وقتی عصبی یا پراسترس هستید سراغ این غذاها بروید

وقتی عصبی یا پراسترس هستید سراغ این غذاها بروید

شاید خیلی از افراد را دیده باشید که وقتی عصبی می‌شوند به تنها کاری که پناه می‌برند، خوردن است و سعی می‌کنند با این کار اعصاب خود را آرام کنند.

با اینکه پرخوری عصبی نوعی اختلال پزشکی محسوب می‌شود اما گاهی می‌توان از افزایش اشتها برای کسب آرامش در زندگی کمک گرفت. چگونه؟ یک متخصص تغذیه به نام «سامانتا کسِتی» توضیح داده با خوردن برخی مواد غذایی می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید. در ادامه همراهمان باشید.

وقتی استرس دارید ماکارونی بخورید

پاستا یا ماکارونی که از آرد کامل گندم تهیه شده سرشار از منیزیوم است و از تعداد واکنش‌های استرسی در بدن می‌کاهد. بهترین کار این است که پاستا را همراه با ماهی سالمون میل کنید که سرشار از اسیدهای چرب مفید همچون امگا ۳ است تا نشانه‌های اضطراب و نگرانی کاهش پیدا کنند. تحقیقات ثابت کرده‌اند چربی ماهی‌ها می‌تواند میزان تولید هورمون‌های استرس را کاهش دهد.

در سال ۲۰۱۱ میلادی، مجله تغذیه بریتانیا مقاله‌ای منتشر کرد که ثابت می‌کرد مصرف سبزیجات پهن‌برگ، سبز و گوشتی همچون کلم kale، میوه و سبزیجات تازه‌ای که ویتامین C دارند نیز در کاهش اضطراب بسیار موثر است.

هنگامی که از عصبانیت سرخ شده‌اید، سراغ خوراکی‌های سبز بروید. نوشیدن چای در کاهش عصبانیت موثر است اما ترجیحا چای سبز را انتخاب کنید. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های تنظیم کننده حالات روحی انسان است که به آن EGCG گفته می‌شود. بر اساس مقاله تحقیقاتی منتشر شده در مجله پزشکی Appetite در سال ۲۰۱۲ میلادی، افرادی که دوز مشخصی EGCG دریافت کرده کرد بودند، بعد از عصبانیت آرامش بیشتری نسبت به افراد معمولی احساس می‌کردند. مغز افرادی که چای سبز زیادی می نوشند، به آنها آرامش را تلقین می کند.

غذا خوردن عصبی

وقتی احساس می‌کنید افسرده و بی‌حال هستید، غلات صبحانه بخورید

صبحانه میل کنید. اگر زمان کافی برای پخت غذا ندارید، به یک کاسه شیر و کورن‌فلکس (سیریال صبحانه) اکتفا کنید. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ میلادی انجام شد، خوردن غلات در ابتدای صبح کمک می‌کند تا فرد در تمام طول روز احساس پرانرژی بودن داشته باشد. دلیلش این است که حبوبات و غلات به گوراش بهتر کمک شایانی می کنند.

وقتی احساسات منفی دارید بی خیال هله‌هوله شوید!

وقتی احساسات منفی و افکار پوچ و ناراحت‌کننده همه وجودتان را گرفته‌اند، شاید وسوسه شوید که با یک کاسه پر از بستنی شکلاتی، چیپس یا شکلات خودتان را آرام کنید. اما واقعیت این است که پس از خوردن این هله‌هوله‌ها دچار عذاب وجدان خواهید شد و احساسات منفی شما نیز تشدید می‌شود. بهترین کار این است که به سراغ موسیقی آرامش‌بخش بروید چون موزیک هیچ کالری اضافه و چربی مضری ندارد.

وقتی حس می‌کنید بی‌انگیزه شده‌اید از الکل دوری کنید

شاید تصور کنید وقتی جلوی تلویزیون لم داده‌اید و نوشیدنی الکی می‌نوشید، می‌توانید آرامش از دست رفته خود را دوباره به دست بیاورید. اما این طور نیست. نوشیدن الکل نه تنها آرامش نمی‌آورد و بهترین کار این است که هنگام بی انگیزه بودن، پیاده‌روی کنید. یا حتی ورزش کردن نیز در افزایش انرژی بدنی و روحی فرد تاثیر بسیاری دارد.

وقتی بی‌حال و تنبل هستید خوراکی‌های مملو از فیبر و پروتئین میل کنید

هنگامی که در محل کار فعالیت بالای دارید، در انتهای روز میزان قند خون شما پایین می‌آید. برای حفظ انرژی خود توصیه می‌کنیم غذاهای مملو از فیبر و پروتئین و اسنک‌هایی مصرف کنید که به آرامی وارد جریان خون می‌شوند. از مواد قندی و شیرین به طور کامل پرهیز کنید. به این خاطر که مواد مملو از کربوهیدرات به سرعت قند خون را بالا می‌برند و باعث می‌شوند بعدازظهر به طور کامل انرژی خود را از دست بدهید.

کمبود خواب در ترشح هورمون هایی که مسئول اشتها هستند، بی‌نظمی ایجاد می‌کنند و باعث می‌شود تا فرد همیشه برای خوردن قند و کربوهیدرات ولع داشته باشد.

منبع: goodhousekeeping
دیجیاتو
بدون نظر

ورود