۵ وظیفه مهم واحد حسابداری که باید در مهلت قانونی انجام شود

توصیه‌هایی به ۳ میلیون مودی مالیاتی در سراسر کشور

۵ وظیفه مهم واحد حسابداری که باید در مهلت قانونی انجام شود

اگر طبق قانون مالیات های مستقیم، ملزم به پرداخت مالیات هستید یا بایستی بیمه پرسنل را رد کرده و اظهارنامه مالیات تکلیفی، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و اظهارنامه معاملات فصلی شرکت یا موسسه سازمان را اعلام کنید، بایستی این کارها را در مهلت قانونی انجام دهید تا شرکت یا موسسه شما، مشمول جریمه نشود.

۵ وظیفه مهمی که حسابداران بایستی در مهلت قانونی انجام دهند در این گزارش سرویس دانستنی های روزیاتو ارائه می شود. توجه داشته باشید که عدم توجه به مهلت های قانونی در ارائه لیست حقوق و بیمه و مالیات، سبب می شود تا مودیان، مشمول جریمه و هم چنین مشمول جریمه عدم پرداخت شده که از بخشودگی ها و معافیت های مالیاتی نیز محروم می شوند. اگر تجربه ای به عنوان حسابدار دارید، از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

وظیفه اول حسابداری: ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان و پرداخت مالیات مربوطه

شما بایستی طبق ماده هشتاد و ششم قانون مالیات های مستقیم، تا پایان ماه بعد، لیست مالیات حقوق پرسنل را به اداره دارایی اعلام کنید. آدرس اینترنتی سامانه ارسال لیست مالیات خحقوق که بایستی قبلا در آن ثبت نام کرده و کد کاربری و رمز عبور بر اساس شناسه ملی شرکت دریافت کنید، در این لینک قرار دارد.

وظیفه دوم حسابداری: ارسال لیست بیمه حقوق کارکنان و رد کردن لیست بیمه

این وظیفه بسیار مهم است. تعلل در رد کردن لیست بیمه پرسنل سبب می شود تا هم جریمه شده و هم امکان رد کردنلیست ماه بعد از شما سلب شود. هم چنین اگر اسم یکی از پرسنل سهوا رد نشود، می تواند به شعبه بیمه مراجعه و ادعای سابقه کرده و فرم احیاء سابقه را پر کند که شرکت یا موسسه شما ملزم به پرداخت حق بیمه ماه ادعا شده بیمه پرداز شده و بایستی جریمه هم پرداخت کنید. یکی دیگر از وظایف حسابداران، تهیه و ارسال ماهانه لیست بیمه تامین اجتماعی از طریق سامانه ارسال لیست بیمه است.

مهلت قانونی جهت تحویل لیست وپرداخت حق بیمه هر ماه، حداکثر تاپایان آخرین روز ماه بعد است و ارسال لیست در تاریخی بعد از زمان ذکر شده مشمول جریمه می باشد. مثلا حق بیمه آبان ۹۸ بایستی حداکثر تا ۳۰ آذر ۹۸ پرداخت شود.

وظیفه سوم حسابداری: ارسال اظهارنامه مالیات مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت VAT

این وظیفه هم اخیرا به فهرست وظایف مهم واحد حسابداری مودیان، اضافه شده است. هر سال شمسی، ۴ دوره مالیاتی ۳ ماهه دارد که شامل بهار، تابستان، پاییز و زمستان است. هر دوره باید اظهارنامه ارزش افزوده اظهارنامه ارزش افزوده هم باید حداکثر تا ۱۵ روز بعد از پایان ، از طریق سامانه ارسال اظهارنامه ارزش افزوده ارسال شده و در مهلت ۱۵ روزه ذکر شده نسبت به پرداخت مالیات اقدام شود. آدرس اینترنتی سامانه ارسال اظهارنامه ارزش افزوده در این لینک در دسترس است.

وظیفه چهارم حسابداری: ارسال گزارش معاملات فصلی معاملات فصلی یا خرید و فروش فصلی

از دیگر تعهدات و وظایفی است که دارایی بر عهده مودیان قرار داده تا گزارش معاملات فصلی خود را اعلام کند. بایستی بابت هر فصل، گزارش خود را طبق روال و بر اساس کد و رمز عبوری که سامانه در اختیار مودی قرار می دهد، ارائه کند. عواقب عدم ارسال گزارش معاملات فصلی، جریمه است. آدرس اینترنتی سامانه ارسال گزارشات خرید و فروش فصلی در این لینک است.

وظیفه پنجم حسابداری: ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد

پنجمین وظیفه واحد حسابداری در مهلت مقرر قانونی که شاید مهم ترین وظیفه آن باشد، ارسال اظهارنامه عملکرد است که طبق آن مالیات تکلیفی محاسبه می شود. شخص حقیقی بایستی تا ۳۱ خرداد، گزارش را ارسال و شخص حقوقی تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی مهلت دارد که گزارش را از طریق سامانه اظهارنامه الکترونیکی مالیات عملکرد، اعلام کند.

حسابداری

این گزارش بایستی بر اساس که بر اساس آیین نامه تحریر دفاتر قانونی پلمپ شده آماده شود.

عدم ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد در مهلت قانونی مشمول جریمه می باشد. آدرس اینترنتی دریافت نرم افزار اظهارنامه عملکرد در این لینک برای اشخاص حقیقی و این لینک برای اشخاص حقوقی است.

حسابداران محترم حتما با بخشنامه ها و آیین نامه ها که در سایت TAX.GOV.IR منتشر می شود دقت کنند تا با ضرایب و نحوه تکمیل اطلاعات سامانه ها و بخشودگی ها و معافیت های جدید آشنا شوند. تجارب خود را در ارسال اظهارنامه مالیات تکلیفی، ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و گزارش معاملات فصلی از طریق بخش کامنت به اطلاع ما برسانید. کلیه استارت آ پ ها، موظف به تسلیم اظهارنامه مالیات و نگهداری دفاتر و اسناد به مدت ۱۰ سال هستند.

حتمابخوانید: ۱۰ نکته در خرید نرم افزار حسابداری خوب

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • اسماعیل آذر ۹, ۱۳۹۹

    سلام و درود خدمت دوستان محترم
    مطالبی که تو سایتتون هست خیلی عالی بود
    دمتون گرم