دست‌گل های شهرداری «قالیباف»: از چک برگشتی ناجا تا تخفیف میلیاردی به خیریه

جزییات گزارش حسابرسی تلفیقی شورای شهر تهران

دست‌گل های شهرداری «قالیباف»: از چک برگشتی ناجا تا تخفیف میلیاردی به خیریه

شورای شهر تهران که این روزها مشغول بررسی گزارش حسابرسی تلفیقی سال ۱۳۹۳ شهرداری تهران است، به بررسی بدهی ها و طلب های شهرداری در زمان دکتر محمد باقر قالیباف میپردازد. فردی که بیش از ۱۰ سال، مدیریت شهرداری را بر عهده داشت و پس از او، قرعه فال به نام محمد علی نجفی رسید که پس از استعفا، دکتر حناچی، جایگزین وی شد.

گزارش حسابرسی تلفیقی دوره قالیباف در شهرداری تهران که روز گذشته در صحن علنی شورای شهر دوره پنجم قرائت شد، حاوی نکات جالبی بود. قالیباف چندروز پیش به دلیل انتشار گزارشی در خبرگزاری ایرنا درباره تخلفات معاون سابق وی، از  این خبرگزاری دولتی شکایت کرده بود.

قالیباف
شکایت قالیباف از خبرگزاری دولتی ایرنا

محسن هاشمی: متخلفان را به قوه قضاییه معرفی می کنیم

رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درخواست داده است افرادی که در جریان بررسی تلفیق حساب‌های مالی شهرداری در سال ۹۳ تخلف‌شان احراز می‌شود، به قوه قضاییه معرفی شوند.

محسن هاشمی در جریان بررسی گزارش تلفیقی حساب‌های مالی شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌ها در سال ۹۳ با بیان اینکه الویری – رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درخواست کرده است که افرادی که تخلف‌شان در این حسابرسی محرز می‌شود را به قوه قضاییه معرفی کنیم، گفت: در این نامه درخواست شده است که گزارش توسط حسابرس به شورا ارائه شود و پس از بررسی اگر تخلفی احراز شد، افراد را به قوه قضاییه معرفی و تخلفات را به صورت قضایی پیگیری کنید

بهرام همتی ، حسابرس منتخب شورا با حضور در تربیون شورا به قرائت بندهای از این گزارش حسابرسی پرداخت.

بازتاب های گزارش حسابرسی از شهرداری دوران قالیباف در رسانه ها

طلب شهرداری تهران از بانک شهر

  • بخشی از  طلب شهرداری از بانک شهر به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال ، به سال ۹۲ مربوط است که براساس قرارداد ۹۹۱۹۰۹ ملکی به متراژ ۶۶ هزار و ۸۷۰ متر،  موسوم به املاک گودال باغچالی،  به قیمت ۱۲۵۱ میلیارد ریال به بانک شهر فروخته شده است.
  •  املاک فوق مربوط به حدود ۵۲۴ پلاک ثبتی است. در این ارتباط در سال‌های مالی ۹۲ و ۹۳ شهرداری به واسطه عدم شناسایی بهای تمام شده املاک فوق در سال‌های قبل‌، حساب دارایی‌های غیرمنقول را (طی دو سند حسابداری به میزان ۸۰ درصد ثمن پرداختی معامله) به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال، بدهکار و درآمدهای غیرعملیاتی و مازاد درآمد بر هزینه انباشته را به همین مبلغ بستانکار نموده است.
  • در سال ۱۳۹۳ برای شناسایی ۲۰ درصد باقی‌مانده حساب‌های دریافتی از بانک شهر به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال بدهکار و حساب مازاد درآمد بر هزینه‌های انباشته، بستانکار شده است.

۸ چک برگشتی بنیاد تعاون ناجا بابت سه پروژه 

  •  در رابطه با مطالبات شهرداری از بنیاد تعاون ناجا جمعا مبلغ ۱۵۲۴ میلیارد ریال احصا شده اما این نکات قابل توجه است که تعداد هشت فقره چک برگشتی بابت مجوز تغییر کاربری و افزایش تراکم بابت پروژه‌های «یاس»، «هنگام» و «باغ آسمان» جمعا به مبلغ ۱۴۲۰ میلیارد ریال تاکنون به حیطه وصول درنیامده است .
  • مانده طلب از بنیاد بابت فروش سه قطعه زمین پروژه «آهو» به مبلغ ۱۰۴ میلیارد ریال که بعد از انتقال مالکیت زمین‌ها تسویه باید می‌شد که به علت عدم انتقال مالکیت زمین‌ها وضعیت مشخص نیست.
  •  قابلیت وصول مطالبات از بنیاد تعاون ناجا به مبلغ ۱۵۲۴ میلیارد ریال مشخص نمی‌باشد.
  •  در سال ۹۳ و سال‌های گذشته جهت شارژ کارت مدیران، پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، پاداش و مزایده جمعا مبلغ ۳۸۸۲ میلیارد ریال پرداخت شده و تحت سرفصل حساب‌های دریافتنی غیرعملیاتی منظور و مبلغ ۷۶ میلیارد ریال به حساب هزینه‌ منظور شده است که در این ارتباط مجوزهای لازم، رسید دریافت وجه مدیران و کارکنان مشاهده نشده است.

از کمک ۶۰۰ میلیاردی تا تخفیف ۱۶ میلیاردی شهرداری به یک خیریه 

در ارتباط با فعالیت‌های موسسه خیریه امام رضا (ع) در حوزه شهرداری منطقه ۲ نیز چند نکته قابل ذکر است.

  •  طی سال‌ مورد رسیدگی  و سال‌های ۹۱ و۹۴ جمعا مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال به صورت نقدی تحت عنوان کمک به آن موسسه پرداخت شده است که ارتباط پرداخت‌ها با موضوع فعالیت شهردار ی  و ضرورت انجام این کمک برای حسابرس مشخص نمی‌باشد.
  • در سال ۹۰ یک قطعه زمین به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع ( که بخشی از پلاک ثبتی موضوع ساخت  ساختمان اداری مجاور بیمارستان) به همراه ۴۰۰۰ متر مربع زیر بنای ۶۰ درصد تکمیل و به مبلغ ۲۹ میلیارد ریال توسط سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌ها به موسسه مذکور واگذار شده که در این خصوص گزارش کارشناسی رسمی برای اثبات منصفانه  بودن واگذاری ها به این موسسه ارائه نشده است.
  • در سال ۹۰ یک قطعه زمین به مساحت ۹۱۳ هزار و ۶۹ متر مربع  که بخشی از پلاک ثبتی موضوع ساخت بیمارستان پروفسور سمیعی است جمعا به مبلغ ۹۵ میلیارد ریال توسط سازمان سرمایه گذاری و مشارکت ها به این موسسه خیریه واگذار و  در این خصوص مبلغ ۱۶ میلیارد ریال نیز تخفیف به وی اعطا شده  است.
  • در این خصوص مجوز تخفیفات و گزارش کارشناس رسمی جهت اثبات متعارف بودن واگذاری‌ها به این موسسه ارائه نشده است.

منتظر واکنش قوه قضاییه به گزارش حسابرسی تلفیقی شورای شهر پنجم  از تخلفات دوران شهرداری قالیباف هستیم.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود