واردات ۴ میلیون دلار «رژ لب» در سال ۹۷: با دلار ۴۲۰۰ یا بیشتر؟

واردات ۴ میلیون دلار «رژ لب» در سال ۹۷: با دلار ۴۲۰۰ یا بیشتر؟

واردات رژ لب با ارز دولتی یا ارز بالای ۱۰ هزار تومان، مساله این است! سوژه جدید برای فضای رسانه ای که دیشب گزارش شد و بزودی سیلی از تکذیب و تاییدیه ها را شاهد خواهیم بود و آخرش هم ملت مثل داستان سقوط هواپیماها، سر از فرجامش در نمی آورد.

کشور در دومین دوره ریاست جمهوری دولت تدبیر و امید، در شوک ارزی قرار دارد و دلار ۳ هزار تومانی تا ۱۸ هزار تومان رفته و اکنون، به زور زیر ۱۴ هزار تومان قرار دارد و خیلی ها از آن به عنوان آتش زیر خاکستر یاد می کنند که هر آن، مثل نیمه اول سال ۹۷، قصد اوج گیری دارد. در این شرایط، اختصاص ارز برای کالاهای فانتزی و لوکس و غیر اساسی، مثل گزارش های فوتبالی این شب های عباس قانع، شگفت انگیز شده است.

آمار گمرک نشان می‌دهد که واردات فرآورده‌های آرایشی لب بیش از چهار میلیون دلار بوده است. به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو هیچگونه ارز دولتی از طریق سازمان غذا و دارو به فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی تخصیص پیدا نکرده است. بر اساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی ۱۱ ماهه سال گذشته، در مدت مذکور بیش از ۹۲ تن انواع فرآورده‌های آرایشی لب به ایران وارد شده که ارزش به حدود چهار میلیون و ۲۲۸ هزار دلار می‌رسد. بانک مرکزی باید اطلاع رسانی کند که منشا ارز اختصاص یافته چگونه بوده  است.

این فرآورده‌های آرایشی در این مدت از ۱۵ کشور به ایران وارد شده که بزرگ‌ترین صادرکننده فرآورده‌های آرایشی برای لب به ایران آلمان بوده که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادرات در این زمینه به ایران انجام داده است. امارات پس از آلمان به عنوان دومین کشوری است که عمده صادرات رژ لب و سایر این فرآورده‌ها را به ارزش ۹۷۰ هزار دلار به ایران صادر کرده است.

واکنش سازمان غذا و دارو به اختصاص ارز دولتی به واردات لاک و رژ لب

فرانسه نیز ۵۰۰ هزار دلار صادرات رژ لب به ایران داشته و بیش از ۷۵۰ هزار دلار از این محصولات از طریق منطقه آزاد کیش وارد ایران شده است. نکته جالب اینجاست که بر اساس آمارهای غیررسمی، حداقل ۶۵ درصد از محصولات آرایشی به صورت قاچاق به ایران وارد می‌شود که در این زمینه آمارهای غیررسمی تا ۹۰ درصد نیز اعلام شده است.

به این ترتیب می‌توان گفت این میزان فرآورده‌های آرایش لب که از طریق مرزهای رسمی به ایران وارد شده، همه آن چیزی نیست که از این محصول وارد ایران شده است.

در‌حالی‌که برخی آمار حکایت از واردات لوازم آرایشی‌ و بهداشتی مانند رژ لب و لاک ناخن با ارز ۴۲۰۰ تومانی دارند، سال گذشته سخنگوی سازمان غذا‌ و‌ دارو با تکذیب این خبر اعلام کرد به‌هیچ‌و‌ جه مجوزی برای واردات لوازم آرایشی از سوی سازمان غذا و دارو صادر نشده است.

با‌ این‌حال براساس انتشار اخبار در خبرگزاری‌های رسمی در ۱۰ ماه گذشته ۴۶ تن لوازم آرایشی ناخن با ارز دولتی به کشور وارد شده است و برخی منتقدان دولت نیز  با استناد به آمار واردات گمرکات کشور خبر از واردات لوازم آرایش با ارز دولتی میدهند.

همین چند ماه پیش بود که دولت با تهیه فهرستی از گروه چهارم کالایی، واردات این گروه از کالاها را به کشور ممنوع کرد. بعد از تصمیم دولت برای مدیریت بازار ارز و تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان به‌عنوان تنها نرخ رسمی در فروردین‌ماه ۹۷، تأمین ارز برای سه گروه کالاهای وارداتی اولویت‌بندی شد و براساس مجوزی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شد، کالاهای لوکس، غیرضروری و کالاهایی که مشابه تولید داخلی داشتند، در این فهرست قرار گرفتند و لوازم آرایشی نیز جزء آنها بود.

اگر خبر اعلام‌ شده صحت داشته باشد باید گفت همان‌طور‌که در دولت احمدی‌نژاد به جای تخصیص ارز دولتی به دارو به واردات زین اسب و خوراک سگ اختصاص داده می‌شد، در دولت فعلی هم به واردات رژ لب و لاک ناخن ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده میشود.

واردات رژ لب
انتقاد دکتر مرضیه وحید دستجردی به اختصاص ارز دولتی برای واردات غذای سگ و دسته بیل

در سالی که بدترین شرایط ارزی را به قول مسئولان داشتیم و مردم در زمینه بهداشت و درمان، به‌ویژه در تأمین داروهای خارجی برای برخی بیماری‌ها با مشکلاتی مواجه هستند، برای واردات لوازم آرایشی‌، ارز درخور توجهی اختصاص یافته است و سیاست‌های بانک مرکزی در‌این‌باره نامشخص است.

البته این اولین‌بار نیست که در کشور چنین اتفاقی رخ می‌دهد و بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز به کالاهای اساسی و کالاهای لوکس دوگانه رفتار می‌کند؛ در سال ۹۱، در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت وقت، گفته بود چرا بانک مرکزی برای واردات خودروهای لوکس، لوازم آرایش، زین اسب و خوراک سگ ارز دارد، اما برای دارو و تجهیزات پزشکی ندارد. این سوال را باید هم‌چنان از دکتر عبدالرضا همتی، رییس کل جدید بانک مرکزی پرسید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود