چرا آدم‌های ناموفق نمی‌توانند برای وقت خود برنامه‌ریزی کنند؟

چرا آدم‌های ناموفق نمی‌توانند برای وقت خود برنامه‌ریزی کنند؟

مدیریت زمان می‌تواند میزان موفقیت ما را ثابت کند.

برای داشتن برنامه‌ریزی زمانی مناسب در زندگی باید برخی از رفتارها و عادت‌ها را کنار بگذارید، مخصوصا گزینه‌هایی که شما را از اهدافتان باز می‌دارند.

برخی افراد به طور ذاتی توانایی زیادی در مدیریت زمان دارند. برخی این تکنیک را می‌آموزند و تعداد اندکی هم به طور شانسی و از روی اقبال خوب می‌توانند به چنین هدفی دست پیدا کنند.

اما برای داشتن برنامه‌ریزی صحیح در زندگی باید مسایل زیادی را دانست. ما در این مطلب عادات اشتباه افراد ناموفق را برایتان برشمرده‌ایم که سبب می‌شود این افراد نتوانند برنامه‌ریزی زمانی داشته باشند. با آگاهی از این گزینه‌ها و دوری کردن از آنها می‌توانید در مسیر پیشبرد اهداف خود قرار بگیرید.

تا انتهای مطلب با روزیاتو همراه باشید.

۱- برنامه‌ریزی نمی‌کنند

ناتوانی افراد ناموفق در مدیریت زمان

تصور می‌کنید برنامه‌ریزی کردن فقط برای پرواز هواپیما، حرکت اتوبوس یا قطار یا فقط مختص افراد نگران و سخت‌گیر است؟

نه اینطور نیست. باید بدانید که داشتن برنامه و هدف در زندگی کاملا ضروری و حیاتی است. اگر قصد پیشرفت دارید و می‌خواهید موفق شوید، اولین گام این است که برای کارهای روزانه خود برنامه‌ریزی کنید، آنها را اولویت‌بندی کنید و به برنامه‌تان پایبند باشید.

بدون داشتن برنامه وقت بسیار زیادی از خود را هدر خواهید داد و هیچ‌وقت زمان کافی برای انجام کارهای مفید نخواهید داشت.

۲- دستاوردهای خود را یادداشت نمی‌کنند

ناتوانی افراد ناموفق در مدیریت زمان

یکی از عادت‌های بد افراد ناموفق این است که رویدادهای زندگی و کار خود را یادداشت نمی‌کنند. با نوشتن اتفاقات در طول روز، برنامه‌ریزی، اشاره به کارهای که انجام شده و یادداشت برنامه‌هایی که هنوز کامل نشده‌اند یا صورت نگرفته‌اند، می‌توانید دیدگاه درست‌تری نسبت به کارتان داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید نقاط ضعف را کنار بگذارید و روی موفقیت‌ها تمرکز کنید.

۳- بسیار سریع حواسشان پرت می‌شود

ناتوانی افراد ناموفق در مدیریت زمان

خودانگیختگه بودن یکی از صفت‌های جذاب انسان است. اینکه یک نفر بتواند بدون برنامه‌ریزی و از روی ذات و طبیعت خود تصمیم‌گیری‌های درست داشته باشد کمک می‌کند تا در موقعیت‌های بحرانی و ناخواسته، فرد آرام باقی بماند.

اما همین ویژگی جذاب گاهی سبب حواس‌پرتی‌های زیاد هم می‌شود. افراد ناموفق اغلب قادر نیستند روی کارهای در دست انجام تمرکز کنند و همین سبب میشود تا نتوانند برنامه‌ریزی زمانی مناسبی داشته باشند.

تا الان برایتان پیش آمده عکس یک پنگوئین زیبا را ببینید و بعد از آن نصف روز خود را به تماشای عکس‌های بچه حیوانات در پینترست اختصاص دهید؟ اگر این طور است باید فکری به حال این حواس‌پرتی خود بکنید.

۴- کارها را پشت گوش می‌اندازند

ناتوانی افراد ناموفق در مدیریت زمان

تقریبا همه مردم بعضی مواقع ممکن است کارهایشان را به تعویق بیندازند. این مساله در حالت عادی، طبیعی است و مشکلی ندارد. اما کسانی که همیشه تعلل دارند، نمی‌توانند طعم موفقیت را بچشند. این افراد هرگز کارهای مهم را در زمان درست انجام نمی‌دهند. این افراد باید راهی برای تحریک خود برای برنامه‌ریزی صحیح پیدا کنند.

۵- هیچ آیین مشخصی در زندگی ندارند

ناتوانی افراد ناموفق در مدیریت زمان

منظورمان تشریفات و آیین‌های عجیب و غریب نیست. بهتر است برنامه‌های مشخصی در طول روز داشته باشید و زندگی خود را بر اساس آیین منحصربه‌خودتان سپری کنید. این تشریفات می‌تواند از عادت همیشگی نوشیدن یک فنجان قهوه در ابتدای صبح یا یوگا کردن هنگام غروب خورشید باشد. منظور انجام دادن عادت‌های مثبتی است که بهتر است هر روز روی ریتم و آهنگ واحدی انجام دهید.

۶- برای شاد بودن هیچ‌ برنامه‌ای ندارند

ناتوانی افراد ناموفق در مدیریت زمان

اگر زندگیتان خالی و تکراری باشد، آیا می‌توانید شاد و موفق باشید؟ بدون شک خیر. اما چه باید کرد؟

بسیار مهم است برای داشتن تفریح و لحظات شاد برنامه‌ریزی کنید. روی برنامه‌های خود تاکید داشته باشید و آنها را به فراموشی نسپارید. حتی اگر فرد پرمشغله‌ای هستید و زیاد کار می‌کنید، اگر نتوانیم زمانی را به تفریح کردن اختصاص دهید، نمی‌توانید موفقیتی که شایسته آن هستید را بدست بیاورید.

افراد ناموفق شاید در کوتاه مدت پیشرفت کنند اما در بلندمدت انگیزه‌های خود را از دست خواهند داد و خوشحال و خوشبخت نخواهند بود.

۷- آنها آخر هفته‌ها را فراموش می‌کنند

ناتوانی افراد ناموفق در مدیریت زمان

برای پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌های خود برنامه‌ریزی کنید. این زمان را به استراحت، بودن در کنار خانواده، دوستان یا عزیزان اختصاص دهید. آخر هفته را روزهای کسالت‌بار تصور نکنید، بلکه به آن به عنوان فرصتی برای استراحت و تجدید قوا بنگرید.

۸- افراد ناموفق برای خود هدف تعیین نمی‌کنند

ناتوانی افراد ناموفق در مدیریت زمان

مساله مهم زندگی شما در حال حاضر چیست؟ آیا این هفته یا این ماه کاری هست که اولویت داشته باشد؟

هدف‌گذاری کمک می‌کند تا زندگی شما در مسیر درست و مشخصی حرکت کند. لازم نیست برای همه ساعت‌های یک روز خود برنامه‌ریزی کنید، همین که هدفی داشته باشید و برای تحقق آن تلاش کنید کافیست.

۹- افراد ناموفق در زندگی اولویت‌بندی ندارند

ناتوانی افراد ناموفق در مدیریت زمان

اولویت‌بندی، مساله بسیار مهمی است. برای پول، وقت، کار و حتی زندگی شخصی خود اولویت‌بندی کنید. این مساله مخصوصا وقتی به بحث «زمان» می‌رسد، بسیار مهم است. به این ترتیب مطمئن خواهید بود که کارهای مهم انجام می‌شوند.

در فهرست اولویت‌های خود می‌توانید گزینه‌های مختلف را با برچسب‌های «ضروری» و «اختیاری» مشخص کنید.

۱۰- آنها خود را از بین می‌برند

ناتوانی افراد ناموفق در مدیریت زمان

وقتی کسی را می‌بینید که در مدیریت زمان موفق نیست شاید تصور کنید که انسان تنبلی است و وقتش را به بطالت خرج می‌کند.

اما واقعیت این است که افراد بی‌نظم به چندین گروه تقسیم می‌شوند. برخی از آنها کارها را به تعویق می‌اندازند و به همین خاطر در لحظه‌ی آخر می‌خواهند با استرس آن را انجام دهند. بعضی به برنامه‌های خود پایبند نیستند و بعد از چند روز آن را رها می‌کنند.

افراد ناموفق اغلب مواقع از اینکه نمی‌توانند مدیریت زمان درستی در زندگی خود داشته باشند دلسرد و ناامید می‌شوند. این حس اوضاع را از قبل هم بدتر می‌کند. به همین خاطر بسیار مهم است که چنین ضعفی را در وجود خود بشناسید و درصدد رفع آن برآیید.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود