ترفندهای نگهداری و استفاده از ماشین که فقط راننده‌های حرفه‌ای از آنها اطلاع دارند

ترفندهای نگهداری و استفاده از ماشین که فقط راننده‌های حرفه‌ای از آنها اطلاع دارند

فارغ از اینکه چند سال است ماشین دارید و از آن استفاده می‌کنید، مسایل بسیار زیادی در مورد خودرو وجود دارد که ممکن است اطلاعاتی در مورد آنها نداشته باشید. در واقع برخی از مکانیک‌ها و کارشناسان ماشین شاید در مورد برخی مسایل اطلاعات به شما بدهند، اما همچنان موضوعاتی هست که احتمالا نمی‌دانید.

در زیر برخی از ترفندهای نگهداری و استفاده از ماشین را برایتان برشمرده‌ایم که آگاهی از آنها می‌تواند از هزینه‌های خودرو شما تا حد زیادی کم کند.

۱- شاید لازم نباشد باتری ماشین خود را عوض کنید

رازهایی در مورد ماشین که فقط راننده‌های حرفه‌ای از آنها اطلاع دارند
با نوشابه مشکی مشکل باتری ماشین را حل کنید.

وقتی مشکلی برای باتری ماشین به وجود می‌آید اولین چیزی که به ذهن اغلب مردم می‌رسد، تعویض آن است. اما گاهی این سیم و کابل‌های باتری ماشین است که در اثر پوسیدگی خراب شده و درست کار نمی‌کند. یک ترفند جالب برای حل این مشکل این است که مقداری نوشابه مشکی روی سیم‌ها بریزید. نوشابه با ساییدگی و پوسیدگی مبارزه می‌کند. بدون شک این ترفند بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر از تعویض باتری است.

اگر در نهایت مجبور به تعویض باتری شدید حتما چک کنید باتری خریداری شده نو باشد زیرا باتری‌ها در طول زمان فاسد شده و کارایی خود را از دست می‌دهند.

۲- تمام نشدن روغن بسیار مهم‌تر از شفاف نگه داشتن روغن است

رازهایی در مورد ماشین که فقط راننده‌های حرفه‌ای از آنها اطلاع دارند

اگر لازم است روغن ماشین خود را هر ۵ هزار کیلومتر یکبار تعویض کنید، ممکن است پیش مکانیک بروید و او بگوید تا ۱۲ هزار کیلومتر  این کار را انجام ندهید. حتی برخی کارشناسان اعتقاد دارند تا ۱۶ هزار کیلومتر هم مشکلی ندارد.

بنابراین باید بدانید در مورد روغن ماشین مهم‌ترین مساله این است که روغن تمام نشود و مهم نیست چقدر سیاه و کثیف شده است.

بسیاری بر این باورند که سیاه شدن روغن موتور به معنای زمان تعویض آن است اما در واقع سیاه شدن روغن، خاصیت پاکنندگی روغن موتور را نشان می دهد به طوری که مواد افزودنی پاک کننده موجود در روغن موتور، دوده حاصل از احتراق را در خود بشکل معلق نگه می‌دارد و روغن تیره می‌شود. سیاه نشدن روغن دلیلی بر مرغوبیت آن نیست، بلکه به این معناست که روغن قابلیت جذب ناخالصی های موجود را نداشته است.

البته روغن در اغلب ماشین‌های امروزی زود تبخیر می‌شود. به گفته کارشناسان، راننده خودرو های برون شهری به دلیل اینکه موتور خودرو در یک دور موتور ثابت کار می‌کند، دیرتر به تعویض روغن نیاز خواهند داشت اما راننده خودروهای درون شهری به دلیل ایست و حرکت‌های متوالی ، قبل از رسیدن به کیلومتر استاندارد انقضای روغن، باید نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

این را هم به یاد داشته باشید که افزایش کیلومتر تعویض، موجب افزایش صدمات ناشی از تجمع رسوبات به صورت لجن و کاهش کارایی به خودرو و آلودگی بیشتر محیط زیست می‌‌شود.

۳- گرد و خاک نشسته روی لنت‌های ترمز را چک کنید

رازهایی در مورد ماشین که فقط راننده‌های حرفه‌ای از آنها اطلاع دارند

وقتی لنت‌های ماشین شروع می‌کنند به سوت کشیدن، اغلب مردم سریعا سعی در عوض کردن لنت‌ها دارند. اما شاید با یک تمیزکاری ساده‌ی لنت‌ها و زدودن گرد و غبار از روی آنها و تراشیدن یک لایه از روی آن بتوان این مشکل را برطرف کرد. تا زمانی که ۹۰ درصد از لنت مصرف نشده لازم نیست آن را عوض کنید.

توقف خودرو نیازمند اصطکاک است و تولید اصطکاک در سیستم ترمز، برعهده لنت‌هاست. لنت‌ها روی دیسک‌ها فشرده می‌شوند و اصطکاک میان لنت و دیسک، موجب کاهش سرعت خودرو می‌شود.

طول عمر دیسک‌ها به نوع خودرو، شیوه رانندگی با آن و محل رانندگی با آن بستگی دارد. به طور کلی طول عمر لنت حدود ۸۰ هزار کیلومتر برآورد می‌شود. اما زمان مناسب برای تعویض لنت کاملا به خودروی شما بستگی دارد.

۴- حتما حواستان باشد مکانیک پول چه کارهایی را از شما دریافت می‌کند

رازهایی در مورد ماشین که فقط راننده‌های حرفه‌ای از آنها اطلاع دارند

بدون شک قصد توهین به مکانیک‌های زحمت‌کش را نداریم. اما بعضا پیش می‌آید برخی از نابلدی مشتری سوءاستفاده می‌کنند و پول بیشتر از کاری که انجام می‌شود از او طلب می‌کنند. یا حتی ممکن است بدون دلیل قانع کننده قطعات ماشین را عوض کنند؛ قطعاتی که می‌توان با هزینه‌های بسیار کمتر آنها را تعمیر کرد.

یک تعمیرکار مطمئن و درست‌کار اگر پیشنهاد تعویض قطعه بدهد، حتما آن را به صاحب ماشین نشان و توضیح می‌دهد که دلیل این کار چیست. اما مکانیکی که بدون هیچ توضیحی این کار را می‌کند فقط می‌خواهد صورت‌حساب شما را زیاد کند و سود بیشتری ببرد. این افراد اغلب یا از توضیح دادن طفره می‌روند، یا مثلا می‌گویند که شما متوجه نیستید و این یک مشکل تخصصی است. یا حتی ممکن است از اینکه سوال پرسیده‌اید آشفته و عصبانی شوند.

پیشنهاد ما این است اگر تعمیرگاه همیشگی و مطمئن ندارید، حتما ماشین خود را به حداقل دو یا سه تعمیرکار نشان دهید و نظر آنها را بشنوید. سپس برای تعمیر خودرو اقدام کنید. به این صورت مطمئن می‌شوید که آیا مکانیک درست می‌گوید یا فقط قصد سرکیسه کردن شما را دارد.

۵- از مکانیک نخواهید که لاستیک‌ها را جابه‌جا کند

 

ممکن است کار داشته باشید و ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید و از مکانیک بخواهید که تایرهای عقب و جلو را با هم جابه‌جا کند. توصیه اول ما این است که یا بالای سر کار بایستید، یا این کار را انجام ندهید. اگر هم مجبورید لاستیک‌ها را جابه‌جا کنید و نمی‌توانید در محل هم حضور داشته باشید، حداقل با گچ یا وسیله‌ی رنگی روی تایرها علامت‌گذاری کنید تا مطمئن شوید کاری که از مکانیک خواسته‌اید را برایتان انجام می‌دهد.

۶- از روشن شدن چراغ موتور نگران نشوید

رازهایی در مورد ماشین که فقط راننده‌های حرفه‌ای از آنها اطلاع دارند

یکی از رایج‌ترین دلایل روشن شدن چراغ موتور روی صفحه کیلومتر ماشین، باز ماندن در پمپ بنزین است. این امر سبب ورود اکسیژن به لوله بنزین می‌شود. این چراغ در اغلب ماشین‌ها در نتیجه‌ی یک مشکل نرم‌افزازی و غیرخطرناک ظاهر می‌شود. به همین خاطر لازم نیست نگران نشوید هیچ مشکل مهم و اساسی برای ماشین پیش نیامده است.

۷- شما به مکمل بنزین یا مکمل روغن نیاز ندارید

رازهایی در مورد ماشین که فقط راننده‌های حرفه‌ای از آنها اطلاع دارند

در پمپ‌بنزین‌ها یا در مکانیکی‌ها به مردم پیشنهاد می‌شود تا از مکمل برای بهبود کیفیت بنزین یا روغن استفاده کنند. اما واقعیت این است که ماشین شما به چنین چیزهایی نیاز ندارد. همین که به موقع و منظم روغن را تعویض کنید و اجازه ندهید که چراغ بنزین روشن شود، کافیست.

۸- تمرین آنلاین رانندگی واقعا می‌تواند دست‌فرمان شما را بهبود ببخشد

رازهایی در مورد ماشین که فقط راننده‌های حرفه‌ای از آنها اطلاع دارند

پشت‌سر گذاشتن دوره‌های آنلاین رانندگی تاثیر بسیار زیادی در بهبود توان کنترل ماشین در افراد دارد. با این کار می‌توانید از هزینه‌های کلاس رانندگی تا حد زیادی بکاهید.

۹- از گاز دادن‌های الکی بپرهیزید

هنگام رانندگی نباید هرگز از سرعت مجاز بیشتر برانید. محاسبات ریاضی ثابت کرده تند راندن خودرو فقط در جاده‌های برون‌شهری و مسیرهای طولانی کمک کننده است. در مسیرهای زیر ۸۰۰ کیلومتر که بیشتر از یک ساعت هستند بیشترین زمانی که می‌توانید ذخیره کنید ۱۲ دقیقه است.

منبع: brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود