از دارچین تا عسل؛ داروهای طبیعی برای درمان مشکلات عمومی بدن

از دارچین تا عسل؛ داروهای طبیعی برای درمان مشکلات عمومی بدن

برای بسیاری از مشکلات رایج انسان لازم نیست حتما به پزشک مراجعه کنید. برخی از بیماری‌ها را می‌توانید در خانه و با کمک داروهای طبیعی درمان کنید. اما برای این منظور حتما باید با داروهای گیاهی و روش‌های صحیح استفاده از آنها آشنا باشید.

در زیر تعدادی از مواد طبیعی و خواص و روش استفاده آنها برای درمان مشکلات عمومی بدن را برایتان نوشته‌ایم.

آلوئه‌ورا: درمان طبیعی آفتاب سوختگی

گیاه آلوئه‌ورا پوست‌هایی که در اثر تابش آفتاب سوختگی پیدا کردند را نرم می‌کند.

ژل گیاه آلوورا دارای آنزیم‌های گلوکوماناز، آرابینانز، گالاکتاز است که در درمان سوختگی و جراحات بسیار مناسب است.

این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخم‌ها، بریدگی‌ها، پارگی‌، خراش ها و سوختگی‌های معمولی و سوختگی با اشعه های مضر، سوزش‌ها، گزیدگی‌های سمی را تسکین و التیام می بخشد. همچنین درد ناشی از سوختگی را کاهش می‌دهد.

در تحقیقاتی هم که در واشنگتن صورت گرفته، ثابت شده است آلوئه‌ورا موجب تسریع ترمیم پوست هایی می شود که دچار سوختگی های درجه یک و دو هستند و در عرض ۹ روز، آثار سوختگی را به طور کامل از میان می برد.

گیاه آلوئه‌ورا پوست‌هایی که در اثر تابش آفتاب سوختگی پیدا کردند را نرم می‌کند. خاصیت ترمیمی ژل این گیاه به صورتی است که به دلیل داشتن آب فراوان و روغن موجود در خود از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند، در نتیجه ترمیم ناحیه سوختگی را حاصل می‌سازد.

یکی دیگر از خواص آلوئه‌ورا به شیره آن مربوط است؛ این شیره خاصیت سم زدایی دارد. با مصرف شیره آلوئه ورا تولید سلول هایی که با عفونت می جنگند در بدن افزایش می یابد و قدرت سیستم ایمنی بالا می رود.

بد نیست بدانید، حدود ۹۶ درصد از وزن آلوئه‌ورا را آب تشکیل داده و مابقى شامل چربى هاى ضرورى آمینواسیدها، انواع ویتامین، املاح، آنزیم وگلیکوپروتئین است. ویتامین هاى تشکیل دهنده آن عبارتند از ویتامین A، ویتامین B1،‌ ویتامین B2، ویتامین B6، ویتامین B12،‌ ویتامین C،‌ ویتامین E.

تحقیقاتی نیز نشان داده که «مانوز استیله» به عنوان یک ترکیب ضد ویروسی، دارای خواص درمانی ضد ویروس ایدز است. مانور استیله خود ویروس را مورد حمله قرار می دهد اما مهمتر اینکه، میزان تأثیر AZT را (یک داروی مؤثر در درمان عفونت ویروس HIV) تا حد زیادی بالا می برد. اگر این ترکیب دارویی با آلوئ‌ورا مصرف شود، میزان AZT مورد استفاده برای HIV را می توان تا ۹۰% تقلیل داد که این امر از هزینه ها و عوارض جانبی AZT تا حد زیادی خواهد کاست.

نکته: عصاره های آلوئه ورا که در داروخانه ها فروخته می شوند خاصیت بیشتری دارند (مرطوب کننده ها اصولا چگالی کمتری از این ماده در خود دارند). وقتی بچه دارید خوب است یک گلدان آلوئه ورا در خانه داشته باشید و هنگام بروز سوختگی یک برگ آن را بکنید و شیره داخلش را خارج کنید.

