نکات عجیب و جالب در مورد قهوه که شاید نمی‌دانستید

نکات عجیب و جالب در مورد قهوه که شاید نمی‌دانستید

قهوه ، خوش‌عطرترین نوشیدنی جهان رازهای بسیار زیادی دارد که احتمالا از آنها بی‌اطلاع هستید. این دانه‌های قهوه‌ای رنگ که پس از بو دادن و آسیاب کردن، محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان را می‌سازند، علاوه بر مصرف خوراکی، مصارف دارویی و غیر خوراکی نیز دارند. برای اینکه با دانستنی‌های جالب قهوه بیشتر آشنا شوید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با روزیاتو همراه باشید.

قهوه یکی از منابع اصلی کافئین است: کافئین یکی از پرمصرف‌ترین و رایج‌ترین داروهای روان‌درمانی در جهان بشمار می‌رود. به طوری که مردم پس از مصرف کافئین، هوشیاری و تمرکز بیشتری پیدا می‌کنند و به همین خاطر است که علاقه بسیاری به مصرف این عنصر از خود نشان می‌دهند. در سال های اخیر، تحقیقات متعددی به اثبات فواید کافئین پرداخته‌اند که از جمله می‌توان به تقویت حافظه، بهبود عملکرد بدن ورزشکاران، تقویت کبد و پیشگیری از پارکینسون اشاره کرد. حتی در مواردی مشخص شده که کافئین می‌تواند حس گرسنگی را تا حدی از بین ببرد. از این رو می توان از آن به عنوان عنصر کمکی برای رژیم تناسب اندام هم نام برد.

محدودیت مصرف کافئین در اشخاص بزرگسال ۴۰۰ میلی‌گرم در هر روز است. این مقدار معادل ۴ فنجان ۲۴۰ میلی‌لیتری (با ۷۵ تا ۱۶۵ میلی‌گرم کافئین) قهوه‌ است. زنان باردار مجاز به مصرف ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در هر روز هستند. کودکان و بزرگسالان نباید بیشتر از ۲٫۵ میلی‌گرم کافئین بر اساس هر کیلوگرم از وزن خود مصرف کنند. به طور مثال، کودکی که ۲۵ کیلوگرم وزن دارد، مجاز نیست بیشتر از ۶۲٫۵ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کند. به این دلیل که میزان تحمل افراد در برابر کافئین با هم متفاوت است. مثلا یک نفر با مصرف مداوم آن هیچ مشکلی پیدا نمی کند، اما فردی دیگر پس از مصرف مقدار غیرمجاز از این عنصر دچار برخی عوارض و بیماری ها می شود. این موضوع به سوخت‌وساز و سایز بدن و چگونگی هضم قهوه در بدن اشخاص مربوط است. به همین خاطر، ژنتیک نقش موثری در ایجاد این تفاوت ایفا می کند.

قهوه به داروی معجزه گر مشهور است: مصرف روزانه ۳ تا ۵ فنجان قهوه باعث کاهش مرگ و میر، کم شدن خطر ابتلا به دیابت نوع دو و کاهش خطر بروز بیماری های پارکینسون، زوال عقل، التهاب شدید کبدی (سیروز کبدی) و برخی سرطان ها مثل کبد و رحم می شود. به دلیل خاصیت معجزه آسای قهوه در جلوگیری از چنین بیماری هایی به آن «داروی معجزه گر» می گویند.

علاقه به قهوه ارثی است: به گفته دانشمندان، نحوه ی سوخت و ساز کافئین در بدن می تواند از طریق ژنتیک به ارث برسد. طی تحقیقی، پژوهشگران با مقایسه  افرادی از ایتالیا و هلند که قهوه مصرف می کردند، دریافتند کسانی که ژن PDSS2 در آن ها قوی تر بود، کمتر قهوه می نوشیدند. محققان این تئوری را مطرح می کنند که سرعت سوخت و ساز کافئین در بدن این افراد کمتر است و در نتیجه آن ها برای بیدار ماندن و تجربه ی احساس شادی به کافئین کمتری نیاز دارند.

دانستنی های جالب قهوه
«بی خوابی سیاه» (Black Insomnia)

«بی خوابی سیاه»، تلخ‌ترین و پرکافئین‌ترین قهوه جهان است: «بی خوابی سیاه» (Black Insomnia) یک فنجان قهوه ۳۵۵ میلی لیتری است که  ۷۰۲ میلی گرم کافئین در خود دارد. مصرف این نوشیدنی می تواند به عوارضی همانند عصبانیت، بی خوابی و تپش قلب شدید منجر شود. تولیدکننده این قهوه، «شان کریستوفر» در این رابطه بیان داشته که اگر به دنبال «ترین»ها هستید، این قهوه «تلخ ترین» و «سیاه ترین» قهوه ای است که تاکنون دیده اید. وی با آزمایش میزان غلظت این قهوه در مقایسه با دیگر نمونه های موجود در بازار بیان داشته که ۵۸٫۵ میلی گرم قهوه در یک فنجان از «بی خوابی سیاه» بیش از دو برابر قوی تر از دارک رُست های استارباکس است که حدود ۲۱٫۲۵ میلی گرم کافئین دارند.

آیا می‌دانستید قهوه بی‌رنگ در جهان داریم؟: آیا تاکنون نام «کلیر کافی» به گوشتان خورده؟ قهوه ای که ظاهری همانند آب و طعمی همچون قهوه دارد؛ Clear Coffee که به اختصار CLR CFF نوشته می شود در واقع نخستین نوشیدنی قهوه بی رنگ در جهان به شمار می رود که از تمامی مزایا و تاثیرات قهوه برخوردار است اما با این تفاوت که کالری کمتری داشته و دندان های فرد را نیز سفید نگه می دارد. کلیر کافی از دانه های قهوه عربیکا تهیه می شود. سازندگان این قهوه دو برادر به نام های «دیوید نگی» و «آدام نگی» هستند و در رابطه با تولید این نوشیدنی بی رنگ گفته‌اند: «دانه های قهوه پس از پشت سر گذاشتن مراحل تولید، مقداری از کافئین خود را از دست می دهند که ما با اضافه کردن کافئین بسیار باکیفیت و طبیعی، این کمبود را جبران می کنیم.»لازم است اشاره کنیم که قهوه بی رنگ، حاوی هیچ گونه طعم دهنده، شیرین کننده یا ماده نگهدارنده ای نیست و یک بطری قهوه کاملا طبیعی و اصیل به شمار می رود. هر بطری ۲۰۰ میلی لیتری از این نوشیدنی حاوی ۴۰ میلی گرم کافئین و ۲ واحد کالری دارد.

دانستنی های جالب قهوه
CLR CFF نخستین نوشیدنی قهوه بی رنگ در جهان است.

قهوه می‌تواند بوی نامطبوع یخچال را از بین ببرد: اگر یخچال تان بوی نامطبوع مواد غذایی را به خود گرفته، کاسه ای را از پودر تازه و استفاده نشده ی قهوه پر کنید و آن را به مدت یک تا دو روز در یخچال بگذارید. قهوه بوهای نامطبوع را به خود جذب می کند.

قهوه سبب ثبت خاطرات بلند مدت می‌شود: علاوه بر تأثیر مثبت قهوه بر هوشیاری، دقت، تمرکز و روحیه، پژوهشی جدید از اثر این نوشیدنی در تثبیت خاطرات حکایت دارد. در این تحقیق، ۲۴ ساعت بعد از اجرای آزمایش، کافئین باعث افزایش بازدهی شد و محققان به این نتیجه رسیدند که کافئین خاطرات بلند مدت را بهتر تثبیت می کند.

نوع قهوه‌ای که مردم می‌نوشند شخصیت آنها را مشخص می‌کند: کسانی که طعم تیز و تلخ اسپرسو را دوست دارند انسان‌های جسورتری نسبت به بقیه هستند و بیشتر از مردم عادی مسافرت کردن را دوست دارند. آنهایی که عاشق قهوه تلخ و سیاه هستند، تقریبا غیراجتماعی، خودشیفته و بعضا جامعه‌ستیز هستند. کسانی که قهوه را شیرین می‌نوشند، خونگرم و صمیمی هستند. آنهایی که با شیر و شکر قهوه می‌نوشند، شخصیت متعادلی دارند. کسانی که قهوه بدون کافئین می‌نوشند، انسان‌های محتاطی بشمار می‌روند و افرادی قهوه فوری دوست دارند، عموما اهل پشت گوش انداختن کارها هستند.

دانستنی های جالب قهوه
قهوه به به افزایش تمرکز و بهبود روحیه کمک بسیاری می‌کند.

قهوه از خودکشی پیشگیری می‌کند: کافئین موجود در قهوه در برخی فعالیت های مثبت مغز نقش دارد، مثل بهبود هوشیاری ذهنی و دقت، کمک به تمرکز و بهبود روحیه. با تقویت روحیه، افسردگی هم کاهش می یابد و خطر اقدام برای خودکشی کم می شود. طبق پژوهشی در سال ۲۰۱۳، کسانی که روزانه ۲ تا ۳ فنجان قهوه ی کافئین دار مصرف می کردند، خطر خودکشی در آن ها به میزان ۴۵ درصد کمتر شد.

پودر قهوه بوی بد دست را از بین می‌برد: بعد از خرد کردن سیر یا پیاز، برای رفع بوی دست ها، مقداری پودر قهوه ی استفاده شده را به دست ها بمالید و سپس آن را با آب گرم بشویید.

مصرف قهوه اعتیادآور است: مصرف زیاد قهوه پیامدهایی همچون اضطراب، وحشت زدگی، خواب ناآرام، بی خوابی و وابستگی به کافئین را بدنبال دارد. افرادی که به مصرف کافئین وابستگی دارند، ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از آخرین دوز کافئین، می توانند حالت «ترک اعتیاد به کافئین» را تجربه کنند. این حالت ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت رفع می شود و اصلی ترین نشانه ی آن سردرد است. زیاده روی در مصرف کافئین حتی می تواند منجر به مرگ شود.

قهوه موقتا فشار خون را بالا می‌برد: قهوه می تواند باعث افزایش فشار خون شود اما این تأثیر کوتاه و موقت است و در دراز مدت اثر منفی ندارد. سفت شدن عروق خونی منجر به افزایش فشار خون و بیماری های قلبی می شود اما مصرف روزانه ی قهوه چنین تأثیر مخربی بر عروق خونی ندارد.

قهوه به سلامت قلب کمک می‌کند: بر اساس جدیدترین تحقیقات به عمل آمده توسط دانشمندان انجمن سلامت قلب آمریکا و دانشکده داروسازی کلورادو، اشخاصی که به مقدار زیاد قهوه مصرف می کنند، قلب سالم تری هم دارند.در مورد قهوه و مضرات و فواید آن همیشه خبرهای ضد و نقیضی منتشر می شود. برخی می گویند که این نوشیدنی خوش عطر و دوست‌داشتنی برای افرادی که به اضطراب و تشویش بالا مبتلا هستند، مضر است و بعضی دیگر اعتقاد دارند که نوشیدن قهوه در طول روز موجب افزایش تمرکز، خلاقیت و حتی از بین بردن افسردگی می شود.اما این بار نیز آزمایشی مبنی بر مزیت این نوشیدنی صورت گرفته و ثابت کرده که هر چه قهوه بیشتری مصرف کنید، قلب سالم تری نیز خواهید داشت. به ادعای محققان یاد شده، نوشیدن هر فنجان قهوه در طول روز تا ۸ درصد از بیماری های قلبی و احتمال سکته می کاهد.

از پودر قهوه دم‌کشیده می‌توان به عنوان کود کشاورزی استفاده کرد: بسیاری از باغبان ها از پودر قهوه ی استفاده شده برای کود گیاهان استفاده می کنند. پودر قهوه حاوی مواد مفیدی مثل فسفر، پتاسیم، منیزیم و مس است و بعد از تجزیه شدن در خاک نیتروژن آزاد می کند. قهوه برای گیاهانی که شیفته ی اسیدها هستند به ویژه گیاه آزالیا و گل صد تومانی مفید است و اگر پودر قهوه ی استفاده شده را در اطراف ریشه های آن ها بریزید رشد بیشتری خواهند داشت. علاوه بر این، می توانید باقیمانده ی قهوه را رقیق کنید و آن را مستقیما در گلدان گیاه تان بریزید.

دانستنی های جالب قهوه
«قهوه سیر»

یک کافی‌شاپ ژاپنی از پودر سیر نوشیدنی قهوه درست می‌کند: یک مخترع ژاپنی، نوعی پودر اختراع و عرضه کرده که تماما از سیر تهیه شده اما طعمی همانند قهوه دارد. «یوکیتومو شیموتای» ۷۴ ساله در شهر آئوموری کشور ژاپن مالک یک کافی‌شاپ است و به ادعای خودش، «قهوه سیر»ی که وی در کافه خود ارائه می دهد، حاصل اشتباهی است که ۳۰ ساله پیش انجام داده است. داستان از این قرار است که وی سه دهه پیش هنگام پخت استیک با سیر، آن را ناخواسته می سوزاند. عطری که از سیر سوخته بلند می شود برایش جالب است. به همین خاطر، سیر سوخته را با قاشق له کرده و روی آن آب جوش می ریزد. نوشیدنی حاصله طعم و عطری شبیه قهوه داشت. این جا بود که جرقه ای در ذهنش زده شد و آن را به خاطر سپرد. «یوکیتومو شیموتای» پس از بازنشستگی به سراغ ایده دوران جوانی خود رفته و سعی کرد جلوه واقعی به آن ببخشد. وی چندین سال را صرف تحقیق در مورد ترکیب قهوه و سیر کرد و در نهایت، حدود ۷ سال پیش محصولی تجاری در این زمینه عرضه کرد. این مرد ژاپنی، برای اینکه سیر قابلیت حل شدن در آب را داشته باشد، ابتدا حبه‌های سیر را در فر برقی بو داده و پس از سرد شدن آن ها را آسیاب کرده و در کیسه هایی همانند چای‌کیسه‌ای آن ها را عرضه کرده است. وی در این رابطه بیان داشته که تلخی حاصل از سوختن سیر، طعمی مشابه قهوه را در ذهن تداعی می کند.

یک باریستای کُره‌ای، فنجان های قهوه را به آثار هنری بسیار زیبا تبدیل می‌کند: یک باریستای کره ای موسوم به «لی گنگ بین» که مالک کافه ای به نام C.THROUGH در شهر سئول است با طراحی های بی نظیر خود روی قهوه، توانسته مشتری های زیادی را جذب کند. او با استفاده از آیسینگ های رنگی و با تکنیک «هنر خامه»، فنجان های ساده قهوه را به آثار هنری فوق العاده زیبایی تبدیل می کند. ابتکار رنگی او مورد توجه کاربران اینستاگرامی قرار گرفته به طوری که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار فالوئر از سراسر دنیا دارد. شاید بتوان گفت که زیباترین هنرنمایی های وی را بازسازی «شب پرستاره» ون گوگ، «جیغ» ادوارد مونک یا «مونا لیزا» لئوناردو داوینچی تشکیل داده اند که با ظرافت و مهارت زیاد برای مشتری ها تهیه و عرضه می شوند.

دانستنی های جالب قهوه
«شب پرستاره» ون گوگ روی فنجان قهوه

۱۰ کشوری که یک فنجان قهوه در آنها بسیار ارزان است:

  1. بلغارستان: ۱٫۳۱ دلار
  2. مصر: ۱٫۳۷ دلار
  3. پرتغال: ۱٫۴۲ دلار
  4. کلمبیا: ۱٫۴۲ دلار
  5. مراکش: ۱٫۴۶ دلار
  6. هند: ۱٫۵۱ دلار
  7. مجارستان: ۱٫۵۲ دلار
  8. ایتالیا: ۱٫۶۵ دلار
  9. کروات: ۱٫۶۵ دلار
  10. اسلوونی: ۱٫۶۵ دلار

۱۰ کشوری که یک فنجان قهوه در آنها بسیار گران است:

  1. دانمارک: ۵٫۳۳ دلار
  2. ایسلند: ۵٫۱۶ دلار
  3. قطر: ۴٫۹۷ دلار
  4. نروژ: ۴٫۹۴ دلار
  5. سوئیس: ۴٫۸۱ دلار
  6. امارات: ۴٫۴۱ دلار
  7. هنگ کنگ: ۴٫۳۵ دلار
  8. سوئد: ۴٫۲۸ دلار
  9. چین: ۴٫۱۱ دلار
  10. فنلاند: ۴٫۱۱ دلار

بیشتر بخوانید: چگونه خودمان در خانه قهوه ترک بی‌نظیر درست کنیم

یک نظر

ورود

  • یکی اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۸

    ببین مسئولین با کشور چیکار کردن که دیگه ایران رو هم جزو کشور ها به حساب نمیارین