راهنمای خرید عطری که مختص خود شما باشد

راهنمای خرید عطری که مختص خود شما باشد

امان از عطر … از بوهای خوب و خاطره‌انگیز. عطرهایی که می‌شوند مشخصه‌ی خاص یک نفر و هر کجا این بو به مشام برسد تصویر آن فرد نیز در جلوی چشم نقش می‌بندد.

این شخصی شدن بوها یکی از جذابیت‌های زندگی اجتماعی است. اینکه یک رایحه بتواند یاد شما را در اذهان متبادر کند، حس زیبایی است که می‌توانید آن را رقم بزنید. برای این منظور فقط کافیست بدانید چه عطر و رایحه‌ای مناسب شما، احساسات و نیازهای روحیتان است. وقتی بتوانید رایحه مناسب وجود خود را بیابید، در هزینه‌های جانبی زندگی هم می‌توانید صرفه‌جویی کنید. به جای خریدن چندین عطر برای موقعیت‌های مختلف، ترکیبی را انتخاب و خریداری کنید که معرف شخصیتتان است.

در زیر نکاتی را ذکر کرده‌ایم که در این راستا شما را راهنمایی می‌کنند.

راهنمای خرید عطر

مرحله یک: نکات اساسی برای انتخاب عطر

وقتی بدنبال خرید عطر جدید هستید باید بدانید در حال خرید چه نوع محصولی هستید. رایحه‌ها در یک هرم گنجانده و به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ چیزی شبیه هرم تغذیه.

در قله این هرم بالاترین نت‌های عطر قرار دارند. این نت‌ها بویی خالص شبیه به میوه و مرکبات دارند و وقتی عطر را اسپری می‌کنید اولین بویی است که به مشام می‌رسد و خیلی زود هم از بین می‌رود. این اتفاق به دلیل ساختار مولکولی نت بالایی عطرها صورت می‌‌گیرد. این روایح از مولکول‌های بسیار کوچک تهیه می‌شوند تا خیلی سریع هم تبخیر و محو شوند. نت بالایی هر عطر اغلب در عرض ۱۵ دقیقه از بین می‌رود.

نت میانی هرم عطرها، رایحه‌های اصلی هستند. این نت‌ها اغلب از میان بوهای سبز، گیاهی، گل‌ها و ادویه‌ها انتخاب می‌شود و زمانی خود را نمایش می‌دهند که رایحه‌ی نت بالایی عطر از بین برود. نت میانی برای مدت زمان طولانی‌تری نسبت به نت بالایی دوام دارد (حدود ۳۰ دقیقه) و بویِ غالب هر عطری است.

نت پایانی در هرم عطرها، نت‌ اساسی عطر است. روایحی که در این نت حضور دارند، پایه‌ی اصلی بویِ هر عطری را مشخص می‌کنند. در این نت اغلب از بوهای وانیلی، شکلاتی، چوب و مشک استفاده می‌شود. مولکول‌های نت‌ پایانی بزرگ‌تر از دیگر بخش‌های هرم است و به همین خاطر برای مدت طولانی‌تری بوی آن می‌ماند.

عطر نت پایانی عطر را تا حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از اسپری کردن نمی‌توانید حس کنید. این نت ممکن است دو ساعت یا یک شبانه‌روز دوام داشته باشد.

با این اطلاعات بهتر می‌توانید عطر انتخاب و خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید «ادوپرفیوم» با «ادو تویلت» و «ادوکلن» چه فرقی دارد؟

مرحله دوم: رفتن به فروشگاه برای خرید عطر

خب، مساله اینجاست که شما نمی‌توانید به فروشگاه بروید و در میان آن همه گزینه متنوع، عطر / ادکلن مورد علاقه خود را انتخاب کنید و به خانه بیایید. برای خرید عطر باید حتما برند و مشخصات محصولی که قصد خرید آن را دارید، بشناسید. یکی از ساده‌ترین کارها در این زمینه این است که توضیحات عطرها را در سایت‌های اینترنتی مطالعه کنید و ببینید آیا روایح نت‌های مختلف عطر موردنظرتان را دوست دارید یا خیر.

برخی از مردم فقط به خاطر شیک بودن بطری عطر / ادکلن آن را خریداری می‌کنند. یا مثلا برخی به پیشنهاد دیگران سراغ عطرهایی می‌روند که شاید متناسب روحیه‌شان نباشد.

پیشنهاد ما این است به یک فروشگاه بزرگ عطرفروشی بروید که انواع مختلف محصولات از برندهای گوناگون را ارائه می‌کند. هر کدام از محصولات که توجهتان را جلب کرد روی کاغذهای مخصوصی که کنار عطر گذاشته شده تست و بو کنید. البته یادتان باشد بویایی انسان محدود است و به بینی و حس بویایی خود باید استراحت دهید. در هر بار بین ۵ تا ۱۰ رایحه را می‌توانید تست کنید.

در میان کاغذهایی که به آنها عطر زده‌اید، دو نمونه از بهترین‌ها را انتخاب کنید که بیشتر نظرتان را جلب کرده‌اند. سپس آن عطر را روی پوست خود امتحان کنید. هر کدام را جداگانه روی یکی از مچ‌های دستتان اسپری کنید. سپس از فروشگاه خارج شوید و به خانه بروید.

اینجاست که نقش هرم عطری که در بالا توضیح دادیم، نمایان می‌شود. دو عطری که روی مچ دست‌های خود زده‌اید، پس از گذشت چند ساعت رایحه اصلی خود را نشان می‌دهند. در این مرحله می‌توانید از روی یقین و به درستی عطر دلخواه خود را انتخاب کنید و مطمئن باشید با شخصیت و احساسات شما همخوانی دارد.

این کار را تا زمانی ادامه دهید که مطمن شوید عطر انتخابی شده همان گزینه‌ی اصلی است و می‌توانید همیشه از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: با رمانتیک‌ترین عطرهای زنانه تمام دوران آشنا شوید؛ از شماره ۵ شنل تا زندگی زیباست

بیشتر بخوانید: بهترین ادکلن‌های مردانه در سال ۲۰۱۹ ؛ از وان میلیون تا کرید

راهنمای خرید عطر

مرحله سوم: انتخاب ساختار درست عطر/ادکلن

در این مرحله، رایحه موردنظر خودتان را انتخاب کرده‌اید و می‌دانید دقیقا چه می‌خواهید. اما یک موضوع دیگری سر راهتان ظاهر می‌شود: چه عطری باید بخرم؟ عطر؟ ادکلن؟ ادوپرفیوم؟ یا پرفیوم؟

برای اینکه بتوانید انتخاب درستی داشته باشید باید فرق این موارد را بدانید. Eau Fraiche ضعیف‌ترین نوع عطر است که بوی آن حداکثر تا یک ساعت ماندگاری دارد. بعد از آن ادکلن (Eau de Cologne) است که به طور عمومی از ترکیب ۲ تا ۴ درصد از عصاره عطر در الکل و آب استفاده می‌شود. عطر ادکلن تا دو ساعت بیشتر دوام ندارد. ادو تویلت از دو مورد قبلی قوی‌تر و بادوام‌تر است و از ترکیب ۵ تا ۱۵ درصد روغن عطر دارد و عموما تا سه ساعت دوام دارد.

ماندگارترین عطرها پرفیوم و پارفیوم هستند که عموما هم با هم اشتباه گرفته می‌شوند. پرفیوم اغلب حاوی ۱۵ تا ۲۰ درصد روغن خالص عطر است و بین ۴ تا ۸ ساعت دوام دارد. پارفیوم که از پرفیوم هم قوی‌تر و البته از همه عطرها گران‌تر است؛ از ترکیب ۲۰ تا ۳۰ درصد روغن اساسی و آب و الکل تشکیل شده است و عطر آن می‌تواند تا یک روز کامل دوام و ماندگاری داشته باشد.

با این توضیحات می‌توانید مناسب‌ترین گزینه برای خرید خود را انتخاب کنید و بیشتر از حد لازم هزینه نکنید.

بیشتر بخوانید: با آداب صحیح استفاده از عطر و ادکلن آشنا شوید 

منبع: esquire
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • رضا خرداد ۱۹, ۱۳۹۸

    آیا طهران جایی هست ک با دادن مشخصات عطر بسازن