زنجبیل: برای درمان طبیعی حالت تهوع ناشی از حرکت ماشین

داروهای طبیعی برای درمان بیماری‌ ها
زنجبیل برای درمان اسهال ناشی از مسمومیت غذایی نیز مفید است.

زنجبیل حاوی موا ضد اسپاسم و گرفتگی است و کمک می کند تا انقباض ماهیچه های شکمی که باعث حالت تهوع می شوند، از بین بروند. زنجبیل بهترین درمان برای معده درد و مشکلات گوارشی است.

خوردن خود زنجبیل، برای جلوگیری از اختلالات معده توصیه می‌شود. در تحقیقی که روی بزرگسالانی که در نتیجه حرکت ماشین دچار تهوع می شوند، صورت گرفت مشخص شد افرادی که پیش از حرکت، یک کپسول یکهزار میلی گرمی از زنجبیل خورده اند بسیار کمتر از افراد دیگر دچار تهوع می شوند. این ماده برای کودکان نیز تاثیر مشابه دارد.

زنجفیل همچنین به درمان سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) نیز کمک می‌کند، باعث بهبود هضم چربی می‌شود و ترشح بزاق را افزایش می‌دهد. بیش‌تر شدن ترشح بزاق شیوع مشکلات دندان را کاهش می‌دهد.

این گیاه می‌تواند مانع از بازگشت اسید به مری شود و به این ترتیب مانع بروز سوزش سر دل می‌شود.

زنجبیل به عنوان یکی از بهترین داروهای گیاهی برای کمک به گوارش به شمار می‌رود. مصرف زنجبیل کیسه‌ی صفرا را به ترشح صفرا تحریک می‌کند، و از این طریق، باعث بهبود فرایند گوارش می‌شود. این کار به جذب و ترکیب مواد مغذی موجود در غذاهای مصرفی‌مان کمک می‌کند.

نکته: لیموناد زنجبیلی فقط کمی زنجبیل واقعی در خود دارد بنابراین بهتر است از چای زنجبیلی برای کودک استفاده کنید. نیم ساعت پیش از سوار ماشین شدن، یک استکان از این چای را به کودک بدهید. برای قابل خوردن بودن این چای بهتر است آن را با عسل شیرین کنید.

بابونه: برای درمان کولیک نوزادان

داروهای طبیعی برای درمان بیماری‌ ها
نوزاد دارای کولیک ممکن است بر ثبات خانواده تاثیر بگذارد و موجب اضطراب یا افسردگی کوتاه‌مدت در مادر شود.

بابونه قرن هاست که به عنوان درمان طبیعی برای کولیک نوزادان یا کولیک ساده استفاده می شود. در نتیجه یک تحقیق ایتالیایی، کودکانی که از سینه مادر تغذیه می کنند وقتی به آنها چای بابونه داده می شود، تا ۸۵ درصد زمان گریه آنها کاهش پیدا می کند.

کولیک نوزاد، یا قولنج نوزادی به گریه‌های بی‌وقفه بیش از سه ساعت در روز که بیش از سه روز در هفته رخ دهد و حداقل سه هفته تدام یابد گفته می‌شود. کولیک نوزادی در ۵ تا ۲۵ درصد از نوزادان رخ می‌دهد. خوب است بدانید، نوزاد دارای کولیک ممکن است بر ثبات خانواده تاثیر بگذارد و موجب اضطراب یا افسردگی کوتاه‌مدت در مادر شود. همچنین ممکن است باعث بروز خستگی یا استرس در والدین شود.

گریه مداوم کودک با ناسازگاری شدید مادرانه، افسردگی پس از زایمان، توقف پیش از موعد شیردهی، مراجعه‌های مکرر به دکتر و سیگار کشیدن مادر رابطه مستقیمی دارد. حتی نوزادان دارای کولیک ممکن است در معرض کودک‌آزاری، به خصوص سندروم تکان شدید کودک قرار گیرند.

به همین خاطر بهتر است مادران، برای رفع این قولنج‌های آزاردهنده نوزادان از دمنوش بابوبه برای آرام کردن او کمک بگیرند. این گیاه دارویی می‌تواند درد، التهاب، آلرژی (حساسیت)، و مشکلات گوارشی را به طور کامل و طبیعی، و بدون عوارض جانبی معالجه کند.

دکتر کیتی کمپر می گوید، بابونه باعث باز شدن گرفتگی روده و آرامش اعصاب می شود. در واقع، بسیاری از محققان معتقد هستند مواد شیمیایی فعال در بابونه بدون هیچ گونه عوارض جانبی، اثر آرامبخش قوی روی مغز و اعصاب دارد. برای درمان کولیک، چای بابونه را دم کنید و سپس آن را بنوشید. به این صورت که یک قاشق غذاخوری گل بابونه و دو لیوان آب گرم با مقداری نبات را در قوری چینی یا شیشه ای بریزید و پس از این که دم کشید، آن را بنوشید.

مالیدن روغن بابونه بر روی پوست جهت التیام گزیدگی حشرات و خارش، و برای درمان طبیعی اگزما؛ افزودن بابونه به خمیر دندان یا مایع دهان شویه جهت کاهش دندان درد و التهاب؛ مصرف خوراکی بابونه برای پاکسازی کبد و درمان مشکلات گوارشی از دیگر موارد استفاده بابونه است.

دارچین: درمان قند خون بالا

داروهای طبیعی برای درمان بیماری‌ ها
تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ با مصرف دارچین می‌توانند پس از مدتی اثرات مثبت آن را در کاهش قند خون مشاهده کنند.

دارچین حاوی عناصری است که مستقیما روی سلول های بدن تاثیر می گذارند و باعث کاهش قند خون می شود.

تحقیق و آزمایش روی بزرگسالان تاثیر دارچین برای کاهش قند خون را تایید کرده است. این ادویه را می توان به غذا یا نوشیدنی اضافه کرد و از اثرات مفید آن بهره گرفت. در این آزمایش، افراد دیابتی نوع دو نیز حضور داشته اند که با مصرف ۲.۵ قاشق چایخوری پودر دارچین به صورت روزانه به طور چشمگیری قند خونشان کاهش پیدا کرده است.

دارچین بالاترین رتبه را در جلوگیری از اکسید شدن سلول‌های بدن داراست. بو، مزه و رنگ بی‌نظیر دارچین، به‌خاطر بخش روغنی درختی‌ است که دارچین از آن گرفته می‌شود. خواص دارویی دارچین حاصل از پوست درخت دارچین است. پوست درخت دارچین حاوی موادی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثرند. البته برای اینکه خواص دارویی دارچین حفظ شود، ترکیب شیمیایی آن باید دست‌نخورده باقی بماند. ضدالتهاب بودن، کاهش قند خون، افزایش ایمنی بدن در برابر سرطان، حمله‌ قلبی و میکروب‌زدایی از بدن از فواید دارچین است.

دارچین چگونه با دیابت مقابله می‌کند؟ در خون آنزیم‌هایی به‌نام آلانین وجود دارد که باعث می‌شود گلوکز (قند) جذب خون شود. هنگامی که دارچین وارد بدن می شود این آنزیم‌ها را غیر فعال می‌کند و باعث می‌شود قند واردشده بدون اینکه جذب خون شود، دفع شود.

آدامس: درمان رفلاکس معده

داروهای طبیعی برای درمان بیماری‌ ها
آدامس جویدن به پایین رفتن و بلعیدن غذا کمک شایانی می کند.

جویدن آدامس باعث تحریک ترشح بزاق دهان می شود. این مساله باعث خنثی شدن اسید معده و آسان شدن روند هضم غذا می شود.

آدامس جویدن به پایین رفتن و بلعیدن غذا کمک شایانی می کند و احتمال بازگشت غذا به مری (بروز رفلاکس) را کاهش می دهد.

جویدن آدامس های بدون شکر برای دندان ها نیز خوب است. آدامس باعث ترشح بزاق در دهان و شسته شدن غذاهای باقی مانده میان دندان ها می شود و از جرم گرفتن دندان جلوگیری می کند.

آدامس همچنین کمک‌ می‌کند تا فرد در برابر محرک‌های اعتیادآور مقاومت کند. جویدن آدامس سبب می‌شود که ذهن‌ از عادات نادرستی که دارد منحرف شود؛ به همین دلیل است که بسیاری از مردم می‌کوشند با استفاده از آدامس سیگار را ترک کنند. آدامس جویدن حالت تهوع را نیز از بین می‌برد. از جمله می‌توان به رفع بیماری حرکت، پرواززدگی و تهوع بارداری اشاره کرد.

آدامس می‌تواند جایگزین مناسبی برای قهوه باشد. به جای این‌که با نوشیدن کافئین هوشیاری‌تان را به دست بیاورید، می‌توانید جویدن آدامس را با طعم تند نعناع امتحان کنید تا سریع‌تر ذهن‌تان بیدار شود.

سیب: برای درمان طبیعی حساسیت

داروهای طبیعی برای درمان بیماری‌ ها
پژوهشگران می گویند برای درمان و پیشگیری از انواع آلرژی خوردن حتی مقدار کمی از سیب در روز کمک قابل ملاحظه ای به بدن می کند.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن سیب برای پیشگیری و درمان حساسیت یا آلرژی به ویژه در فصول بهار و پاییز مفید است. سیب باعث می شود تا مسایلی همچون آبریزش چشم، سرفه، عطسه یا افزایش بزاق دهان تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

تحقیقات دیگری نیز ثابت کرده‌اند که خوردن سیب و گلابی در پیشگیری از بروز بیماری آسم یا تنگی نفس نیز بسیار موثر است.

با اضافه کردن خوراکی هایی که کورستین زیادی در خود دارند به غذای روزانه کودک می توانید از بروز حساسیت های فصلی در او جلوگیری کنید. تحقیقات ثابت کرده اند، کورستین بسیار موثرتر از قرص های ضد حساسیت عمل می کنند.

همچنین باید اضافه کنیم، سیب به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدان و فیبر در جلوگیری از انواع بیماریها به ویژه بیماریهای دستگاه گوارش و حتی سرطان نیز بسیار مفید واقع می شود.

عسل: برای درمان طبیعی سرفه

داروهای طبیعی برای درمان بیماری‌ ها
یک قاشق غذاخوری عسل شامل ۶۴ کالری، ۱۷/۳ گرم قند و عاری از فیبر، چربی و پروتئین است.

عسل باعث تسکین و آرامش غشای گلو و کم شدن درد بلعیدن می شود. عسل همچنین حاوی آنتی اکسیدان های ضد بیماری و ضد میکروب نیز هست.

در نتیجه تحقیقات دانشگاه ایالت پن که روی بیش از یکصد کودک دو ساله و بزرگ تر انجام شد، ثابت کرده است، خوردن یک قاشق غذاخوری عسل ۳۰ دقیقه پیش از خواب باعث کم شدن سرفه می شود و بسیار بهتر از شربت های ضد سرفه پاسخ داده است.

خوردن یک قاشق چای خوری عسل به طور روزانه، تاثیر مثبت روی جذب کلسیم دارد و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. همچنین جویدن یک قاشق چای‌خوری موم عسل به مدت ۲۰ دقیقه و پنج تا شش بار در روز سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. این برای بیماران مبتلا به آسم موثر است.

این ماده‌ی خوراکی شامل آنتی‌اکسیدان است، ترکیبات قدرتمندی که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و بر روند پیری غلبه می‌کنند.

نکته: هرگز به کودکان زیر یک سال عسل ندهید زیرا سیستم ایمنی بدن آنها هنوز تکمیل نشده است و نمی تواند با برخی باکتری ها که در بدن کودک یافت می شود، مبارزه کند.

منبع: parents
دیجیاتو
بدون نظر

ورود