عبور «انتقام جویان: آخر بازی» از فروش «تایتانیک» و سود هنگفت استارباکس از گاف «بازی تاج و تخت»

عبور «انتقام جویان: آخر بازی» از فروش «تایتانیک» و سود هنگفت استارباکس از گاف «بازی تاج و تخت»

فیلم ابر قهرمانی و بسیار بزرگ «انتقام جویان: آخر بازی» (Avengers: Endgame) در حال رسیدن به هدف اصلی خود یعنی تبدیل شدن به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینماست و در همین مدت کوتاه توانسته رتبه دوم را که برای بیش از دو دهه در اختیار «تایتانیک» (Titanic) بود از آنِ خود کرده و برای نبرد نهایی با «آواتار» (Avatar) آماده شود. روز پنج شنبه گذشته فروش بین المللی «انتقام جویان: آخر بازی» به رقم خیره کننده ۲.۲۷۲ میلیارد دلار رسید و بدین ترتیب فیلم عاشقانه-تراژیک جیمز کامرون در سال ۱۹۹۷ که در سینماهای جهان به فروش ۲.۱۸۷ میلیارد دلار دست یافته بود پشت سر بگذارد.

فروش انتقام جویان: آخر بازی

«انتقام جویان: آخر بازی» یکی از تنها ۵ فیلمی است که در تاریخ سینما به رکورد فروش ۲ میلیارد دلار رسیده اند. این باشگاه ۵ تایی شامل «تایتانیک» با ۲.۱۸۷ میلیارد دلار، «جنگ ستارگان: نیرو بر می خیزد» (Star Wars: The Force Awakens) با ۲.۰۶۸ میلیارد دلار، «انتقام جویان: نبرد ابدیت» (Avengers: Infinity War) با ۲.۰۴۸ میلیارد دلار و البته قهرمان باکس آفیس تاریخ سینما، «آواتار» دیگر شاهکار جیمز کامرون با فروش ۲.۷۸۷ میلیارد دلاری است و «انتقام جویان: آخر بازی» نیز اکنون پنجمین عضو باشگاه ۵ پرفروش تاریخ سینماست.

فروش انتقام جویان: آخر بازی در باکس آفیس

جیمز کامرون در واکنش به این موضوع تصویری از لوگوی انتقام جویان را به شکل یک کوه یخی که کشتی بریتانیایی تایتانیک را غرق کرده است را در حساب توئیتری خود منتشر کرد و در شرح آن چنین نوشت: « برای کوین [کوین فیگ، تهیه کننده قسمت اخیر انتقام جویان] و همه در مارول، یک کوه یخی تایتانیک واقعی را غرق کرد. این انتقام جویان بود که تایتانیک مرا غرق کرد. همه کسانی که اینجا در لایت استورم انترتینمنت هستند به خاطر دستاورد حیرت انگیزتان به شما ادای احترام می کنند. شما ثابت کردید که صنعت سینما نه تنها زنده و در شرایطی خوب بلکه بزرگ تر از هر زمان دیگری است».

فروش انتقام جویان: آخر بازی در باکس آفیس

اما سوال این است که آیا «انتقام جویان: آخر بازی» جایگاه «آواتار» را نیز خواهد گرفت؟ پاسخ این است: به احتمال فراوان. با توجه به اینکه قسمت جدید «انتقام جویان» در کمتر از ۲ هفته پس از اکران به رکورد فروش ۲ میلیارد دلار در سراسر جهان رسیده احتمال چنین شگفتی وجود دارد. «انتقام جویان: آخر بازی» روزهای بسیار دیگری در صدر برنامه اکران سینماهای جهان قرار خواهد داشت و در زمان نوشتن این مقاله تنها به ۵۱۵ میلیون دلار فروش دیگر برای رسیدن به رکورد فروش «آواتار» نیاز داشت (این مطلب در روز پنج شنبه ۱۹ اردیبهشت نوشته شده است).

بیشتر بخوانید: ۱۳ فیلم پرفروش و دیدنی که با بودجه‌ا‌ی ناچیز گیشه را به تسخیر خود درآوردند [قسمت اول]

فروش انتقام جویان: آخر بازی در باکس آفیس

خبر مهم دیگر اما مربوط به سریال رو به پایان «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) و گاف جدید آن مربوط می شود که ظاهراً سودی غیرقابل پیش بینی را برای یک برند نوشیدنی بسیار مشهور در پی داشته است. به لطف گاف پرسروصدای فنجان قهوه ای «بازی تاج و تخت»، استارباکس (Starbucks) یک تبلیغ به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار (تخمین زده شده) را به صورت رایگان دریافت کرده است. اپیزود چهارم از فصل هشتم «بازی تاج و تخت» که «آخرین استارک ها» نام داشت و قرار بود شرایط را برای رویارویی نهایی ارتش دنریس تارگرین و سرسی لنیستر مهیا کند پس از پایان به دلیل دیگری غیر از داستان و اتفاقات آن جنجال آفرین شده و آن قرار داشتن یک فنجان قهوه روی میز در یکی از سکانس های وینترفل بود.

گاف لیوان قهوه در بازی تاج و تخت

واکنش های کاربران رسانه های اجتماعی به این گاف بزرگ چنان زیاد و قابل توجه بود که مسئولان شبکه HBO به این اشتباه خود اذعان کرده و تایید کردند که این لیوان کذایی قهوه نبوده بلکه چای سبز بوده است. البته برخلاف گمانه زنی های اولیه بعدها گفته شد که این لیوان قهوه متعلق به استارباکس نبوده است. اگر چه کمپانی استارباکس هیچ نقشی در این گاف نداشت و برخلاف آنچه که بسیاری آن را یک تبلیغ هوشمندانه یا بهتر بگوییم «موذیانه» از جانب این کمپانی و سازنده سریال دانستند، اما در نهایت سود بزرگی از این تبلیغ ناخواسته به استارباکس رسید و آن را باید برنده واقعی این اپیزود از فصل هشتم «بازی تاج و تخت» دانست.

فروش انتقام جویان: آخر بازی در باکس آفیس

بر اساس گزارش شبکه CNBC و بر اساس برآوردهای یک کمپانی بازاریابی، کمپانی استارباکس به لطف لیوانی که قرار نبود روی میزی در وینترفل باشد اما بود، به یک تبلیغات رایگان به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار دست یافته است. بدین ترتیب این گاف را می توان شانسی برای استارباکس دانست که یک بار در هر قرن رخ می دهد. به لطف این اتفاق ساده و ارتباط غیرمعمولش با «بازی تاج و تخت»، استارباکس در چند روز اخیر بیش از ۱۰.۶۲۷ بار در اینترنت، رادیو و تلویزیون منشن شده است. یک کمپانی آنالیز رسانه های اجتماعی با عنوان Talkwalker نیز گفته که در ۴۸ ساعت پس از انتشار این اپیزود، استارباکس و «بازی تاج و تخت» بیش از ۱۹۳.۰۰۰ مورد منشن را در رسانه های اجتماعی تجربه کرده اند.

گاف لیوان قهوه در بازی تاج و تخت

البته قرار دادن محصولات کمپانی های بزرگ در فیلم ها و سریال های مشهور اتفاق تازه ای نیست و معمول بوده اما با توجه به عدم مطابقت زمانی داستان و قهوه استارباکس، عمدی بودن و تلبیغاتی بودن چنین گافی تقریباً صفر است هر چند نمی توان تاثیر چنین گافی در فروش استارباکس را نادیده گرفت. امیدواریم که در دو اپیزود پایانی «بازی تاج و تخت» شاهد گاف های دیگری نباشیم.

بیشتر بخوانید: تشریح مفصل تاریخ «وستروس» و خط زمانی کامل سریال «بازی تاج و تخت» [قسمت اول]

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود