چرا عرق تن بعضی از آدم‌ها بوی بدی می‌دهد؟

چرا عرق تن بعضی از آدم‌ها بوی بدی می‌دهد؟

غدد عرق و مواد مترشحه از آنها، نقش چندانی در ایجاد بوی بدن ندارند بلکه با ترشح عرق، فقط زمینه را برای ایجاد این بو ایجاد می‌کنند. در واقع باکتری‌ها عامل ایجاد بوی بد بدن هستند. باکتری‌ها با تجزیه مواد مترشحه از بدن به حیات خود ادامه می‌دهند و تجزیه این مواد باعث ایجاد بوی بد می‌شود.

غدد عرق در پوست انسان به دو گروه زیر تقسیم می‌شوند:

  • غدد اکرین: تقریبا در تمام بدن پراکنده‌اند و باعث تعریق بدن در هوای گرم یا در فعالیت‌های شدید می‌شوند.
  • غدد آپوکرین: مایع مترشحه از غدد اپوکرین هم حاوی مواد پروتئینی، موادقندی و چربی‌هاست و ترشح این مواد زمینه را برای رشد برخی‌باکتری‌ها روی پوست فراهم می‌کند. این غدد برخلاف غدد اکرین، پراکندگی یکسانی در بدن ندارند و تجمع آنها در برخی نواحی مانند زیربغل و کشاله ران بیشتر است و به همین دلیل بوی نامطبوع بدن نیز در این نواحی بیشتر حس می‌شود. این غدد در نواحی دیگر بدن کمتر هستند و به همین دلیل ایجاد بوی نامطبوع در نواحی دیگر بدن کمتر است. مثلا در صورت، غدد آپوکرین فقط در گوشه‌های بینی یافت می‌شود و به همین دلیل است که برخی افراد وقتی انگشت خود را به گوشه‌های بینی‌شان می‌کشند، بوی نامطبوعی در این نواحی حس ‌می‌کنند.

آیا چاقی و اضافه‌وزن بوی بد بدن را تشدید می‌کند؟

بیشترین تاثیر اضافه‌وزن در افزایش بوی نامطبوع بدن، تاثیر فیزیکی آن است. اضافه شدن لایه‌های چربی در کشاله ران و زیر بغل باعث می‌شود تبخیر عرق به‌سختی و با سرعت کمتری انجام شود بنابراین فعالیت باکتری‌ها در آن نواحی نیز بیشتر می‌شود.

عرق بد بو
زیر بغل خود را خشک نگه دارید. باکتری‌ها در رطوبت تکثیر می‌شوند و برای پرورش خود در مناطق خشک از بدن به مشکل خواهند خورد. بنابراین زیر بغل خود را پس از دوش گرفتن یا عرق کردن خشک کنید.

راهکاری برای بوی بد عرق وجود دارد؟

فرد باید مرتب به حمام برود و پوست بدن به خصوص نواحی زیر بغل و کشاله رانش را با آب و صابون بشوید و با ملایمت لیف بزند تا در اثر سایش بار باکتری‌های موجود در آن ناحیه موقتا کمتر شود. پس از استحمام نیز باید از اسپری‌ها یا دئودرانت استفاده کند. در ترکیب دئودرانت‌ها مواد معطری وجود دارد و این ترکیب‌ها تا حدودی از ترشح عرق می‌کاهند و به این وسیله در کم شدن بوی بد تاثیر دارند.

آیا می‌توان با تزریق بوتاکس از بوی بد بدن کاست؟

بله، تزریق سم بوتولینیوم آ (بوتاکس) می‌تواند با فلج کردن غدد ترشح‌کننده عرق، در کاهش بوی بد بدن موثر باشد ولی این عمل بسیار دردناک است و در عین حال هزینه زیادی بر فرد تحمیل می‌کند. ضمن اینکه این کار باید مداوم و هر چند ماه یک‌بار انجام شود زیرا تاثیر سم بوتولینیوم دائمی نیست بنابراین این روش چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

عرق بد بو
طبق مطالعات اخیر، غذاها بر روی بوی عرق شما اثر می گذارند. اگر عرق می کنید بهتر است رژیم غذایی که باعث بدتر شدن عرق می شود را بدانید. پیاز، سیر و سایر غذاهایی که در خانواده پیاز قرار دارند، باعث ایجاد سولفور در عرق می شود. بعضی از ادویه ها مانند آسافتیدا، زیره و پودر کاری نیز و سبزیجات مانند کلم و کلم بروکلی نیز بوی بد ایجاد می کنند. رژیم غذایی که دارای گوشت قرمز، لبنیات و یا الکل است، عرق های متفاوتی بوجود می آورد.

چگونه می‌توان از بوی بد عرق رها شد؟

اگر می‌خواهید از بوی بد عرق رها شوید به دستورهای زیر عمل کنید:

  1. هر روز دوش بگیرید و بدن خود را به ویژه زیر بغل و کشاله ران را با آب و صابون بشویید.
  2. . بعد از شستشوی بدن با آب و صابون و خشک کردن کامل بدن، بلافاصله از ترکیبات ضد‌عرق برای زیر بغل خود استفاده کنید. (اسپری ضد تعریق‌ و دئودورانت)
  3. حتما بدن خود را مرتب خشک کنید زیرا باکتری‌ها به سختی در مناطق خشک بدن زنده می‌مانند.
  4. لباس تمیز عامل مهمی ‌برای جلوگیری از بوی عرق است. هر بار به حمام می‌روید لباس‌هایتان را عوض کنید و لباس‌های تمیز بپوشید.
  5. موهای زیر بغل و کشاله‌ران خود را به‌طور مرتب بتراشید. وجود مو در این منطقه موجب مساعد شدن شرایط رشد برای باکتری‌ها می‌شود.
  6. لباس‌های نخی بپوشید. زیرا لباس نخی و کتانی عرق را بهتر به خود جذب می‌کنند. در مقابل لباس‌های نایلونی عرق را از سطح بدنتان کمتر جذب کرده و با باقی ماندن این عرق در سطح پوست، خود بخود بوی بد نیز استشمام می‌شود.

ساخت دئودورانت طبیعی برای عرق زیر بغل

می توانید دئودورانت طبیعی برای کنترل عرق تولید شده در زیر بغل بسازید.

  • مقدار مساوی جوش شیرین و آب را مخلوط کنید تا یک خمیر کنترل کننده عرق ایجاد کنید، سپس بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند. مخلوط را با آب بشویید.
  • سعی کنید از سرکه سیب یا سرکه های دیگر برای خنثی کردن باکتری های طبیعی زیر بغل استفاده کنید. این ماده باعث خشکی پوست می شود و زیربغل را خشک نگه میدارد.
  • مخلوطی از آب لیمو و رب گوجه فرنگی را قبل از خواب زیر بغل بگذارید و ۱۵ دقیقه بماند.
  • خمیری از برگ های گردو و اوکالیپتوس تهیه کنید.

بدون نظر

ورود