۳ مورد از احمقانه ترین جنگ های تاریخ؛ از نبرد بر سر سطل چوبی تا سگ ولگرد

۳ مورد از احمقانه ترین جنگ های تاریخ؛ از نبرد بر سر سطل چوبی تا سگ ولگرد

باور کنید یا نه، در قرون گذشته انسان های دلایل بسیار خوب و منطقی برای جنگیدن با یکدیگر داشته اند. متوقف کردن یا جلوگیری از یک کشتار دسته جمعی، اعلام استقلال برای دادن یک سرزمین به مردم سرکوب شده و ستمدیده والبته دفاع از سرزمین خود در برابر نیروهای مهاجم همه دلایل خوبی برای جمع کردن ارتش و رفتن به جنگ با کشور دیگری بوده اند. اما در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با جنگ هایی آشنا کنیم که نه تنها وقوع آن ها به هیچ یک از دلایل گفته شده نبوده بلکه بسیار احمقانه نیز به نظر می رسند.

نبرد سطل چوب بلوط

3 مورد از احمقانه ترین جنگ های تاریخ؛ از نبرد بر سر سطل آب تا سگ ولگرد

در حالی که جنگ سطل چوب بلوط (Oaken Bucket) بیشتر شبیه یک رقابت بازی وار دانشجویی شبیه است اما یک جنگ واقعی بود که در سال ۱۳۲۵ بین دو استان در ایتالیا، بولونیا و مودنا، درگرفت و ۲.۰۰۰ کشته نیز داشت. این جنگ در واقع یک جنگ نیابتی بین حامیان امپراطوری روم مقدس و طرفداران پاپ بود و چیزی که باید بدانید این است که این جنگ بدین دلیل آغاز شد که تعدادی از سربازان اهل مودنا، یک سطل آب را از چاهی در شهر بولونیا دزدیده بودند. حتی از این خنده دارتر این که مودنایی ها در دفاع از سطل دزدیده شده تلاش بسیاری کرده و در نهایت با پیروزی، توانستند این سطل را پیش خود نگه دارند. در نبردی که به طور رسمی با نام نبرد «زاپولینو» (Battle of Zappolino) شناخته می شود بیش از ۳۲.۰۰۰ سرباز بولونیایی به ۷.۰۰۰ سرباز مودنایی حمله کردند اما در نهایت شکست خورده و میدان را رها کردند.

نبرد گراز

3 مورد از احمقانه ترین جنگ های تاریخ؛ از نبرد بر سر سطل آب تا سگ ولگرد

این یکی جنگی است که می توانست به یک جنگ بسیار بزرگ و تمام عیار تبدیل شود که آن را از چیزی که بود خنده دارتر می سازد. جزیره سن خوآن که بین سرزمین اصلی ایالات متحده و جزیره ونکوور کانادا قرار دارد، محل زندگی مشترک مهاجران آمریکایی و کارمندان بریتانیایی کمپانی هادسون بَی بود. در حالی که این جزیره در عمل یک مکان مشاع و اشتراکی برای زندگی بود اما هر دو کشور بر مالکیت خود بر این جزیره تاکید داشته و این موضوع کشمکش ها و تنش های زیادی را در منطقه ایجاد کرده بود. این تنش ها در ژوئن ۱۸۵۹ و زمانی که یک کشاورز آمریکایی، گراز متعلق به یک مرد بریتانیایی را به خاطر وارد کردن خسارت به سیب زمینی هایش به ضرب گلوله کشت، شدت گرفت.

3 مورد از احمقانه ترین جنگ های تاریخ؛ از نبرد بر سر سطل آب تا سگ ولگرد

بلافاصله درگیری آغاز شده و بریتانیایی ها تلاش کردند کشاورز آمریکایی را دستگیر کنند. ارتش ایالات متحده از ماجرا آگاه شده و سروان جرج پیکت را با تعدادی سرباز به منطقه فرستاد که به محض ورود این جزیره را جزئی از خاک ایالات متحده اعلام کرد. بریتانیایی ها نیز این عمل را با فرستادن برگ برنده خود، نیروی دریایی سلطنتی، به جزیره مذکور پاسخ دادند. برای هفته ها به نظر می رسید که این رویارویی به نبردی تمام عیار و بزرگ بین دو کشور منتهی خواهد شد اما بعد از سرد شدن کله رهبران دو طرف، مقامات هر دو کشور به حاکمیت مشترک بر جزیره رضایت دادند.

نبرد سگ ولگرد

3 مورد از احمقانه ترین جنگ های تاریخ؛ از نبرد بر سر سطل آب تا سگ ولگرد

نبردی دیگر که علیرغم نام خنده داری که دارد با مرگ چندین نفر همراه بود نبرد موسوم به سگ ولگرد است. این نبرد در سال ۱۹۲۵ رخ داده و بین ۲۰.۰۰۰ یونانی و ۱۰.۰۰۰ بلغاری درگرفت. عامل این جنگ سگی بود که از دست یک سرباز یونانی فرار کرد. سرباز در تعقیب سگش از مرز بین یونان و بلغارستان عبور می کند. نگهبانان مرزی بلغار نیز که یک سرباز یونانی را در حال عبور از مرز می بینند به او شلیک کرده و او را می کشند. در ادامه یونانی ها به بلغارستان حمله می کنند و شهرهای مرزی این کشور را تصرف و خود را برای بمباران شهر پتریچ آماده می کنند که سازمان ملل دخالت کرده و مذاکرات در مورد آتش بس آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: حقایق خواندنی از جنگ در تمام طول تاریخ که شاید تاکنون نمی‌دانستید

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۸ نظر

ورود

  • unknow مرداد ۱۷, ۱۳۹۸

    سلام

    این دقیقا نشون دهنده این است که چه کسایی دنیارو اداره می کنند
    تا الان باید زندگی ها جوری می شد که هرکسی دلش می خواست می تونست واسه خودش یک خانه توی فضا بسازه با توجه به اختراعاتی که دانشمندان بزرگ قدیم انجام دادن اما هرکدوم از دانشمندانُ بخوایم حساب کنیم از ۱۰۰ درصد اختراعات هرکدوم فقط ۱۰ درصد یا کمترُ داریم استفاده می کنیم یا بهره می بریم
    توی یک جنگی که حالا یادم نیست کی خواندم هرچی کتاب علمی بود که استفاده ازشون می تونست زندگی هارو خیلی بهتر و راحتر بکنه بدلیل حسودی رهبران سوزانده شد

  • man مرداد ۱۷, ۱۳۹۸

    همینطور نبرد برای تکه پارچه ای بر سر زنها. نبرد بر سر عقاید و خرافات.

  • افشین مرداد ۱۸, ۱۳۹۸

    تو داستان اول سربازای مودنایی سطلی رو از چاهی تو مودنا (که قاعدتا مال خودشونه) میدزدن بعد بولونیایی‌ها (که قاعدتا هیچکاره بودن) بهشون حمله میکنن و شکست میخورن؟

  • علی مرداد ۱۸, ۱۳۹۸

    “در ادامه یونانی ها به بلغارستان حمله می کنند و شهرهای مرزی این کشور را تصرف و خود را برای بمباران شهر پتریچ آماده می کنند که سازمان ملل دخالت کرده و مذاکرات در مورد آتش بس آغاز می شود.”

    سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم تاسیس شد و در سال ۱۹۲۵ وجود نداشت.
    شاید منظورتون جامعه ملل هست که سال ۱۹۲۵ تاسیس شد و با تاسیس سازمان ملل در سال ۱۹۴۵، منحل شد؟

    مطلب خوبی بود، دست تون درد نکنه، اما لطفا در ترجمه دقت کنید. ضمنا یا منبع مقاله رو ذکر کنید تا بدونیم مقاله چقدر اعتبار داره و یه مطلب زرد نیست. با تشکر

    • حسین علی پناهی مرداد ۱۸, ۱۳۹۸

      بله منظور همون ارگانی هست که قبل از شکل گیری سازمان ملل بوده ولی اسم و هدف مشابهی داشته

      • علی مرداد ۲۴, ۱۳۹۸

        خب عزیز من هر گردی که گردو نیست. ضمن اینکه اسم مشابه هم نداشتند. یکی League of Nations بوده و دیگری United Nations.
        اساسنامه و اعضا و ساختار و کلا هدف این دو تا با هم فرق داشته.

        حرف شما مثل اینه که به یهودیت بگیم مسیحیت. بعد هم دلیل بیاریم که همون ارکانی بوده که قبل از شکل گیری مسیحیت بوده و اسم و هدف مشابهی دارند. ربطی به هم ندارند عزیز من، دو چیز کاملا متفاوت با ساختار، اعضا و اهداف متفاوت هستند.

        ضمنا منبع مقاله رو هم باز هم ذکر نکردید!

        • حسین علی پناهی مرداد ۲۴, ۱۳۹۸

          با کمال احترام با نظر شما موافق نیستم. هدف از استفاده از این عنوان در متن ترجمه شده تنها جلوگیری از سردرگمی مخاطب بوده و اینکه اغلب افراد از وجود جامعه ای متحد و کوچکتر قبل از شکل گیری سازمان ملل کنونی بی اطلاع بودن. واسه همین ترجیح دادیم از همون عبارت سازمان ملل به جای اتحادی از چند کشور استفاده کنیم.

          • علی مرداد ۲۵, ۱۳۹۸

            بسیاری از کاربران شما با درخت بلوط هم آشنا نیستند. پس چرا جنگ سطل چوب بلوط رو تبدیل به جنگ سطل چوب کاج نکردید؟
            یا چرا نبرد گراز رو تبدیل به نبرد خوک نکردید؟
            اصلا چند نفر میدونستند شهری به نام پتریچ وجود داره؟ بهتر نبود مثلا اسمش رو تبدیل میکردید به بغداد؟ استان های بولونیا و مودنا رو هم تبدیل میکردید به اصفهان و فارس!

            میتونستید بعد از آوردن نام جامعه ملل، توی یه پرانتز توضیح بدید که سازمانی بوده با کارکردی مشابه سازمان ملل که بین دو جنگ جهانی وجود داشته. اینطوری مشکل شما هم حل میشد.

            با کمال احترام، اینکه مطلب اشتباه به خورد مخاطب بدید یه چیزه، اینکه برای این کار دلیل واهی بیارید و مخاطب رو نفهم فرض کنید یه چیز دیگه.

            ضمنا دلیل اصرار شما بر ذکر نکردن منبع مقاله رو متوجه نمیشم؟ اسم بردن از بیزنس اینسایدر انقدر سخته؟
            https://www.businessinsider.com/3-of-the-stupidest-wars-ever-fought-in-world-history-2019-7

            مهمترین اصل در رسانه احترام به شعور مخاطب هست که متاسفانه اینجا اصرار عجیبی به نادیده گرفته شدن اون شده. متاسفم، همین.