ماجرا از انتشار عکسهای یادگاری حمید سپیدنام ، معروف به مستر تیستر با یک شتر زنده و بعد با سر بریده شده آن شتر شروع شد که ظاهرا تبدیل به یک وعده غذایی شده بود. بعد از آن یک کاریکاتوریست گیاهخوار که صفحه اینستاگرامیاش پر از طرحهایی در حمایت از حقوق حیوانات است، کاریکاتور مستر را کشید: سر بریده مستر روی بشقاب و بشقاب در دست شتر.
در زیر، گزارش شهروندآنلاین در باب این ماجرا را بخوانید.
«همه به خط. آماده؟ حمله.»
شبکههای مجازی تبدیل به مقر فرماندهی شدهاند؛ آنها حرف میزنند، خط میدهند، تبلیغ میکنند، پیشنهاد میدهند، محروم میکنند، تنبیه میکنند و دستور میدهند! لشکری دارند که گوش به فرمانشان است، آدمهایی که منتظر دستورات اند. از کجا چه بخرند، چه فعالیتی کنند، به کجا کمک مالی کنند، چه لوازم آرایشی و از کدام برند بخرند، بچههایشان را چطور تربیت کنند؟ رستوران و کافه کجا بروند؟ چه کنند؟ چطور زندگی کنند؟ چطور ازدواج کنند و….
شبکههای اجتماعی در ایران پر است از بلاگرهای معروف که خط زندگی مردم را تعیین و هدایتشان میکنند و در آخر از آنها میخواهند در مسیر اهدافشان حرکت کنند.
بخشی از این فعالیتهای مجازی، حرکت در مسیر فعالیتهای انساندوستانه، خیرخواهانه، کمک به بیماران و فعالیتهای محیط زیستی است و به نظر میآید برای افزایش آگاهی و اطلاعات مردم و رشد شخصیت اجتماعی و فرهنگیشان انجام میشود اما بخشی دیگر مربوط است به فعالیتهایی بهعنوان مدیران یکی از کانالها یا صفحههای مجازی که دنبال کنندههایشان را جهتدار به سمت فعالیتهای سودجویانه سوق میدهند و در این زمان است که ماجرای دیگری پیش میآید.
مستر تیستر با ۱۲۷ هزار دنبالکننده یکی از همین فرماندهان مجازی است که تعداد دنبالکنندههایش به او قدرت مجازی داده است.
ماجرا از انتشار عکسهای یادگاریاش با یک شتر زنده و بعد با سر بریده شده آن شتر شروع شد که ظاهرا تبدیل به یک وعده غذایی شده بود. بعد از آن یک کاریکاتوریست گیاهخوار که صفحه اینستاگرامیاش پر از طرحهایی در حمایت از حقوق حیوانات است، کاریکاتور مستر را کشید: سر بریده مستر روی بشقاب و بشقاب در دست شتر.
این آغاز ماجرایی خشن بود.
با انتشار این کاریکاتور، مستر تیستر معترض شد به کاریکاتوریست که از قضا زن هم بود، پیام شخصی داد و کار به فحاشی، استفاده از الفاظ رکیک و توهین و تهدید رسید.
یک روز بعد درگیری فراتر از اینها رفت و از برخورد با آن کاریکاتوریست به فعالان محیط زیست و حیوانات و در نهایت فعالان حوزه زنان کشیده شد. آنها حالا به این معترضاند که چرا مستر در برخورد با زن کاریکاتوریست از توهینهای جنسیتی استفاده کرده و شنیدههای مجازی نشان میدهد، عدهای در حال تنظیم شکایت از او هستند.
مستر تیستر حالا معترضان را با ۷۰۰هزار دنبالکنندهاش تهدید میکند، کسانی که او به آنها اگر دستور دهد، سراغشان میآیند و صفحهشان را بهاصطلاح «ریپورت» میکنند.
تعدادی از دنبالکنندههای او هم در چند روز گذشته، به دستورش سر تعظیم فرود آوردهاند.
حالا آنها که به جامعهشناسی علاقهمندند و به فضای مجازی، وقت حرفزدن درباره آن چه این روزها در شبکههای اجتماعی در ایران میگذرد، میگویند وقت بررسی جدی رفتار ایرانیها در فضای مجازی بهطور جدی از راه رسیده است.
کسانی مانند «احمد بخارایی» جامعهشناس از مریدان و مرادان مجازی میگویند و نیروی دافعه در دنیای واقعی و جاذبه ویرانگر در دنیای مجازی.
روانشناسانی مانند «امیرحسین جلالی» دنبالهروی بیچون و چرای مجازی را نوعی اختلال اجتماعی – فرهنگی میدانند که به دنبال گشتن برای هویتی تازه در بین ایرانیها ایجاد شده است و بعضی فعالان حقوق حیوانات مثل «سپهر سلیمی» در واکنش به ماجرای اخیر «مستر تیستر» میگویند غذایی که میخوریم صرفا یک انتخاب شخصی نیست و نمیتوان تبلیغ برای غذا توسط بلاگرها را تنها یک تبلیغ تجاری برای سلیقه و طعمی خاص دانست.
به اعتقاد تعدادی از فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات، اثرگذاری کسانی که برای غذا یا محصولات غذایی خاصی تبلیغ میکنند و در این حوزه به تولید محتوا میپردازند فقط یک انتخاب و کنش فردی نیست.
بلاگر= انگل مضر اجتماع