چرا برخی از مردم ژاپن غذا خوردن هنگام راه رفتن را نشانه بی ادبی می دانند؟

چرا برخی از مردم ژاپن غذا خوردن هنگام راه رفتن را نشانه بی ادبی می دانند؟

غذاهای خیابانی در بسیاری از کشورها جزو فرهنگ کلی و غذایی آن کشور به شمار می آیند اما آیا بدین معنی است که می توانید غذا را هم در خیابان بخرید و هم همانجا بخورید؟ ژاپن در تلاش است به این سوال پاسخ دهد به خصوص وقتی پای مناطق گردشگری محبوب کشور در میان باشد. کاماکورا در منطقه کاناگاوا یکی از این مناطق خاص است. در ماه آوریل، در این شهر یک دستور صادر شده و از گردشگران خواسته شده که هنگام راه رفتن چیزی نخورند. یکی از نگرانی های اصلی برای منع غذا خوردن هنگام راه رفتن در این شهر، زباله بسته بندی غذا و دور ریزهای آن است که می تواند باعث جلب توجه حیوانات یا ایجاد کثیفی هایی شود که مردم محلی ناچار به تمیز کردن آن ها خواهند شد.

غذا خوردن در ژاپن

شهر کاماکورا در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یوکوهاما قرار دارد و خانه تعدادی از شناخته شده ترین معابد کشور و همچنین دارای سواحلی بسیار زیبا و تمیز است. به گفته یکی از نمایندگان این شهر، این دستور که در مراکز عمومی شهر نصب شده برای افزایش آگاهی از این معضل صورت گرفته و هدف از آن تنبیه خاطیان نیست. کسانی که از این خواسته پیروی نکنند نیز نه جریمه ای متحمل شده و نه مورد تعقیب قرار خواهند گرفت. به طور ویژه خیابان کوماچی-دوری که یک خیابان شلوغ با تعداد زیادی غذاخوری و فروشگاه است در موضوع غذا خوردن در فضای باز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به طور ویژه، کوماچی- دوری خیابانی شلوغ با تعداد زیادی فروشگاه و غذاخوری است که وقتی پای غذا خوردن در فضای باز به میان می آمد در کانون توجه قرار می گیرد.

غذا خوردن در ژاپن

این خیابان از ایستگاه های اصلی و همیشگی تورهای غذاهای محلی است اگر چه یک منطقه تجاری نیز به شمار می آید. بر اساس گزارش های رسمی اخیر دولت ژاپن، روزانه بیش از ۵۰.۰۰۰ تا ۶۰.۰۰۰ نفر از این خیابان دیدن می کنند که برای یک خیابان با طول تنها ۳۵۰ متر بسیار شلوغ و پرازدحام انگاشته می شود. با این وجود، نگرانی ها در مورد غذا خوردن هنگام راه رفتن تنها مربوط به امکان ریختن تکه های غذا یا زباله و یا کثیف شدن لباس ها نیست. بسیاری از ژاپنی ها بر این باورند که غذا خوردن هنگام راه رفتن یا هر گونه فعالیت فیزیکی دیگر نوعی بی ادبی یا رفتار نامناسب است زیرا چنین کاری بدین معنی است که ارزش و احترام غذایی که می خورید را آنطور که باید درک نمی کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۶ واقعیت باورنکردنی که نشان می‌دهد ژاپنی ها در دنیایی دیگر زندگی می‌کنند

غذا خوردن در ژاپن

برای برخی از مردم ژاپن، این باور ریشه در جنگ جهانی دوم دارد، زمانی که غذا کمیاب بوده و مانند یک گنج مورد توجه قرار می گرفت، نه یک چیز ساده و روزمره. با این وجود، نگرانی در مورد سبک غذا خوردن توریست ها تنها مختص به ژاپن نیست. در فلورانس، ایتالیا نیز در بخشی از مرکز شهر، به یکباره خوردن غذا در پیاده روها، جاده ها و ورودی فروشگاه ها و خانه ها ممنوع اعلام شد. این موضوع تنها به سلامت و تمیزی محدود نمی شود، بلکه این بخش از شهر یکی از شلوغ ترین و پرزادحام ترین قسمت های شهر فلورانس است و نشستن افراد در نقاطی که گفته شد بر شلوغی و سخت تر شدن رفت و آمد می افزاید. در مورد فلورانس، تخطی از این قانون جریمه ای سنگین معادل ۵۰۰ یورو در پی دارد.

غذا خوردن در ژاپن

در این میان، شهر بانکوک که از آن با عنوان پایتخت و بهترین شهر در عرصه غذاهای خیابانی یاد می شود همواره با معضل بازارها و غذاخوری های روباز مواجه بوده است. بسیاری از مردم محلی خواستار اعمال محدودیت ها و یا حتی بستن برخی از اماکن به دلیل رشد روزافزون ازدحام در شهر شده اند  اما برخی دیگر بر این باورند که چنین فضایی می تواند باعث ایجاد یک فرهنگ کسب و کار خیابانی پررونق و پویا شده و مانعی بر سر راه زندگی روزمره نیست.

بیشتر بخوانید: قانون‌های عجیب و باورنکردنی که تنها در ژاپن امکان پذیر خواهند بود

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود