واکنش های اولیه به فیلم مورد انتظار «ایرلندی» (The Irishman) ساخته مارتین اسکورسیزی به شکل باورنکردنی و متفق القولی مثبت و هیجان انگیز بوده است. این فیلم یک پروژه جاه طلبانه، حتی با استانداردهای بالای اسکورسیزی، بوده و زندگی یک آدمکش واقعی به نام فرانک «ایرلندی»شیران (رابرت دنیرو) از حضور در میدان نبرد جنگ جهانی دوم تا خدمت به خانواده جنایتکار و مافیایی بوفالینو تا جیمی هوفا، رهبر مشهور اتحادیه های کارگری (آل پاچینو)، قبل از ناپدید شدن رازآلودش را به تصویر می کشد.
برای این پروژه، علاوه بر اجازه دادن به دنیرو برای بازی در نقش شیران در تمام طول زندگی بزرگسالی اش، اسکورسیزی از تکنولوژی کامپیوتری جوان سازی روی شخصیت های فیلمش استفاده کرده است (رابرت دنیرو و جو پشی) که باعث شده هزینه ساخت فیلم «ایرلندی» به ۱۵۹ میلیون دلار برسد. به خاطر این بودجه هنگفت، این پروژه سال ها بود که در پیدا کردن منتشر کننده با مشکل مواجه بود تا اینکه در سال ۲۰۱۷ بالاخره نتفلیکس هزینه های تولید و انتشار آن را متقبل شد.
اکنون، دو سال بعد از آغاز پروژه، کار ساخت «ایرلندی» به پایان رسیده و پیش از انتشار در سینماها و سرویس استریمینگ نتفلیکس در محافل فستیوالی به نمایش درآمده است. اولین واکنش ها به «ایرلندی» مارتین اسکورسیزی در فضای آنلاین نیز به دنبال نمایش آن در فستیوال فیلم نیویورک نشان از یک شاهکار دیگر دارد. با برخی از واکنش های آنلاین به این فیلم در ادامه این مطلب همراه باشید.
«ایرلندی یک شاهکار است. بامزه، فوق العاده و بیشتر از همه رویایی. این فیلم رویارویی اسکورسیزی با پیری، میراث ها و مرگ است».
«ایرلندی نسخه اسکورسیزی از «در بارانداز» است که با «پدر خوانده» روبرو می شود، یک آهنگ مسحور کننده با لایه اضافی از نوستالژی به کارهای قبلی اش. تدوین نیز به طور ویژه فوق العاده است و هر سه بازیگر نیز قوی کار کرده اند».
«ای کاش می توانستم در تاریکی از تمام افرادی که در گوشی هایشان در حال توئیت کردن بودند می گرفتم که هشتگ #TheIrishman را می زدند. نظر من این است: این کار در میانه رزومه اسکورسیزی قرار دارد. یعنی بیشتر مطالعه واقع بینانه یک شخصیت است تا یک تریلر جنایی پرتنش کلاسیک».
«ایرلندی فوق العاده است. سه گانه مقدس مافیایی ها- دنیرو، پاچینو و پشی، همگی به راحتی و با شایستگی اسکار در این فیلم ۳.۵ ساعته بازی کرده اند. جوان سازی نیز خوب بوده است! اسکورسیزی هنوز همان انرژی دهه ۷۰ را دارد و این فیلم اکشن مافیایی را با بن مایه تفکر برانگیز ارائه می دهد».
«اسکورسیزی هنوز کارش را بلد است… ایرلندی یک شاهکار کتاب درسی در فیلمسازی بود…».
«ایرلندی یک فیلمسازی قوی است. چیزی که در انتها شما را به فکر وا می دارد و چیزی که احساس یک جشن تولد در آستانه مرگ را برای عصر اسکورسیزی، دنیرو و پاچینو، فیلم های جنایی شان دارد و میراثی که یک زندگی می تواند برای دنیایی که خود شکل داده به جای بگذارد».
«ایرلندی: آل پاچینو…. اسکار؟؟؟؟».
«کلی بگویم: ایرلندی گام خوبی داشت. پاچینو یکی از بهترین نقش آفرینی های خود در سال های اخیر را ارائه داده است. پشی به شکل باور نکردنی در مقابل کلیشه بازی می کند. بسیار بامزه».
جالب اینکه واکنش های آنلاین به «ایرلندی» دقیقاً برعکس واکنش ها به استفاده از تکنولوژی جوان سازی در فیلم تازه آنگ لی با عنوان «متولد ماه جوزا» (Gemini Man) با بازی ویل اسمیت است که در روزهای آینده منتشر خواهد شد. اگر چه توئیت های اولیه در مورد «ایرلندی» به عناصر تکنیکی آن بدون اشاره فراوانی به داستان و بازی های آن بوده است اما بسیاری از این واکنش ها روی بازی دنیرو، پشی و پاچینو متمرکز بوده و از سناریو اقتباسی استیو زایلیان که سابقه دریافت جایزه اسکار را نیز دارد متمرکز است. در این حین واکنش های اولیه به «متولد ماه جوزا» بیشتر منفی بوده و اکثراً از خوب نبودن استفاده از تکنولوژی جوان سازی در این فیلم اشاره کرده اند.
بدین ترتیب واکنش های مثبت اولیه به «ایرلندی» و تکنیک جوان سازی می تواند نگرانی اصلی در مورد این فیلم را رفع کند زیرا تماشای فیلمی با طول نزدیک به سه ساعت و نیم با سه شخصیت اصلی که جوان سازی شده اند می توانست بسیار ناخوشایند باشد (در صورتی که این تکنیک قابل قبول و رضایت بخش اجرا نمی شد). بدون شک سرویس نتفلیکس نیز با توجه به سرمایه گذاری عظیمی که برای محقق کردن این پروژه جاه طلبانه اسکورسیزی داشته اند از این واکنش ها شاد خواهد شد. علاوه بر این، فیلم اسکورسیزی به دو فیلم دیگر ساخته شده توسط نتفلیکس در سال کنونی اضافه خواهد شد که شانس دریافت جوایز در جشنواره های سینمایی ماه های آینده و به خصوص مراسم اسکار را دارند. دیگر دو فیلم قابل توجه این سرویس «دولمایت نام من است» (Dolemite Is My Name) و «داستان ازدواج» (Marriage Story) هستند که هر دو نیز با واکنش های مثبت مخاطبان فستیوالی روبرو شده اند.
بیشتر بخوانید: بهترین و واقع گرایانه ترین فیلم های گانگستری و مافیایی تاریخ سینما [قسمت دوم]
بدون نظر