کدام حیوانات باد شکم دارند؟

حشره ای که با باد شکم خود طعمه‌‌اش را فلج می‌کند

کدام حیوانات باد شکم دارند؟

لارو حشره‌ای از نوع بال توریان با باد شکم شیمیایی مرگبارش، طعمه‌ خود را که موریانه‌ها هستند، فلج می‌کنند و آنها را شکار می‌کنند.

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که آیا حیوانات هم باد شکم دارند یا خیر؟ مثلا آیا می‌دانید سوسک‌ها هم باد شکم دارند؟

در سال گذشته دانیلا رابیوتی، یک جانورشناس بریتانیایی و نیک کاروزو، یک نویسنده آمریکایی کتابی درباره اینکه کدام حیوانات باد شکم دارند منتشر کرده‌اند.

با انتشار این کتاب حالا دیگر مشخص شده است که بوی ناخوشایند در خانه ممکن است کار سگ، مار خانگی و حتی ماهی باشد. اسب‌ها هم باد شکم دارند.

اما مطمئن باشید که کار طوطی نمی‌تواند باشد چون بر اساس این تحقیق پرندگان باد شکم ندارند.

نوشتن این کتاب با یک سوال آغاز شد. سال گذشته برادر ۱۹ ساله دانیلا از او پرسید که “آیا مارها هم باد شکم دارند؟” دانیلا پاسخی برای این سوال نداشت. در توییتر از دیوید استین، متخصص مار شناس پرسید و او پاسخ داد که بله مارها هم باد شکم دارند.

کدام حیوانات باد شکم دارند
سگ‌ها هم باد شکم دارند

در نتیجه رد و بدل شدن این توییت‌ها، هشتگی درباره “آیا این حیوان باد شکم دارد” را به راه انداختند و اطلاعاتی را در این‌باره جمع آوری کردند.

مثلا فهمیدند که اورانگوتان‌ها “اغلب” باد شکم دارند و احتمالا “بدون هیچ شرمی” آن را رها می‌کنند. و یا اینکه حیوانات دریایی اصلا باد شکم ندارند و اما “به طرز بدی آروغ می‌زنند.”

دانیلا درباره چاپ شدن این کتاب گفته: ” یک روز نیک ایمیلی دریافت کرد که از او پرسیده بودند آیا مایل هستید این اطلاعات را در یک کتاب جمع‌آوری کنید؟ و البته که ما جواب مثبت دادیم.”

آنها هنگامی که در حال تحقیق روی کتاب “آیا این حیوان باد شکم دارد؟” حقایق جذاب و تا حدودی ناخوشایندی را دریافتند. مثلا تنبل، پستانداری که بیشتر وقت بی‌حرکت روی درخت‌هاست، بر خلاف تصور همگان اصلا باد شکم ندارند.

کدام حیوانات باد شکم دارند
فک ها تقریبا بدترین باد شکم را دارند

اما به گفته دانیلا، در زمینه باد شکم، بدترین حیوانات فک‌ها (خوک دریایی) هستند.

او می‌گوید: “فک‌ها و شیرهای دریایی بدترین هستند، باد شکم آنها به دلیل تغذیه‌شان که از ماهی است خیلی بدبو است.”

خانم رابیوتی تعریف می‌کند: زمانی که برای تحقیق به محل زندگی فک‌ها رفته بودم از نزدیک شاهد باد در کردن فک‌ها بودم، می‌توانم تایید کنم که وحشتناک است.”

برای کسانی که دوست دارند بیشتر درباره سیستم هضم غذای حیوانات مختلف بدانند، دانیلا و نیک روی کتابی درباره مدفوع کردن حیوانات کار می‌کنند که به “حقایق شرم آور و تصورات غلطی” که درباره آن وجود دارد، می‌پردازند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود