر مقوایی باقی میمانند و با اثری بی سر و ته روبرو هستیم، هادی به خوبی رگ مخاطب و تماشاگر ایرانی را شناخته و اتفاقا از قضا در فیلم رحمان ۱۴۰۰ بیشتر از آثار پیشین خود (من سالوادور نیستم) به این رگ نزدیک شده است. هادی فیلمی کمدی ساخته که بی سر و ته است ولی نمیتوان به آن لقب کمدی سخیف داد؛ او فیلمی ساخته که شوخیهای جنسی دارد و اینکه شوخیهای جنسی را یک نوع کمدی سخیف بدانیم چندان منطقی نیست چرا که کمدینهای بزرگ از دیرباز این شوخیها را در فیلمهای خود اجرا میکردند. رحمان ۱۴۰۰ فیلمی است که در بطن داستان بی سر و ته خود، چهار تکه سیاسی هم میاندازد و از همین حیث فاز روشنفکری هم میگیرد و مخاطب عام تصور میکند که مشغول دیدن یک فیلم سیاسی کمدی است و به خود میبالد. منوچهر هادی به تماشاگران خود ارج مینهد و آنها را با سوپراستارهایی که دوست دارند به مدت نود دقیقه سرگرم میکند و قصدش هم سرگرمی است و بس، نه چیزی فراتر.
این مقدمه طولانی برای این بود که موضعگیری خودم را به عنوان یک منتقد سینمایی نسبت به فیلم جدید منوچهر هادی با نام رحمان ۱۴۰۰ مشخص کنم اما شاید با وجود این همه پرگویی، هنوز هم نتوانستم این موضع را شفاف و روشن مشخص کنم. فیلمهای کمدی سخیف در سینمای ایران کم نیستند و نمونه بارز آن در سال گذشته با فیلم تهران، لس آنجلس روی پرده سینماها آمد و با فروش چند میلیاردی ثابت کرد که این دست فیلمها بفروش هستند. اما آثاری چون هزارپا و یا همین رحمان ۱۴۰۰ در دسته کمدیهایی قرار میگیرند که خودشان را کمی تا قسمتی جدی گرفته و سعی میکنند لب مرز لودگی راه بروند و با اینکه بیشتر وقتها به آنور خط پرت میشوند، اما گاهی هم مسیر درستی روی خط پیمایش میکنند.
داستان فیلم درباره کارگری است که برای حاج آقایی ثروتمند کار میکند که از قضا مقام بلند پایهای است (مهران مدیری و شباهت گریمش به محمدرضا عارف در فیلم ستودنی است) . این کارگر که رحمان (با بازی سعید آًقاخانی) نام دارد هیچ پولی در بساط ندارد و وقتی میفهمد که سرطان بدخیمی گرفته و به زودی میمیرد، تصمیم میگیرد که به دست آقازاده رییسش (با بازی محمدرضا گلزار) کشته شود تا بلکه زنش بتواند با گرفتن حق رضایت میلیارید، اوضاع فرزندانشان را در آینده تضمین کند. همین داستان کمدی به شدت تراژدی است و اینکه شاهد قصه زندگی یک کارگر باشیم که قصد دارد با کشته شدن خودش توسط یک شازده، خانوادهاش را خوشحال کند، همان فاصله گرفتن از خط لودگی است که در چند سطر بالاتر به آن اشاره کردم.
برگ برنده فیلم در اصل سعید آقاخانی است که در تمامی پوسترها و اکثر آنونسهای تبلیغاتی فیلم نادیده گرفته شده و به جایش مهران مدیری و محمدرضا گلزار در تمامی این تصاویر گل سر سبد فیلم شناخته شدهاند. مهران مدیری اما سرجمع هفت هشت دقیقه در فیلم بازی میکند و محمدرضا گلزار هم که ثابت کرده به هیچ صراطی به راه راست هدایت نمیشود و استعدادی در بازیگری ندارد. این سعید آقاخانی و البته بهرام افشاری هستند که توانستند بار کمدی فیلم را بر دوش بگیرند و آن را از منجلاب سخیف بودن نجات دهند، هرچند بازهم همانطور که بالاتر اشاره کردم باید اعتراف کرد فیلم در بسیاری از مواقع به این چاله کشیده میشود ولی خوشبختانه با یک حرکت هوشمندانه از سوی کارگردان و روایت داستان، خودش را از این چاله در میآورد.
اشارات سیاسی گوناگونی که در فیلم به وفور دیده میشود (از جمله موسسه کاسپین و آقازادگی و تولید ملی و…) همگی به اندازه نیستند ولیکن در سطحی قرار دارند که مخاطب هوشمندتر را کمی راضی نگه دارند. منوچهر هادی بیشتر شبیه افرادی شده که در هر چیزی اظهار نظر سیاسی میکنند و انتقادشان در حد مطالب تلگرامی است نه بیشتر، رحمان ۱۴۰۰ هم با اینکه انتقاد میکند، اما این انتقاد را ملایم و در حد جوکهای تلگرامی به موضوعات روز میاندازد.
فیلمنامه در عمل یک سوژه جالب بوده که با یک سری دیالوگ به قهقهرا رفته و دیالوگها هم به تعداد انگشتان یک دست به یادماندنی و خنده دار هستند و بقیه باز هم شبیه همان جوکهای تلگرامی باقی میمانند. با اینکه فیلم با بودجه خوبی ساخته شده اما برخی صحنهها همچون موتور سواری و بالن سواری به بدترین نحو ممکنه کار شده و کاش منوچهر هادی در آثار بعدی خود با سازندگان جلوههای ویژه میدانی بهتری کار کند. موسیقی فیلم هم عملا نقشی در آن ندارد و بود و نبودش مانند بسیاری از کاراکترها و داستانکهای فرعی فیلم، تفاوتی ایجاد نمیکرد.
فیلم رحمان ۱۴۰۰ برای کارگردانش اندکی پیشرفت حساب میشود چرا که با ساختههای قبلیاش فاصله گرفته و بهتر از آب در آمده اما اینکه منوچهر هادی کی بتواند یک کارگردان توانا و قابل شود که آثارش به یاد ماندنی باشند و نه گذرا، هنوز مشخص نیست اما بازهم باید تاکید کنم که او برای مخاطبینی فیلم میسازد که همین دسته آثار را دوست دارند و این موضوع را در شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام ثابت کردهاند، شاید اشکال کار در منوچهر هادی و رحمان ۱۴۰۰ها نیست، اشکال در سلیقهای است که معلوم نیست کی و کجا و چرا به چنین ابتذالی کشیده شد.
سلام ، متاسفانه این فیلم نشان داد که اختلاس و دزدی و کلاهبرداری ، در عالم سینما هم راه خودشو پیدا کرده .آقای منوچهر هادی و تیم تهیه کننده و بازاریاب اون ، کلاه گشادی به سر بیننده میزارن …با حضور مهران مدیری !!…اونهم کلا پنج دقیقه و فقط یک روز فیلمبرداری …نه …با نقد نسبتا جانبدارانه شما موافق نیستم …فیلم بیشتر شبیه جیب بری از جیب بینندگان بود تا سینما !!!
رحمان ۱۴۰۰ یک زباله سینمایی آبکی مستهجن فوق مزخرف بود به هیچ وجه کمدی نبود
نسبت دادن ژانر کمدی به چنین زباله بی سر و ته ای توهین به تمام کمدین های بزرگ مثل چارلی چاپلین و لورل و هاردی و باستر کیتون و غیره است
از داستان احمقانه رحمان ۱۴۰۰ که بگذریم بازی اکثر بازیگران ضعیف بود البته بازی سعید آقاخانی و بهرام افشاری خوب بود ولی بازی گلزار و ساره بیات و به خصوص یکتا ناصر بی نهایت فوق مزخرف بود
مهران مدیری سر جمع سه سکانس بیشتر در رحمان ۱۴۰۰ نبود که به جز سکانس چینی حرف زدن کلا حضورش چیز خاصی نداشت و بیشتر حضورش سو استفاده از شهرت و محبوبیتش در بین مردم بود چون بیشتر مردم به خاطر مهران مدیری میرن این آشغال رو ببینن و وقتی میبینن کلا هفت دقیقه از دوساعت تو فیلمه نا امید میشن
نکته دیگه اینکه مگه مهران مدیری تو برنامه خندوانه از فیلم های کمدی با شوخی های جنسی انتقاد نکرده بود پس حالا چطور خودش حاضر شده در فیلمی بازی کنه که بیشترین شوخی های جنسی را در خود دارد؟این تناقض چه معنی داره؟
نکته بعدی درباره جلوه های بصری فیلمه که فوق العاده مصنوعی و ضعیفه و سکانس هایی مثل افتادن ماشین در آب و بالن سواری رحمان و همچنین سقوط رحمان واقعا فوق مسخره بود
میزان شوخی های جنسی هم در رحمان ۱۴۰۰ خیلی زیاد بود نسبت به فیلمهایی مثل هزارپا و تگزاس و آینه بغل که بعضی از این شوخی ها بسیار زننده بود مثل صحبت های رحمان در دکتر یا متلک گفتن رحمان به کاراکتر ساره بیات اوج شوخی های جنسی هم حرکاتی بود که رحمان و انوش رو در روی هم یا گلزار انجام میدادن که فوق العاده بد آموزی داشت چون توی سالن کلی بچه بودن و این چیزا رو تو این سن یاد میگرفتن
در مجموع باید گفت که رحمان ۱۴۰۰ نسبت به آینه بغل برای منوچهر هادی یک قدم رو به عقب به حساب می آید اصلا ارزش دیدن نداره و با ندیدنش هیچ چیزی از دست نمیدید که هیچ ۲ساعت وقتتون هم بیخودی از بین نمیره
“محمدرضا گلزار هم که ثابت کرده به هیچ صراطی به راه راست هدایت نمیشود و استعدادی در بازیگری ندارد”
خیلی جمله معناداری بود … کاملا با شما موافقم.
با سلام این فیلم پسرفت و ابتذال اخلاق و فرهنگ در سینما ر ا کاملا به نمایش می گزارد. این فیلم نشان از بی لیاقتی بخشی از جامعه بی هنر سینما و مدیران فرهنگی کشور دارد. متاسفانه هیچ نقطه مثبتی در این فیلم دیده نمی شود بجز بعضی از واژگان و حرکاتی که فقط در جمع رازل و اوباش دیده می شود. حضور خانواده ها و بویژه کودکان تاثیر خطر ناک غیر اخلاقی از این فیلم می پذیرند. من متعجبم از شخصیت هنری آقای مهران مدیری که یکی از الگوهای هنری این مملکت هست چرا به عنوان طعمه مورد سوء استفاده این فیلم قرار گرفته است. فیلم با سوء استفاده از مدیری مخاطب را به داخل سینما می کشاند و با بیان چند کنایه نسبت به مدیریت اجرایی کشور، که حرف تازه ای هم نیست، سعی می کند عین عبارات وقیحانه ای که بافت بی فرهنگ جامعه به صورت شوخی در محفل خصوصی به زبان می آورد حتک و حرمت سینما را به فراموشی سپارد. بسیار متاسف شدم!!!!!
سلام
من تا به امروز که اواخر اردیبهشت ۱۳۹۸ است فیلم رحمان ۱۴۰۰ را ندیده بودم و حرف و حدیثهایی در موردش شنیده بودم در یک کلام بگم متاسفم برای آقای هادی و افکارشان متاسفم برای همه بازیگرانی که در این فیلم بازی کرده اند
این فیلم پرده دری کرده و عفت جامعه را با طرح الفاظ زشت (( به من تج…. )) درهم می کوبد
بد است برای خانواده ها
بد است برای جوانان
از نام گذاری آن و متن فیلم پیداست که حرکتی است مثل برخی حرکتهایی که در کشورهای غرب و شرق به منظور حذف حیا از جامعه با راه اندازی کاروان افراد عریان انجام می گیرد
متاسفم برای بهرام افشار و آغاخانی و …
سلامت جامعه را بخطر می اندازید اگر قرار به طرح چنین الفاظ و حرکات باشه و بگیم کمدی است فیلم متمدنانه است
خوب در این صورت باید گفت حیوانات از متمدن تر هستند همه تنشان عریان و حرکاتشان در هرجایی صورت می گیرد
متاسفم برایتان که مرا از خانواده تماشگران دائمی سینما جدا کردید
ایکاش هنرمندان راستین واکنش نشان می دادند تا مثل اینها شمرده نشوند و آدم بتواند هر از گاهی با خانواده اش برای مشاهده هنر نه تهجن به سینما برود
ما به شما به دیده افراد فرهیخته و به سینما به دیده تقدس و هنر پاک می نگریم شما زحمت می کشید برای ما عزیز هستید بعضی مواقع ما شما را الگو خود قرار می دهیم وقتی خدای ناکرده برای شما هم اتفاقی می افتد عمیقا ناراحت می شود
لطفا این دلها و حسهای پاک و نیز خودتان ، هنر و سینما را خراب نکنید و از ما نگیرید تشکر ببیننده سینما
این فیلم بسیار زیباست وخیلی خنده دار،شوخی های جنسی در این فیلم هست که مثبت ۱۸هستش خوب والدین باید مدیریت کنند تا بچه ها نبینن این فیلمو،ولی واقعا این فیلم عالیه،مشکل ما ایرانیان اینه که جنبه هیچ چیزی و نداریم خب این زده مثبت ۱۸ خوب افرادی که پایین ۱۸ سال دارن نگاه نکنن،تازه آقای گلزار و خانم بیات تو اون فیلم عاشق همن خب باید از این جور چیزا بگن تا یکم واقعی شه ،اگرم نمیگرفتم اینارو حتما شما میگفتیدمثلا عشق همن دیگه نگاه هیچ کاری نمیکنن،تازه آقای هادی بسیار کارگردان خبره ای هستن وکاراشون عالیه،در نتیجه این فیلم خیلی قشنگه
این فیلم برای افراد زیر ۱۸ بده و ممکن انحراف اخلاقی پیدا کنن. ولی برای بالای ۱۸ شوخی هاش خنده دارن. در کل فیلم قشنگی بود. ولی نمرش بالا نیست. برای اکران در سینما مناسب نیست. تمام. شلوغش نکنید.
خیلی عالی هستش فیلم هاتو ن