در اولین قرار عاشقانه چه کار باید کرد که رابطه دوام پیدا کند؟

در اولین قرار عاشقانه چه کار باید کرد که رابطه دوام پیدا کند؟

در این مطلب می‌خواهیم به شما بیاموزیم در اولین قرار عاشقانه خود چگونه رفتار کنید که بتوانید به خوب پیش‌رفتن رابطه امیدوار شوید.

این کار شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اینکه بخواهید برای جلب توجه کسی که هنوز به درستی او را نمی‌شناسید زمان زیادی صرف کنید و برای همه رفتارها، حرف‌ها و کارهای خود برنامه‌ریزی کنید. اما این را بدانید که این سرمایه‌گذاری زمانی ممکن است به نفع شما تمام شود و رابطه به جایی کشیده شود که آرامش و پیشرفت در زندگی را برایتان به ارمغان بیاورد.

از آنجا که حتی فکر کردن به این کارها هم انسان را نگران و پراسترس می‌کند، توصیه می‌کنیم برای تسلط یافتن بر اعصاب و نگرانی‌های خود راهکارها و ترفندهایی که در زیر نوشته‌ایم را به کار بگیرید.

همه موارد زیر بر پایه تحقیقات علمی نوشته شده‌اند و پشتوانه تحقیقاتی دارند.

در اولین قرار عاشقانه باید چه کار باید کرد که رابطه دوام پیدا کند؟

۱- محلی مناسب را برای اولین قرار عاشقانه خود انتخاب کنید

باید بدانید محلی که برای قرار انتخاب می‌کنید بسیار مهم و موثر است. از آنجا که نمی‌دانید فرد موردنظر شما چه سرگرمی‌هایی دارد، بهتر است مکانی را برگزینید که خنثی و معمولی و تقریبا خلوت است.

به جای رستوران و سینما و جاهایی که نتوانید در کمال آرامش با هم حرف بزنید، توصیه می‌کنیم به محلی همچون کافی‌شاپ بروید. محیط دوستانه کافه، بهترین انتخاب برای داشتن آرامش و صحبت کردن با فراغ‌بال است؛ در ضمن برای غذا هزینه گزافی هم پرداخت نمی‌کنید و می‌توانید برای مدت زمان طولانی در آن مکان حضور داشته باشید.

۲- خود را برای یک مکالمه دو طرفه آماده کنید

اگر دچار اختلال اجتماعی هستید یا فردی درونگرا و ساکت بشمار می‌روید، یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا احتمالا حاضر شدن سر اولین قرار با کسی است که به درستی او را نمی‌شناسید و نمی‌دانید در مورد چه مسایلی باید صحبت کنید. تحقیقات روانشناسی نشان داده اگر قصد دارید با یک خانم سر قرار حاضر شوید، سعی کنید موضوعات جالب و ارزشمندی را برای صحبت انتخاب کنید و از شوخی و لودگی بپرهیزید. به این خاطر که زنان جدیت، هوش و فرهنگ مرد را بیشتر از چرب‌زبانی و شوخی‌های کوچک و بزرگ دوست دارند.

یکی از اساتید روانشناسی دانشگاه نورثوسترن به نام «دن مک‌آدامز» مجموعه‌ای از سوالات را مقاله تخصصی خود منتشر کرده که می‌گوید برای شناخت واقعی آدم‌ها سوالات مهمی هستند. در زیر سه نمونه از این سوالات را برایتان نوشته‌ایم که در اولین قرار می‌توانید از طرف مقابل بپرسید:

  1. اگر این شانس را داشتی که یک نفر را در دنیا انتخاب کنی (هر کسی در هر کجای دنیا و در هر موقعیتی که باشد)، چه کسی را انتخاب و او را به شام دعوت می‌کردی؟
  2. ارزشمندترین خاطره زندگی تو چیست؟
  3. چه چیزی می‌تواند یک روز عالی برای تو رقم بزند؟

می‌توانید سوالات بالا را با ادبیات شخصی خودتان مطرح کنید.

همچنین باید بدانید کلید موفقیت در هر مکالمه‌ای، مخصوصا اگر قصد دارید نظر فرد خاصی را جلب کنید، تعامل دوطرفه است. وقتی طرف مقابل داستانی از زندگی خود برایتان تعریف می‌کند و از شما سوال می‌پرسد، به همان شکل به او پاسخ دهید یا سوالی مشابه از وی بپرسید. این نمونه‌ی یک رفتار مودبانه است که به تداوم و پایداری مکالمه کمک می‌کند.

در اولین قرار عاشقانه باید چه کار باید کرد که رابطه دوام پیدا کند؟

۳- ذهن خود را برای اتفاقات ناخواسته آماده کنید

پیش از حاضر شدن در اولین قرار ملاقات با فرد دلخواهتان بهتر است ذهن خود را برای هر رویدادی آماده کنید. وقتی نمی‌توانید روی تاثیر عاطفی متقابل، تفاهم یا جذابیت کنترلی داشته باشید، حداقل از نظر ذهنی آماده‌ی چنین اتفاقاتی باشید.

اگر زمانی که سر قرار حاضر شدید حس ناشایسته و مغلوب بودن به شما دست داد، این احساس تا انتهای شب با شما همراه خواهد بود. اصلا هم مهم نیست که طرف مقابل تا چه حد احساسات خود را نشان می‌دهد و حس ارزشمندی به شما منتقل می‌کند، زیرا این حس شک داشتن به خود و جذابیت خود در درون شما از بین رفته و با هیچ چیزی هم برطرف نمی‌شود. به همین خاطر است که توصیه می‌کنیم قبل از قرار حتما روی نقاط قوت خود کار کنید و خود را به لحاظ دانش و مهارت پربار کنید.

دو محقق آمریکایی به نام‌های کریستین دی.نف و ناتاشا برتواس، در مورد نقش خوددلسوزی چنین گفته‌اند:

نِف می‌گوید خوددلسوزی (SC) سه فاکتور اصلی دارد: دوست داشتن خود در مقابل قضاوت کردن خود، ویژگی‌های خوب در مقابل تنهایی و انزوا و آگاهی در مقابل شناسایی بیش از حد.

در اولین قرار عاشقانه باید چه کار باید کرد که رابطه دوام پیدا کند؟

نف و برواتس همچنین با باز کردن برخی جزئیات نشان داده‌اند که این حس خود تخریبی چه اثرات سوئی دارد:

خود-دلسوزی شامل قبول این است که درد و رنج و شکست بخشی از تجربه مشترک انسانی است. خود-دلسوزی مستلزم محبت نسبت به خود در هنگام مواجهه با درد و کاستی به جای نادیده گرفتن آن یا ناراحت کردن خویش با انتقاد از خود است.

خود-دلسوزی نیازمند در نظر گرفتن یک رویکرد متعادل به احساسات منفی است به طوری که احساسات نه سرکوب و نه بزرگنمایی شوند. افکار منفی و احساسات بدون هیچ مانعی توسط تفکر آگاه درک می‌شوند.

ذهن‌آگاهی نیازمند آن است که فرد هویت خود را بیش از اندازه در گروی یک پدیده ذهنی یا عاطفی نبیند و خود را با واکنش‌های مقابله جویانه نرنجاند.

ذهن آگاهی یا حضور در لحظه، یک حالت ذهنی پذیرا بدون جانب داری یا قضاوت است که در آن فرد، افکار و احساسات خود را همان گونه که هست، بدون سرکوب یا انکار آن درک می‌کند. این نوع از پاسخ، مستلزم تمرکز دقیق و بازبینی احساسات منفی است.

حالا این مسایل چه مفهومی می‌تواند برای شما داشته باشد وقتی می‌خواهید سر اولین قرار حاضر شوید؟ اینکه خود-دلسوزی را تمرین کنید تا تجربه قرار قبلی را در ذهن خود نشخوار نکنید و خودخوری هم نکنید. به این صورت می‌توانید درک کنید «هر کسی» در زندگی گاهی در روابطش ناموفق بوده و نتوانسته در قرارهای عاشقانه به آنچه می‌خواهد دست یابد.

هرگونه ترس یا دلهره قبل از قرار به این معنی نیست که شما مشکلی دارید، بلکه این حسی است که همه آدم‌ها در چنین شرایطی ممکن است تجربه کنند. در حقیقت، چنین تجربیاتی است که انسان‌ها را به هم ربط می‌دهد.

به زبان دیگر، قرار گذاشتن گاهی بسیار سخت و دشوار است؛ گاهی هم ممکن است دردناک باشد. اما فاکتور دردآور واقعی این است که چنین تجربه‌هایی را درونی می‌کنیم. به جای سرزنش کردن خود، داشتن احساس بی‌ارزشی یا بدبین شدن به آینده، بهتر است همه این احساسات منفی را از خود دور کنید و فقط به این یک مساله بیندیشید: قرار عاشقانه بد و رابطه بد همیشه ممکن است وجود داشته باشد. اما وقتی یک رابطه خوب پیش برود، بدون شک می‌تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد.

ترس‌های خود را در آغوش بگیرید. همیشه به خود اجازه بدهید برای چیزهای بزرگ امید و آرزو داشته باشد و لحظات شاد و هیجان‌انگیزی برای خود رقم بزنید.

در اولین قرار عاشقانه باید چه کار باید کرد که رابطه دوام پیدا کند؟

۴- از گذشته‌ها درس بگیرید

اگر در گذشته قرار بد و اشتباهی داشته‌اید، به این فکر کنید که چه عاملی سبب این مشکل بوده و از آنها دوری کنید. از اشتباهات گذشته خود درس بگیرید. آیا در قرار عاشقانه قبلی طرف با شما نامهربان و دور از انصاف رفتار کرده؟ آیا کاری هست که برای تکرارنشدن این اتفاق بتوانید انجام دهید؟

این را بدانید که اتفاق‌های ناگوار زندگی این درس را به ما می‌آموزند که چگونه در آینده درست رفتار کنیم تا دوباره در چنین شرایط ناخوشایندی قرار نگیریم. بهتر است قبل از قرار گذاشتن و سر قرار اول حاضر شدن در مورد رابطه، حسادت و دروغ‌ مقاله‌های متعددی مطالعه کنید. دانش خود را افزایش دهید.

به رابطه‌های قبلی خود فکر کنید، آنها چه مساله‌ای را در مورد شما به «خودتان» یادآوری می‌کنند؟ البته حواستان باشد که قرار نیست خودتان را سرزنش کنید، بلکه این کار برای این است که نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید. وقتی بدانید چه کار و رفتاری اشتباه بوده و به شکست ختم شده، بار دیگر که قرار می‌گذارید می‌توانید با پرهیز از این رفتارها به آینده رابطه خود امیدوار باشید.

در اولین قرار عاشقانه باید چه کار باید کرد که رابطه دوام پیدا کند؟

۵- قبل از قرار به این فکر کنید که چگونه خودِ واقعی‌تان را معرفی کنید

اینکه شخصیت واقعی خود را قبل و در طول قرار نشان دهید بسیار مساله مهمی است. در حقیقت، اگر به صورت آنلاین با کسی آشنا شده‌اید و می‌خواهید قرار بگذارید حتما پیش از ملاقات حضوری تصویر درست و واقعی از خود ارائه دهید.

عکس، نوشته‌ها، پست‌های شما در شبکه‌های اجتماعی و حتی سبک لباس پوشیدن، آراستن و آرایش کردن شما مسایل مهمی در مورد شخصیت شما را نمایش می‌دهند. بنابراین بسیار مهم است روی تصویری که در حال ارائه دادن به دیگران هستید، وسواس زیادی به خرج دهید.

۶-مراقب زبان بدن خود باشید

زبان بدن نیز در ارتباط برقرار کردن ارتباط کلامی و غیرکلامی نقش بسیار مهم و موثری دارد. در حقیقت، شما با زبان بدن خود ممکن است مسایلی را مطرح کنید که با زبان و حرف قابل بیان نیستند. زبان بدن بلندترین و گویاترین زبان در ارتباط آدم‌هاست.

