غار رود افشان تهران ؛ غاری که محل زندگی خفاش‌هاست

غار رود افشان تهران ؛ غاری که محل زندگی خفاش‌هاست

غار رودافشان یکی از مرموز ترین غارهای کشور است که در نزدیکی تهران واقع شده است. رودافشان از جمله غارهای آهکی کشور است که طی میلیون سال در اثر تراشیده شدن صخره های آهکی توسط رسوبات آب تشکیل شده است.

این غار محل زندگی گونه ای از خفاش هاست. اگر کمی همت کنید و تا انتهای غار پیش بروید، می توانید این خفاش ها را در محل زندگیشان از نزدیک تماشای کنید.

با ورود به این غار و کمی پیش رفتن در آن، استالاگتیت ها، استالاگمیت ها و قندیل های بسیار زیبایی را مشاهده خواهید کرد. قندیل های غول پیکری که وقتی به آن ها نگاه کنید، ترس وجودتان را فرا می گیرد و هر لحظه تصور می کنید که آن ها بر روی سرتان خواهند افتاد.

غار رودافشان یکی از جاذبه های گردشگری نزدیک به تهران است که در مجاورت روستایی به همین نام در شهرستان دماوند قرار گرفته است. دهانه بیضی شکل این غار با ارتفاع حدود ۲۰ متر و طولی بالغ بر ۲۹ متر، یکی از سه دهانه بزرگ غارها در ایران است. غار رودافشان در ارتفاع ۱۹۴۵ متری از سطح دریا قرار دارد و برای رسیدن به دهانه آن به حدود ۲۰ دقیقه کوهنوردی نیاز است.

غار رود افشان: نزدیک به منطقه فیروزکوه

غار های نزدیک تهران
غار رود افشان یکی از زیباترین غارهای کشور است که در سال ۱۳۸۴ به عنوان میراث طبیعی ایران ثبت رسمی شده.

مساله قابل توجه در مورد غار رود افشان، این است که برای رسیدن به آن باید از کوهی مرتفع بالا رفت و به همین خاطر، افرادی که علاقمند به دیدن غار هستند، اکیپی و گروهی برای بازدید از غار اقدام می کنند.

مسیری که گردشگران به بازدید آن می روند، حدود ۸۰۰ متر است. غارنوردی در رودافشان در برخی نقاط سخت می شود و باید کمی دست به سنگ شوید. در برخی نقاط هم نردبان های فلزی نصب شده است تا عبور و مرورتان راحت تر باشد.

غار های نزدیک تهران
غار رود افشان با دهانه بزرگ و تالارهای وسیعی که دارد، غار نوردی را در آن آسان می کند.

دهانه وسیع غار، یکی از شگفتی های این غار زیبا به شمار می رود. چرا که خیلی از غارهای کشور، دهانه کوچک و بعضا کم تر از ۱ متر دارند. غاری که به گفته بازدیدکننده‌گانش، تاریکی شگفت انگیزی در آن حاکم هست. هیچ نوری در این غار دیده نمی شود و به همین خاطر، موجود زنده ای در غار دیده نمی شود. جز برخی از خفاش هایی که همیشه در آن حضور دارند. هیچ روزنه ای از نور در این غار وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: چرا خفاش‌ها برعکس می‌خوابند؟

غار های نزدیک تهران
بخش هایی از غار رودافشان هم چنان پر از آب است.

طبقه گفته های غار نوردان، دهلیزی نیز در این غار وجود دارد که بین گردشگران به «معبد آناهیتا» معروف شده، این دهلیز در ابتدای مسیر قرار گرفته و حوض آب و ستونی میان آن وجود دارد و به همین سبب معبد آناهیتا (الهه آب) نام گرفته است.

غار های نزدیک تهران
خفاش ها در غار رودافشان در نزدیکی تهران

غار رودافشان از نوع غارهای مرطوب با پوشش گیاهی خزه است که پیشروی تا عمق ۳۰۰ یا ۴۰۰ متری آن با تجهیزات کم غار نوردی امکان پذیر است.

غار های نزدیک تهران
مسیر راهپیمایی در غار حدود ۸۰۰ متر است.

مسیر این غار در اثر فرسایش آب و املاح موجود در آن در زمانی که آب به طور کامل در جریان بوده، ایجاد شده است. در برخی قسمت های مسیر برای سهولت رفت و آمد نردبان های فلزی قرار داده اند چون در برخی از مسیرها، سنگ ها به واسطه رطوبت موجود، لیز و صاف است و برخی دیگر چنان سخت است که جای پای مناسبی برای ایستادن و نشستن روی سنگ ها و دیدن سقف سنگی و دهلیزهای متعدد آن است.

بیشتر بخوانید: عکس های که نشان می دهند خفاش ها چندان هم ترسناک نیستند

غار های نزدیک تهران
برای حرکت در غار حتما به چراغ قوه قوی نیاز دارید.

کارشناسان زمان تشکیل غار را به دوران سوم و دوره پالئوسن نسبت می‌دهند. مسیر راهپیمایی در غار حدود ۸۰۰ متر است. غار نوردی در این غار کمی سخت است و باید از مسیرهای سختی عبور کنید. بعلاوه اینکه برای حرکت در غار حتماً نیاز به چراغ قوه قوی دارید. نمای دهانه غار از داخل در برخی قسمت‌های مسیر برای سهولت رفت‌وآمد نردبان‌های فلزی قرار داده شده است.

غار های نزدیک تهران
درون غار هرچه که پیش بروید مسیر سخت تر و منظره زیباتر می شود. در برخی نقاط راهی به جز دست به سنگ شدن نیست.

مسیر دسترسی به غار رودافشان

به منظور دسترسی به غار رودافشان باید مسیر تهران به فیروزکوه را در پیش بگیرید. حدود ۲۵ کیلومتر قبل از فیروزکوه، به منطقه سید آباد خواهید رسید. در سیدآباد با دیدن تابلوی غار رودافشان به سمت راست بپیچید. با طی مسافت ده کیلومتر و با عبور از روستای کلاک به یک دو راهی خواهید رسید. مسیر سمت راست به روستای مشهد و مسیر سمت چپ به سمت روستای رودافشان می رود. پس از عبور از روستا، به پارکینگ مخصوص غار رودافشان خواهید رسید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود