داشتن «خالکوبی» مشهود مانع صدور گواهینامه می‌شود

داشتن «خالکوبی» مشهود مانع صدور گواهینامه می‌شود

رییس دایره آموزش همگانی پلیس راهور فاتب گفت: خالکوبی‌های مشهود و نامتعارف افراد، مانع از صدور گواهینامه برای فرد متقاضی می‌شود.

سرهنگ موسوی پناه گفت: چنانچه فردی خالکوبی‌های مشهود و نامتعارف و خودزنی بر تن داشته باشد، باید از نظر احتمال به برخی اختلالات روانی تاثیرگذار در رانندگی، مورد بررسی و ارزیابی روانشناسان قرار گیرد.

موسوی پناه افزود: پس از بررسی و ارزیابی روانشناسان، چنانچه فرد متقاضی صدور گواهینامه موفق به گذراندن صحیح ارزیابی‌ها و بررسی‌ها شد، می‌تواند گواهینامه خود را با تایید روانشناسان دریافت کند.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، موسوی پناه از خانواده‌ها خواست تا با نظارت بر رفتار نوجوانان و کشاندن آنان در آغوش گرم خانواده از ارتکاب آنان به چنین رفتارها و خودزنی‌هایی بر روی بدن فرزندانشان جلوگیری کنند.

داشتن «خالکوبی» مشهود مانع صدور گواهینامه می‌شود

خالکوبی و تتو‌های مشهود و برخی زخم‌های مشکوک روی بدن حالا برای برخی افراد که می‌خواهند برای نخستین بار گواهینامه رانندگی دریافت کنند یا کسانی که متقاضی تمدید گواهینامه رانندگی‌شان هستند؛ داستان شده است پلیس راهنمایی و رانندگی بعد از بررسی‌های کمیسیون پزشکی یا صلاحیت آنها را برای دریافت گواهینامه رد می‌کند و یا اینکه به آنها گواهینامه مشروط می‌دهد.

بررسی‌های همشهری و صحبت با افراد مختلف نشان می‌دهد از چند‌ماه قبل افرادی که برای صدور یا تمدید گواهینامه رانندگی خود به پزشک مراجعه می‌کنند، چنانچه دارای خالکوبی و یا آثار زخم و خراشیدگی (ناشی از خودزنی و جای چاقو) در بدن‌شان باشند به کمیسیون پزشکی ناجا ارجاع داده می‌شوند تا در کمیسیون پس از معاینات لازم مشخص شود که مشمول دریافت گواهینامه می‌شوند یا خیر.

این اقدام راهور ناجا بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی عمومی و حتی در آموزشگاه‌های رانندگی انجام می‌شود و حتی در دستورالعمل انجام معاینات رانندگی نیز به خالکوبی و تتو اشاره‌ای نشده است.

خانم حسینی، مسئول یکی از آموزشگاه‌های رانندگی با بیان اینکه در سال‌های اخیر انجام خالکوبی و تتو در بین جوانان خصوصا پسران زیاد شده است گفت: مشکلی که پسران برای دریافت گواهینامه با آن روبه‌رو می‌شوند همین داشتن تتو و خالکوبی است که به‌دلیل آن باید به کمیسیون پزشکی مراجعه و هزینه زیادی را متحمل شوند. او در ادامه گفت:

تتو و خالکوبی‌های مشهود بیشتر در بین پسران دیده می‌شود اما بعضی از دختران نیز که خالکوبی‌هایی دارند برای گرفتن گواهینامه با مشکل روبه‌رو شده‌اند و به آنها اعلام می‌شود که باید به کمیسیون پزشکی مراجعه کنند تا رفتارهای آنها و شرایط روحی و روانی‌شان سنجیده شود.

نکته مهم این است که در قوانین مربوط به صدور گواهینامه به بررسی‌های اعصاب و روان اشاره شده است و بررسی انواع خودزنی و یا آثار چاقو روی بدن افرادی که می‌خواهند گواهینامه دریافت کنند، امری طبیعی و قانونی می‌تواند باشد ولی داشتن خالکوبی و تتو، رفتاری فردی است که نمی‌تواند ملاک انگ از سوی پزشکان معتمد راهنمایی و رانندگی قرار بگیرد و باعث شود که افراد به کمیسیون پزشکی ارجاع شده و از نظر روحی و روانی مورد سنجش قرار بگیرند.

خالکوبی جرم نیست

بهمن کشاورز، ‌حقوقدان در پاسخ به این سؤال که آیا در قوانین مربوط به دریافت گواهینامه، به خالکوبی اشاره‌ای شده است، گفت: صدور گواهینامه رانندگی برای افراد، مشروط به داشتن ویژگی‌ها و رعایت شروطی شده است؛ از آن جمله احراز سلامت جسمی و روانی فرد بر مبنای گواهی مراکز صلاحیت‌دار پزشکی است. همه افرادی که قصد دریافت گواهینامه را دارند باید مرحله معاینه جسمی و روانی را لزوما طی کنند، اما گمان نمی‌رود که مطالبه گواهی سلامت روان و جسم منحصر به کسانی باشد که یا خالکوبی‌های فراوان و غیرمتعارف و یا جای زخم‌های مربوط به‌خودزنی دارند، زیرا از یک سو خالکوبی از دیرباز بین مردم ایران- البته در تیپ اجتماعی خاص- مرسوم بوده و از دیگر سو مسئله خالکوبی به شکل فعلی لزوما دال بر وجود انحراف روانی و عصبی در افراد و جرم نیست.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود