چگونه یک زندگی عالی برای خودمان رقم بزنیم؟

چگونه یک زندگی عالی برای خودمان رقم بزنیم؟

برای داشتن روزهای شاد و سالی پر از موفقیت و پیشرفت باید روی رشد شخصی و دستاوردهای خود تمرکز کنید. بهتر است بگوییم کلید اصلی رسیدن به موفقیت تمرکز کردن روی تک تک روزهای زندگی است.

اگر فردی به این توان روحی دست پیدا کند که از تمامی وقت‌های یک روز خود بهترین استفاده را ببرد و برای لحظه‌های زندگی‌اش برنامه و ایده داشته باشد، شک نکنید که می‌توانید در طول سال به رشد شخصیتی و دستاوردهای بزرگی دست پیدا کند.

حالا سوال اینجاست که چگونه می‌توان برای روزهای خود بهترین برنامه‌ریزی را داشت؟ در زیر ما برایتان توضیح داده‌ایم.

اصول برنامه‌ریزی روزانه

در زیر برخی کلیدهای اساسی برای این منظور را نوشته‌ایم و از شما می‌خواهیم توجه کاملی به آنها داشته باشید و عمق مطلب را درک کنید.

اصل یکم: تمرین برای خردمندی و قدرت تفکر

صرف یک ساعت زمان برای یادگیری (حداقل)

اگر هر روز فقط یک ساعت را به یادگیری اختصاص دهید مطمئن باشید در طول یک سال می‌توانید دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشته باشید. این یادگیری می‌تواند به واسطه مطالعه کتاب، گوش کردن به پادکست‌ها، حضور در سمینارها یا ارتباط‌های کاری باشد.

به طور کلی باید بدانید یادگیری در این تعریف خلاصه می‌شود: شما باید ایده‌های نابی مطرح کنید که باعث تحریک تفکر و از بین بردن محدودیت‌های ذهنی شوند و در نتیجه به رشد شما منجر شوند. 

اصل دوم: تمرین برای سلامت جسم

صرف یک ساعت زمان برای ورزش کردن

جسم و مغز انسان در یک راستا هستند و وضعیت سلامت هر کدام روی دیگری تاثیر مستقیم دارد. بنابراین، شما با ورزش کردن و رسیدگی به سلامت جسم خود می‌توانید مستقیما سبب بهبود عملکرد مغز شوید.

بدنسازی، شنا، یوگا، پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و … را می‌توانید برای تضمین سلامت جسمانی خود انجام دهید. فرقی نمی‌کند چه رشته‌ای را برای فعالیت جسمانی انتخاب می‌کنید، مهم این است که روزانه یک ساعت را به ورزش اختصاص دهید و بدن خود را به حرکت درآورید.

در کنار تمرینات ورزشی خوب است هر روز یک ساعت پیاده‌روی هم داشته باشید. به این خاطر که سبب دوبرابر شدن اثر تمرینات ورزشی می‌شود.

با ورزش کردن قوه تخیل و توان فکری شما شکوفا می‌شود و پس از مدتی خودتان متوجه خواهید شد که در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌هایتان چه تفاوت شگرفی ایجاد شده و تا چه حد بهتر شده‌ است.

اصل سوم: تمرین برای تقویت احساسات فردی

صرف یک ساعت زمان برای احیای احساسات (حداقل)

تقویت احساسات فردی می‌تواند مسایل مختلفی را در بر بگیرد از نوشتن، خاطره‌نگاری، مدیتیشن ذهنی، شکرگزاری، پیام‌رسانی، خواب خوب و باکیفیت و ….

تمرین برای خودِ احساسی یعنی احیا کردن سلامت جسم و روح در طبیعت. با این کار می‌توان فشارها و تنش‌های باقی مانده در ذهن و جسم را از بین برد. اگر تنش‌های درونی خود را بیرون نریزیم و آنها را از گوشه ذهنمان پاک نکنیم در طولانی مدت سبب ناامیدی، خستگی و بی‌ثباتی روحی ما خواهند شد.

همان طور که در بالا گفتیم ما باید روزانه یک ساعت ورزش کنیم تا روند تباهی و ویرانی را در هم بشکنیم. در این راستا، تمرین برای خود احساسی جایی است که روند ساخت و ترمیم‌ها با هم هماهنگ می‌شوند، زندگی روی روال می‌افتد و عقل و خرد جای خود را در زندگی روزمره باز می‌کند.

موفقیت چگونه یک سال عالی برای خودمان رقم بزنیم؟

این سه اصل که در بالا گفتیم  ارکان اصلی برای ساخت یک روز عالی و در ادامه برای ساخت یک سال عالی هستند.

در زیر نیز سه تغییر ذهنی را برایتان نام برده‌ایم که با استفاده از آنها می‌توانید زندگی روزمره خود را به مسیر تازه و صحیح هدایت کرد.

تغییرات ذهنی اساسی

عادت‌های باکیفیت = نتایج بلندمدت و تصاعدی

برای دست یافتن به نتایج طولانی‌مدت لازم است در زندگی عادت‌های مثبتی ایجاد کنید. سخت‌ترین بخش ماجرا شروع این عادت‌هاست. اما بعد از آغاز همه چیز بسیار آسان‌تر پیش خواهد رفت.

قدرت و هسته اصلی عادت‌های مفید و باکیفیت در غیرارادی بودن آنها نهفته است. وقتی یک تمرین قوی که به صورت خودکار انجام شده در آینده هر فردی تاثیرات شگرف و غیرقابل پیش‌بینی بدنبال خواهد داشت. به این معنا که عادت صحیح در زندگی بسازید، کنترل عادت‌های خود را به دست بگیرید تا جایی که ناخودآگاه و غیرارادی آنها را انجام دهید. این کار به مرور صورت می‌گیرد اما در طول یک سال نتیجه‌ای به دست خواهد داد که خودتان هم انتظار ندارید.

استرس + ریکاوری = رشد

با اضافه کردن استرس آگاهانه به زندگی خود و همراه کردن آن با مراحل بازیابی و بهبود می‌توانید به رشد بالایی در زندگی دست پیدا کنیم. این اتفاق با همکاری ذهن و جسم صورت می‌گیرد. کلید این کار این است که هر دو روند را به موازات هم پیش ببریم؛ یا به زبان ساده‌تر خودمان را در دردسر بیندازیم:

استرس بدون روند بازیابی و بهبود برابر است با سوختن و صدمه دیدن و ریکاوری بدون استرس هم برابر است با عدم رشد. 

حرکت این دو در کنار هم می‌تواند تعادل را به زندگی وارد کند.

کنترل کردن در مقابل عدم کنترل

برای داشتن یک روز عالی در وهله اول باید بدانیم چه مسایلی را می‌توانیم کنترل کنیم و چه مسایلی از کنترل ما خارج هستند. با آگاهی از این امر باید قبول کنیم مسایلی که از کنترل ما خارج هستند را از لیست تلاش‌هایمان خارج کنیم و همه تمرکز خود را روی مواردی بگذاریم که می‌توان تغییری در آنها ایجاد کرد.

بزرگ‌ترین ایراد اغلب مردم در این است که تمرکز خود را روی مسایلی می‌گذارند که از کنترل آنها خارج است. در نتیجه این امر خود را یک قربانی می‌دانند و از بیشتر از لزوم آزار می‌بینند.

بنابراین توصیه ما این است که همه تمرکز و توجه خود را روی اتفاقات قابل کنترل زندگی خود بگذارید و از مزایا کوتاه مدت و بلند مدت آن بهره بگیرید.

چشم‌انداز قوی + اهداف کاربردی = نتیجه معقول و دست‌یافتنی

برای ساختن یک سال بسیار عالی باید یک چشم‌انداز قدرتمند تهیه کنید و با مهندسی معکوس به آن دست بیابید. وقتی بتوانید این فرایند را مدیریت کنید، می‌توانید نتایج بسیار ارزشمندی بدست بیاورید.

نتیجه‌گیری

هر سال مجموعه بزرگی از روزهاست. با استناد بر این واقعیت و با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که با تصحیح روش زندگی در «هر» روز از زندگی خود می‌توان یک سال مملو از موفقیت، پیروزی و پیشرفت را برای خود ساخت. زندگی ساختنی است. موفقیت ساختنی است و پیشرفت و آسایش نیز ساختنی است و هیچ امری در زندگی بدون فکر و تلاش به دست نمی‌آید.

منبع: medium
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • Alireza تیر ۱, ۱۳۹۸

    مقاله ساده، کاربردی و مفید بود؛ ممنون روزیاتو.