بازداشت‌های تیر ۹۸: از اکبر طبری و رضوی تا برادران ریخته‌گران

از عزل ۶۰ قاضی متخلف تا بازداشت معاون سابق قوه قضاییه

بازداشت‌های تیر ۹۸: از اکبر طبری و رضوی تا برادران ریخته‌گران

سخنگوی قوه قضاییه، دیروز در کنفرانس خبری هفتگی خود، خبرهای مهمی از رسیدگی به پرونده های قضایی ارائه کرد و از نام های مهمی یاد کرد. او گفت که حکم سید محمدهادی رضوی (تهیه کننده شهرزاد و داماد شریعتمداری (وزیر کار روحانی)  ) که به فساد ۱۰۷ میلیارد تومانی در بانک سرمایه متهم است، در حال تایپ بوده و بزودی منتشر می شود.

در ۱۵ جلسه رسیدگی به اتهامات ده ها تن از مدیران و تسهیلات گیرندگان بانک سرمایه در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی کشور، نماینده دادستان (قهرمانی) و قاضی مسعودی مقام، اظهارات شدیدی علیه متهم ایراد کردند که این اظهارات را مستند و مستدل خطاب کرده و انتشار جزییات آن را به آینده موکول کردند.

قوه قضاییه
سید محمد هادی رضوی در دومین دادگاه رسیدگی به پرونده فساد در بانک سرمایه، زونکنی از قراردادهای خود را به قاضی مسعودی مقام نشان می دهد

حال جامعه منتظر است تا واقعیت های پس پرده روابط و اقدامات سید هادی رضوی را با انتشار حکم بداند. نام مهم دیگری که آقای سخنگو از آن یاد کرد، محسن افشانی است که با انتشار ویدیویی اینستاگرامی در کنار همسرش با یک کلت، جنجالی شد. او در زندان فشافویه، دوران حبس را می گذراند. آقای سخنگو، از بازداشت معاون اجرایی آیت الله آملی لاریجانی، ریاست سابق قوه قضاییه نیز خبر داد که بمب خبری این مراسم بود.

اکبر طبری که قبلاً درحوزه ریاست قوه قضائیه، معاون یکی از بخش‌ها بوده و در آن حوزه شاغل بوده، تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده‌ای تشکیل شده است. فرد مذکور و افراد دیگری بازداشت شده‌اند و این خبر صحت دارد. وی در رابطه با موضوع پرونده این شخص، گفت: موضوع پرونده آنچه در بیرون گفته می‌شود نیست بلکه راجع به ارتباطات ناصواب و خلاف با برخی از افراد پرونده‌ها و توصیه و اعمال نفوذ در پرونده‌های قضائی مطرح بوده است.

معاون اول قوه قضاییه چندی پیش اعلام کرده بود که ۶۰ قاضی متخلف از کار برکنار شده اند. اکنون، خبر بازداشت معاون قوه قضاییه، دور جدیدی از توجهات افکار عمومی و رسانه ها را درباره اقدامات قوه قضاییه به بازسازی از درون و مبارزه با فساد سیستماتیک در داخل این قوه به همراه دارد. موضوعی که همواره دغدغه افکار عمومی بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده مفاسد اقتصادی تصریح کرد: ۵۸ نفر در دادگاه‌های ویژه محکوم شده‌اند که محکومیت آنها به قطعیت رسیده است. در پرونده قاچاق ۲۲ نفر محکوم شده‌اند. غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری اظهارکرد: علاوه بر این ۵۸ موردی که اعلام شد، در این پرونده‌های اخیر آقای شهروز ریخته‌گران به ۷ سال حبس و فیروز ریخته‌گران به ۱۵ سال حبس محکوم شد و بهروز ریخته‌گران به ۱۵ سال حبس و محکومیت ۲ و ۳ سال حبس هم دارد که مجازات اشد قابل اجرا خواهد بود.

علاوه بر آن رد مالی معادل ۸ هزار و ۵۹۶ میلیارد و ۷۵۲ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۶۰ ریال جزای نقدی و رد محکوم شده است. فراز ریخته‌گران به ۷ سال حبس محکوم شده است.

وی افزود: متهم دیگر این پرونده محمدرضا توسلی به ۱۰ سال حبس، ۳ سال انفصال، ۱۳ میلیون تومان و ۱۲ هزار دلار آمریکا جزای نقدی محکومیت پیدا کرده است. سالار باجلانی به ۱۰ سال حبس محکوم شده است. در پرونده ریخته‌گران مجموعاً ۴۱ نفر متهم بودند که در مورد دو نفر رأی برائت صادر شده است.

در مورد چند نفری هنوز پرونده مفتوح است اما بالغ بر ۳۰ نفر در همین یک پرونده به جرم اخلال در نظام اقتصادی محکومیت‌های سنگین صادر و قطعی شده است. بعضی از همین متهمان در پرونده بانک سرمایه تحت تعقیب هستند و در یکی از پرونده‌های قاچاق و اخلال جزئی در نظام اقتصادی ۲۲ نفر دیگر محکوم شدند.

تیر ماه نود و هشت، شاید یکی از مهم ترین ماه ها در سال نود و هشت باشد. رسیدگی به پرونده فساد در بانک سرمایه به جلسه بیست و یکم رسیده است و دادگاه متهمان ارزی و دادگاه تخلفات پتروشیمی در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در حال برگزاری است و در کنار دادگاه کلاهبرداری های ۷ خواهر و برادر در شرکت لیزینگ کیمیا خودرو و فرتاک پارسیان که هزاران شاکی دارد، روزهای شلوغی را برای دستگاه قضا رقم زده است.

مریم هاشمی و ۹ دستیار او که میلیارد ها تومان از هزاران نفر در قالب شرکت لیزینگ کیمیا خودرو کلاهبرداری کردند

به این ها، باید کاهش عجیب قیمت ارز با وجود کاهش صادرات نفت نیز اضافه کرد.

موج برخوردهای قوه قضاییه با کارمندان کنونی و سابقش افزایش یافته و عزل ۶۰ قاضی و بازداشت معاون سابق این قوه، خبرهای خوبی برای مبارزه با فساد از درون است که مسبوق به سابقه در این سطح نبوده است. باید منتظر ماند تا در تابستان ۹۸، شاهد احکام صادر شده برای متهمان دانه درشت اقتصادی باشیم. یادمان باشد که انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اسفند ۹۸ برگزار می شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود