مرگ دسته‌جمعی کلاغ‌ها در قم؛ پرندگانی که از مرگ می‌ترسند

مرگ دسته‌جمعی کلاغ‌ها در قم؛ پرندگانی که از مرگ می‌ترسند

امروز در بوستان غدیر قم چند صد کلاغ به صورت کاملا عجیب و دسته جمعی مردند.

صبح امروز چهارشنبه فیلمی در فضای مجازی از تلف شدن تعداد قابل توجهی از کلاغ‌ها در بوستان غدیر که چند کیلومتری از شهر قم فاصله دارد منتشر شد که نگران کننده به نظر می‌رسید.

با حضور در محل این پارک و گفتگو با چند پارکبان، آنان این اتفاق را تکذیب نکردند اما می‌گفتند که حادثه برای روز سه‌شنبه ۸ مرداد است و تعدادشان هم طبق آنچه که گفته می‌شود ۲۰۰ عدد بوده صحیح نیست و به این تعداد نبوده است.

لاشه چند کلاغ در محوطه خاصی از پارک بر روی زمین افتاده بود و بیشتر آنها جمع آوری شده بودند، اما همین تعداد باقی مانده نیز بوی بسیار متعفنی داشتند.

دامپزشک اداره کل پزشکی استان قم نیز که با حضور در محل پارک غدیر مبادرت به نمونه‌گیری از چند کلاغ مرده کرده بود اظهار داشت: در سال‌های اخیر چنین اتفاقی گزارش نشده بود و قرار شد پس از نمونه برداری و انجام آزمایش‌های تخصصی نتیجه مشخص شود.

وی عنوان کرد: این اتفاق صبح روز چهارشنبه رخ داد و تعداد این کلاغ‌ها ۳۰ عدد بوده و علت آن هنوز مشخص نیست.

هرگونه اظهارنظر مبنی بر مسموم شدن کلاغ ها و یا تلف شدن بر اثر گرمای شدید قابل استناد نبود و تا مشخص نشدن نتایج نمونه برداری از لاشه کلاغ‌ها دلیل اصلی این اتفاق مشخص نیست.

در سال‌های گذشته نیز چنین رویدادی مسبوق به سابقه بوده است. در مرداد ماه سال ۱۳۹۵ نیز خبری مبنی بر مرگ دسته جمعی کلاغها در مشهد منتشر شد.

در نهم مردادماه ۹۵ درپی دریافت نخستین گزارش مردمی از مرگ کلاغها در محوطه آپارتمان های ششصد دستگاه، کارشناس نظارت بر امور حیات وحش و دامپزشک این اداره کل به محل مراجعه و نسبت به انتقال لاشه ۲ قطعه کلاغ به آزمایشگاه این اداره کل و کالبدگشایی آن اقدام کردند. آنچه در این کالبدشکافی در خصوص اتلاف یکی از گونه ها مشاهده شد انسداد دستگاه گوارش بر اثر بلع یک تکه استخوان بود اما بررسی لاشه دوم به دلیل تعفن امکان نداشت.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش خراسان رضوی گفته بود هر گونه اظهار نظر مبنی بر مسموم شدن کلاغها در اثر مصرف پسماندهای فاسد غذایی ساکنان منطقه و یا سم پاشی درختان پارک و آلودگی هوا صرفا تصورات و گمانه زنی های عمومی مردم است و تا دریافت نتیجه آزمایش های دامپزشکی، در این خصوص نمی توان نظر قطعی داد.

در اسفندماه ۱۳۹۵ نیز مرگ دسته جمعی تعدادی از کلاغ ها در کوی کارمندان دورود باعث نگرانی نگهداران طیور در این شهرستان شده بود.

پاپی کرنوکر رئیس شبکه دامپزشکی دورود در آن زمان گفته بود احتمال اینکه بیماری آنفولانزا فوق حاد باشد خیلی بعید است و بیشتر احتمال می رود یک مسمومیت غذایی باشد چرا که پرندگان پس از مهاجرت روزانه به اطراف بروجرد از زمین های کشاورزی که با سم آغشته است تغذیه می کنند و احتمال می رود علت مرگ آنها همین مسئله باشد.

بیشتر بخوانید: با دنیای شگفت‌انگیز و جذاب کلاغ‌ها آشنا شوید

مرگ دسته‌جمعی کلاغ‌ها در قم؛ پرندگانی که از مرگ می‌ترسند
کلاغ‎ها از محل یا چیزی که به نظرشان خطرناک می‌آید، دوری می‌کنند. به معنای دیگر، آن‎ها با مفهوم مرگ آشنایی دارند و از آن می‌ترسند. این رفتار کلاغ‌ها حاکی از این است که مرگ دست کم برایشان حکم لحظه‌ای را دارد که در آن یاد می‎گیرند. مرگ نشانه خطر است و خطر چیزی است که باید از آن دوری کرد.

کلاغ‎ها اطراف همنوع مرده خود جمع می‎شوند؛ این چیزی است که دانشمندان را به تحقیق و بررسی واداشته است.

وقتی یک کلاغ می‌میرد، همنوعانش رفتارهای عجیب و غریبی از خودشان نشان می‌دهند: آن‌ها دور او جمع می‌شوند و با صدای بلند جیغ می‎کشند.

این نظریه که واکنش کلاغ‌ها یک نوع مراسم آئینی برای سوگواری است، بارها از سوی دانشمندان مطرح شده، اما از آن‌جایی که جز شواهد مبتنی بر روایات مدرک دیگری در اختیار نیست، این که این موجودات در آن لحظات دقیقا چه کاری انجام می‌دهند همچنان یک راز باقی مانده است.

مرگ دسته‌جمعی کلاغ‌ها در قم؛ پرندگانی که از مرگ می‌ترسند
کلاغ‌ها جدیدترین گروه از حیواناتی هستند که مشخص شده با مرگ آشنایی دارند و حتی برای مرده خود عزاداری هم می‎کنند. فیل‎ها، زرافه‎ها، شامپانزه‎ها و چندین گونه دیگر از تیره کلاغ‎ها هم در کنار همنوع خود که به تازگی مرده، می‌مانند.

«کریستوفر برد» از بخش جانورشناسی دانشگاه کمبریج انگستان معتقد است که پرندگان و در راس آنها خانواده کلاغ ها، علاوه بر آنکه از حافظه بسیار خوبی برخوردارند، توانایی استدلال های پیچیده اجتماعی را هم دارند.

تا چندی پیش تصور می شد تنها بعضی از انواع پستانداران، از جمله دلفین ها و فیل ها از وجود خود آگاهی دارند و به نوعی از توانایی تشخیص خود برخوردارند. اما سال گذشته برای نخستین بار گروهی از محققان آلمانی دریافتند که گونه ای از کلاغ ها (مگپای) نیز از این توانایی برخوردارند. به این ترتیب که با قرار دادن یک پرچسب رنگی زیر منقار این پرندگان، و قراردادن یک آینه مقابل آنها، مشاهده شد که این زاغ ها با تشخیص تصویر خود در آینه، تلاش می کنند برچسب را از منقار خود جدا کنند.

مطالب مرتبط
یک نظر

ورود