پیشگیری از مشکلات بهداشتی پس از وقوع سیل

پیشگیری از مشکلات بهداشتی پس از وقوع سیل

سیل یکی از رایج‌ترین بلاهای طبیعی است و به گفته دانشمندان، پیش‌بینی می‌شود در آینده بیشتر شاهد وقوع سیل در اقصی نقاط جهان باشیم. دلیلش هم تغییرات آب‌وهوایی و افزایش آلودگی‌ها در سراسر دنیاست.

آب‌های خروشان سیل خطرات فوری برای سلامت بشر بدنبال دارند. اما تاثیرات منفی بلندمدت آن در نتیجه خراب شدن و بد شدن شرایط زندگی پدیدار می‌شود.

از جمله اثرات منفی سلامتی ناشی از سیل باید به عفونت‌های سطحی یا عمیق پوست، التهاب معده و روده باریک و عفونت‌های زونوز مانند لپتوسپیروز اشاره کرد. برای آشنایی با انواع مشکلات بهداشتی پس از وقوع سیل و روش‌های پیشگیری از آن در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

اسهال ناشی از سیل

خوردن یا نوشیدن هر نوع ماده یا نوشیدنی که با آب سیل در تماس بوده می‌تواند باعث بروز اسهال شود. برای این منظور لازم است کارهای زیر را انجام دهید:

  • پس از تماس با آب سیل دست‌های خود را تمیز با آب و صابون بشویید و ضدعفونی کنید.
  • به کودکان اجازه ندهید در آب سیل بازی کنند.
  • دست‌های کودکان را به طور مرتب بشویید.
  • به کودکان اجازه ندهید با اسباب‌بازی‌هایی که در معرض آب سیل بوده‌اند بازی کنند.

نکات بهداشتی پس از وقوع سیل

عفونت‌ زخم‌ها و محل جراحات

زخم‌های باز و محل جراحاتی که در تماس با آب سیل هستند ممکن است عفونت کنند و برای پیشگیری از این مشکل بهتر است اقدامات زیر را صورت دهید:

  • اگر زخمی در دست یا پای شما وجود دارد تا حد امکان از آب سیل دوری کنید.
  • محل جراحت را با بانداژ تمیز بپوشانید تا عفونت نکند و وضعیت زخم بدتر نشود.
  • محل زخم را مرتب با آب و صابون بشویید.
  • اگر محل زخم متورم یا قرمز شده بود حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال عفونت وجود دارد.

پای سنگرمانده

از دیگر مشکلات سلامتی ناشی از سیل می‌توان به بیماری «پای سنگرمانده» اشاره کرد که در اثر رطوبت و شرایط غیر بهداشتی  سلول‌های پا ورم کرده، عفونت می‌کنند و می‌میرند. این اصطلاح بیشتر در متون مربوط به جنگ جهانی یکم دیده می‌شود زیرا سربازانی که در آن زمان مدت‌های نسبتاً طولانی را در سنگرهای گل‌آلود و نمناک می‌گذراندند دچار این بیماری می‌شدند. سربازان ناچار بودند روزهای پیاپی با همان جوراب‌ها و چکمه‌ها در سنگرهای گل‌آلود راه بروند. به این خاطر پاهای آن‌ها مرطوب می‌ماند، عفونت و ورم می‌کرد و در بدترین حالت دچار بی‌حسی و سرانجام بافت‌مردگی می‌شد. در چنین حالتی قطع عضو تنها راه نجات بیمار بود.

خطر مواد شیمیایی و فضولات انسانی ناشی از سیل

آب سیل ممکن است مواد شیمیایی خطرناک را با خود حمل کند و به همین خاطر باید از آن دوری کرد. همچنین سیل ممکن است حاوی فضولات انسانی، خاکستر زغال سنگ، مواد نفتی و دیگر عوامل خطرزا باشد.

نکات بهداشتی پس از وقوع سیل

نکات بهداشتی پس از وقوع سیل

پس از فروکش کردن آب‌‌های خروشان و از بین رفتن خطرات ناشی از سیل زمان آن فرا می‌رسد که به مشکلات بهداشتی احتمالی رسیدگی شود که در نتیجه آلاینده‌های موجود در آب‌های آلوده بر جا می‌مانند.

برای حفظ سلامت خانه، خانواده و شخص خودتان لازم است پس از خلاص شدن از این بلای طبیعی مسایل زیر را مدنظر داشته باشید.

از آب‌های بر جا مانده از سیل دوری کنید

سعی کنید تا حد امکان از آب‌های باقی مانده از سیل دوری کنید و هیچ‌گونه تماس فیزیکی با آن نداشته باشید. این آب‌ها مملو از انواع مختلف آلاینده‌ها هستند که بعضا خطرات جدی می‌تواند برای سلامت بشر به همراه داشته باشد.

مناطق و وسایل سیل‌زده را ضدعفونی کنید

اگر سیل وارد فضای خانه شما شده و در حال حاضر خشک شده و فروکش کرده، توصیه می‌کنیم سریعا تمامی وسایل، دیوارها، پلکان و نرده‌هایی که با آب سیل در تماس بوده‌اند را تمیز و ضدعفونی کنید. این کار سبب از بین رفتن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود. برای ضدعفونی کردن این مناطق حتما دستکش بپوشید و به چشم‌های خود نیز عینک ایمنی بزنید.

بهتر است اول همه جا را با آب و صابون یا پودر شوینده تمیز کنید، آب بکشید و سپس با مواد ضدعفونی‌کننده یک بار دیگر همه جا را شست‌وشو دهید. از مایع سفیدکننده هم می‌توانید برای این منظور استفاده کنید.

قارچ و کپک‌ها را از بین ببرید

قارچ و کپک‌ها یکی از عواقب منفی ناشی از سیل هستند. حتی اگر همه جای خانه خشک شده باشد هم ممکن است در پشت دیوارها یا زیر کفپوش‌ها انواع قارچ و کپک رشد کرده باشد. اگر قارچ‌ها در جاهایی قابل مشاهده هستند با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده یا محلول آب و وایتکس آنها را از بین ببرید.

مراقب پشه‌ها و حشرات باشید

آب‌‎های راکد بهترین بستر برای رشد پشه‌ها و حشرات ریز هستند. این حشرات نیز ناقل انواع بیماری‌ها بشمار می‌روند. تا حد امکان تمامی چاله‌ها و محل‌هایی که آب سیل در آنها باقی مانده است را خالی کنید.

نکات بهداشتی پس از وقوع سیل

در آخر هم اشاره کنیم که رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در رابطه با حفظ سلامت و بهداشت مردم مناطق سیل‌زده بیان کرده که حتما از آب‌های مورد تایید بهداشت استفاده کنند. وی گفته:

آبی که مردم در مناطق سیل زده استان مصرف می کنند حتما باید مورد تایید همکاران بهداشت محیط ما باشد. از مردم می خواهیم که ترجیحا از آب انبارها استفاده نکنند، آب معدنی به اندازه کافی در مناطق سیل زده وجود دارد. اگر هم می خواهند از آب انبارها استفاده کنند حتما باید مورد تایید بهداشت باشد. تاکنون ۹۰۰ مورد آزمایش برای وبا گرفته شده که همه آنها منفی بوده است.

منبع: georgia
دیجیاتو
بدون نظر

ورود