از راکفلر تا دونالد ترامپ؛ ثروتمندترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

از راکفلر تا دونالد ترامپ؛ ثروتمندترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

در حین رقابت های انتخاباتی و برگزاری کمپین های تبلیغاتی برای راهیابی به کاخ سفید به عنوان رییس جمهور ایالات متحده، کاندیداها سعی می کنند برای جلب توجه مردم عادی تصویری معمولی از خود ارائه دهند به خصوص وقتی پای ثروت به میان می آید. اما ایجاد یک حرفه سیاسی و نامزد شدن برای ریاست جمهوری بسیار پرهزینه است و کسانی که وارد این رقابت می شوند اغلب دارای پشتوانه مالی قابل توجهی هستند که در دسترس اغلب افراد قرار ندارد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۱ نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده آشنا کنیم که بیشترین ثروت را هنگام تلاش برای ورود به کاخ سفید داشته اند.

۱- روس پروت

ثروتمندترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

دوره نامزدی: ۱۹۹۲ و ۱۹۹۶ میلادی

ثروت: ۳.۵ میلیارد دلار

منبع ثروت: تکنولوژی و سرمایه گذاری

روس پروت یک تگزاسی بسیار رک گو بود که در سال ۱۹۹۲ به مشهورترین کاندیدای ریاست جمهوری خارج از دو حزب اصلی ایالات متحده تبدیل شده و با جرج اچ دبلیو بوش رقابت کرد. پروت برنده این رقابت نشده اما به مشهورترین کاندیدای خارج از احزاب جمهوری خواه و دموکرات در بیش از یک قرن تبدیل شد. او یک بار دیگر در سال ۱۹۹۶ وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده شد و این بار از بیل کلینتون شکست خورد. او همچنین ثروتمندترین فردی است که تاکنون برای این مقام نامزد شده و وقتی که در سال ۱۹۹۲ در انتخابات شرکت کرد ۳.۵ میلیارد دلار ثروت داشت. پروت یکی از اولین میلیاردرهای عرصه تکنولوژی بود که در سال ۱۹۸۴ کمپانی خود به نام Electronic Data Systems را به قیمت ۲.۴ میلیارد دلار به شرکت جنرال موتورز فروخته و سرمایه خود را در پروژه های عمرانی شهری به کار گرفت.در زمان مرگ، مجله فوربس ثروت پروت را ۴.۱ میلیارد دلار برآورد کرد.

۲- دونالد ترامپ

ثروتمندترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

دوره نامزدی: ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ میلادی

ثروت: ۳.۵ میلیارد دلار

منبع ثروت: املاک و هتلداری

بر اساس ادعای مجله بلومبرگ، ۴۵اُمین رییس جمهور ایالات متحده در حال حاضر حدود ۳ میلیارد دلار ثروت دارد که او را به ثروتمندترین کاندیدایی که موفق به راهیابی به کاخ سفید شده تبدیل می سازد. این ثروت نسبت به زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۶ وارد عرصه رقابت شد افزایش اندکی داشته است (در آن زمان ثروت ترامپ ۲.۹ میلیارد دلار برآورد شده بود). ترامپ همواره ادعا کرده که ثروت خالص بسیار بیشتری دارد (۷ میلیارد دلار) هر چند نتوانسته سندی دال بر داشتن چنین ثروتی ارائه دهد. بخش قابل توجهی از ثروت رییس جمهوری کنونی ایالات متحده در زمینه املاک سرمایه گذاری شده است که شامل آسمانخراش هایی در نیویورک، زمین ها و مجتمع های تفریحی گلف در فلوریدا، ایرلند و اسکاتلند و هتل های بسیار لوکس در بسیاری از کشورهای جهان می شود.

۳- جورج واشنگتن

ثروتمندترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

دوره نامزدی:۱۷۸۹ میلادی

ثروت: ۵۲۵ میلیون دلار

منبع ثروت: زمینداری

با احتساب تورم، ثروت اولین رییس جمهور ایالات متحده ۵۲۵ میلیون دلار بوده است. این رقم باعث شد که وی تا قبل از پیروزی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶، ثروتمندترین فردی باشد که برنده رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده شده است. ثروت قابل توجه واشنگتن مربوط به زمین ها و املاک قابل توجه او در مونت ورنان، ویرجینیا بود که حدود ۸.۰۰۰ هکتار بوده است. او همچنین ۳۰۰ برده نیز در اختیار داشت. در اولین روزهای ریاست جمهوری، تنها زمین داران مذکر و سفید پوست اجازه شرکت در انتخابات را داشتند. بدین ترتیب بسیاری از روسای جمهور ایالات متحده زمینداران بسیار ثروتمند بودند به طوری که توماس جفرسون، رییس جمهور سوم ایالات متحده حدود نزدیک به ۲۳۷ میلیون دلار امروزی ثروت داشت.

۴- استیو فوربس

ثروتمندترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

دوره نامزدی: ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ میلادی

ثروت: ۴۳۹ میلیون دلار

منبع ثروت: صنعت نشر، ارث و املاک

استیو فوربس، غول دنیای نشر و موسس مجله کسب و کار فوربس در سال ۱۹۹۶ و پس از آن ۲۰۰۰ برای ریاست جمهوری ایالات متحده نامزد شد و در هر دو مورد، این تاجر نیویورکی در مراحل اولیه رقابت را به رقبای درون حزبی خود باخت. او امپراطوری نشر و املاک را از پدر خود به ارث برد که در سال ۱۹۹۶ ارزش آن ۴۳۹ میلیون دلار برآورد می شد. او ۶۹ میلیون دلار از ثروتش را در جریان دو رقابت انتخاباتی نافرجامش هزینه کرد.

۵- جان کری

ثروتمندترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

دوره نامزدی:  ۲۰۰۴ میلادی

ثروت: ۱۰۰ میلیون دلار

منبع ثروت: سرمایه گذاری و ازدواج

جان کری، معاون سابق ریاست جمهور، یکی از ثروتمندترین اعضای حزب دموکرات است که تاکنون برنده از جانب این حزب به عنوان نامزد اصلی انتخاب می شود، اتفاقی که در سال ۲۰۰۴ رخ داد. اما او این رقابت را به جرج دبلیو بوش که دارای ثروت خانوادگی قابل توجهی بود واگذار کرد و نتوانست به عنوان رییس جمهور به کاخ سفید بیاید. ثروت ۱۰۰ میلیون دلاری جان کری از املاک و سرمایه گذاری های دیگر آمده بود. با این وجود ثروت کری در مقایسه با ثروت همسرش، ترزا هاینز کری، که ثروت خود را از همسر سابقش، جان هاینز، بدست آورده بود ناچیز جلوه می کند. نیویورک تایمز ثروت همسر کری را حدود یک میلیارد دلار برآورد کرده است. این دو پیش از ازدواجشان در سال ۱۹۹۵ یک توافق نامه امضا کردند که کسب و کارها و ثروت آن ها را جدا از یکدیگر نگه می دارد.

بیشتر بخوانید: با ۱۰ عادت عجیب و غریب در میان روسای جمهور ایالات متحده آشنا شوید [قسمت دوم]

۶- میت رامنی

ثروتمندترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

دوره نامزدی: ۲۰۱۲ میلادی

ثروت: ۲۵۰ میلیون دلار

منبع ثروت: سهام شخصی

میت رامنی کار خود را به عنوان مشاور شرکت Bain & Company آغاز کرده و به عنوان موسس و بال سرمایه گذاری Bain Capital ثروت قابل توجهی بدست آورد. تحت مشاوره او، این موسسه به یکی از موفق ترین موسسات در زمینه خرید سهام به شکل خصوصی تبدیل شد. در سال ۲۰۱۲ که او نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده شده و قافیه را به باراک اوباما باخت، ثروت او ۲۵۰ میلیون دلار برآورد شده بود. با این وجود، واشنگتن پست ادعا می کند که ثروت او بسیار بیشتر از این مبلغ است. رامنی به عنوان فرماندار ماساچوست، در سال ۲۰۱۸ بار دیگر به عنوان سناتور ایالت یوتا انتخاب شد.

۷- اَل گور

ثروتمندترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

دوره نامزدی: ۲۰۰۲ میلادی

ثروت: ۲۰۰ میلیون دلار

منبع ثروت: ارث و سرمایه گذاری

وقتی که ال گور با اختلافی اندک در سال ۲۰۰۰ رقابت های انتخاباتی را به جرج دبلیو باش واگذار کرد، ثروت او حدود ۱.۷ میلیون دلار برآورد شده بود که در مقابل ثروت دیگر نامزدها بسیار ناچیز انگاشته می شد. از آن زمان تاکنون اما ثروت او بسیار بیشتر شده و اکنون به ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است. این افزایش قابل توجه ثروت ال گور نتیجه سرمایه گذاری های هوشمندانه و فروش شبکه خبری تاسیس شده توسط خودش با نام Current TV به الجزیره قطر با مبلغ ۶۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ بوده است. همچنین ال گور از یک خانواده ثروتمند آمده و پدرش، سناتور آلبرت گور بزرگ که در سال ۱۹۹۸ درگذشت، مقدار قابل توجهی از سهام یک شرکت نفتی به نام Occidental Petroleum را در اختیار داشت.

۸- نلسون راکفلر

ثروتمندترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

دوره نامزدی: ۱۹۶۰، ۱۹۶۴ و ۱۹۶۸ میلادی

ثروت: ۱ میلیارد دلار

منبع ثروت: ارث

نلسون دی راکفلر نوه یکی از ثروتمندترین مردان تاریخ بود: جان دی راکفلر غول عرصه صنعت نفت. وقتی که راکفلر کوچک در سال ۱۹۷۴ به مقام معاون جرالد فورد دست یافت، ثروت او حدود ۱.۳ میلیارد دلار برآورد شد. قبل از رسیدن به این مقام، او سه بار نامزد ریاست جمهوری جمهوری خواهان شد و شکست خورد.

۹- تئودور روزولت

ثروتمندترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

دوره نامزدی: ۱۹۰۱ میلادی

ثروت: ۱۲۵ میلیون دلار

منبع ثروت: ارث و املاک

تئودور روزولت، ۲۶اُمین رییس جمهور ایالات متحده از یک خانواده ثروتمند آمده و در جوانی ثروت قابل توجهی را به ارث برد. با این وجود وی بخش زیادی از ثروتش را در یک سرمایه گذاری ریسکی در داکوتا باخته و باقیمانده ثروتش از طریق ارث و درآمدهایش به عنوان یک نویسنده و کارمند بدست آمد. او مالک ۲۳۵ هکتار زمین در اویستر بَی، در لانگ آیلند بود که بعد از ازدواجش در سال ۱۸۸۳ خریداری کرده بود و اکنون یکی از باارزش ترین زمین های منطقه است که ارزشی در حدود ۱۲۵ میلیون دلار دارد.

۱۰- جان اف کندی

ثروتمندترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

دوره نامزدی: ۱۹۶۰ میلادی

ثروت: ۱ میلیارد دلار

منبع ثروت: ارث

جان اف کندی زمانی که بدنیا آمد ثروت قابل توجهی داشت و در سال ۱۹۵۳ با یک وارث ثروتمند صنعت نفت به نام ژاکلین بویر نیز ازدواج کرد. ثروت او به پشتوانه پدرش، جو کندی، بود که یکی از ثروتمندترین مردان آن زمان کشور بوده و ثروتش را از طریق سرمایه گذاری در بانکداری، خرید و فروش سهام و خرید و فروش غیرقانونی مشروبات الکلی بدست آورده بود. وقتی که جان اف کندی به عنوان رییس جمهور کشور به کاخ سفید راه یافت، حقوق سالانه ۱۰۰.۰۰۰ دلاری خود به عنوان رییس جمهور را به خیریه بخشید. اگر در سال ۱۹۶۳ ترور نمی شد، جان اف کندی بخش قابل توجهی از ثروت خانوادگی اش را به ارث می برد که حدود ۱ میلیارد دلار برآورده  شده است.

۱۱- تام استیر

ثروتمندترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده

دوره نامزدی: ۲۰۲۰ میلادی

ثروت: ۱.۶ میلیارد دلار

منبع ثروت: تجارت

تام استیر یکی از آخرین کسانی است که برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نامزد شده است. او بخش قابل توجهی از ثروت خود را صرف امور مربوط به محیط زیست کرده و اخیراً هزینه تبلیغات تلویزیونی برای استیضاح دونالد ترامپ را شخصاً پرداخت کرده است. او مالک و مدیرعامل موسسه سرمایه گذاری Farallon Capital برای ۲۶ سال بوده و در سال ۲۰۱۲ از این مقام کناره گیری کرد تا بیشتر روی فعالیت های محیط زیستی و سیاسی متمرکز شود. مجله فوربس ثروت استیر را ۱.۶ میلیارد دلار برآورد کرده است.

بیشتر بخوانید: از ترامپ‌ها تا کندی‌ها؛ روسای جمهور و بانوان اول ایالات متحده با بیشترین اختلاف سنی

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • امیر علی مرداد ۷, ۱۳۹۸

    تفاوتش اینه که تمام حساب کتاب این افراد مشخصه. مالیاتهاشون پرداخت میشه. تو انتخابات حتی یک دلار به طرف کمک بشه ثبت میشه
    در اخر وقتی برنده بشن و برن تو کاخ سفید تمام هزینه های زندگی تو کاخ سفید رو باید بپردازن. حتی به دیوار کاخ سفید اسیب برسونن پولشو ازش میگیرن. مثلا دونالد ترامپ یا اوباما تو کاخ سفید بخوان جشن بگیرن باید کل هزینه ها رو خودشون بدن. درسته تو کاخ سفید اشپز دارن اشپزخونه مجهز دارن ولی اون افراد دستمزدشون رو برا جشن باید خود رئیس جمهور پرداخت کنه.
    ما یه کاخ میبینیم فکر میکنیم بخور بخوابه و پولی نمیدن.