چگونه در نخستین ملاقات تاثیری مثبت از خود در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم؟

چگونه در نخستین ملاقات تاثیری مثبت از خود در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم؟

روانشناسان آن را «برش نازک» (thin slicing) می نامند. در همان ثانیه های اول آشنایی با شما، افراد در مورد بسیاری از چیزهایی که به شما مربوط می شود تصمیم گیری می کنند، از جایگاه اجتماعی تا هوش و وجدان. کارشناسان شغلی می گویند که تنها ۳ ثانیه طول می کشد تا یک فرد در مورد اینکه از شما خوششان می آید یا خیر یا آینکه آیا می خواهند با شما کار کنند یا نه تصمیم گیری نمایند. خوشبختانه، می توان تا حدودی بر روی دیدگاهی که دیگران می توانند نسبت به شما داشته باشند کنترل داشت.

چگونه در نخستین ملاقات تاثیری مثبت از خود در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم؟

برای مثال، پوشیدن لباس های مناسب و مرتب نگاه کردن به چشم های طرف مقابل حس بسیار مثبتی در او نسبت به شما ایجاد می کند. اما این که شما تا چه مقدار تهاجمی به نظر می رسید چه؟ این موضوع به مقدار زیادی بر اساس ساختار صورت شما تعیین می شود. در ادامه این مطلب می خواهیم به ۱۱ گمانه زنی که افراد در اولین لحظات ملاقات در مورد شما خواهند داشت اشاره کنیم.

افراد تنها لحظاتی پس از ملاقات در مورد این که می توانند به طرف مقابل اعتماد کنند یا خیر تصمیم گیری می کنند

چگونه در نخستین ملاقات تاثیری مثبت از خود در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم؟

افراد ممکن است در کسری از ثانیه پس از ملاقات در مودر این که آیا شما قابل اعتماد هستید یا خیر تصمیم گیری کنند. محققان دانشگاه پریسنتون با دادن ۱۰۰ میلی ثانیه وقت به ۲۴۵ دانشجو برای رتبه بندی جذابیت، کارآیی، دوست داشتنی بودن، تهاجمی بودن و قابل اعتماد بودن چهره بازیگران به این نتیجه دست یافتند. ۱۲۸ نفر از یک گروه دیگر نیز برای انجام کاری مشابه وقتی بدون محدودیت در اختیار داشتند. نتایج نشان داد که رتبه بندی ها در مورد قابل اعتماد بودن افراد در هر دو گروه بسیار مشابه بود، حتی نزدیک تر و شبیه تر از رتبه بندی ها در زمینه جذابیت، و این امر نشان می داد که ما دقیقاً به محض روبرو شدن با افراد در مورد قابل اعتماد بودن آن ها تصمیم گیری می کنیم.

افراد تنها با نگاه کردن به شما در مورد جایگاه اجتماعی-اقتصادیتان تصمیم می گیرند

چگونه در نخستین ملاقات تاثیری مثبت از خود در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم؟

مطالعه ای کوچک در هلند نشان داد افرادی که لباس های دارای برند مشهور می پوشند هنگام ورود به ۸۰ مغازه در یک مرکز خرید نسبت به افرادی که لباس های بدون برند شناخته شده پوشیده بودند از دید صاحبان این مغازه ها از جایگاه اجتماعی و اقتصادی بالاتری برخوردار بودند. نتایج نشان داد که دیگر فاکتورها تاثیری در این باور ایجاد نمی کنند و علاوه بر جایگاه اجتماعی، جذابیت، دوست داشتنی بودن و اعتماد آوری این افراد نیز بالا انگاشته می شد.

افراد در همان لحظات اول دیدار در مورد میزان هوش شما گمانه زنی می کنند

چگونه در نخستین ملاقات تاثیری مثبت از خود در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم؟

در تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ در دانشگاه لویولا ماریمونت انجام شد، مشخص گردید که نگاه کردن به چشمان طرف مقابل می تواند آن ها را به این باور برساند که فرد باهوشی هستید. برای این تحقیق، از ۱۸۲ دانشجو خواسته شد که در گروه های دو نفره برای ۵ دقیقه در مورد موضوعی با هم صحبت کنند. سپس دو نفر هر گروه هوش طرف مقابل را رتبه بندی می کردند. نتایج نشان داد افرادی که هنگام صحبت کردن به طرف مقابل خیره می شدند از دید آن ها باهوش تر بودند. پوشیدن عینک های کلفت و صحبت کردن واضح و دقیق نیز می تواند موثر باشد.

ظاهر شما می تواند در درک افراد از تسلط و قدرت مدیریت‌تان موثر باشد

چگونه در نخستین ملاقات تاثیری مثبت از خود در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم؟

تراشیدن موها تنها زیبا نیست، بلکه قدرتمند نیز به نظر می رسند. در مطالعه ای که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد از دانشجویان خواسته شد که به تصاویر ۲۵ مرد نگاه کنند که برخی موهای سر خود را از ته تراشیده و دیگران موهایی بلند داشتند. نظرات دانشجویان نشان می داد مردانی که موهای خود را تراشیده بودند از دید دانشجویان دارای قدرت و تسلط بیشتری هستند. دو تحقیق بزرگ تر با ۳۴۴ و ۵۵۲ بزرگسال نیز به نتایج مشابهی دست یافت. البته نکته مهمی که محققان به آن پی بردند این بود که افرادی که موهای سر خود را می تراشیدند و نه آن هایی که به شکل طبیعی طاس بودند، دارای قدرت و حاکمیت بیشتری تصویر می شدند.

بیشتر بخوانید: عکس های اینستاگرام شما رازهای زیادی را درباره شخصیت شما برملا می کنند

اگر می خواهید موفق به نظر برسید لباس های آراسته و کاملاً اندازه بپوشید

چگونه در نخستین ملاقات تاثیری مثبت از خود در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم؟

در یک مطالعه در انگلیس از افراد خواسته شد که به تصاویر بدون صورت افرادی که کت و شلوارهای آراسته و به اندازه و افرادی که کت و شلوارهایی با سایز معمولی به تن داشتند برای چند ثانیه نگاه کنند. نتایج نشان می داد که نمرات داده شده به افراد دسته اول در زمینه موفقیت بسیار بیشتر بود.

افراد تنها در مورد جایگاه اجتماعی شما گمانه زنی نمی کنند بلکه حدس هایی نیز در مورد درآمد بالقوه شما خواهند زد

چگونه در نخستین ملاقات تاثیری مثبت از خود در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم؟

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت از دانشجویان خواسته شد به تصاویر مردان مدل در لباس های کار یا معمولی شان نگاه کرده و در ادامه از عملکرد احتمالی آن ها در کارهای مختلف سوال شد. نتایج نشان می داد مردانی که لباس های رسمی تر و آراسته تری به تن داشتند از دید این افراد درآمد بیشتری داشته و احتمال ترفیع آن ها در زمان کمتری محتمل تر بود.

افراد در ملاقات اول دنبال این هستند که ببینند آیا شما شخصیت ماجراجویی دارید یا خیر

چگونه در نخستین ملاقات تاثیری مثبت از خود در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم؟

افراد از ظاهر شما تنها در مورد شخصیت شما را حدس نمی زنند. آن ها به سبک رفتاری و حرکات شما نیز توجه زیادی دارند. در یک مطالعه کوچک، به گروهی از دانشجویان کلیپ های ویدیویی از راه رفتن دیگر دانشجویان نشان داده شد که برخی با قدم های بلند و برخی کوتاه راه می رفتند. تنها چند قدم راه رفتن کافی بود تا دانشجویان در مورد شخصیت افراد تصمیم گیری کنند. آن ها افراد با قدم های بلند و آزادانه را افرادی برونگرا و ماجراجو می دانستند در حالی که از دید آن ها افراد با قدم های کوتاه و سنجیده افرادی عصبی انگاشته می شدند. جالب این که این افراد همگی در فرضیات خود اشتباه می کردند.

افراد تنها با شکل صورت شما می توانند بگویند که شخصیت تهاجمی و عصبی دارید

چگونه در نخستین ملاقات تاثیری مثبت از خود در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم؟

گاهی اوقات، اولین گمانه زنی ها در مورد شخصیت یک فرد می تواند کاملاً اشتباه باشد و گاهی نیز می توانند کاملاً درست از آب دربیایند. مطالعه ای کوچک که در کانادا روی زنان دانشجو صورت گرفت نشان داد که آن ها با تنها ۳۹ میلی ثانیه نگاه به صورت ۳۷ مرد متفاوت می توانستند در مورد تهاجمی بودن شخصیت آن ها تصمیم گیری کنند. محققان همچنین ارتباطی بین مردان با نسبت بالای عرض صورت نسبت به طول آن و میزان تهاجمی بودن آن ها از دید این زنان یافتند و دریافتند که این موضوع می تواند به دلیل پایین بودن پیشانی و بالا بودن لب بالا در این افراد باشد که این نسبت را افزایش می دهد.

افراد می توانند که با نگاه کردن به ظاهر شما در مورد میزان مذهبی بودنتان تصمیم بگیرند

چگونه در نخستین ملاقات تاثیری مثبت از خود در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم؟

در مطالعه ای که در دانشگاه برکلی صورت گرفت  ۱۲۳ دانشجو به درستی توانستند میزان مذهبی بودن ۱۱۳ نفر را با تنها نگاه به تصویر تمام بدن آن ها حدس بزنند. در این مورد، میزان مذهبی بودن افراد از طریق پر کردن یک پرسشنامه در مورد آن فرد توسط دانشجویان و ۳ نفری که به خوبی آن فرد خاص را می شناختند تعیین می شد. کسانی که لبخند زده، پر انرژی و آرام و البته تمیز به نظر می رسیدند بیشتر مذهبی انگاشته می شدند.

در تنها ۵۰ میلی ثانیه، افراد می توانند به درستی در مورد اینکه شما خود را برونگرا می دانید یا خیر گمانه زنی کنند

چگونه در نخستین ملاقات تاثیری مثبت از خود در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم؟

بر اساس مطالعه ای که توسط محققان آلمانی صورت گرفت، از افراد خواسته شد که به تصاویر صورت صدها نفر نگاه کرده و سپس در دسته بندی های مختلف شخصیتی به آن ها نمره دهند. محققان اعلام کردند که افراد برونگرا عموماً ظاهر شادی در تصاویر داشتند که به سادگی قابل شناسایی بود. بسیاری از افراید سعی می کنند احساسات مثبت خود را با لبخند زدن بیان کنند به خصوص زمانی که از آن ها عکس گرفته می شود اما افراد درونگرا این کار را خیلی کمتر انجام می دهند و با مهارت کمتر و به روش هایی بسیار ملایم تر و کنترل شده تر نسبت به افراد برونگرا.

افراد با تنها نگاه کردن به شما در مورد مهارت های رهبری شما تصمیم گیری می کنند

چگونه در نخستین ملاقات تاثیری مثبت از خود در ذهن طرف مقابل ایجاد کنیم؟

محققان از دانشجویان خواستند که تصاویری از صورت بیش از ۱۰۰ مدیران موسسات حقوقی را نگاه کرده و با توجه به آن ها به ویژگی های شخصیتی این افراد نمره بدهند، ویژگی های شخصیتی مانند حاکمیت، بلوغ چهره، دوست داشتنی بودن و قابل اعتماد بودن. محققان در ادامه نمرات افراد در مورد حاکمیت و تسلط را با بلوغ چهره ترکیب کردند تا نمره ای واحد برای ویژگی شخصیتی «قدرت» بدست آورند و همین کار را با نمرات دوست داشتنی بودن و قابل اعتماد بودن برای بدست آوردن نمره واحد «گرم بودن» انجام دادند. افرادی که نمره بالاتری در زمینه قدرت دریافت کرده بودند بیش از دیگران مدیریت موسسه های سودآور را بر عهده داشتند. جالبتر این که وقتی از این افراد خواسته شد رتبه بندی مشابهی را در مورد تصویر صورت افرادی متعلق به نیم قرن قبل انجام دهند نیز نتایج مشابه و درستی بدست آمد.

بیشتر بخوانید: ۸ نکته باورنکردنی که ظاهرتان درباره شخصیت و سلامت شما برملا می کند

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • Alireza مرداد ۱۵, ۱۳۹۸

    من معمولا کامنت نمیذارم اما همیشه سایتتون رو چک میکنم و مقالاتی از این دست خیلی مفید و جالب هستن خواستم ازتون تشکر ویژه بکنم 🙂

  • امیر حسین مرداد ۱۶, ۱۳۹۸

    جالبه همه جا میخان برونگراهارو جذاب و برتر نشون بدن،در حالی ک اکثر پیشرفت های بشریت به دست درونگراها بوده،این دیدگاه کم کم نسل انسان رو خنگتر میکنه و باعث ازدیاد افراد وراج و الکی خوش ک فقط فکر سرگرمیه میشه

    • حنانه آبان ۲۵, ۱۳۹۸

      برونگرایا درونگرا بودن یه ویژگی ارثی مثل رنگ پوست یا قد و رنگ چشمه و ربطی به مفید بودن یا نبودن فرد در جامعه نداره مفید بودن یک فرد به ویژگی های اکتسابیش مربوطه ولی اینکه چه تفریحی رو فرد برای خودش انتخاب میکنه امری کاملا خصوصیه پس لطفا طرز صحبت خودتون رو اصلاح کنین