اصول پرورش و سرمایه گذاری تولید بلدرچین گوشتی و تخم گذار و احداث سالن

اصول پرورش و سرمایه گذاری تولید بلدرچین گوشتی و تخم گذار و احداث سالن

پرورش بلدرچین مثل پرورش بوقلمون و راه اندازی گلخانه های هیدروپونیک (کشاورزی بدون خاک) سال به سال با استقبال کارآفرینان به خصوص جوانان در ۳۱ استان کشور همراه می شود. کسب و کاری پر سود با سرمایه و امکانات کم و سودآوری خوب در مدت زمان کوتاه. گوشت بلدرچین از جمله منابع پروتئینی است که آرام آرام به سفرهای ایرانیان راه می یابد. قیمت هر کیلو گوشت گاو و گوسفند بالای ۱۰۰ هزار تومان است که در حالی که با یک سوم این قیمت می توان صاحب یک کیلو گوشت بسته بندی شده این پرنده شد. مصرف گوشت بلدرچین به تقویت کبد و قلب کمک میکند.

بلدرچین کامل تازه بسته بندی بشقابی بدون پوست (۱۰۰۰ گرمی) با مبلغ حدود ۴۰ هزار تومان و قیمت هر تخم بلدرچین حدود۳۰۰ تومان در شهریور ۹۸ در غرفه های میادین تره بار عرضه می شود.

تصفیه و ضدعفونی آب مصرفی، پرورش بلدرچین تخمگذار فقط در قفس، عرضه گوشت ترجیحا بصورت بسته بندی به همراه کد بهداشتی، ورود مولد به قفس از حدود ۳۰روزگی، تهیه جوجه از بلدرچین مادر مرغوب و مطمئن، استفاده از جیره مرغوب و مطمئن  و استفاده از جیره جایگزین در کنار جیره اصلی در تولید سود ده بلدرچین موثر است.

خرید جوجه و یا مولد بلدرچین بدون شناسنامه، عدم برنامه ریزی فروش، عدم انجام تحقیقات جهت دانستن مهارت های پرورش بلدرچین از عوامل  شکست فعالا این کسب وکار است.

یکی از چیزهایی که پرورش دهندگان بالاخص پرورش دهندگان کوچک و متوسط (مشاغل خانگی) توجهی به آن ندارند آب مصرفی بلدرچین است. آب مهمترین ماده مغذی در پرورش طیور می باشد. تامین آب کافی ، تمیز و مناسب ضامن دسترسی مرغدار به ضریب تبدیل مناسب و بازده مطلوب می باشد. مصرف آب تمیز منجر بهه کاهش ریسک و خطر ابتلای طیور به بیماری ها و در نتیجه کاهش مصرف آنتی بیوتیک درر گله های طیور می باشد.

این گزارش شما را با کلیات  تولید بلدرچین آشنا می کند.

بلدرچین اجداد

بلدرچین اجداد از گله بلدرچین لاین بدست می آید و بلدرچین مادر از گله بلدرچین اجداد و بلدرچین گوشتی و بلدرچین تخمگذار هم از گله بلدرچین مادر بدست می آید. به جوجه های دست اولی که از هر کدام از سلسله مراتب فوق گرفته میشود ،نسل_اول یا F1 نسل قبل میگویند.

به جوجه هایی که از بلدرچین اجداد میگیریم بلدرچین مادر F1 گفته میشود و به نسل اول (F1) جوجه هایی که در واقع از بلدرچین مادر گرفته میشود بلدرچین گوشتی یا تخمگذار میگویند.

در خرید شما عزیزان که قصدتان پرورش گوشتی و یا تخمگذار است گله نسل اول از مزرعه بلدرچین مادر (F1) بهترین نتیجه را خواهد داشت.یعنی نسل اول گوشتی بیشترین وزنگیری و نسل اول تخمگذار بیشترین تخمگذاری را خواهد داشت و در تکثیرهای بعدی از جوجه های نسل ۲ بدست آمده ، میزان وزنگیری و تخمگذاری میتواند به میزان معناداری کاهش یابد. بهمین علت فکر تکثیر از یک گله F1 تخمگذار یا گوشتی را از ذهن بیرون کنید چون مشکلاتی مانند کاهش راندمان و همخونی انتظارتان را میکشد. اگر از F1 بودن گله ای که میخرید اطمینان دارید ارزش پرداخت قیمت به مراتب بالاتر را دارد.

گوشتی یا تخم گذار؟

در مورد تولید بلدرچین تخم گذار بهتر است ؟؟ یا بلدرچین گوشتی ؟؟ یا هر دو با هم ؟؟

در تولید بهتر است که اگر سرمایه شما مقدار کمی میباشد منظور کمتر از چهل میلیون تومان تا هشت میلیون تومان تولید بلدرچین تخم گذار در قفس بهترین انتخاب است بنا به سرمایه گذاری و مقدار زمان سود خوبی شامل شما خواهد شد.

اما اگر سرمایه شما بیشتر از چهل میلیون تومان هست کار تولید بلدرچین گوشتی و فروش بلدرچین مولد رو انجام بدهید که سوددهی بیشتری دارد. ولی افرادی که دارای دو سالن مجزا و مقدار سرمایه بالای هشتاد میلیون هست توانایی انجام دو فعالیت تولید تخم و بلدرچین گوشتی و بلدرچین تخم گذار را دارا می باشند.

مزیت و مشکلات تولید بلدر چین تخم گذار

بلدرچین تخم گذار از تولیداتی محسوب می شود که سود روزانه را به ارمغان می آورد. فضای کم برای تولید لازم دارید به صورتی که در فضای با عرض ۳ متر طول ۱۱ متر قادر به پرورش ش سه هزار بلدرچین تخم گذار را دارید. در قفس های پنج طبقه دوطرفه ،  مقدار تلفات کمتر است چون که دوران واکسن را سپری کرده اند. تجربه کمتری برای شروع کار نسبت به بلدرچین گوشتی دارد چون لازم نیست جوجه بیارید.هزینه مقداری سنگین برای راه اندازی فعالیت به خاطر خرید قفس که البته با خرید قفس دسته دوم جنسه خوب مقداری از این هزینه کاهش پیدا خواهد کرد . بازار فروش تخم وتوانایی پیش روی در فرازو نشیب های بازار .

مزیت و مشکلات تولید بلدرچین گوشتی

  • سود بیشتر نسبت به بلدرچین تخم گذار
  • احتیاج نداشتن به قفس که هزینه سنگین قفس از بین خواهد رفت
  • تا حدودی فعالیت فیزیکی آسانتر نسبت به کار بلدرچین تخم گذار

احتیاج به تجربه زیاد چون کار با جوجه هست و نگه داری و تلفات ندادن کار دشواری است. سختی بازار فروش که یکی از بزرگترین مشکلات در تولید و فروش است. سوم،  مشکلات کف بستر به خاطر رجوع بیشتر بیماری ها درکف به علت رعایت نکردن عوامل بهداشتی.

ﺷﺮﺍﯾﻂ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺟﻮﺟﻪ ﺑﻠﺪﺭﭼﯿﻦ

وزن جوجه یک روزه بلدرچین حدود هفت گرم بوده و دمای اولیه برای پرورش جوجه بلدرچین، سی و پنج درجه سانتی گراد است. این دما بایستی هر چهار روز یک بار، حدود ۲.۵ درجه کاهش یابد تا در نهایت به بیست و یک درجه سانتی گراد برسد. برای پرورش هر جوجه بلدرچین، معمولا صد و پنجاه سانتی متر مربع فضا تا هفته سوم، کفایت می کند. بلدرچین ۴۲ روزه، حدود ۳۰۰ گرم وزن دارد.

معمولا مخلوطی از آب و شکر در ۷۲ ساعت پس از تولد، توصیه می شود. به ازای هر قطعه جوجه بلدرچین، بهتر است که تا هفته سوم پس از تولد، دو سانتی متر دان خوری و یک سانتی متر آب خوری در نظر گرفته شود. توجه کنید که در ۱۴ روز اول پس از تولد، نور رسانی به محل پرورش جوجه بلدرچین بایستی به صورت بیست و چهار ساعته باشد تا نور کافی برای رشد و نمو جوجه مهیا باشد. البته پس از هفته دوم، مدت نور رسانی می تواند به نصف کاهش یابد.

حتما بخوانید: راهنمای پرورش و تولید و فروش شتر مرغ در ایران

وقتی تخم ها به مرحله ستر می رسد

اصول ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻧﯿﻤﭽﻪ 

همان طور که می دانید، برای پرورش بلدرچین از دو روش استفاده می شود. یکی روش بستر و دیگری قفس باتری که به تازگی مورد استفاده قرار گرفته ومزایایی چون تولید بیشتر و نیروی انسانی کمتر و تولید جوجه در واحد سطح کمتر نیاز دارد و سهولت در استفاده بهتر از سطح را به ارمغان می آورد. دمای مورد نیاز نیمچه ها بین بیست و یک درجه تا بیست و هشت درجه سانتی گراد است. باری نیمچه ها، تا سن پنج هفتگی، ۱۲ ساعت نور کفایت می کند تا بلدرچین به قفس های تخم گذاری منتقل شود. بهتر است برای رشد بهتر بلدرچین، گونه نر و ماده،‌جدا از هم باشند و نگهداری شود.

مراحل شکل گیری نطفه در داخل تخم

در سن هفته پنجم به بعد، به ازای هر نیمچه، ۱۵۰ تا ۱۸۰سانتی متر مربع به هر جوجه اختصاص یابد. برای هر جوجه، بایستی ۳ تا ۵ سانتی متر دان خوری و ۱.۵ تا ۲ سانتی متر، آبخوری در نظر گرفته شود. اگر از آبخوری نیپل استفاده می شود، هر نیپل برای پانزده بلدرچین کفایت می کند. سرعت رشد بلدرچین، سریع بوده و و بلدرچین در سی و ششمین روز پس از تولد، و ماده در چهل و دومین روز پس از تولد، به بلوغ جنسی می رسد. تولک در بلدرچین، یک ماهه بوده و تولید تخم سالانه در حدود دویست و هشتاد عدد می باشد.

چگونه از همدیگر خواری در بلدرچین جلوگیری کنیم؟

مسائل گوناگونی منجر به بروز پدیده همدیگر خواری یا کانیبالیسم در بلدرچین میشود:

  • تعداد بلدرچین در واحد سطح زیاد است و در تراکم زیادی به سر می برند.
  • فضای دانه خوری کم است و برای آب خوری، نیاز به فشار است.
  • برخی از نژادهای بلدرچین، هیجان بیش از حد و تشویش داشته و این تشویش به دیگر پرندگان نیز منتقل می شود.
  • جیره غذایی کافی نیست و نوردهی فضا مطلوب نیست. نور اگر خیلی زیاد باشد، تاثیر منفی در پرورش بلدرچین خواهد داشت.
  • اگر پرنده بیمار یا فلج در میان بلدرچین ها باشد، پدیده کانیبالیسم رخ می دهد.
  • انتقال مکرر پرندگان از مکانی به مکان دیگر و انجام برخی از تغییرات ضروری است.
  • تخم گذاری بر روی زمین به جای تخم گذاری در لانه و یا قفس ( نداشتن لانه تخمگذاری) از عوامل همدیگر  خواری است.
  • پرندگان ترسو در گله که به حد کافی آب و غذا دریافت نمی کنند در رشد این پدیده موثر هستند.
  •  نگه داشتن پرندگان با رنگها و سنین مختلف در کنار یکدیگر، خطرناک است.
  • هر پرنده ای با رنگ مغایر با گله، معمولا در معرض چنین حملاتی قرار می گیرد داشت و باید از سایر بلدرچین ها جدا شود.
  •  دماهای محیطی بسیار بالا در بروز این پدیده موثر  است.
  •  خراشیدگی ها و پارگی های موجود بر سطح بدن طیور که می تواند بصورت تصادفی و یا ناشی از جفتگیری باشد.
  •  بیماری ها، علی الخصوص در صورتی که سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار دهند.

مراحل اماده سازی سالن پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین
مرحله اول اماده سازی سالن پرورش بلدرچین
مرحله دوم داربست زنی در فرآیند آماده سازی سالن پرورش بلدرچین
بخشی از مرحله آماده سازی سالن
نایلون کشی سالن پرورش بلدرچین
اماده سازی سالن
برقکشی سالن
مرحله شبکه بندی آب خوری ها
مرحله آخر آماده سازی سالن تولید بلدرچین گوشتی

تجربیات خود را درباره تولید کبک و بلدرچین و شتر مرغ و بوقلمون با روزیاتو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود