چگونه در محل کار بازدهی و ابتکار زیادی داشته باشیم؟

چگونه در محل کار بازدهی و ابتکار زیادی داشته باشیم؟

همه ما در طول زندگی حرفه‌ای‌مان با مشکلاتی مواجه می‌شویم که تمرکز ما را می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند آن‌طور که باید، کارهایمان را به انجام برسانیم.

از نوتیفیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های آنلاین و وبگردی گرفته تا همکارانی که سروصدای زیادی دارند از جمله عواملی هستند که موجب حواس‌پرتی فرد در محل کار می‌شوند.

نداشتن تمرکز کافی منجر به افزایش استرس کارمند و در نتیجه منجر به از دست دادن ضرب الاجل‌ها، فرصت‌ها، افزایش شکایت‌ها، تنزل پست اداری و حتی اخراج می‌شود.

به همین خاطر اگر جزو کسانی هستید که بیشتر مواقع حواستان پرت است و انرژی و در نتیجه بازدهی کافی ندارید توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

۱- از انجام چند کار همزمان پرهیز کنید

شاید تصور کنید چند کار را به موازات هم پیش بردن سرعت شما را افزایش می‌دهد، اما در واقعیت این طور نیست. محققان ثابت کرده‌اند شیفت کردن بین دو کار ۴۰ درصد از زمان فرد را هدر می‌دهد. به این خاطر که فرد در هر بار تغییر دادن کارها، تمرکز و توجه خود را از دست می‌دهد.

۲- نوتیفیکیشن‌ها را خاموش کنید

تقریبا بیشتر کاربران اسمارت‌فون‌ها اذعان داشته‌اند که هر چند دقیقه یک بار موبایل خود را چک می‌کنند. همین کار سبب حواس‌پرتی می‌شود. بنابراین برای داشتن بازدهی و راندمان کاری بیشتر بهتر است نوتیفیکیشن موبایل خود را خاموش کنید و فقط در ساعت‌های خاصی سراغ گوشی بروید.

بازدهی کاری

۳- به خود استراحت دهید

بسیار مهم است که به خود چند بار در طول روز  استراحت دهید. اگر به طور مدام از مغز خود کار بکشید، اطلاعات زیادی در آن جمع می‌شود و کارایی آن را پایین می‌آورد. استراحت دادن به مغز کمک می‌کند تا مشکلاتی که پیش از این نمی‌توانستید حل کنید را با ذهنی بازتر برطرف کنید؛ زیرا دید تازه‌ای به آن پیدا خواهید کرد. همچنین، خیلی بهتر می‌توانید اطلاعات جدید کسب کنید.

برای استراحت دادن به مغز خود می‌توانید هر یک ساعت یکبار، حتی فقط برای ۵ دقیقه از پشت میز خود بلند شوید و در اطراف کمی راه بروید. این باعث می‌شود با انرژی بیشتر کارها را انجام دهید.

۴- به میز و محل کار خود نظم ببخشید

به‌هم‌ریخته بودن میز کار سبب می‌شود تا تمرکز شما از بین برود. به گفته محققان، تمیزی و مرتب بودن فیزیکی میز کار به بازدهی بیشتر کمک شایانی می‌کند زیرا تمرکز فرد بیشتر خواهد بود.

۵- حجم کاری خود را کم کنید

وقتی پروژه  یا کاری در دست انجام دارید باید برای انجام آن برنامه‌ریزی کنید. تخمین بزنید که انجام این کار چقدر زمان نیاز دارد. در صورت امکان، پروژه را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و انجام آن را برای روز خاصی، برنامه‌ریزی کنید. حتی اتفاق‌های ناخواسته‌ای که ممکن است در مسیر انجام کارهایتان پیش بیایند را نیز پیش‌بینی کنید. در نظر گرفتن همه این موارد برای آغاز یک کار یا پروژه بسیار ضروری است.

۶- از اینترنت استفاده نکنید مگر برای مواقع ضروری

هنگامی که سرکار هستید، اینترنت تبلت یا موبایل خود را خاموش کنید تا وسوسه نشوید که اینستاگرام یا سایت‌های دیگری که مربوط به کار نیستند را مرور کنید. اگر مرورگر خود را ببندید و گوشی را از خود دور نگه دارید، متوجه می شوید که کارایی و تمرکز شما در کار بیشتر می شود.

بازدهی کاری

۷- همیشه کار را در اولویت قرار دهید

باید بدانید که در محل کار این کار خودتان است که اولویت دارد. ابتدا کارهایتان را انجام دهید. اگر نیروی جدیدی هستید، باید بیاموزید که به دیگران نه بگویید حتی اگر خوششان نیاید. هر وقت کارتان تمام شد، می توانید به دیگران کمک کنید اما باید در نظر داشته باشید که شما برای انجام کارهای خود نه کارهای دیگران پاسخگو خواهید بود.

۸- آب بنوشید

تعجب نکنید! آب نوشیدن یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای حفظ تمرکز و افزایش بازدهی کاری است. کمبود آب در بدن سبب ایجاد سردرد، خستگی و افزایش وزن می‌شود. همه این موارد هم می‌توانند راندمان شما را کاهش دهند.

برای پیشگیری از کمبود آب یک بطری آب معدنی در کنار دست خود بگذارید و هر ساعت یک لیوان بنوشید.

۹- شاد باشید

اگر همیشه دید منفی به کار و زندگی داشته باشید، بدون شک در کار خود نیز کارایی لازم را نخواهید داشت و تمرکزتان برای اتمام کارها پایین خواهد بود. بهتر است روز خود را با انرژی های مثبت آغاز کنید. برای این منظور می توانید یک صبحانه کامل میل کنید. اگر شاد باشید، ذهن بازتری هم دارید و کارها با انرژی و نتیجه مثبت پیش می روند. کلید سازندگی و خلاقیت در کار شاد بودن است.

منبع: lifehack
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • homaoun afra آبان ۱, ۱۳۹۸

    تو بورس کار کردم و گاهی ضرر بوده گاهی سود. مهمترین نکته اینه که درصد بازدهی سبد رو و یا کدها رو طی یکی دو سال گذشته ببینین.
    تو بورس سود اصلا مهم نیست. مهم اینه ارزش سهام شما چقدر بالا میره یا به قولی بازدهی این سهام چقدره. شخص ده میلیون تومن سهام یک سبد یا شرکتی رو میخره و یکسال بعد این سهام ارزشش ۲۶ میلیون تومن میشه. اینجا با یه محاسبه ی ساده بازدهی سهام ۲۶۰ درصد در سال براورد میشه. تو سهام این مهمه نه سودی که اخر سال مالی میدن. خیلی از سبدها اصلا سود نمیدن. سهام مثل طلاست. میخری نگه میداری.