مشهورترین درخت‌های سراسر جهان را بشناسید

مشهورترین درخت‌های سراسر جهان را بشناسید

هیچ چیزی در جهان نمی‌تواند تا ابد زندگی کند. حتی درختان کهنسال نیز پس از چند صد سال بالاخره پژمرده می‌شوند و از بین می‌روند.

جالب است بدانید بسیاری از مشهورترین درختان جهان به دست انسان از بین رفته‌اند. به طور مثال،  L’ Arbre du Tenere درختی که تک و تنها در دل صحرای آفریقا زندگی می‌کرد، در یکی از روزهای سال ۱۹۷۳ میلادی توسط یک راننده مست اهل لیبی آسیب دید و تنه‌اش شکست. تِنِرِه ، روزگاری به عنوان تنهاترین و دورافتاده‌ترین درخت جهان به حساب می‌آمد.

در اوت سال ۲۰۱۷ میلادی، بدنبال یک طوفان و وزش بادهایی با سرعت بالا، درخت مشهور Anne Frank  در آمستردام شکسته شد و به زمین افتاد.

اما خوشبختانه درختان زیادی در گوشه و کنار جهان هنوز وجود دارند که همچنان استوار و پابرجا، قد برافرشته زندگی می‌کنند. برای آشنایی با آنها تا انتهای مطلب با روزیاتو همراه باشید.

۱- درخت ژنرال شرمن (The General Sherman)

مشهورترین درخت‌های سراسر جهان را بشناسید

یک سکویای غول‌پیکر در پارک ملی سکویا کالیفرنیا وجود دارد که به افتخار ویلیام شرمن نام‌گذاری شده است. درخت غول‌پیکر ژنرال شرمن یکی از بلندترین درختان سکویای بزرگ در جهان است. ارتفاع آن نزدیک به ۸۵ متر است و قطری حدود ۱۱.۱ متر دارد.

درخت ژنرال شرمن به لحاظ بزرگی یکی از ۵ درخت غول پیکر این پارک است و بزرگترین ارگانیسم زنده غیر جنسی بر حسب حجم در دنیا بشمار می‌رود. سن تقریبی این درخت ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ سال برآورد می‌شود.

۲- درخت آتش‌بس (The Arbor del Tule)

مشهورترین درخت‌های سراسر جهان را بشناسید

درخت آتش‌بس در یکی از ایالت‌های کشور مکزیک به نام Oaxaca قرار دارد. این درخت یکی از قطورترین تنه‌ها را در میان دیگر درختان جهان داراست. در ظاهر این طور به نظر می‌رسد که تنه این درخت غول‌آسا از چندین درخت مجزا تشکیل شده، اما آزمایشات DNA ثابت کرده که این تنها یک درخت است. طول عمر درخت آتش‌بس چیزی حدود ۱۲۰۰ تا ۳ هزار سال برآورد شده است.

۳- درخت بلوط میجِر (The Major Oak)

یک درخت غول‌پیکر بلوط در ناتینگهامشایر انگلستان زندگی می‌کند که خانه‌اش درست در مرکز جنگل شروُد است. بر اساس افسانه‌های محلی، بلوط اکبر پناهگاه رابین هود و دارو دسته‌اش بوده. این درخت مشهور حدود ۸۰۰ تا یکهزار سال عمر دارد. در سال ۱۷۹۰ میلادی یک عتیقه شناس به نام «میجِر هایمن روکی» نام این درخت را در فهرست درختان بلوط بسیار مشهور شروود ثبت کرد. به همین خاطر این درخت Major Oak نامیده شد.

۴- درخت زندگی (The Tree of Life)

مشهورترین درخت‌های سراسر جهان را بشناسید

یک درخت پر شاخ و برگ در دل بیابان‌های بحرین زندگی می‌کند که گفته می‌شود حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال سن دارد. سرسبزی و زندگی این درخت در میان بیابانی وسیع یک معجزه است. این تنها ارگانیسم زنده در این منطقه است که ریشه‌های بلندی دارد و به واسطه آنها می‌تواند از آب‌های زیرزمینی تغذیه کند. مردم محلی معتقدند اینجا محل اصلی باغ‌های بهشت بوده است.

۵- درخت پنبه (The Cotton Tree)

در فری‌تاون، پایتخت سیرا لئون، «کاتن تری» یک نماد تاریخی بشمار می‌آید. بر اساس داستان‌های قدیمی، در سال ۱۷۹۲ میلادی برده‌های آمریکایی-آفریقایی این درخت را به عنوان نماد ارزشمندی برای پایان برده‌داری و آغاز آزادی خود انتخاب کردند. مراسم شکرگزاری زمانی برگزار شد که آنها به خط ساحلی رسیدند و از آنجا به سمت این درخت غول پیکر حرکت کردند و مراتب تشکر و شکرگزاری خود به درگاه خدا را به جا آوردند.

۶- سرو تنها (The Lone Cypress)

مشهورترین درخت‌های سراسر جهان را بشناسید

این درخت در نزدیکی مونتری یکی از مشهورترین درختان در جاده ۱۷ مایلی است که چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به اقیانوس گراو و ساحل Pebble دارد. این نوع سرو بومی سواحل مرکزی کالیفرنیاست اما جمعیت اندکی از آن در نزدیکی مونتری و کارمل نیز یافت می‌شود.

۷- درخت خون سیاوشان (The Socotra Dragon Trees)

مشهورترین درخت‌های سراسر جهان را بشناسید

درخت خون سیاوشان که با نام درخت خون اژدها هم شناخته می‌شود درختی است بومی جزایر سقطری یمن. این نام را به خاطر شیره سرخ‌رنگی که از آن می‌تراود به آن داده‌اند. ظاهر عجیب این درخت با شکل قارچی برعکس بسیار موردتوجه مردم است.

این درخت قطره‌های باران را از راه تنه‌های ریشه‌مانند هوایی خود به سوی ساقه اصلی هدایت می‌کند و با شکل چتر مانند خود از تبخیر سریع در پیرامون ریشه‌ها خود جلوگیری می‌کند. درخت خون اژدها در ماه فوریه گل می‌دهد و تا شکفتن کامل گل آن پنج ماه به‌درازا می‌کشد.

۸- سروهای خدا (The Cedars of God)

مشهورترین درخت‌های سراسر جهان را بشناسید

در کوهستان شمالی لبنان یک جنگل کوچک و متشکل از ۴۰۰ سرو لبنانی وجود دارد. این درختان بازمانده‌های دوران باستان در این منطقه هستند. در کتاب مقدس مسیحی‌ها بیش از ۷۰ بار نام این نوع سرو آورده شده و به همین خاطر این درختان از ارزش و اهمیت خاصی در میان مردم برخوردار هستند. در مصر باستان از صمغ این درخت برای مومیایی استفاده می‌کردند و حضرت سلیمان نیز از تنه این درختان برای ساخت اولین معبد استفاده کرده است.

۹- درخت زندان بائوباب (The Boab Prison Tree)

مشهورترین درخت‌های سراسر جهان را بشناسید

این درخت غول‌پیکر با تنه‌ی توخالی در جنوب دربی در استرالیای غربی واقع شده است. گفته می‌شود در دهه ۱۸۹۰ میلادی از این درخت برای قفل و زنجیر کردن زندانی‌های بومی استفاده می‌شده و این کار یک روش محاکمه بشمار می‌رفته است. چندین سال بعد به منظور محافظت از این اثر تاریخی حصار به دور آن ساخته شد.

۱۰- جاده‌ی درختان بائوباب گراندیدیه (The Avenue of the Baobabs)

مشهورترین درخت‌های سراسر جهان را بشناسید

در بخش غربی ماداگاسکار جاده‌ای از درختان بسیار عجیب و جذاب به نام  بائوباب گراندیدیه وجود دارد. زیبایی این جاده به قدری است که سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان به این منطقه سفر می‌کنند تا از نزدیک شاهد عظمت این ارگانیسم‌های زنده باشند. درختان بائوباب حداکثر ۸۰۰ سال سن دارند. میوه بائوباب به نام نان میمون شهرت دارد و طول آن به ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد. بخش اسفنجی این میوه دارای ماده‌ای لعاب دار و خوراکی است و رنگی مایل به قرمز و طعمی ترش و شیرین دارد و از آن برای معطر کردن نوشابه‌ها استفاده می‌شود. تنه بلند و بشکه مانند آن قهوه‌ای رنگ است و قطر آن به ۹ تا ۱۲ متر می‌رسد.

منبع: 10mosttoday
دیجیاتو
یک نظر

ورود