بیشتر بخوانید: ۹ نشانه از زبان بدن که می‌توانید به کمک آنها از وضعیت روحی طرف مقابل آگاه شوید

بسیار طبیعی است که گاهی در بیان احساسات خود با صورت و دست و بدن چندان موفق نباشید، این مساله برای همه ممکن است پیش بیاید. به طور مثال، اگرحرف‌هایی که طرف مقابل مطرح می‌کند برایتان جذاب است، نباید دست‌به‌سینه بنشینید. سر و بدن خود را به سمت او خم کنید (خیلی کم). این حرکت غیرکلامی نشان می‌دهد که شما مشتاق شنیدن حرف‌های او هستید و این حس خوب به طرف مقابل منتقل می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید طرف مقابل از شما خوشش آمده یا خیر، به همین نشانه‌ها توجه کنید. اگر جهت دست، پا یا سر او برخلاف شما بود باید سریعا موضوع صحبت را عوض کنید زیرا این نشانه بی‌علاقگی است.

گفتن اینکه از کسی خوشتان آمده کافی نیست – باید با بدن و حرکات خود نیز این را نشان دهید. شما باید انرژی مثبت به طرف او بفرستید.

بیشتر بخوانید: آیا از روی زبان بدن می توان به وضعیت رابطه عاطفی پی برد؟

برای این منظور می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید:

الف) آینه رفتاری طرف مقابل باشید: به این معنی که هر کاری طرف مقابل کرد شما هم تکرار کنید. اگر لبخند می‌زند، لبخند بزنید. در نتیجه یک بررسی علمی در موسسه تحقیقاتی رفتارشناسی در هلند مشخص شد، هر چه بیشتر از یک نفر خوشمان بیاید، بیشتر شبیه او رفتار می‌کنیم. اگر در نمایش احساسات خود مشکل دارید، فقط کافی است هر کاری طرف مقابل می‌کند شما هم انجام دهید. به این صورت او را متوجه می‌کنید که چقدر شخصیتش برایتان جذاب و دوست‌داشتنی است.

ب) رو به او باشید: طوری بنشینید که جهت بدن شما رو به او باشد. محققان ثابت کرده‌اند انسان به طور ناخودآگاه جهت بدنش را به سمت کسی که از او خوشش می‌آید، می‌چرخاند. پس برای اینکه حس نزدیکی و صمیمیت ایجاد کنید سعی کنید جهت بدن و پاها به سمت طرف مقابل باشد.

منبع: scienceofpeople
۳ نظر

ورود

  • مهدی شهریور ۶, ۱۳۹۸

    بریز دور اینارو روزیاتو پول نداشته باشی حذف میشی…. پول….

    • امین شهریور ۷, ۱۳۹۸

      پس وقتی میدونی دخترو زنای ایرانی واسه پول میخانت باید خیلی احمق باشی که بری واسه به دست اوردن دوتا دختر پول پرست خودتو تو سختیو جون کندن بندازی که پول به دست بیاری اگه جون کندنت واسه پول واسه اسایوشو ارتقا خودته که درود بر تو ولی اگه برا دختره که اسم خودتو مرد نزار

      ادمایی مث تو در دادگاها زیادن که میگن ورشکست شدم پولمو از دست دادم زنم ولم کرد
      زنش ولش کرد چون برا پول باهاش بود پس برا که پس فردا اونجاها نبینیمت برو یه دختر درستو پیدا کن بنده خدا

  • نیما شهریور ۷, ۱۳۹۸

    اصلا هیچ دلیلی نداره که رابطه دوام پیدا کنه، فقط از ابتدا به هم دروغ نگیم، اگر لازم بشه خود به خود دوام پیدا میکنه، اگرم لازم نباشه همون بهتر که دوام پیدا نکنه چون اصرار بیش از حد در این مورد اصلا چیز قشنگی نیست.