شلیک بدون کوچکترین تماس فیزیکی؛ DARPA سربازان را به کنترل ذهنی سلاح ها قادر می سازد

شلیک بدون کوچکترین تماس فیزیکی؛ DARPA سربازان را به کنترل ذهنی سلاح ها قادر می سازد

برنامه جدید بازوی تحقیقات و توسعه وزارت دفاع ایالات متحده که با عنوان DARPA شناخته می شود، تحت عنوان «تکنولوژی عصبی بدون جراحی نسل جدید» ۶ گروه تحقیقاتی را در استخدام خود می بیند که تلاش دارند رابط های کاربری مغزی-ماشینی بسازند که با عملکرد الکترودهای کاشته شده در مغز برابری می کنند اما در این مورد هیچ گونه جراحی صورت نمی گیرد. در واقع با گذاشتن یک کلاهخود یا هدست روی سر، سربازان می توانند بدون فشار دادن دکمه ای و تنها با قدرت ذهن خود به مراکز کنترل فرمان های خاصی بدهند، تنها با فکر کردن پهپادها را به پرواز درآورند و حتی نفوذ به سرویس های امن را حس نمایند.

DARPA

اگر چه چنین تکنولوژی بسیار آینده نگرانه و برای عصر کنونی دور از دسترس به نظر می رسد اما DARPA قصد دارد در ۴ سال آینده این پروژه را به ثمر برساند. کریشنان تیاگراجان از محققان این پروژه چنین می گوید: «برنامه زمانی بسیار سختگیرانه ای است اما فکر می کنم ایده چنین پروژه هایی به چالش کشیدن واقعی جامعه برای عبور از محدودیت ها و تسریع چیزهایی است که از قبل در حال شکوفا شدن هستند. البته که چالش برانگیز است اما غیرممکن نیست». در واقع بازوی تحقیقات و توسعه پنتاگون به دنبال توسعه تکنولوژی هایی برای خواندن و نوشتن روی مغز انسان است. البته تمرکز این پروژه بر روی کنترل ذهن نیست بلکه هدف از توسعه آن کنترل ماشین ها و سلاح هاست که به مغز انسان امکان می دهد به صورت مستقیم و بدون تماس فیزیکی، دستورات را به ماشین آلات منتقل نماید.

DARPA

هدف این پروژه جاه طلبانه، تسهیل کنترل ذهنی تجهیزات ماشینی تا جایی است که انسان بتواند با یک ابزار ساده که روی سرش قرار می گیرد این تجهیزات را کنترل نماید و بدین ترتیب راهبری این سیستم ها تسهیل شود. مغز انسان با تبدیل کردن افکار با حرکات عملی باعث شکل گیری رخدادهای فیزیکی می شود به نحوی که با فرستادن دستورالعمل های خاص از طریق سیستم عصبی به اندام های بدن، عکس العمل های خاص ما را باعث می شود. بدون هیچ گونه تلاش خاصی از طرف انسان، مغز همواره رشته ای از فرامین به را به اندام های بدن می فرستد که باعث می شود تمامی حرکات ما شکل گیرند؛ از رانندن خودرو گرفته را صبحانه خوردن.

بیشتر بخوانید: DARPA در تلاش برای تبدیل حیات وحش زیر آب به یک شبکه کشف زیردریایی غول پیکر

DARPA

برای راهبری ماشین آلات امروزی، انسان ها به نوعی میانجی انسانی نیاز دارند، یک سیستم کنترل فیزیکی که توسط دستان، انگشتان یا پاها کنترل می شود. اکنون سوال این است که اگر انسان برای کار با ماشین آلات نیازی به این میانجی ها نداشت چه می شد؟ آیا می شود تنها با فکر و از طریق ذهن این ماشین ها را کنترل کرد؟ هدف برنامه جدید تحقیقاتی DARPA که به اختصار N3 نامیده می شود ساخت یک سیستم کنترلی برای ماشین ها- و البته سلاح ها- است تا بتوانند به طور مستقیم با مغز انسان ارتباط داشته باشند. بدین ترتیب DARPA در حال آزمایش میدان های مغناطیسی، میدان های الکتریکی، میدان های آکوستیکی (فراصوتی) و نور به عنوان ابزارهایی برای کنترل ماشین هاست. نتایج و دستاوردهای چنین تکنولوژی بی سابقه و قابل توجه خواهد بود. به جای طراحی کنترل ها و سیستم های کنترلی پیچیده برای هر ماشین یا سلاحی، مهندسان می توانند یک سیستم کنترلی منطبق بر ذهن تولید کنند.

DARPA

تکنولوژی پوشیدنی برای راهبری بسیار ساده تر و موثرتر خواهد بود زیرا به یک سیستم کنترلی مجزا نیاز نخواهد داشت. همچنین این تکنولوژی در زمینه مدیریت داده و شبکه نیز بسیار موثر واقع خواهد شد زیرا مدیران شبکه های کامپیوتری به سرعت و سادگی متوجه نفوذهای احتمالی به درون شبکه های خود خواهند شد. با این وجود، از آنجایی که DARPA بازوی تحقیقاتی پنتاگون به شمار می آید، اولین موارد استفاده از این تکنولوژی در عرصه سلاح و تجهیزات نظامی خواهد بود. این موسسه ۶ گروه را مأمور انجام تحقیقات در این عرصه کرده و به هر کدام ۱۹.۴۸ میلیون دلار بودجه اختصاص داده است. هر گروه یک سال وقت دارد که توانایی ها و یافته هایش در زمینه خواندن و نوشتن در بافت های مغزی را نشان داده و در ادامه ۱۸ ماه برای آزمایش یافته های خود روی حیوانات زمان در اختیار دارند.

DARPA

آخرین مرحله پروژه آینده نگرانه N3 شامل آزمایش های انسانی خواهد بود. چهار تیم به توسعه تکنولوژی های تماماً غیرتهاجمی خواهند پرداخت. برای مثال گروهی از محققان دانشگاه Carnegie Mellon بر روی استفاده از امواج مافوق صوت برای هدایت نور به سمت و به بیرون از مغز برای شناسایی فعالیت های عصبی متمرکز خواهند بود. آن ها قصد دارند با استفاده از میدان های الکتریکی مداخله ای سلول های عصبی خاصی را وادار به واکنش نمایند. دو گروه دیگر تحقیقات خود را روی تکنولوژی هایی با کمترین میزان تهاجمیت متمرکز خواند کرد که اگر چه شامل هیچ برش یا جراحی نیست اما می تواند شامل تکنولوژی هایی بلعیدنی، بوییدنی، تزریقی یا جذبی به درون بدن انسان به هر طریقی باشد.

بیشتر بخوانید: با ۱۰ سلاح عجیبی آشنا شوید که احتمالاً در جنگ های آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود