نصب اجباری بدافزار و اپلیکیشن های جاسوسی روی گوشی های گردشگران در مرز چین

نصب اجباری بدافزار و اپلیکیشن های جاسوسی روی گوشی های گردشگران در مرز چین

بر اساس گزارش ها، گردشگران خارجی که وارد منطقه ژین جیانگ چین می شوند مجبور هستند یک اپلیکیشن را روی گوشی های هوشمندشان نصب کنند که به صورت خودکار تمامی پیام های متنی، فهرست شماره ها و تماس ها و اطلاعات تقویمشان را دانلود و آن را برای یافتن فایل های مرتبط با دین اسلام اسکن می نماید. این خبر که گزارش آن در رسانه های متعددی از جمله گاردین و نیویورک تایمز درج شده ادعا می کند که مقامات رسمی دولت چین از داده های ثبت شده توسط این اپلیکیشن جاسوسی به منظور تحت نظر داشتن فعالیت های اقلیت نژادی عمدتاً مسلمان اویغورها در استان ژین جیانگ استفاده می کنند.

اپلیکیشن جاسوسی در چین

استفاده گسترده مقامات چین در این استان از تکنولوژی های جاسوسی و نظارتی برای تحت نظر داشتن مردمان اویغور باعث جلب توجه جهانی شده است. شهروندان چینی مجبور هستند که اپلیکیشن های نظارت دولتی را روی گوشی های هوشمند خود نصب کرده و در مناطق عمومی نیز دوربین های تشخیص چهره آن ها را تحت نظارت دارند. در حدود ۸ میلیون اویغور در استان ژین جیانگ زندگی می کنند و بیش از یک میلیون نفر از آن ها نیز در مراکز بازداشت یا کمپ های بازپروری نگهداری می شوند.

اپلیکیشن جاسوسی در چین

یک گردشگر خارجی که از مرز ژین جیانگ وارد چین شده بود یک کپی از بدافزاری که روی گوشی هوشمندش نصب شده بود را در اختیار رسانه های غربی قرار داده و یکی از اعضای روزنامه آلمانی Süddeutsche Zeitung نیز که از همین مرز وارد چین شده ادعا کرده هنگام ورود وادار به نصب کردن این اپلیکیشن روی تلفن همراه خود شده است. تیمی از تحلیلگران مستقر در دانشگاه تورنتو، دانشگاه رور و روزنامه گاردین به بررسی این اپلیکیشن پرداختند تا نحوه کارکرد آن را مشخص نمایند. این اپلیکیشن که BXAQ یا Feng Cai نامیده می شود، تمامی ورودی های تقویم تلفن همراه، شماره تلفن ها، تماس ها و پیام های متنی را جمع آوری کرده و برای سروری که برای آن تعیین شده آپلود می نماید.

اپلیکیشن جاسوسی در چین

این اپلیکیشن همچنین، جستجویی برای تمامی فایل های مرتبط با دین اسلام راه انداخته و دنبال بیش از ۷۰.۰۰۰ فایل پیش فرض در حافظه گوشی می گردد. بیشتر این محتواها مربوط به فایل های با مضامین تندروانه اسلامی هستند. برخی دیگر از فایل های پیش فرض خطرناکی که ممکن است فرد را به دردسر بیندازند نیز مربوط به قرآن، دالایی لاما یا حتی یک ترانه در طرفداری از تایوان است که توسط یک گروه متال ژاپنی تهیه شده است. اپلیکیشن BXAQ به طور خاص برای نفوذ در گوشی های اندرویدی طراحی شده اما شاهدان عینی می گویند که مقامات مرزی چین گوشی های آیفون را نیز با استفاده از این اپلیکیشن جستجو می کنند.

اپلیکیشن جاسوسی در چین

سال هاست که اقلیت اویغور چین با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی و نظارتی اینچنینی تحت کنترل هستند و مقامات چینی از نتایج آن برای طبقه بندی اطلاعات حساس مانند دیدگاه های سیاسی، گروه خونی و حتی میزان مصرف گاز و برق این اشخاص استفاده می کنند. دولت چین همواره سعی در توجیه کردن این تلاش ها داشته و آن را مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تفکرات رادیکال و تندروانه اسلامی دانسته است. آن ها همچنین از کمپ های بازآموزی و بازداشتگاه های متعددی که در این منطقه از چین وجود دارند با عنوان مراکز «آموزش شغلی رایگان» و نه مکانی برای ارعاب و بازآموزی ارزش های کمونیستی و ضد دینی یاد می کنند.

بیشتر بخوانید: روش های منحصربفرد «شی جین پینگ» و حزب کمونیست چین برای مبارزه با دین

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود