آیا خوابیدن با موهای خیس واقعاً ضرر دارد؟

آیا خوابیدن با موهای خیس واقعاً ضرر دارد؟

اگر تجربه ی حمام قبل از خواب را داشته باشید، احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده که خوابیدن با موهای خیس ضرری دارد یا نه. شاید شنیده باشید که این کار شما را مریض می کند یا می تواند به موها یا پوست شما صدمه بزند. اما حقیقت چیست؟

خوابیدن با موهای خیس

اول می خواهیم ببینیم این کار ما را بیمار می کند یا نه.

این تصور از این باور نسبتاً قدیمی نشأت می گیرد که اگر در معرض سرما و رطوبت قرار بگیریم دچار سرماخوردگی خواهیم شد.

این باور گرچه هنوز بسیار رایج است، اما مدت ها پیش نادرستی آن به اثبات رسیده. درست است که در ماه های سرد سال احتمال سرماخوردگی بالاتر می رود، اما این مشکل به نحوه ی تکثیر و گسترش ویروس های تنفسی برمی گردد. در واقع ما از سرما دچار سرماخوردگی نمی شویم.

یک باور رایج دیگر درمورد موهای خیس آن است که این مسأله باعث می شود باکتری های مضر روی بالش جا خوش کنند. باکتری ها و ویروس های بیماری زا به صورت خود به خودی ظاهر نمی شوند و بنابراین با کمی مرطوب کردن بالش خود در زمان شب، خودتان را مریض نخواهید کرد.

اما یک استثنا وجود دارد. بعضی تحقیقات نشان داده بالش ها، به ویژه بالش هایی که از مواد مصنوعی ساخته شده اند می توانند به محلی برای رشد قارچ هایی تبدیل شوند که باعث آسم یا آلرژی می شوند. این میکروارگانیسم ها معمولآً در محیط های مرطوب بهتر رشد می کنند و مایت های گرد و غبار هم اینگونه هستند.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کسانی که با موهای خیس می خوابند، دچار نشانه های آسم یا آلرژی می شوند، بنابراین هر گونه نگرانی در مورد موهای خیس در حد تئوری است. اما اگر صبح با بینی گرفته، آبریزش یا خارش چشم ها، مشکلات تنفسی یا دیگر علائم آلرژی یا آسم از خواب بیدار شوید – یا حتی اگر این نشانه ها را نداشته باشید هم – باید روبالشی و ملافه های خود را دست کم هفته ای یک بار با آب داغ بشویید تا کمتر در معرض هر گونه عامل تحریک آمیز احتمالی قرار بگیرید.

در خصوص سلامتی پوست و مو، شاید چند دلیل منطقی برای نگرانی در مورد خوابیدن با موهای خیس وجود داشته باشد.

به طور کلی تصور می شود که خوابیدن با موهای خیس برای موها خوب نیست. به مرور زمان – طی چند روز یا چند هفته یا چند ماه – آب می تواند لایه ی محافظ بیرونی فولیکول مو را که به آن کوتیکول گفته می شود تضعیف کند. با تضعیف کوتیکول، آب می تواند به داخل ان نفوذ کند و لایه ی درونی فولیکول را دچار پارگی کند. صدمه ی ناشی از این مسأله می تواند منجر به شکستن موها و همچنین از دست رفتن درخشندگی و انعطاف پذیری موها شود.

اما لازم به ذکر است که تقریباً هر کاری که با موهای خود انجام می دهید – از شانه کردن و سشوار کشیدن گرفته تا رنگ کردن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید – می تواند به آن صدمه بزند. خوابیدن با موهای خیس شاید کار خوبی نباشد اما استفاده از نرم کننده ی مو می تواند به ترمیم موها کمک کند.

این مسأله در مورد هر مشکل پوستی ای که از خوابیدن با موهای خیس ناشی می شود هم صدق می کند. اگر عادت دارید به پهلو یا شکم بخوابید، قرار گرفتن موهای خیس در بین بالش و پوست صورت می تواند باعث تحریک پوست شود. به علاوه، با تبخیر شدن آب موها، این مسأله می تواند به خشکی صورت یا کف سر دامن بزند.

اما افراد زیادی هستند که با موهای خیس می خوابیند و از قرار معلوم هیچ مشکلی هم ندارند. در بعضی موارد، خیس بودن موها ممکن است در واقع به خوابیدن فرد کمک کند. تحقیقات نشان داده خنک شدن سر در هنگام شب می تواند به فروکش کردن فعالیت متابولیک مغز کمک کند و به این ترتیب باعث هجوم آوردن خواب به فرد و برخورداری از یک خواب نیروبخش شود.

شاید خوابیدن با موهای خیس اندک ریسک هایی داشته باشد اما از بین تمامی نگرانی هایی که در مورد سلامتی بدن وجود دارد، این مورد چیزی نیست که خواب را از چشمان شما بگیرد.

منبع: time
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود