ستاره های حریص هالیوود؛ بازیگران مشهوری که بیش از لیاقتشان دستمزد دریافت کرده اند

ستاره های حریص هالیوود؛ بازیگران مشهوری که بیش از لیاقتشان دستمزد دریافت کرده اند

وقتی به آن فکر می کنید، قابل درک است که بازیگران را «ستاره های سینما» می نامند. هر چه باشد آن ها چهره های بهشتی هستند که صنعت فیلم سازی و فرهنگ عمومی حول محور آن ها در گردش است. یا دستکم روزگاری اینچنین بوده اند. امروزه، صنعت سرگرمی بر شانه های پهن و کامپیوتری ابرقهرمانان، دایناسورها، ربات ها، جای و دیگر شخصیت های مشابه استوار است. اما همیشه این طور نبوده است. روزگاری بود که فیلم ها به مقدار زیادی بر اساس شخصیت مشهوری که اسمش بالای عنوان دیده می شود تبلیغات انجام می دادند. اما امروزه فیلم ها بر اساس اینکه منبع اصلی آن بر اساس یک کتاب کمیک، سریال تلویزیونی، کتاب یا هر چیز دیگری بوده ساخته می شوند. قدرت ستارگی دیگر مانند گذشته نیست و ستارگان سینما هیچ کاری نمی توانند با این موضوع بکنند.

دستمزد بازیگران هالیوود

اگر چه داشتن اسمی شناخته شده در سینما مهم است اما این احترام و فروتنی است که ستاره می سازد و بلیط های سینما را به فروش می رساند نه شناخته شدن. با این وجود و علیرغم ارزش کمتر قدرت ستارگی از این لحاظ، بسیاری از بازیگران هنوز هم دستمزدهایی بسیار بیشتر از تولید ناخالص داخلی برخی کشورها دریافت می کنند. نمونه های زیادی از بازیگرانی وجود دارد که بیشتر از اعتبار و شایستگی شان دستمزد دریافت کرده اند. بسیاری از آن ها برای فیلم هایی که در گیشه به شدت شکست خورده اند دستمزدهای نجومی دریافت کرده اند و برخی دیگر آن جذابیت و کشش لازم برای دریافت دستمزدهای نجومی را نداشته اند. منتظر مواردی باشید که شما را غافلگیر خواهند کرد!

۱- مارک والبرگ

دستمزد بازیگران هالیوود

می دانیم چه فکر می کنید: «چی؟ چطور ممکن است مارک دوست داشتنی بیشتر از لیاقتش دستمزد دریافت کرده باشد؟ او بسیار معروف و جذاب است و همه فیلم هایش پرفروش می شوند!». بله باور این موضوع در ابتدا سخت است . همانطور که گفتیم، برخی از افرادی که در این فهرست به نام آن ها اشاره می شود شما را غافلگیر خواهند کرد. مارک والبرگ یک بازیگر شناخته شده و با استعداد بوده و در این شکی نیست. در رزومه کاری او می تواند شاهد موفقیت مداوم فیلم هایش بود و بسیاری از فیلم های بلاک باستر او نیز پرفروش بوده اند اما دلیل ما برای قرار دادن او در صدر این فهرست چیست. برای توجیه دستمزدهای نجومی بازیگران، یک فیلم باید چیزی فراتر از فیلمی موفق باشد و رکوردشکنی کند.

در سال ۲۰۱۷ و بر اساس برآوردها، مارک والبرگ ۶۸ میلیون دلار بابت بازی در فیلم ها دستمزد گرفته و در فهرست مجله فوربس در میان پردرآمد ترین بازیگران حاضر هالیوود قرار گرفت. اگر چه فیلم های او فروش خوبی دارند اما او برای هر دلاری که دریافت کرده تنها ۴.۴ دلار بازگشت سرمایه داشته است و به همین دلیل می توان او را در فهرست کسانی قرار داد که بیش از شایستگی شان دستمزد دریافت کرده اند. بسیاری از افراد این فهرست شرایط مشابهی دارند زیرا در مقایسه با دستمزد بالایی که می گیرند درآمد زیادی برای تهیه کنندگان فیلم های خود ندارند.

۲- جانی دپ

دستمزد بازیگران هالیوود

این یکی قرار نیست زیادی سورپرایز باشد. اکنون سالهاست که زندگی حرفه ای جانی دپ به لطف یک سری تصمیمات بد، چه در مقابل و چه پشت دوربین، رو به زوال پیش می رود. اما در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، مجله فوربس اعلام کرد که دپ نه یک بار بلکه دو بار بیشتر از لیاقتش دستمزد دریافت کرده است و فیلم هایش در ازای هر یک دلاری که به او دستمزد داده شده تنها ۲.۸۰ دلار بازگشت سرمایه داشته اند. با توجه به فیلم هایی که وی در این دو سال در آن ها حضور داشته جای تعجب دارد که چطور این عدد کمتر نبوده است. دپ کار خود را از سریال های تلویزیونی آغاز کرد و نقش های متفاوتی را انتخاب کرد که او را به شهرت رساندند که اگر چه با نقدهای مثبت منتقدان مواجه می شدند اما در گیشه توفیق چندانی کسب نمی کردند.

تا این که نوبت به کاپیتان جک اسپارو رسید و همه چیز تغییر کرد. اما بعد از پایان این فرانچایز او بار دیگر همان جانی عجیب و غریب شد که انتخاب های غیرمتعارفی کرده و فیلم هایش با شکست تجاری مواجه می شوند (عمدتاً). با این وجود او هنوز برای بازی در این فیلم های دستمزدهای نجومی درخواست می کند و به همین دلیل برای دو سال متوالی به عنوان بازیگری انتخاب شده که بیش از هر بازیگر دیگری و بیش از لیاقتش دستمزد دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: مقایسه دستمزد بازیگران سریال «بازی تاج و تخت» با دیگر ستارگان پردرآمد تلویزیون

۳- جیم کری

دستمزد بازیگران هالیوود

جیم کری بازیگری بود که نام او باکس آفیس یک فیلم بلاک باستر دهه ۱۹۹۰ را تضمین می کرد اما از شروع هزاره سوم قدرت ستارگی او رو به افول بوده و از سال ۲۰۰۳ تاکنون فیلم های او در گیشه موفقیت چندانی نداشته اند. در فیلم «مرد کابلی» (The Cable Guy) به کارگردانی بن استیلر، جیم کری به اولین بازیگر هالیوودی تبدیل شد که دستمزدی ۲۰ میلیون دلاری دریافت می کرد. این دستمزد نجومی باعث شد که قدرت چانه زنی بازیگران بیشتر شده و دریافت دستمزدهای نجومی رفته رفته به موضوعی عادی در هالیوود بدل شود. بدنبال این فیلم، تام کروز، هریسون فورد و دیگر بازیگران طراز اول آن زمان هالیوود دستمزدهای مشابهی را درخواست کردند. فیلم «مرد کابلی» تنها ۶۰ میلیون دلار فروش داشت که با توجه به دستمزد جیم کری یک شکست تجاری بزرگ به شمار می آید.

۴- آدام سندلر

دستمزد بازیگران هالیوود

آدام سندلر نیز یکی از بازیگرانی است که در دهه ۱۹۹۰ و نیمه اول ۲۰۰۰ به یکی از گرانقیمت ترین بازیگران هالیوود تبدیل شد که این روزها قدرت ستارگی خود را از دست داده است. فیلم های او اگر چه از دیدگاه منتقدان ارزش چندانی نداشتند اما در میان سینماروها بسیار محبوب واقع شدند. اما پس از نیمه اول دهه ۲۰۰۰ اشتهای مخاطبان نسبت به سبک داستانی فیلم های سندلر کور شد. درست مانند جیم کری، سندلر نیز دهه ای بسیار موفق در کمدی های لوده داشت و باز هم مانند کری و پس از افول نیز همان دستمزدهای نجومی را درخواست می کند. در سال ۲۰۱۴، سندلر با بازگشت ۳.۲ دلار برای هر دلار دستمزدی که دریافت کرده بود توسط مجله فوربس به عنوان بیش از حد گرانقیمت ترین بازیگر سال انتخاب شد. او اکنون قراردادی بلند مدت با نتفلیکس امضا کرده و همین موضوع باعث شده که نتوان دستمزد واقعی او در سال های اخیر را تخمین زد.

۵- ادی مورفی

دستمزد بازیگران هالیوود

پرداخت ۲۰ میلیون دلار به جیم کری برای بازی در فیلم «مرد کابلی» یک تصمیم اقتصادی بسیار اشتباه بود و پرداخت همین مقدار به ادی مورفی برای بازی در فیلم «ماجراهای پلوتو نش» (The Adventures of Pluto Nash) یک اشتباه مضحک بود زیرا فیلم با بودجه ای ۱۰۰ میلیون دلاری تنها حدود ۷ میلیون دلار فروش داشت که به سختی با یک سوم دستمزد مورفی برابری می کرد. ادی مورفی یکی از بزرگ ترین ستارگان فیلم های کمدی دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بود اما با انتشار فیلم «ماجراهای پلوتو نش» در سال ۲۰۰۲، افول او آغاز گردید. در سال های بعد او در فیلم های متعددی بازی کرده که برخی از آن ها موفقیت آمیز بوده اند اما موفق ترین کار او صداپیشگی در نقش الاغ مجموعه فیلم های «شرک» بوده است.

۶- مایک مایرز

دستمزد بازیگران هالیوود

هیچ کمدینی به اندازه مایک مایرز از عرش به فرش نرسیده است. جادوی مایک مایرز باعث شده بود که جذابیت آستین پاورز، مامور مخفی بریتانیایی دهه ۱۹۶۰ حتی از جیمز باند نیز بیشتر بوده و فروش بهتری داشته باشد. فیلم های «آستین پاورز» و «شرک» باعث شدند که مایک مایرز به یک کمدین تضمین کننده باکس آفیس تبدیل شود. اما مایرز اگر چه یکی از بهترین کمدین های سینما بود اما به همان اندازه نیز کار با او دشوار می نمود. بعد از شکست تجاری فیلم «گربه کلاه دار» (Cat In The Hat) مایرز به مدت ۵ سال در هیچ کمدی لایو اکشن دیگری بازی نکرد زیرا خود نیز از ضعف بازی و فیلم اخیرش خبر داشت. گفته می شود که مایرز برای این فیلم ۲۰ میلیون دلار دستمزد دریافت کرده است که در سینماهای داخلی ایالات متحده تنها ۳۲ میلیون دلار فروش داشت.

۷- ویل اسمیت

دستمزد بازیگران هالیوود

شاید باور کردنی نباشد اما شاید بزودی مجبور شویم به نسل جدید بگوییم که بله ویل اسمیت روزگاری بزرگ ترین ستاره دنیای هالیوود بوده است. آن روزگار ویل اسمیت بازیگری بود که باکس آفیس را تضمین می کرد، می توانست در هر ژانری بازی کند و باعث موفقیت تجاری فیلم گردد: کمدی، اکشن، کمدی-اکشن، ترسناک و حتی درام. اما قدرت ستارگی اسمیت در سال های اخیر متوقف شده است به طوری که در سال ۲۰۱۶، او پس از جانی دپ و تنها با بازگرداندن ۵ دلار از سرمایه تهیه کنندگان به ازای هر دلار دستمزدی که می گیرد، دومین بازیگر بیش از حد گرانقیمت از نگاه مجله فوربس شد. اسمیت اخیراً در انتخاب نقش هایش خوب عمل نکرده است اما با کناره گیری از دنباله «روز استقلال» (Independence Day) و بازی در نقش جنی در لایو اکشن «علاء الدین» (Aladdin) می توان به آینده او امیدوار بود.

بیشتر بخوانید: کسب درآمد به سبک سلبریتی ها؛ چهره های مشهوری که از شغل دوم شان درآمد میلیون دلاری دارند

۸- تام کروز

دستمزد بازیگران هالیوود

تام کروز به کلاسی تعلق دارد که تنها مختص خود اوست. او بیش از ۴۰ سال است که ستاره باقی مانده و اگر چه محبوبیت ستارگان دیگر را ندارد اما همچنان فیلم های او و به خصوص فیلم های فرانچایز «ماموریت غیرممکن» (Mission: Impossible ) را با اشتیاق تماشا می کنند. ویل اسمیت و دیگر بازیگران این فهرست بازیگران مشهوری هستند که گاهی اوقات دست به انتخاب های اشتباه می زنند اما روز در طرف دیگر این معادله قرار دارد. او محبوبیت زیادی ندارد اما خوب می داند چگونه نقش هایی را انتخاب کند که مردم دوست دارند ببینند. اگر چه انتخاب های بازیگری او در سال های اخیر عمدتاً خوب بوده اما در خارج از پرده حرکاتش باعث بی اعتمادی به او شده است.

در سال ۲۰۱۰ مجله فوربس او را پس از ویل فرل به عنوان بیش از حد گران ترین بازیگر سال انتخاب کرد که برای هر یک دلار دستمزدی که دریافت کرده بود فیلم هایش تنها ۷.۲ دلار بازگشت سرمایه داشته بودند. با این وجود جدیدترین نسخه «ماموریت غیرممکن» او که سال گذشته با عنوان «ماموریت غیرممکن: فال اوت» (Mission Impossible: Fallout) منتشر شد، موفق ترین قسمت این فرانچایز چه از لحاظ فروش و چه از لحاظ منتقدان بوده که این موضوع نوید روزهای خوبی را برای تام کروز می دهد.

۹- کرت راسل

دستمزد بازیگران هالیوود

کرت راسل نیز یکی از اعضای باشگاه بازیگرانی بود که نباید ۲۰ میلیون دلار دستمزد می گرفت، ترندی که در دهه ۱۹۹۰ از کنترل خارج شده بود. در روزگاری که جیم کری با ۲۰ میلیون دلار دستمزد برای «مرد کابلی» خبرساز شده بود همه سوپراستارها دستمزد مشابهی را تقاضا می کردند و راسل نیز برای فیلم «سرباز» (Soldier) به این خواسته خود رسید. اگر این فیلم را به یاد نیاورید قابل درک است زیرا او نیز در این فیلم نقش سربازی مرزی و لال در یک کلونی فضایی متعلق به آینده را بازی می کند و نتیجه کار او چیزی شبیه «پلوتو نش» شد. اگر چه این فیلم توسط پل دبلیو اس اندرسون (Mortal Kombat و Resident Evil) کارگردانی شده و انتظار کیفیت بالایی از آن می رفت اما نتیجه تلاش ها فیلم بسیار بد و ضعیفی بود. این فیلم نمره ضعیف ۱۲ درصد را در سایت روتن تومیتوز کسب کرده و تنها ۱۴ میلیون دلار در باکس آفیس کسب کرد.

۱۰- مارلون براندو

دستمزد بازیگران هالیوود

شاید این یکی برایتان غافل گیر کننده نباشد. براندو بزرگ ترین بازیگر اواسط قرن بیستم بود و شاید بهترین بازیگر تمام دوران. در تمام این مدت او توانست شهرت خود به عنوان بازیگری که بالاترین دستمزدها را برای کوتاه ترین نقش آفرینی ها دریافت می کند حفظ نماید. تعداد مواردی که براندو بیش از حد دستمزد گرفته طولانی است. برای مثال او برای حضور حدود ۱۰ دقیقه ای خود در فیلم «سوپرمن: فیلم» (Superman: The Movie) 3.7 میلیون دلار دستمزد و ۱۱.۷۵ درصد از سود فیلم را دریافت کرد. اگر چه این فیلم فروش خوبی داشت اما نمی توان موفقیت آن را تنها به خاطر حضور مارلون براندو داشت.

۲۰ سال بعد شایعه شد که براندو برای پروژه فاجعه بار «جزیره دکتر موریو» (The Island of Dr. Moreau) 5 میلیون دلار دستمزد دریافت کرده است. به گفته خودش، براندو تلاش زیادی برای برخی از نقش هایش نمی کرد و اگر کمی تلاش می کرد می توانست نقش آفرینی های بسیار بهتری داشته باشد اما استودیوها با بی ملاحظگی برای چند هفته فیلم برداری به او دستمزدهای میلیون دلاری پیشنهاد می کردند و او نیز به اندازه کافی دیوانه نبود که جواب منفی بدهد.

بیشتر بخوانید: سلاطین شبکه های اجتماعی؛ با پردرآمدترین سلبریتی های اینستاگرام آشنا شوید

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • M,. P خرداد ۶, ۱۳۹۸

    واقعا احمقانه بود
    همه کسایی که نام بردی بازیگرای بزرگی هستند و بودند
    اونجا مثل ایران نیست که بازیگر خودش تعیین کنه چقدر دستمزد بگیره فرد براساس فاکتورهای مشخص دستمزدش مشخص میشه مثلا جانی دپ سالهاست قیمتش بیست ملیون دلاره و تام کروز هیفده ملیون دلار
    اگر جانی دپ برای فیلم دزدان دریایی کارائیب یا تام کروز برای عملیات غیر ممکن بیشتر از این گرفتن به خاطر شرایط حاکم بر فیلم بود و کارایی که باید انجام میدادن
    مثلا دپ برای فیلم کارائیب باید ماه ها از خانوادش دور میشد و چندین ساعت گریم میشد یا توی آلیس باید باخودش حرف می‌زد و بعدن توی تدوین نقشای دیگه اضافه میشدن
    هرکسی حق خودش رو گرفته و دلیل نفروخت فیلم بازیگر نیست بلکه تیم پشت صحنس به خاطر همینه که همه بازیگرای خوب کارای بد دارن ولی کارگردان‌های خوب نه

  • B دی ۱۱, ۱۴۰۰

    باورم نمیشه واقعا گفتید تام کروز بین افراد این لیست از همشون کم طرفدار تره و محبوبیت زیادی نداره؟?.شما یا نمیدونید تام کروز کیه یا اصلا از سینما خبر ندارید که به یکی از بهترین و پرطرفدارترین بازیگرای تاریخ هالیوود همچین عجایبی رو نسبت میدید.
    خواهشا نزارید هر بی سوادی تو سایتتون مطلب وارد کنه