سفر به بوشهر : از دوپیازه میگو در کافه ناجی تا قدم زدن در کوی بهبهانی‌ها

سفر به بوشهر : از دوپیازه میگو در کافه ناجی تا قدم زدن در کوی بهبهانی‌ها

نمی‌دانم شهرهای حاشیه خلیج‌فارس چه چیزی در خود دارند که با هر بار رفتن به آن مناطق گوشه‌ای از ذهن و دل آدم را اسیر می‌کنند و یک بار مسافرت کردن به آنها مساوی است با سفرهای دوباره و چند باره.

قبلا در یادداشت‌های جداگانه در مورد جاذبه‌های قشم و جزیره هرمز در جنوب کشور برایتان نوشته بودم و این بار می‌خواهم با ساحره‌ی دیگری به نام بوشهر آشنایتان کنم که حال و هوایش بس دیدنی و طبیعتش گشتنی است؛ از خود شهرستان بوشهر گرفته تا جم و پارسیان و عسلویه. سواحل بی‌نظیری با آب‌های فیروزه‌ای، شن‌های طلایی، صخره‌های دیدنی و تنگه‌هایی رویایی برای رسیدن به بهشت‌های پنهان زمینی.

استان بوشهر مملو از جاهایی است که اگر عاشق طبیعت باشید و حوصله پیاده‌روی‌های چندین ساعته و بعضا سخت را داشته باشید، می‌توانید ماه‌ها در گوشه و کنار آن مفهوم واقعی زندگی کردن را درک کنید و بر دستانِ هنرمندِ خداوند بوسه عشق بزنید از آفریدن این همه زیبایی.

پارک ساحلی ریشهر

سفر به بوشهر
غروب در پارک ساحلی ریشهر / عکس از فروغ بیداری

اول از خود بندر بوشهر شروع می‌کنم، شهری که برای کافه‌ها و زندگی شبانه‌اش شهرت دارد. در بوشهر یک پارک ساحلی به نام «ریشِهر» وجود دارد که می‌توانید در همان منطقه خانه یا ویلا اجاره کنید و از فضای کنار دریا لذت ببرید. قیمت خانه‌ها متغیر است اما از اجاره شبی ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود به بالا.

دریا زیر سطح پارک ساحلی ریشهر است و باید ۵ یا ۶ سری پله‌های ده تایی را پایین بروید تا پایتان به شن‌های نرم و طلایی کرانه‌ی خلیج فارس برسد.

تماشای دریا از همان بالای پارک ساحلی هم لذت بی‌نظیری دارد. صدای موج‌های آبی و شیطنت کودکان با هم می‌آمیزند و دقایقی طولانی شما را محو خود می‌کنند. همچنین تماشای غروب از این ارتفاع نیز دیدنی است و برای سپری کردن یک عصر آرام و خوشایند، می‌توانید زیر سقف آلاچیق‌ها بنشینید و دریای بی‌کران را مشاهده کنید.

سفر به بوشهر
پارک ساحلی ریشهر / عکس از فروغ بیداری

غذاهای خیابانی بوشهر

در همان حال و هوا بد نیست غذاهای محلی که زنان دستفروش تهیه و عرضه می‌کنند را نیز بچشید و از طعم آنها لذت ببرید. یکی از غذاهای خیابانی بوشهر «نخود» است. نخودِ آبگوشتی که در آب قلم پخته می‌شود و درون پیاله به مشتری عرضه می‌شود. می‌توانید نخود را با آبلمیو و فلفل سیاه مزه‌دار کرده و از طعم خوشایندش لذت ببرید.

یک غذای خیابانی دیگر که در پارک ساحلی ریشهر عرضه می‌شود، «پاکورا» نام دارد. این غذا از ترکیب آرد نخود، بکینگ پودر، تره فرنگی و پیاز و فلفل تهیه می‌شود. با ملاقه مواد پاکورا را در روغن زیاد و داغ می‌ریزند تا خیلی سریع سرخ و پفکی شود. سپس در نان ساندویچی با کاهو، گوجه‌فرنگی و کاهو سرو می‌شود. طعم پاکورا مثل کوکوست با این تفاوت که اصلا تخم‌مرغ ندارد. توصیه می‌کنم این غذا را حتما امتحان کنید، بخصوص که قیمت ارزانی هم دارد و یک ساندویچ آن را با ۶ هزار تومان می‌توانید بخرید.

فلافل هم معرف حضور همه هست. یک ساندویج خوشمزه و ارزان که آن هم با نخود درست می‌شود.

سمبوسه (سنبوسه) نیز از دیگر غذاهای خیابانی است که از نان لواش، سیب‌زمینی و سبزیجات معطر تهیه می‌شود و طعم خوبی دارد.

البته غذاهای بوشهری‌ها تنوع بسیار زیادی دارد و نمونه‌های بالا آنهایی هستند که در پارک‌ها و در گوشه خیابان به فروش می‌رسند. از غذاهای خوشمزه و البته گران قیمت بوشهر می‌توانم به قلیه میگو یا قلیه ماهی اشاره کنم. قلیه میگو با برنج سرو می‌شود و هر پرس آن ۶۰ هزار تومان قیمت دارد.

سفر به بوشهر
دوپیازه میگو در کافه ناجی بوشهر

دو پیازه میگو آن هم در کافه ناجی بوشهر عالیست. این غذا با اینکه چندان ارزان نیست و شما برای یک پرس قلیه میگو با یک استکان چایی در کافه ناجی باید حدود ۷۰ هزار تومان پول بدهید، اما ارزشش را دارد. میگوها در سس خوش‌طعمی مزه‌دار شده‌اند و با سبزی‌ و نان تازه سرو می‌شوند.

کافه ناجی

سفر به بوشهر
نواختن نی‌انبون در کافه ناجی / عکس از فروغ بیداری

کافه ناجی یکی از جاذبه‌های گردشگری بندر بوشهر است. یک کافه کوچک که دور تا دور آن نیمکت‌های چوبی کوتاهی چیده شده و چای، قلیان یا غذا روی میزهای کوتاهی که جلوی نیمکت‌ها قرار دارند برای مشتری سرو می‌شود. شاید بتوان گفت جذابیت اصلی بندر بوشهر شب‌های زنده و موسیقی فولکلور و سازهای جنوبی است که مردم را ساعت‌ها شاد دور هم نگه می‌دارد.

در کافه ناجی نی‌انبون نواخته می‌شود و خواننده هم شعرهای محلی می‌خواند. مردم با دست‌زدن‌های منظم و نگاه‌های مشتاقشان با موسیقی همراهی می‌کنند و شما می‌توانید در کنار غذای خوشمزه‌ای که میل می‌کنید از ساز و آواز محلی هم لذت ببرید. توصیه می‌کنم در صورت سفر به بوشهر حتما به کافه ناجی هم سر بزنید. برنامه این قهوه‌خانه‌ی دیدنی از غروب آغاز می‌شود و تا نیمه‌های شب ادامه دارد.

سفر به بوشهر
کافه ناجی بوشهر

بازار ماهی و سبزی بوشهر

گشت زدن در کوچه‌های باریک این بازار حس و حال خوبی دارد. حتی اگر قصد خرید ندارید هم توصیه می‌کنیم به این محله سر بزنید و تکاپوی مردم در میان بوی سبزیجات تازه و ماهی و میگو را به تماشا بنشینید. در خیابان‌های عریض‌تر و خیابان‌هایی که سنگفرش شده‌اند نیز دستفروشان بساط کرده‌اند و هر چه که تصور کنید را می‌فروشند و اغلب هم سرشان شلوغ است.

کوی بهبهانی‌ها

سفر به بوشهر
کوی بهبهانی ها در بافت قدیمی بوشهر

در سوی دیگری از بندر بوشهر، در پشت ساحل دیدنیِ این شهر محله بهبهانی‌ها قرار دارد. کوچه‌های باریک، خانه‌هایی با نمای خشتی و گلی، مسجد باباحاجی، عمارت کمندی، موزه مردم‌شناسی، خانه طبیب و عمارت ایرانی از دیدنی‌های این محله هستند. توصیه می‌کنم یک یا دو ساعتی را به قدم زدن در میان کوچه‌های باریک این محله اختصاص دهید تا در حال و هوای بوشهر و جنوب غرق شوید. در میان این محله یک کافه به نام کافه گل‌ها وجود دارد که بسیار دیدنی است. در میانه خانه‌های خشتی ناگهان به جایی می‌رسید که کوچه با گیاهان پیچک‌ها مسقف شده و زیر این گیاهان طبیعی، تخت گذاشته شده و در امتدادش، ورودی کافه خودنمایی می‌کند. انواع و اقسام وسایل قدیمی و جالب را می‌توانید در دکور این کافه ببینید.

سفر به بوشهر
ساحل بندر بوشهر / عکس از فروغ بیداری
سفر به بوشهر
مرغان دریایی بر فراز خلیج فارس / عکس از فروغ بیداری

در ویدئوی زیر بخش‌های از پارک ساحلی ریشهر، مراحل پخت پاکورا، بافت قدیمی و نواختن نی‌انبون در کافه ناجی بوشهر را تماشا کنید.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود