سیتی لند مال؛ مرکز خرید بزرگ جدیدی در «دُبی» که زنده است و نفس می کشد

سیتی لند مال؛ مرکز خرید بزرگ جدیدی در «دُبی» که زنده است و نفس می کشد

دُبی شهری است که به خاطر وفور و شکوه مراکز خریدش شناخته می شود که هر روزه هزاران نفر از سراسر جهان را به طرف خود می کشانند و بسیاری از آنان مشتریان ثابت خود را دارند. دُبی شهری است که تا همین اواخر، بزرگ ترین مرکز خرید جهان بر اساس مساحت را در خود داشت، همچنین بزرگ ترین مرکز خرید با تم هنری که از یک کاشف مراکشی الهام گرفته شده بود و البته یک مرکز خرید که در داخل خود یک پیست اسکی داشت.

مرکز خرید جدید دُبی

اکنون اما کمپانی Cityland Group که به خاطر ساخت بزرگ ترین باغ گل جهان شناخته می شود، می خواهد با ساخت مرکز خریدی که زنده است و نفس می کشد، بار دیگر خبرساز شود. این مرکز خرید بزرگ با نام Cityland Mall یک پروژه ۴۰۰ میلیون دلاری است که در محله شلوغ و به سرعت در حال توسعه «دبی لند» (Dubailand) ساخته شده و قرار است عنوان «اولین مقصد خرید جهان که از طبیعت الهام گرفته شده» را به خود اختصاص دهد. این مرکز خرید حول یک باغ گیاهشناسی حدود ۲۰۰.۰۰۰ فوت مربعی ساخته می شود که «Central Park» نام داشته و مساحت آن اندکی کمتر از مساحت ۴ زمین فوتبال است.

بیشتر بخوانید: نیروگاه خورشیدی ۱۳٫۶ میلیارد دلاری در بیابان های دبی که در شب نیز برق تولید می کند

تجربه احساسی منحصربفرد

مرکز خرید جدید دُبی

این پارک دارای چندین نهر و جزیره، درختان و گل های باغچه ای نادر خواهد بود که خرید کنندگان مرکز از آن ها دیدن خواهند کرد. محیط کسب و کار اطراف این فضای سبز دارای لایه ای دوم از درختان و باغ گل ها روی بام های خود خواهند بود. تم و فضای سبز در سراسر این مرکز خرید حس می شود و در اطراف راهروهای داخلی مرکز نیز ردیف هایی از درختان کاشته خواهد شد. همچنین «دیوارهای سبز» نیز در راهرو اصلی مرکز خرید مستقر خواهند شد. فهیم الدین شرف الدین، مدیرعامل کمپانی Cityland Group، تاکید کرده که تمرکز بر روی فضاهای سبز در دیگر بخش ها و ویژگی های این مرکز خرید نیز وجود دارد. باغ های این مرکز توسط آب فاضلاب آبیاری خواهند شد تا از اسراف آب جلوگیری شود.

مرکز خرید جدید دُبی

همچنین گفته می شود که از رطوبت طوفان نیز برای آبیاری این فضاهای سبز استفاده خواهد شد. شرف الدین در این باره چنین می گوید: «لامپ ها و نماهای بیرونی از شیشه های با مصرف بهینه انرژی تولید خواهند شد که کاهش هزینه های تامین نیرو را کاهش خواهد داد. منطقه بزرگی از سقف ساختمان به صفحات خورشیدی فتوولتائیک مجهز خواهد شد». این مرکز خرید در صورت تکمیل شدن می تواند ۳۰۰ کسب و کار، غذا خوری و مکان های سرگرمی را در خود جای دهد. اولین بخش از این مرکز خرید بزرگ، سوپرمارکت زنجیره ای بین المللی Carrefour  است که در ۱۲ می امسال درهایش را به روی مشتریان باز کرد و کمپانی سازنده امیدوار است که دیگر بخش ها تا پایان سال تکمیل شده و تمامی فضاهای کسب و کار مرکز نیز تا سال ۲۰۲۰ به فروش برسند.

مرکز خرید جدید دُبی

از فعالان کسب و کاری این مرکز خرید بزرگ می توان به Matalan، Riva Fashion و فروشگاه ترکیه ای Ipekyol اشاره کرد که همگی در زمینه مد و فشن فعالیت دارند. سینماهای VOX  این مرکز نیز دارای ۱۰ سالن نمایش فیلم هستند و یک مرکز تفریح و سرگرمی به نام Fabyland Family Entertainment Center نیز در این مجتمع وجود خواهد داشت.

رقابت شدید

مرکز خرید جدید دُبی

اما این مرکز خرید برای جذب مشتری رقابتی سخت را در پیش دارد هر چند بانک سرمایه گذاری Alpen Capital که در دبی مستقر است پیش بینی کرده که خرده فروشی در سطح شهر در چند سال پیش رو افزایش قابل توجهی خواهد داشت. اما در دراز مدت اوضاع کمی دشوار است. کریشنا زاناک، مدیر اجرایی Alpen Capital در این باره می گوید:«خرده فروشی سازمان یافته در حال توسعه و افزایش تعداد برندهای بین المللی رقابت در این عرصه را بیشتر کرده که سطح فشارها را افزایش می دهد».

مرکز خرید جدید دُبی

اما Cityland Mall به دلیل موقعیت مکانی اش که در نزدیکی یک محله جدید و به سرعت در حال رشد قرار دارد می تواند برتری محسوسی به رقبا داشته باشد. آنتونی تیلور، رییس املاک و مستغلات گروه بانکداری Emirates NBD در این باره می گوید: «با توجه به افزایش سازه های مسکونی در شعاع ۱۰ کیلومتری این موضوع می تواند به موفقیت پروژه جدید بینجامد. فاکتور کلیدی برای موفقیت موقعیت مکانی این مرکز خرید می تواند آسانی دسترس از/به این مرکز برای جوامع اطراف باشد». در محیط رقابتی و چالش برانگیزی اینچنینی، نسل جدید مراکز خرید دبی برای موفقیت و بقا باید خلاقانه فکر کنند.

بیشتر بخوانید: داستان دبی: چگونه بیابانی برهوت به قطب تجاری خاورمیانه تبدیل شد؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • امیر خرداد ۹, ۱۳۹۸

    زمانی که ایران اولین هواپیما های دنیا رو داشت عرب ها با شتر رفت و امد میکردن.. حال ایران برای خرید یک کیلو سیب زمینی مردمش تو سر دیگری میزنه بعد عرب ها تا کجا پیشرفت کردن.. ای کاش مسولین ما هم مثل اونا اینطوری کشورو میساختن..

    • سهیل خرداد ۱۰, ۱۳۹۸

      شما فعلن تو همین فکر باش