بورکینی چیست؟ با انواع مایوهای زنانه آشنا شوید

بورکینی چیست؟ با انواع مایوهای زنانه آشنا شوید

مایو را که همه می‌شناسیم، لباس شناست که اغلب از الیاف مصنوعی تهیه می‌شود. لباس مخصوص شنا باید سبک‌وزن باشد و قابلیت جذب آب را نداشته باشد.

مایو در مدل‌های زنانه، مردانه و بچه‌گانه تولید و عرضه می‌شود. برخلاف لباس شنای مردانه که فقط یک مدل شلوارکی دارد، مایوهای زنانه به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ یک‌تکه، دوتکه، سه‌تکه و اسلامی.

در حال حاضر دو نوع مایو اسلامی در جهان عرضه می‌شود. مدل «سمیرا» که در اندونزی طراحی شده است و دست‌ها تا مچ، پاها تا مچ و تمام بدن تا گردن را می‌پوشاند. دامن کوتاهی نیز به آن وصل است. مدل دیگر لباس شنای اسلامی، «بورکینی» است و توسط شرکت آهیدا طراحی شده‌. فرقش با مدل سمیرا این است که دامن ندارد اما در عوض گردن و موها را می‌پوشاند.

بورکینی را اولین بار «احدا زانتی»، طراح استرالیایی – لبنانی، وارد بازار کرد.

هر سال با گرم‌ شدن هوا در فصل تابستان، بحث ممنوعیت پوشیدن بورکینی در کشورهای اروپایی داغ می‌شود. زنان مسلمان با پوشیدن بورکینی به استخرهای عمومی می‌روند و این مساله با اعتراض مردم غیرمسلمان همراه می‌شود. در هفته گذشته نیز به دنبال انتشار خبر حضور زنان مسلمان با پوشش موسوم به بورکینی در استخرهای شهر گرنوبل فرانسه، گروهی از ساکنان این شهر با به راه انداختن کارزاری از مردم خواستند تا در اعتراض به این نوع پوشش، به صورت تمام برهنه در استخر شنا کنند.

با این حال شهرداری گرنوبل در واکنش با انتشار بیانیه‌ای ضمن تقبیح این کارزار فیس‌بوکی گفته است که چنین کارزاری دو دستگی میان شهروندان را شدیدتر خواهد کرد. در این بیانیه آمده است که شهرداری در عین حال که پوشیدن بورکینی را محکوم می‌کند، تمایلی ندارد که به این جنجال دامن بزند.

افرادی که پوشش بورکینی را انتخاب کرده‌اند، معتقدند که مایوهای اسلامی اجازه می‌دهند زنان مسلمان معتقد براحتی بتوانند در استخرهای عمومی ورزش کنند و این فرصتی بدست می دهد تا آنها نیز از خانه خارج شده و وارد اجتماع شوند.

بورکینی چیست؟ انواع مایوهای زنانه

بورکینی چیست؟

«بورکینی» نوعی لباس شنا برای زنان است و نام آن از دو واژه برقع ( Burqa) و بیکینی (Bikini) ساخته شده است.

طراحی این لباس شنای زنانه «احدا زانتی» (استرالیایی – لبنانی) از شرکت «آهیدا» است. این مایو تمام بدن بجز صورت، کف دست و پاها را می‌پوشاند تا حجاب اسلامی برای زنان مسلمانی که علاقه به شنا کردن دارند فراهم شود. از برندهای مشهور بورکینی میتوان به برند M&S و برند مدنیسا اشاره کرد.

مایو یک تکه زنانه

بورکینی چیست؟ انواع مایوهای زنانه

از دیگر مایوهای زنانه باید به مایو ساده و یک‌تکه اشاره کرد که با نام‌ تانک‌سوییت هم شناخته می‌شود. این مایو از شرمگاه تا بالای سینه را می‌پوشاند.

بیکینی 

مایوی دوتکه (بیکینی) به صورت جداگانه قسمت شرمگاه و  جلو سینه‌ها را می‌پوشاند و در پشت معمولا دو بند آن به هم می‌رسند. یعنی پشت مایو و شکم از قسمت زیر سینه برهنه است. جالب است بدانید، بیکینی یکی از پرطرفدارترین لباس‌های زنانه در جهان بشمار می‌رود به طوری که درآمد سالیانه بیکینی حدود ۸۱۱ میلیون دلار برآورد شده است.

گران‌قیمت‌ترین بیکینی جهان را سوزان روزن، در فوریه ۲۰۰۶ طراحی کرد. در این بیکینی ۳۰ گرم الماس استفاده شده‌است و قیمت آن ۲۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

بورکینی چیست؟ انواع مایوهای زنانه بورکینی چیست؟ با انواع مایوهای زنانه آشنا شوید

گونه‌های متنوعی از بیکینی در بازار وجود دارد که «تانکینی» نوع پوشیده آن است. تانکینی قسمت شکم را هم می‌پوشاند. این مایو عموما از جنس اسپندکس-کتان یا لایکرا-نایلون تهیه می‌شود.

مایوی سه تکه زنانه

مایوی سه تکه زنانه دارای همان بخش‌های دوتکه‌است به اضافه بخش سوم که تکه پارچه‌ای است که دور باسن و شرمگاه پیچیده شده و همانند یک دامن بسیار کوتاه، برآمدگی‌های باسن را می‌پوشاند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود