شما بسیار باهوش‌تر از تصور خود هستید حتی اگر خودتان باور نداشته باشید

شما بسیار باهوش‌تر از تصور خود هستید حتی اگر خودتان باور نداشته باشید

نشانه‌های بارز باهوش بودن شلختگی و نگران بودن‌های همیشگی است.

افرادی که هوش پایینی دارند اغلب خود را بسیار شایسته‌تر از آنچه هستند تصور می‌کنند و این در حالیست که افراد واقعا باهوش اغلب مواقع خود را دست‌کم می‌گیرند.

شکسپیر بزرگ هم در این رابطه نثری دارد که می‌گوید: «احمق‌ها خود را عاقل تصور می‌کنند، اما افراد باهوش خود را احمق می‌دانند.»

گروهی از روانشناسان اجتماعی دانشگاه کورنل بدنبال تحقیقات گسترده خود ثابت کردند که این باور قدیمی و عمومی صحت دارد. آنها این پدیده را «اثر دانینگ-کروگر» نام‌گذاری کردند.

اثر دانینگ-کروگر نوعی سوگیری شناختی در افراد غیرحرفه‌ای است که از توهم برتری رنج می‌برند و به اشتباه، توانایی‌شان را بسیار بیشتر از اندازه واقعی ارزیابی می‌کنند. این در حالیست که  افراد خیلی حرفه‌ای، گرایش بیشتری به دست‌کم‌گرفتن شایستگی خود دارند و به نادرست تصور می‌کنند که کاری که برای‌شان آسان است، برای دیگران نیز آسان است.

دیوید دانینگ و جاستین کروگر از دانشگاه کرنل بر این باور هستند که: «تخمین نادرست فرد بی‌لیاقت، از اشتباه در ارزیابی خود ناشی می‌شود؛ درحالی‌که تخمین نادرست افراد بسیار بالیاقت، از اشتباه در ارزیابی دیگران نشئت می‌گیرد.»

بنابراین اگر شما تخمین درست و واضحی در مورد هوش خود ندارید، احتمالا فردی باهوش هستید یا در بدترین حالت به این میزان از درک رسیده‌اید که هیچ‌کسی کامل نیست و محدودیت‌ها و نقضان‌هایی برای هر انسانی روی کره زمین وجود دارد.

در این راستا ما در زیر نشانه‌هایی را نام برده‌ایم که ثابت می‌کنند شما بسیار باهوش‌تر از تصور خود هستید. برای آشنایی با این موارد تا انتهای مطلب با روزیاتو همراه باشید.

زودتر از بقیه خواندن را یاد گرفته‌اید

نشانه‌های باهوش بودن

بدنبال یک تحقیق علمی در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود دو هزار دوقلو در کشور انگلستان مورد آزمایش قرار گرفتند و نتیجه نشان داد، کودکانی که سریع‌تر از همتای دیگر خود خواندن را می‌آموزد از توانایی شناختی بالاتری نیز برخوردار است.

این مطالعه همچنین می‌گوید افرادی که در سنین پایین‌تر از بقیه خواندن را یاد می‌گیرند در مقایسه با دیگر کودکان می‌توانند قدرت کلامی و غیرکلامی داشته باشند. اگر در سال ۲۰۱۷ این تحقیق مورد نقد برخی از دانشمندان قرار گرفت زیرا گفته می‌شد ادعاهای علمی سال ۲۰۱۴ فاکتورهای محیطی و ژنتیکی را به موازات هم مورد بررسی قرار نداده است، مسایلی که در شکل‌گیری هوش افراد نقش کلیدی دارند.

شما اغلب مواقع نگران هستید

نشانه‌های باهوش بودن

تعدادی از تحقیقات صورت گرفته در مورد بدن انسان ثابت کرده‌اند افرادی که از اضطراب و سراسیمگی بالایی در زندگی برخوردار هستند، باهوش‌تر از دیگرانند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی مقاله‌ای در نشریه علمی «شخصیت و تفاوت‌های فردی» منتشر شد که مراحل و نتیجه تحقیق روی ۱۲۶ دانشجو را شرح می‌داد. به موجب این مقاله، دانشمندان از شرکت‌کننده‌ها می‌خواهند تا پرسش‌نامه‌ای را پر کنند و بگویند چه مواقعی اغلب دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند. همچنین از آنها خواسته شد تا مشخص کنند هر چند وقت یک‌بار دچار نشخوار فکری می‌شوند یا به مسایلی که حول محور زندگی و افکار و اهدافشان می‌چرخد به طور بی‌وقفه فکر می‌کنند.

نتیجه این تحقیق ثابت کرد افرادی که بیشتر از بقیه نگرانی و نشخوار فکری داشتند، از هوش کلامی بیشتری نسبت به بقیه افراد برخوردار بودند. اما افرادی که خیلی مضطرب نبودند و نگرانی زیادی پیرامون مسایل زندگی نداشتند دارای هوش غیرکلامی بودند.

هوش کلامی یا هوش زبانی عبارتست از توانایی کاربرد موثر زبان و ارتباطات کلامی در زندگی. تعریف ساده این بُعد از هوش این است که دایره لغات فرد از چه تعداد واژگانی تشکیل شده و چقدر می‌تواند سلیس و شفاف به بیان نظرات، احساسات و افکارش بپردازد. کلام یکی از مهمترین کانال‌های معرفی ما به دیگران است. اینکه چه می‌گوییم و چهه نمی‌گوییم، به دیگران نشان می‌دهد که ما به درد چه کاری می‌خوریم و آیا لیاقت پیشرفت بیشتر را داریم یا نه. این مهمترین ابزار قضاوت دیگران درباره ما است.

شما فرد کنجکاوی هستید

نشانه‌های باهوش بودن

توماس چامورو-پریموزیک، استاد روانشناسی تجارت در دانشگاه لندن در مقاله‌ای در نشریه «بررسی تجارت هاروارد» در مورد میزان کنجکاوی افراد و اینکه چگونه یک ذهن همیشه گرسنه مشتاق یادگیری و پرسش و پاسخ است توضیحاتی داده است.

به گفته این پرفسور، اهمیت CQ (هوش فرهنگی) همانند هوش احساسی (EQ) یا ضریب هوشی (IQ) مورد مطالعه عمیق قرار نگرفته است، اما شواهدی وجود دارد که می‌گوید این بُعد از هوش در زمان مدیریت مسایل پیچیده به دو روش اصلی اهمیت خود را نمایان می‌کند.

اول، افراد باهوش عموما در برابر ابهام و مسایل گنگ از شکیبایی بالاتری برخوردار هستند. دوم اینکه، هوش فرهنگی (CQ) باعث افزایش میزان سرمایه‌گذاری فکری می‌شود و میزان یادگیری را در طول زمان افزایش می‌دهد.

تحقیقات دانشگاه گلداسمیت لندن نیز ثابت کرده، سرمایه‌گذاری فکری یا «چگونه مردم زمان و فعالیت‌های خود را روی تفکر و هوش سرمایه‌گذاری می‌کنند» در رشد شناختی افراد نقش کلیدی ایفا می‌کند.

شما انسان شلخته‌ای هستید

نشانه‌های باهوش بودن

بر اساس تحقیقات منتشر شده در نشریه «دانش روانشناسی» توسط محققان دانشگاه مینه‌سوتا کارلسون، کار کردن در اتاق به‌هم ریخته باعث افزایش میزان خلاقیت افراد می‌شود.

بدنبال این تحقیق، از ۴۸ شرکت‌کننده درخواست شد تا استفاده‌های غیرمعمول توپ پینگ‌پونگ را کشف کنند. ۲۴ نفر از این افراد در اتاقی بسیار تمیز و مرتب مشغول کار شدند و واکنش‌های مبتکرانه‌ کمتری داشتند. این در حالی بود که ۲۴ نفر دیگر که در اتاق به‌هم ریخته حضور داشتند، بسیار خلاق‌تر رفتار کردند.

در تحقیقات دیگری در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط دانشگاه گرونیگن در هلند نیز ثابت کرد، محیط‌های مغشوش و نامرتب باعث می‌شوند تا افراد بیشتر از حالت معمول «هدف-محور» باشند. این یافته‌ها ثابت می‌کنند انسان از ابتدا این‌طور تربیت می‌شود که همیشه در زندگی بدنبال نظم باشد. بنابراین وقتی با بی‌نظمی مواجه می‌شویم، این حس انتزاعی به ما دست می‌دهد که با تعریف اهدافی مشخص و شفاف، به سازمان‌دهی اوضاع بپردازیم.

شما انسان شب‌زنده‌داری هستید

نشانه‌های باهوش بودن

در پی یک تحقیق علمی در سال ۲۰۰۹ میلادی، رابطه ضریب هوشی در کودکی و عادت‌های خواب هزاران بزرگسال مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت. نتیجه این مطالعه نشان داد نوجوانانی که از هوش و ذکاوت بالاتری نسبت به همنوعان خود برخوردار هستند دیرتر از بقیه می‌خوابند و دیرتر نیز بیدار می‌شوند.

تحقیق دیگری در سربازهای نیروی هوایی ارتش آمریکا نیز همین نتیجه را تایید کرد.

بیشتر مواقع مجبور نیستید خیلی تلاش کنید

نشانه‌های باهوش بودن

منظورمان این نیست که تنبلی نشانه باهوش بودن شماست. اما منصفانه‌ترین توصیفی که می‌توانیم داشته باشیم این است که افراد باهوش نیازی ندارند برای نمایش و استفاده از مهارت‌های کاری خود تلاش زیادی صورت دهند – حداقل در برخی مسایل خاص.

بر اساس مطالعاتی که در نشریه نیویورک تایمز منتشر شده، دو روانشناس به نام‌های دیوید همبریک و الیزابت مینز افرادی که دارای ضریب هوشی بسیار بالا هستند را مورد آزمایش قرار دادند. آنها دو هزار نفر که رتبه بالای ۱ درصد از SAT را در سن ۱۳ ساالگی بدست آوردند مورد مطالعه قرار دادند. نتیجه این شد: افرادی که در دوران نوجوانی دارای ضریب هوشی بسیار بالایی بودند بیشتر از بقیه بدنبال کسب مدرک دکترا، ثبت یک حق تجاری (اختراع)، انتشار مقاله علمی در نشریه‌های معتبر یا انتشار کتاب بودند. کسانی که دارای هوش ذاتی بالاتر از معمول هستند، از مزایای بسیار بیشتر از افراد معمولی برخوردار هستند.

همچنین تحقیقات روانشناسی دانشگاه ایالتی فلوریدا نیز ثابت کرده تمرینات سنجیده و حساب شده که شامل تلاش برای خروج از منطقه امن است، تنها روش یادگیری مهارت شخصی است –  فارغ از میزان هوش و زیرکی شما در زندگی.

به یادگیری موسیقی مشغول هستید

نشانه‌های باهوش بودن

محققان ثابت کرده‌اند موسیقی در توسعه قدرت مغزی و باز شدن ذهن کودک نقش مهمی دارد. در یک تحقیق کوچک و محدود در سال ۲۰۱۱ مشخص شد هوش کلامی کودکان ۴ تا ۶ ساله تنها یک ماه پس از شرکت در کلاس‌های موسیقی افزایش می‌یابد.

در تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۴ میلادی نیز روانشناسان ثابت کردند کودک ۶ ساله‌ای که ۹ ماه در کلاس پیانو تحت تعلیم بود، ضریب هوشی بسیار بالاتری نسبت به کودکی داشت که به کلاس موسیقی نمی‌رفت.

در تحقیقات سال ۲۰۱۸ نیز ثابت شد کودکانی که موسیقی می‌آموزند از هوش کلامی، قدرت برنامه‌ریزی و خویشتن‌داری بالاتری نسبت به بقیه برخوردار هستند.

نشانه‌های باهوش بودن

از دیگر مواردی که می‌تواند نشانه‌ای از هوش بالای افراد باشد باید به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • کسانی که چاق هستند و دور کمر بزرگی دارند از توانایی شناختی کمتری نسبت به بقیه برخوردار هستند.
  • افرادی که چپ دست هستند هم قدرت فکری متفاوت از بقیه دارند و از این رو می‌توانند در انجام امور کاری و زندگی خود از خلاقیت و ابتکار بیشتری بهره‌مند شوند.
  • شاید تعجب کنید اما قد بلند بودن هم یکی از نشانه‌های هوش است. چندین تحقیق علمی ثابت کرده کسانی که قد بلندی دارند در مقایسه با هم‌نوعان کوتاه‌قدتر خود باهوش‌تر هستند.
  • شاد و بامزه بودن هم نشانه هوش است. در تحقیقی که سال ۲۰۱۱ انجام شد از تعدادی دانشجو خواشته شد برای چندین عکس کپشن بنویسند و روانشناسان ثابت کردند دانشجویانی که ضریب هوشی بالاتری داشتند، متن‌های بامزه‌تری نوشته بودند.

بدون نظر

ورود