نگاه نزدیک به بی صداترین و پیشرفته ترین زیردریایی غیر هسته‌ای جهان ساخت ژاپن

نگاه نزدیک به بی صداترین و پیشرفته ترین زیردریایی غیر هسته‌ای جهان ساخت ژاپن

ژاپن در روزهای گذشته از طرح اولیه جدیدترین نسل زیردریایی های تهاجمی غیرهسته ای خود رونمایی کرده است. زیردریایی های جدید ۲۹SS قرار است که از اوایل دهه ۲۰۳۰ جایگزین زیردریایی های کنونی کلاس «سوریو» (Sōryū) شوند. این غول جنگی متعلق به آینده باعث خواهد شد که توکیو همچنان اعتبار خود را به عنوان سازنده بی صدا ترین و مدرن ترین زیردریایی های غیرهسته ای جهان حفظ نماید. یکی از شناخته شده ترین قدرت های تولید زیردریایی در سطح جهان کشوری است که به طور رسمی دارای نیروی دریایی نیست. نیروهای دفاع دریایی ژاپن بیش از ۲۰ فروند زیردریایی دیزلی الکتریکی در اختیار دارد که بهترین زیردریایی های غیر هسته ای جهان به شمار می آیند.

زیردریایی غیرهسته ای ژاپن

زیردریایی های موجود کلاس سوریو، زیردریایی های غول پیکر اما بی صدا هستند که به تکنولوژی عایق صدای گسترده در همه بخش ها، سیستم درگیری اتوماتیک و سیستم پیشرانه مستقل از هوا که به زیردریای امکان می دهد بدون آمدن به سطح هفته ها در زیر دریا بماند مجهز شده اند. سال گذشته بود که ژاپن این کلاس از زیردریایی های خود را با نصب باتریی های بزرگ لیتیومی-یونی به عنوان منبع بی صدای انرژی روزآمدسازی کرد. زیردریایی کلاس سوریو نسبتاً جدید و جوان به شمار می آید زیرا اولین نمونه آن در سال ۲۰۰۹ به آب انداخته شد، به همین دلیل درک جایگزینی بسیار زود آن برای بسیاری از نیروهای دریایی جهان دشوار است. اما ژاپن معمولاً زیردریایی های خود را تنها ۲۰ سال در سرویس نگه می دارد که دوره نسبتاً کوتاهی برای تجهیزات بزرگ و پرهزینه دریایی به شمار می آید.

زیردریایی غیرهسته ای ژاپن

بدین ترتیب صنایع سنگین میتسوبیشی، یکی از بزرگ ترین زیردریایی سازان کشور ژاپن، زیردریایی جدید ۲۹SS را طراحی کرده است. انتظار می رود که این زیردریایی در اواخر دهه ۲۰۲۰ به مرحله تولید نهایی برسد و نام آن از ۲۹اُمین سال حکومت امپراطور آکیهیتو (۲۹) و عبارت اختصاری زیردریایی تهاجمی غیرهسته ای (SS) گرفته شده است. زیردریایی ۲۹SS یک طراحی جدید بر اساس زیردریایی های کلاس سوریو با شکل دماغه و ظاهر بدنه متفاوت و منحصربفرد است که در زمینه حرکت در آب و به سطح آمدن رویکرد کاملاً متفاوتی دارد. در این زیردریایی شکل کلی بدنه زیردریایی های قبلی حفظ شده اما تغییراتی مهم در آن ها ایجاد شده است. اندازه باله به مقدار قابل توجهی کاهش یافته و در بدنه ترکیب شده است که کشش هیدرودینامیک آن را کاهش می دهد. این تغییر باعث بی صداتر شدن زیردریایی و افزایش نسبی سرعت آن خواهد شد و البته از مصرف انرژی نیز خواهد کاست.

زیردریایی غیرهسته ای ژاپن
زیردریایی کلاس سوریو

بیشتر بخوانید: غول «بلگورود»؛ بزرگ ترین زیردریایی هسته ای جهان توسط روس ها به آب انداخته شد

زیردریایی های غیرهسته ای که در شرایط جنگی در زیر آب باقی می مانند باید با دقت بسیار بیشتری سوخت و انرژی خود را مدیریت کنند در غیر این صورت باید ریسک کرده و به سطح آب بیایند که می تواند عواقب جبران ناپذیری برای آن ها داشته باشد. صفحات شیرجه زیردریایی نیز از باله جدا شده و به بدنه اضافه شده اند. ۲۹SS همچنین به جای پروانه های معمول برای تولید پیشرانه از یک پمپ جت (pumpjet) استفاده می کند. برخلاف سیستم های پروانه ای متداول که از تیغه های بدون پوشش برای زیر و رو کردن آب استفاده می کنند، پمپ جت آب را به درون خود کشیده و تحت فشار آن را از انتهای خود بیرون می دهد. پمپ جت ها بسیار بی صداتر و دارای قدرت مانور بیشتری نسبت به پروانه های متداول بوده و معمولاً در زیردریایی های بسیار سریع با سوخت هسته ای مورد استفاده قرار می گیرند.

زیردریایی غیرهسته ای ژاپن

در حالی که انتظار نمی رود ژاپن به این زودی ها دست به تولید زیردریایی های هسته ای بزند، تغییر سیستم پیشرانه زیردریایی های آینده و استفاده از سیستم های تمام الکترونیکی می تواند سرعت را در این زیردریایی ها افزایش دهد. بعد از جنگ جهانی دوم وقفه ای در تولید زیردریایی ها در ژاپن رخ داد و وقتی که این صنعت در ژاپن از سر گرفته شد به شدت تحت تاثیر زیردریایی های آمریکایی قرار گرفت اما رفته رفته ژاپنی ها در طراحی زیردریایی هایشان راه خود را رفتند. زیردریایی های مدرن ژاپنی به خاطر پیچیدگی و پیشگام بودند در استفاده از تکنولوژی های جدید مانند باتری های لیتیومی-یونی مشهور هستند. طراحی جدید زیردریایی های این کشور بر روی بهبود جنس واقعی زیردریایی متمرکز بوده و نشان می دهد که نیروی دریایی ژاپن به ساخت زیردریایی های بسیار توانمند که به سادگی بهترین زیردریایی های غیر هسته ای جهان هستند ادامه خواهد داد.

زیردریایی غیرهسته ای ژاپن

۲۹SS  به احتمال فراوان همان سلاح های زیردریای های کلاس سوریو را خواهد داشت که از ۶ لانچر اژدر ۵۳۳ میلیمتری نصب شده روی دماغه تشکیل خواهد شد. این زیردریایی تا ۳۰ اژدر، ترکیبی از اژدرهای سنگین نوع ۸۹ و موشک های ضد کشتی ساب هارپون را حمل خواهد کرد. اگر چه به طور کلی تمایل برای نصب سیلوهای پرتاب عمودی در پشت باله زیردریایی ها باب شده است اما ژاپن موشکی برای استفاده در این سبک پرتاب ندارد. توسعه و تحقیقات بیشتر روی این نمونه اولیه از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ ادامه داشته و اولین مورد از آن در حدود سال ۲۰۳۱ به آب انداخته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: «نهنگ قاتل»؛ زیردریایی غول پیکر و بدون سرنشین بوئینگ در نیروی دریایی ایالات متحده

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود