در سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟

در سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟

اگر قصد سفر به ترکیه را داشته باشید احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که بهتر است با خود لیر ترکیه ببرید یا دلار. خب شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که چون لیر واحد پول ترکیه است، منطقی آن است که پول خودشان را همراه داشته باشیم تا راحت‌تر کارهایمان به انجام برسند. اما واقعیت این است که دلار بردن بهتر از لیر است. چرا؟ در ادامه به طور کامل برایتان توضیح خواهیم داد.

پاسخ این سوال چندان دشوار نیست و با توجه به اینکه دلار پول رایج بین المللی است و در همه جا قابل تبدیل است، پیشنهاد می‌شود پول خود را به دلار تبدیل کنید. در ترکیه می‌توانید بیشتر معاملات خود را با دلار انجام دهید.

علاوه بر آن لیر مانند ریال به صورت مداوم در حال نوسان است و ممکن در سفر به یکباره از ارزش پول نقدی که به همراه دارید کاسته شود. بنابراین اگر دلار به همراه داشته باشید، نگرانی‌ای از این بابت نخواهید داشت و هر زمان که نیاز داشتید می‌توانید مقداری از آن را به لیر تبدیل کنید.

بیشتر برندها و مغازه‌های ترکیه دلار را قبول می‌کنند و همانجا با توجه به نرخ روز لیر با شما وارد معامله می‌شوند. البته با توجه به تفاوت نرخ جزئی با صرافی‌ها توصیه می‌شود در معاملاتی با مبالغ بالا این کار را انجام ندهید.

همچنین در پایان سفر و هنگام بازگشت به ایران چنانچه دلار به همراه داشته باشید می‌توانید با خیال راحت از ترکیه خارج شوید و در ایران با نرخ روز آن را به ریال تبدیل کنید؛ در صورتی که تبدیل لیر در ایران کار ساده‌ای نیست.

در سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟
به صرافی‌ها در زبان محلی«DOVIZ» گفته می‌شود.

کجا می‌توانیم دلار را به لیر تبدیل کنیم؟

برای تبدیل پول نقد در ترکیه می‌توانید به صرافی‌هایی که در زبان محلی به آن‌ها «DOVIZ» گفته می‌شود، مراجعه کنید. معمولا در جلوی این مغازه‌ها تابلو‌هایی نصب شده‌اند که نرخ روز ارز را نشان می‌دهند. در ادامه مواردی را که باید در هنگام تبدیل ارز رعایت کنید را نوشته‌ایم:

  • در ایام تعطیل مانند عید قربان و عید فطر پول خود را مستقیما در ایران به لیر تبدیل کنید، چون در این روزها به هیچ عنوان نرخ ارز منصانه نیست.
  • توصیه می‌شود روزهای شنبه و یک‌شنبه که در ترکیه تعطیل هستند برای تبدیل ارز اقدام نکنید و سعی کنید به سایر روزهای هفته موکول کنید. به طور کل نرخ ارز را در روزهای تعطیل افزایش می‌دهند.
  • در صرافی‌های فرودگاه پول خود را تبدیل نکنید! در ترکیه هم مانند ایران نرخ ارز در فرودگاه بالاتر از صرافی‌های سطح شهر است. بنابراین توصیه می‌شود قبل از سفر به ترکیه هر نفر مبلغی در حدود ۷۰ لیر به همراه داشته باشد تا مجبور نشوید در فرودگاه ارز خود را تبدیل کنید.
  • قبل از تبدیل پولتان حتما نرخ چندین صرافی را با هم مقایسه و در نهایت مناسب‌ترین را انتخاب کنید.
  • نکته مهمی امنیتی دیگری که وجود دارد این است که تمام دلارهای خودتان را در معرض دید دیگران حتی صرافی ها قرار ندهید. به طور معمول سعی کنید که دلارهای خودتان را در چند جیب تقسیم کنید و همه را یکجا نگه ندارید. اگر با خودرو شخصی مسافرت می کنید حداکثر بردن ۵۰ لیره کافیست.
  • همچنین برای تبدیل ارز می‌توانید از عابربانک‌های زراعت استفاده کنید. این دستگاه‌ها پول شما را به سادگی به لیر تبدیل می‌کنند. البته طبق شنیده‌ها پیش آمده که این دستگاه‌ها پول را برداشت کند و هیچ لیری را بازنگرداند. بنابراین توصیه می‌شود اگر به صرافی دسترسی داشتید به همان روش سنتی پول خود را تبدیل کنید تا متضرر نشوید.
صرافی‌های خیابان کاپالی چارشی و بازار بزرگ نرخ‌های منصفانه‌تری دارند.

اطلاعات جامع در مورد واحد پول ترکیه

واحد پول کشور ترکیه «لیره» است و آن را با علائم اختصاری TRY یا TL نشان می‌دهند.

شاید در مکالماتتان در مورد ترکیه نام «کروش» هم به گوشتان خورده باشد. کروش پول خرد ترکیه است و هر صد کروش برابر با یک لیر است.

در حال حاضر اسکناس‌های کشور ترکیه شامل ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ بوده و سکه‌های یک لیره‌ای هم دارند. اما بیشتر سکه‌ها در قالب کروش بوده و شامل ۱، ۵، ۱۰، ۲۵ و ۵۰ می‌شوند. البته عملا سکه‌ی یک کروشی از معاملات حذف شده و به ندرت استفاده می‌شود.

استفاده از کارت ‌های اعتباری در ترکیه

از جمله معمول ترین کارت های اعتباری که در ترکیه توسط مسافران استفاده می شوند عبارت از ویزا کارت، مستر کارت و امریکن اکسپرس هستند. علی رغم اینکه بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها ترجیح می‌دهند، که پول نقد دریافت کنند اما معمولا می‌توانید با استفاده از کارت‌های اعتباری نیز کارهای مالی خود را انجام دهید. خودپردازهای ATM نیز در بسیاری از مکان‌های شهری ترکیه وجود دارد و از طریق آن‌ها نیز می‌توانید از کارت اعتباری خود پول نقد برداشت کنید.

حراج‌های ترکیه را از دست ندهید

اگر دوست ندارید در سفر خود حراج‌ها را از دست بدهید، پس بهتر است قبل از برنامه‌ریزی سفر خود درباره فصل حراج اطلاعاتی داشته باشید. اکثر برندها محصولات خود را در پایان هر فصل به حراج می‌گذارند، اما برخی برندها محصولات خود را به دو دسته تقسیم می‌کنند؛ محصولات پائیز و زمستان و محصولات بهار و تابستان.

با این حال که در پایان هر فصل می‌توانید فروشگاه‌هایی با حراج‌های فوق‌العاده پیدا کنید، اما حراج‌های زمستانه و حراج‌های تابستانه در این میان توجه بسیاری به خود جلب می‌کنند. حراج‌های زمستانه از اواسط ماه دسامبر یا اوایل ماه ژانویه آغاز می‌شوند و این حراج‌ها معمولا از ۳۰ درصد شروع شده و به ۵۰ درصد می‌رسند، و همچنین بعضی فروشگاه‌ها در ماه آوریل این تخفیف را به ۷۰ درصد می‌رسانند. همچنین حراج تابستانه با گرم شدن هوا یعنی بین اوایل ماه ژوئن تا اوایل ماه جولای آغاز می‌شود.

منبع: توریاب
بدون نظر

ورود