۱۱ عادت اشتباهی که باعث چروک شدن پوست می شود

۱۱ عادت اشتباهی که باعث چروک شدن پوست می شود

گرچه چین و چروک های پوست بخشی از روند طبیعی افزایش سن هستند، اما همه ی ما عادت های اشتباهی داریم که باعث پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک در آن می شوند. پرتوهای فرابنفش خورشید مهم ترین نقش را در پیری و صدمه دیدن پوست دارند، به همین دلیل است که دائماً به لزوم به استفاده از کرم ضد افتاب تأکید می شود. اما استفاده نکردن از ضد آفتاب تنها عادت اشتباهی نیست که باعث پیری پوست ما می شود، بلکه عادت های روزانه و به ظاهر ساده ای هم هستند که باعث چروک شدن پوست ما می شوند. در ادامه به این عادت ها خواهیم پرداخت.

۱- مالیدن چشم ها

عوامل چروک شدن پوست

پوست دور چشم ها به شدت نازک و مستعد آسیب است. مالیدن این ناحیه ی حساس، باعث کش آمدن پوست و آسیب به کلاژن و الاستین آن می شود، که می تواند منجر به چروک شدن دور چشم ها شود. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، بدتر خواهد شد. یک حرکت رایج در میان خانم ها هم بالا کشیدن پلک با انگشت برای کشیدن خط چشم است. این کار هم همین تأثیر مخرب را دارد.

۲- استفاده نکردن از عینک آفتابی

تنگ کردن چشم ها در زیر نور خورشید یا هنگام نگاه کردن به صفحه ی تلفن همراه یا کامپیوتر، به ماهیچه های بین ابروها و دور چشم ها فشار وارد کرده و آن ها را منقبض می کند، مسأله ای که باعث چروک شدن پوست می شود. در ابتدا ممکن است این چین و چروک ها را در حین حرکت دادن صورت ببینید، اما به مرور زمان، کلاژن پوست صدمه می بیند و چین و چروک ها عمیق تر و بیش از پیش تثبیت می شوند. مهم ترین نشانه ی تنگ کردن چشم ها، چروک هایی است که در گوشه ی آن ها به وجود می آیند. بهترین راه برای جلوگیری از این چین و چروک ها، استفاده از عینک آفتابی است.

۳- استفاده از لنزهای چشمی

استفاده از لنزهای چشمی به خودی خود باعث چروک شدن پوست نمی شود، بلکه نحوه ی قرار دادن آن ها در چشم ها است که چنین تأثیری دارد. بیشتر افراد هنگام گذاشتن لنز، ابروهای خود را بالا می دهند (کاری که بعضی خانم ها هم هنگام زدن ریمل انجام می دهند). این کار هم مانند تنگ کردن چشم ها، چون یک حرکت تکرار شونده است، باعث چروک شدن پیشانی می شود.

۴- مصرف بیش از اندازه ی مواد قندی

مصرف بیش از اندازه ی مواد قندی می تواند باعث به وجود آمدن محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته شود، مسأله ای که می تواند به کلاژن و الاستین پوست صدمه بزند و منجر به چروک شدن و افتادگی پوست شود.

۵- کمبود خواب

پوست ما شب ها هنگام خواب، خود را ترمیم و بازسازی می کند. بنابراین اگر خودتان را از یک خواب خوب شبانه محروم کنید، پوست شما نمی تواند خود را به خوبی بازسازی کند، مسأله ای که تغییرات سلولی را کاهش می دهد و باعث کدر شدن و صدمه دیدن پوست می شود.

۶- خوابیدن روی شکم

وقتی روی شکم می خوابید، صورت شما به بالش فشرده می شود و در نتیجه پوست آن چین می خورد. بعد از چندین ساعت خوابیدن در این حالت، چین و چروک ها روی صورت شما تثبیت می شوند. کسانی که به شکم می خوابند، احتمالاً متوجه بیشتر شدن پف دور چشم هایشان می شوند، چون خوابیدن در این حالت، کار تخلیه ی مایعات را سخت تر می کند. تنها راه حل این مسأله آن است که به پشت بخوابید و سرتان را در ارتفاعی کمی بالاتر قرار دهید.

۷- استفاده ی مکرر از وسایل الکترونیک

وقتی تمام روز را خیره به تلفن همراه، تبلت و دیگر وسایل الکترونیک سپری می کنید، گردن خود را مکرراً خم می کنید. این کار باعث ایجاد چین و چروک هایی روی گردن شما می شود. بنابراین مدت زمان استفاده از وسایل الکترونیک را تا حد امکان کم کنید.

۸- استفاده از نی

بعضی دندانپزشکان توصیه می کنند برای جلوگیری از لک شدن دندان ها، قهوه یا چای را با استفاده از نی بخوریم. اما متخصصان پوست با این توصیه کاملاً مخالفند. هنگام نوشیدن با نی، لب های جمع می شوند. این کار هم مانند هر حرکت تکرار شونده ی دیگری، اثر خود را روی پوست باقی می گذارد. تکرار این حرکت باعث چروک شدن دور لب ها می شود.

۹- تکیه دادن صورت به دست ها

تکیه دادن صورت به دست ها به صورت مکرر می تواند باعث چروک شدن پوست صورت شود. وقتی دست های خود را تکیه گاه صورت تان می کنید، این کار صورت را چین می اندازد، که در صورت تکرار این حرکت، چین و چروک ها به مرور تثبیت می شوند. همچنین فشاری که از سمت دست ها وارد می شود می تواند به کلاژن و الاستین پوست صدمه بزند.

۱۰- جویدن آدامس

عمل جویدن آدامس، بسیاری از ماهیچه های گونه ها را درگیر می کند. انجام مکرر این کار، به کلاژن پوست صدمه می زند، مسأله ای که باعث ایجاد چین و چروک روی گونه ها و دور دهان می شود.

۱۱- قرار گرفتن در معرض هوای آلوده

قرارگیری هر روزه در معرض مه دود، دود سیگار و اگزوز ماشین، به پوست صدمه می زند، مسأله ای که منجر به تنش اکسیداتیو و پیری زودرس پوست می شود. به همین دلیل است که شست و شو و پاکسازی روزانه ی پوست اهمیت زیادی دارد.

منبع: rd
بدون نظر

ورود