به دنبال زندگی شادتر و پربارتر هستید؟ تحقیق ۷۵ ساله هاروارد می‌گوید فقط روی این ۱ مساله تمرکز کنید

به دنبال زندگی شادتر و پربارتر هستید؟ تحقیق ۷۵ ساله هاروارد می‌گوید فقط روی این ۱ مساله تمرکز کنید

شاد بودن، مثبت بودن و پر انرژی بودن همیشه روی دیگران تاثیر مثبت دارد. اما چگونه این احساسات خوب را به زندگی خودمان تزریق کنیم؟

با یک جست‌جوی سریع در گوگل و نوشتن عبارت «رازهای موفقیت» به زبان انگلیسی، بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نتیجه برایتان نمایش داده می‌شود. یعنی افراد زیادی در مورد رازهای موفقیت نوشته‌اند و توضیحات مبسوطی هم در این رابطه ارائه داده‌اند.

به دنبال زندگی شادتر و پربارتر هستید؟

اما فارغ از تمامی این نتیجه‌ها ما قصد داریم در اینجا به یافته‌های علمی محققان دانشگاه هاروارد بسنده کنیم. دانشمندان هاروارد در یک تحقیق موسوم به Grant and Glueck به مدت ۷۵ سال، ۷۲۴ نفر که سبک زندگی‌های متفاوت از هم داشتند را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند تا در نهایت متوجه شوند راز شادی طولانی‌مدت و موفقیت در زندگی چیست.

فکر می‌کنید یافته آنها چه بود؟ رابطه‌های ما.

«روبرت والدینگر»، سرپرست تیم «تحقیقات هاروارد روی رشد بزرگسالان» در این رابطه چنین بیان داشته:

شفاف‌ترین پیامی که در این تحقیق ۷۵ ساله بدست آوردیم این بود: رابطه‌های سالم و شاد ما را برای مدت طولانی سالم و شاد نگه می‌دارند

به زبان دیگر، کیفیت زندگی – احساسی، فیزیکی و ذهنی – تاثیر مستقیم روی کیفیت ارتبا‌های ما دارد. 

کامل بودن در یک رابطه به معنای یک ارتباط صادقانه و بی‌ریاست و یکی از موثرین روش‌ها برای شکل دادن به چنین رابطه‌ای تمرین کردن در رابطه با چیزی است که به آن «نشاط مثبت» می‌گوییم؛ مهارتی که ما به عنوان ساخت تجربه‌های کوچک و جزئی برای ایجاد نشاط و شادی در وجود دیگران آن را تعریف می‌کنیم.

دانستنی‌های ناراحت‌کننده در مورد روابط انسان‌ها

آیا واقعا به ۷۵ سال تحقیق نیاز بود تا ثابت شود که روابط آدم‌ها با یکدیگر بسیار مهم است؟

مسلما خیر. همه این را از قدیم می‌دانستند و در حال حاضر هم می‌دانند. اما این سوال پیش می‌آید که چرا اغلب برای احترام گذاشتن و قبول کردن ارتباط‌های مهم زندگی خود و آنها که می‌دانیم بسیار ارزشمند هستند در تعلل هستیم و در این راه کوتاهی می‌کنیم؟

به طور مثال، آیا موقعیت‌های زیر برایتان آشناست؟

  • وقتی عصبی و پراسترس هستید با شریک زندگی خود بسیار گستاخانه‌تر از آنچه با یک غریبه هستید، رفتار می‌کنید.
  • وقتی صاحب یک بیزینس هستید دوست دارید ۶۰ ساعت در هفته را به کار سپری کنید اما هیچ وقتی برای زندگی شخصی و دوستان خود ندارید.
  • در سرمایه‌گذاری کردن در ارتباط‌های حرفه‌ای که ممکن است موقعیت‌های عالی زیادی برای شما بدنبال داشته باشد، ناموفق ظاهر می‌شوید.

اما چرا این کارها را انجام می‌دهیم؟ چرا تعلل می‌کنیم؟ به این خاطر که …..

چیزهای زیادی در زندگی همیشه تاریخ مصرف دارند و ممکن است فوریت داشته باشند، اما تقریبا هیچ رابطه‌ای این گونه نیست.

به همین خاطر است که ما همیشه رابطه‌های خود را نادیده می‌گیریم تا بالاخره زمان مناسب برای ارتباط‌های شخصی را پیدا کنیم.

با تمرکز کردن روی یک عادت، هرکسی می‌تواند هر روز روابط سالم، رضایت‌بخش و شاد بسازد. 

به دنبال زندگی شادتر و پربارتر هستید؟

راز کنترل کردن کیفیت رابطه‌ها چیست؟

چه چیزی میزان رضایت ما را در رابطه‌ها مشخص می‌کند؟ آیا «شناخت» فرد دیگر نیست؟

چیزی که سبب خوشحالی و رضایت ما در زندگی می‌شود، خود «رابطه» به تنهایی نیست بلکه واکنش‌های متقابلی است که این رابطه به وجود می‌آورد.

از این حرف می‌توان این طور برداشت کرد که برای خوشبختی در زندگی و شاد بودن باید رابطه‌های سالمی ساخت. رابطه‌هایی که بر تعامل دو طرفه استوار باشد. برای درک بهتر این مساله به مثال‌های زیر توجه کنید.

۱- فقط می‌خوام بدونی که من تا چه حد برات ارزش قائل هستم.

این نامه کوتاه را جان قبل از ترک خانه به قصد مسافرت کاری برای همسرش سارا نوشته بود. همین یک جمله باعث شد تا عشق، رضایت و خوشحالی تمام وجود سارا را بگیرد.

۲- از تو بسیار ممنونم که وقت شخصی خودت را فدای تحقق اهداف شرکت کردی.

این جمله تشکرآمیز مدیر یک شرکت از کارمندش بود. هانا بدون اینکه از او درخواست شود برای اطمینان از تکمیل پروژه در موعد مقرر ساعات زیادی را سرکار می‌ماند. اما همین جمله بسیار کوتاه اما سرشار از درک، قدردانی و محبت باعث شد تا هانا از حضور در آن شرکت و نقش داشتن در پیروزی پروژه آنها حس بسیار خوبی پیدا کند.

به دنبال زندگی شادتر و پربارتر هستید؟

قدرت افکار مثبت و انرژی‌های خوب

با مثال‌های بالا حتما متوجه شده‌اید که کوچک‌ترین کاری برای خوشحالی دیگران و هر فعالیتی که مملو از انرژی‌های مثبت باشد تا چه اندازه می‌تواند تاثیر بزرگی در زندگی دیگران داشته باشد.

در یک آزمایش تحقیقاتی از شرکت‌کننده‌ها درخواست شد تا نامه‌ای با بیش از ۳۰۰ کلمه بنویسند و از یک نفر در زندگی خود تشکر و تقدیر کنند. سپس آنها را در مقابل مخاطب نامه حاضر کرده و خواستند تا نامه را با صدای بلند برای او بخوانند.

نتیجه این آزمایش شگفت‌انگیز بود. تا یک ماه پس از این اتفاق همه افراد خوشحال بودند و نشانه‌های افسردگی‌شان از بین رفته بود.

چگونه یک رابطه شاد و رضایت‌بخش بسازیم؟

وقتی احساس مثبتی در زندگی دارید و قلبا هم به آن اعتقاد دارید، آن را با صدای بلند اعلام کنید.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود