سریع‌ترین هواپیماهای نظامی جهان؛ از بوئینگ ایکس-۳۷ آمریکایی تا سوخو-۲۷ روسی

سریع‌ترین هواپیماهای نظامی جهان؛ از بوئینگ ایکس-۳۷ آمریکایی تا سوخو-۲۷ روسی

هر نیروی هوایی و نیروی دریایی در جهان به سرعت نیاز دارد و این یک واقعیت انکار نشدنی است. وقتی که کشوری می خواهد نیروی هوایی خود را به حرکت درآورد، زمان یک مقوله بسیار حیاتی بوده و سرعت عنصری بسیار مهم در آن است. توسعه دهندگان پرنده های نظامی از زمان توسعه اولین موتور جت در اواسط قرن بیستم، راه درازی را طی کرده و پیشرفت های خارق العاده ای را سبب شده اند. این روزها، پرنده ای که بتواند در سرعت های سوپرسونیک پرواز کند باید دارای پروانه های سوخت دیزلی نیز باشد. راه طولانی و پرپیچ و خمی پیش روی مهندسی انسانی بوده تا به نقطه کنونی رسیده است. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۵ نمونه از سریع ترین پرندگان نظامی ساخت بشر که اکنون در سرویس هستند آشنا کنیم.

۱- بوئینگ ایکس-۳۷

سریع ترین هواپیماهای نظامی جهان

بوئینگ ایکس-۳۷ (Boeing X-37) یک هواپیمای فضایی بدون سرنشین است که در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده بوده و توسط ناسا برای سفرهای فضایی مورد استفاده قرار می گیرد. ماموریت این هواپیما آزمایش تکنولوژی های فضایی قابل استفاده مجدد و بازگشت به زمین است. در بازگشت به زمین، ایکس-۳۷ با سرعت متوسط ۱۶ برابر سرعت صوت وارد اتمسفر زمین می شود اما سرعت واقعی آن در بازگشت نیز گاهی به ۲۵ ماخ نیز رسیده است.

۲- میگ-۲۵ فاکس بت

سریع ترین هواپیماهای نظامی جهان

سریع ترین جنگنده ای که هنوز در سرویس است میگ- ۲۵ متعلق به اتحاد جماهیر شوروی است در میان کشورهای غربی با نام MiG-25 Foxbat شناخته می شود. کمپانی هواپیماسازی Mikoyan این جنگنده را به عنوان یک جنگنده کاملاً رهگیر طراحی کرده و ساخت. در نتیجه، میگ-۲۵ فاکس بت می تواند با سرعت ۲.۸ ماخ به پرواز مستمر ادامه داده و در سریع ترین حالت نیز سرعت خود را به ۳.۲ ماخ برساند. این سرعت برای هواپیمایی که اولین بار در سال ۱۹۶۴ به پرواز درآمد بسیار قابل توجه است.

بیشتر بخوانید: با ۲۰ فروند از سریع ترین و چابک ترین جت های جنگنده تاریخ آشنا شوید [قسمت اول]

۳- اف-۱۵ ای استرایک ایگل

سریع ترین هواپیماهای نظامی جهان

هواپیمای اف-۱۵ بیش از ۳۰ سال است که در حال پرواز بوده و همچنان به قدرت هوایی خود ادامه می دهد. دلیل پایداری این جنگنده طراحی خوب بوده که آن را به جنگنده ای موثر در حمله به هواپیماهای دشمن و نابودی آن ها تبدیل ساخته است. اف-۱۵ ای ایگل استرایک می تواند به سرعت بیشینه ۳.۰۱۷ مایل بر ساعت (بیش از ۴.۸۵۵ کیلومتر بر ساعت) برسد، سپس ایستاده، اهداف زمینی را هدف قرار داده و ناپدید شود.

۴- میگ-۳۱ فاکس هوند

سریع ترین هواپیماهای نظامی جهان

وقتی که روس ها نیاز به هواپیمایی داشتند که سعی کند هواپیمای جاسوسی استراتژیک و با سرعت بعلاوه ۳ ماخ SR-71 Blackbird را تعقیب کند، به سراغ میگ-۳۱ و موشک های هایپرسونیک کینژال آن رفتند. این هواپیما با حداکثر سرعت ۲.۹۹۳ مایل بر ساعت (بیش از ۴.۸۱۶ کیلومتر بر ساعت) هواپیمای بسیار سریعی بود.

۵- سوخو اس یو-۲۷

سریع ترین هواپیماهای نظامی جهان

جنگنده Su-27 یک جنگنده سنگین است که در پاسخ به برنامه تولید اف-۱۵ توسط اتحاد جماهیر شوروی در برنامه قرار گرفت. این هواپیما اولین بار در سال ۱۹۷۷ به پرواز درآمده و اکنون نیز هنوز توسط بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. سرعت این هواپیما در بیشترین حالت به ۲.۴۹۶ مایل بر ساعت (۴.۰۱۷ کیلومتر بر ساعت) می رسد و جالب اینکه ایالات متحده نیز ۴ فروند سوخو-۲۷ برای آموزش خلبانان خود در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: نگاهی از نزدیک به هواپیمای بدون سرنشین تجسسی گلوبال هاوک MQ-4 Triton

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • هادی مرداد ۱, ۱۳۹۹

    واقعا که میک ۳۱ حتی نمیتونه به سرعت ۳ ماخ برسه اونوقت نوشتی بالای ۴۰۰۰ کیلومتر سرعتشه یا اف ۱۵ سرعتش زیر ۲.۸۰۰ کیلومتر برساعته نمیدونین ننوسین