آزمایش موفق سامانه دفاع موشکی ایالات متحده برای رهگیری موشک‌های بالستیک قاره‌پیما

آزمایش موفق سامانه دفاع موشکی ایالات متحده برای رهگیری موشک‌های بالستیک قاره‌پیما

پنتاگون به تازگی ادعا کرده که اولین آزمایش های سامانه دفاع موشکی جدید این کشور برای ناکام گذاشتن حملات با موشک های قاره پیما موفقیت آمیز بوده است. وزارت دفاع ایالات متحده اواخر ماه گذشته اعلام کرد که سیستم دفاع موشکی بین مسیری زمینی (Ground Based Midcourse Defense system) خود را بر علیه یک موشک بالستیک قاره پیمای شبیه سازی شده، سلاحی که کره شمالی می توانند از آن بر علیه این کشور استفاده کنند، به کار گرفته و با موفقیت آزمایش کرده است. آژانس دفاع موشکی ایالات متحده ادعا می کند که آزمایش این سامانه که با پرتاب دو موشک رهگیر علیه یک موشک قاره پیما همراه بوده با موفقیت کامل و انهدام هدف همراه بوده است.

سیستم دفاع موشکی ایالات متحده

موشک بالستیک قاره پیمای شبیه سازی شده از پایگاه آزمایشی رونالد ریگان در جزیره مرجانی کواجالین در جزایر مارشال پرتاب شد. دقایقی بعد، نیروی هوایی ایالات متحده دو فروند موشک رهگیر زمینی را از پایگاه هوایی وندنبرگ، کالیفرنیا و در فاصله ۴.۸۰۰ مایلی محل پرتاب موشک بالستیک شبیه سازی شده رها کرد. این دو موشک رهگیر با حدود ۵۰ ثانیه اختلاف شلیک شدند که لحظه پرتاب آن ها در ویدیویی که در این لینک قرار دارد مشهود است. بر اساس ادعاها، این اولین رویارویی با اهداف شبیه موشک های قاره پیمای بالستیک با استفاده از رهگیرهای زمینی (Ground Based Interceptors (GBI)) بوده که در دو نوع GBI-Lead و GBI-Trail بوده اند. موشک GBI-Lead بر طبق انتظار باعث نابودی و انهدام موشک بالستیک شده و موشک GBI-Trail نیز با هدف نابودی باقیمانده ها و تکه های ایجاد شده از انفجار اولیه پرتاب شد.

بیشتر بخوانید: سیستم دفاع موشکی اس-۵۰۰ روسیه؛ خوفناک ترین و پیشرفته ترین در نوع خود

سیستم دفاع موشکی ایالات متحده

موشک پرتابی دوم وقتی نتواند موشک بالستیکی که از جو به سمت زمین می آید را پیدا کند، مرگبارترین شیئی که بتواند بیابد را انتخاب کرده و آن را نابود می سازد، اتفاقی که در عمل و بر طبق انتظار رخ داد. ایالات متحده آزمایش رهگیرهای GBI را در اواخر دهه ۱۹۹۰ آغاز کرد و در سال ۲۰۰۴ نیز اعلام شد که این سیستم دفاعی تا حدودی عملیاتی شده است. از ۲۰ آزمایشی که از آن زمان تاکنون انجام شده، سامانه تولید شده در ۶۰ درصد موارد توانسته که اهداف تایین شده را را رهگیری و نابود سازد. اگر چه بسیاری از جزییات این سامانه و اطلاعات مربوط به آن طبقه بندی شده هستند اما مدت ها تصور می شد که نیروی هوایی برای هر موشک بالستیک نزدیک شونده ۴ تا ۵ موشک رهگیر GBI را پرتاب می کند تا از رهگیری موفق اطمینان حاصل نماید. این آزمایش ، که اولین بار با استفاده از دو موشک رهگیر صورت گرفته، نیز این تئوری را تایید می کند.

سیستم دفاع موشکی ایالات متحده

ایالات متحده در حال حاضر ۴۴ فروند موشک رهگیر در اختیار دارد که ۴۰ مورد آن در آلاسکا و ۴ فروند دیگر نیز در کالیفرنیا مستقر هستند. با فرض این که موفقیت رهگیری ۶۰ درصدی دقیق باشد، با تعداد موشک های رهگیری که اکنون این کشور در اختیار دارد می تواند دستکم ۱۱ فروند موشک بالستیک قاره پیما را رهگیری و منهدم سازد. سیستم دفاع موشکی ایالات متحده برای مقابله با تهدیدات موشکی روسیه و چین ساخته نشده زیرا این دو کشور ده ها و شاید صدها موشک هسته ای برد بلند دارند و این سامانه تنها می تواند برای مقابله با حملات موشکی محدود در این زمینه که می تواند از جانب کره شمالی باشد به کار گرفته شود. کره شمالی در حال آزمایش و توسعه چندین نوع موشک بالستیک قاره پیماست، از جمله موشک های KN-14، KN-20 و KN-22 که هر کدام، دستکم در تئوری، می توانند تعداد زیادی از ایالات آمریکا را مورد هدف قرار دهند.

سیستم دفاع موشکی ایالات متحده

علیرغم ملاقات هایی که بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در یک سال اخیر صورت گرفته و مورد دوم آن طبق انتظارات پیش نرفت، هیچ کاهشی در تهدید هسته ای کره شمالی علیه ایالات متحده دیده نمی شود. با این وجود پنتاگون ادعا کرده که آزمایش اخیر واقعی و موفق بوده است اما جزییاتی وجود دارد که می تواند چگونگی و میزان موفق بودن آن را روشن تر سازد. برای مثال ما نمی دانیم که پرسنل نظامی چه زمان از آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای شبیه سازی شده مطلع شده اند و آیا به آن ها پنجره زمانی داده شده است یا خیر. همچنین هیچ اطلاعی از خط سیر موشک بالستیک پرتاب شده یا جزییات دیگر کلیدی مربوط به آن نداریم. سیستم دفاع موشکی بین مسیری زمینی بخشی از یک شبکه پیچیده از سنسورهای و رهگیرهای موشکی است که در حدود نیمی از کره زمین را پوشش می دهند.

سیستم دفاع موشکی ایالات متحده

بر اساس گزارش ها، در طی انجام این آزمایش، سنسورهای این سامانه مستقر در فضا، زمین و دریا به شکلی کاملاً واقعی و با شرایط شبه واقعیت وارد عمل شدند. این سنسورها شامل رادار هشدار اولیه COBRA DANE در آلاسکا، رادار هشدار اولیه PAVE PAWS در کالیفرنیا و پلتفرم راداری سیار باند ایکس مستقر در دریا در هاوایی بوده اند. داده های راداری اضافی نیز از رادارهای سیار که در برد محل پرتاب موشک قرار داشته اند نیز به این تست اضافه شده است. بدین ترتیب می توان ادعا کرد که این آزمایش موفقیتی برای آژانس دفاع موشکی ایالات متحده به نظر می رسد که در سال های گذشته همواره قابلیت سیستم های دفاع موشکی آن با شک و تردید و بی اعتمادی مواجه شده بود.

سیستم دفاع موشکی ایالات متحده

آزمایش اخیر سومین رهگیری موفق متوالی بعد از ۳ شکست متوالی است. در فوریه ۲۰۱۷، روزنام لس آنجلس تایمز گزارش داد که اشکالات پنهانی در ۳۴ فروند از ۴۴ فروند موشک رهگیری که برای مقابله با موشک های بالستیک قاره پیما نصب شده اند وجود دارد. این روزنامه ادعا می کرد که مشکل اصلی در یک برد الکتریکی است که هدایت موتور موشک رهگیر را بر عهده داشته و به احتمال فراوان عامل شکست تست این سیستم دفاع موشکی در ژانویه ۲۰۱۶ بوده است.

بیشتر بخوانید: Zircon؛ موشک مافوق صوت جدید روسیه کابوسی برای تمامی سیستمهای دفاع موشکی

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • محمد اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸

    ماشاا.. به پیشرفت و قدرتشون

  • ناشناس تیر ۱۲, ۱۴۰۱

    با توجه به پیشرفت علم ، موشکهای قاره پیما بزودی کارایی خود رو از دست خواهند داد و دیگه لازم نمیشه!
    بنابراین موشکهای ضد موشک قاره پیمای عمو سام بدرد عمه اش میخوره !!!