نکاتی مهم در مورد «شپش سر» و روش های خانگی و ساده خلاص شدن از دست آن

نکاتی مهم در مورد «شپش سر» و روش های خانگی و ساده خلاص شدن از دست آن

اسم علمی آن ها «Pediculus humanus capitis» است اما شما می توانید آن ها را شپش سر بنامید. اگر چه فکر و دیدن این حشرات در حال وول خوردن در میان موهای خود یا اطرافیانتان مشمئز کننده است اما شپش ها به طور مستقیم هیچ بیماری را به انسان منتقل نمی کنند اگر چه ممکن است به دلیل خراش هایی که روی پوست سر ایجاد می کنند، باعث شوند فرد به عفونت های باکتریایی ثانویه مبتلا شود. به خاطر این که بسیاری از افراد به نحوی به بزاق دهان شپش حساسیت دارند، جای گاز آن ها معمولاً قرمز شده و به شدت می خارد.

Pediculus humanus capitis شپش سر

نکته دیگر این است که اگر چه بسیاری از افراد وجود شپش در موی سر، روی بدن یا در لباس ها را به عدم نظافت و تمیزی نسبت می دهند اما این موضوع در واقع صحت ندارد. حتی تمیزترین افراد بزرگسال و کودکان نیز ممکن است دچار شپش زدگی سر شوند. با این وجدو شپش سر نه پریده و نه می تواند پرواز کند. برای منتقل شدن این حشرات موذی و چندش آور از فردی به فرد دیگر باید تماس بدنی مستقیم برقرار شود و تماس سر به سر معمول ترین روش برای انتقال شپش های سر است. بدین ترتیب حتی استفاده از شانه یا کلاه مشترک نیز می تواند باعث انتقال این موجودات شود.

Pediculus humanus capitis شپش سر

از لحاظ تکنیکی احتمال انتقال شپش از طریق بالش، لباس یا حوله آلوده نیز وجود دارد اما این سناریو بسیار معمول نیست زیرا شپش سر دور از گرمای بدن انسان تنها حدود ۲۴ ساعت زنده مانده و معمولاً ترجیح می دهند که به بدن میزبان خود بچسبند. جالب تر این که شپش ها از طریق حیوانات خانگی مانند گربه و سگ نیز منتقل نمی شوند زیرا این حشرات تنها به خون انسان علاقه دارند.در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با روش هایی که می توانید برای خلاص شدن از دست شپش ها به کار ببرید آشنا کنیم.

از کجا می توانید متوجه شوید که به شپش سر مبتلا شده اید؟

Pediculus humanus capitis شپش سر

قبل از شروع به درمان شپش، باید بدانید که آیا به این مشکل دچار شده اید یا خیر. در حالی که اولین نشانه ابتلا به شپش خارش شدید در ناحیه پوست سر است، برخی افراد در واقع هیچ خارشی را حس نمی کنند. بدین ترتیب تنها با بررسی های دقیق می توان به وجود این حشره در میان موهایتان پی ببرید. اولین کاری که باید بکنید این است که سر خود یا فرزندانتان را در زیر نور با دقت بررسی کنید. ممکن است در حین این کاربا یک شپش بالغ که در میان موها به جلو می رود مواجه شوید، به دنبال یک حشره بی بال قهوه ای یا خاکستری باشید که به شکل و اندازه یک دانه کنجد است. از آنجایی که شپش به سرعت خود را پنهان می کند، در اکثر مواقع تخم های این حشره رویت می شوند که به آن ها تخم شپش یا «رشک» گفته می شود.

Pediculus humanus capitis شپش سر

شپش تخم هایش را روی پوست سر می گذارد، تخم هایی که می توانند قهوه ای یا زرد متمایل به سفید بوده و بسیار کوچک هستند. در حالی که این تخم ها ممکن است در هر نقطه از سر پراکنده شده باشند اما رشته های بزرگ این تخم ها را می توان در گودی پشت گردن و اطراف گوش ها دید. اشتباه گرفتن این تخم ها با شوره سر به سادگی رخ می دهد اما به دلیل چسبیدن این تخم ها به پوست سر، با شانه کردن جدا نمی شوند. در صورتی که مزاحمتی برای این تخم ها ایجاد نشود، پس از یک یا دو هفته باز شده و به دوره بلوغ می رسند. حدود یک هفته بعد آن ها به شپش هایی بالغ تبدیل خواهند شد و برای سیکل زندگی تغذیه، تولید مثل و تخم گذاری کاملاً آماده می شوند. اگر این آفت ترسناک را در موهای خود یا اطرافیانتان یافتید وحشت نکنید و لازم نیست که لباس ها، حوله و رو بالشی هایتان یا اسباب بازی های پارچه ای فرزند کوچکتان را بسوزانید.

بیشتر بخوانید: با بیماری های شایع در باشگاه های ورزشی آشنا شوید

چگونه از دست شپش های خانه خلاص شد؟

Pediculus humanus capitis شپش سر

۱- رو بالش، ملحفه و هر ابزار پارچه ای دیگری که روی آن خوابیده اید را با آب گرم بشورید و با بالاترین درجه گرمایی خشک کنید. به یاد داشته باشید که اگر تنها یک نفر از اعضای خانواده شپش داشته باشد معمولاً بقیه اعضای خانواده نیز به آن ها مبتلا شده اند.

۲- بالش های خواب را به مدت دستکم ۳۰ دقیقه در بالاترین دمای خشک کن ماشین لباسشویی قرار دهید.

۳- فرش های اتاق خواب و تمامی فضای آن را با جارو برقی و با قدرت بالا تمیز کنید.

۴- شانه ها، برس ها، کش سرها و دیگر ابزارهای مربوط به موی خود، فرزندان یا اطرافیانتان را در یک کیسه قرار داده و دستکم برای مدت ۲۴ ساعت در داخل فریزر قرار دهید.

۵- اگر بچه شما هنگام خواب عروسک های پارچه ای در بغل دارد این عروسک ها را نیز به مدت دستکم نیم ساعت در خشک کن ماشین لباس شویی یا دیگر وسایل گرماساز قرار داده و یا دستکم برای مدت ۳ روز آن ها را در داخل یک کیسه پلاستیکی وکیوم و بدون منفذ نگه دارید. شپش بدون تغذیه از خون انسان بیشتر از این مدت زنده نخواهد ماند.

چگونه از شپش های داخل موها خلاص شویم؟

Pediculus humanus capitis شپش سر

شستن سر خود یا فرزندتان با سرکه یا مایونز برای خلاص شدن از دست این حشرات ترسناک را فراموش کنید. این روش ها اثر چندانی ندارد. در ادامه شما را با روش های موثر و بدون استفاده از آفت کش ها و مواد شیمیایی آسیب رسان برای خلاص شدن از دست این حشرات آشنا خواهیم کرد. نکته مهم این است که بسیاری از انواع شپش ها در قابل آفت کش هایی که معمولاً استفاده می شود ایمن شده اند.

۱- با خرید یک شانه شپش خوب شروع کنید به خصوص شانه های مخصوصی که دندانه های بلند و ریزی داشته و به خوبی تخم ها، شپش های جوان و بالغ را از موها و فرق سر جدا می کنند.

۲- سر خود یا فرد مبتلا را به روغن زیتون یا شامپو حالت دهنده مو آغشته کنید تا شانه راحتتر در میان موها حرکت کند.

۳- اکنون مرحله خسته کننده کار فرا می رسد. باید به صورت مرتب و مکرر از پوست سر تا نوک موهایتان را به دقت شانه کنید.

Pediculus humanus capitis شپش سر

۴- در حالی که این کار را ادامه می دهید تخم ها و شپش ها را روی یک حوله کاغذی جمع کنید. سر خود از پوست سر و انتهای مو گرفته تا نوک آن را به ترکیبات ضد شپش غیرشیمیایی آغشته سازید. این ترکیبات از نمک برای خشک کردن و کشتن شپش ها استفاده می کنند. بگذارید این ترکیبات روی سرتان بماند تا خشک شود.

۵- در ادامه سر خود یا فرزندتان را با یک شامپوی غیرشیمیایی بشورید که باقیمانده شپش ها در هر مرحله ای که باشند را خواهد کشت.

۶- بعد از ماساژ دادن شامپو روی سر و تمام موها، بگذارید این محلول دستکم ۱۵ دقیقه روی سر باقی بماند و سپس آن را آبکشی کنید.

اکنون دیگر موها و سر شما یا فرزندتان از شپش و رشک خالی شده اما به یاد داشته باشید که ابتلا به این حشرات موذی خیلی ساده رخ می دهند و باید به صورت مرتب و در فواصل زمانی معین موها و سر را برررسی کنید و در صورت مشاهده ردی از آن ها مواردی که در بالا گفته شده را از نو تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ جای نیش حشرات که هر کسی باید آنها را بشناسد

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود