ارتباط مستقیم مغزها برای اولین بار در دنیا میسر شد؛ ارتباط بدون کلام

ارتباط مستقیم مغزها برای اولین بار در دنیا میسر شد؛ ارتباط بدون کلام

دانشمندان برای اولین بار به شیوه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط مستقیم مغز یک انسان با مغز انسان دیگر دست یافتند.

شاید این فناوری یک نوع تله‌پاتی باشد! به هر حال، مغز انسان یک اندام فوق‌العاده قدرتمند است و پیشرفت علمی ارتباط مغز با مغز بر حسب کسی که طرف مقابل شماست می‌تواند تهاجمی‌ترین ترفند باشد، آینده نوع بشر را رقم بزند یا حتی وحشتناک‌ترین توسعه در تاریخ بشر روی کره زمین به شمار رود.

کافیست نگاهی به داستان‌های مشهور علمی بیندازید. چالرز خاویر در فیلم مردان ایکس شخصیت جالبی دارد. او معمولا از قدرت‌های خود برای اهداف خوب و مفید استفاده می‌کند اما وقتی در مورد فِرِدی کروگر (شخصیت ترسناک سری فیلم‌های کابوس) فکر می‌کنیم این فناوری برقراری ارتباط از حالت شوخی درمی‌آید و تصور خزیدن در اعماق ذهن شما واقعا به ایده ترسناکی مبدل می‌شود.

طبق آن چه تا کنون گفته شد، خوشتان بیاید یا نیاید، دانشمندان مدت‌هاست در حوزه ارتباط مغز با مغز در انسان در حال پژوهش هستند.

به گفته مجله علمی Nature در آپریل سال ۲۰۱۹، دانشمندان و محققان توانسته‌اند به نتایج حیرت‌انگیز و باورنکردنی دست یابند. ثمره تلاش آنها خلق شبکه مغزی یا BrainNet است. یک فناوری رابط کاربری گروهی که مغزهای چندین نفر را بری اهدافی نظیر حل مسائل و فکر کردن به یکدیگر مرتبط می‌سازد.

به نظر شما اولین چالش شبکه مغزی BrainNet چه می‌توانست باشد؟ خنده‌دار است: بازی نوستالژیک و پرطرفدار تتریس!

بازی‌های تله‌پاتی، به زودی در دسترس شما خواهند بود

ارتباط مستقیم مغزها برای اولین بار در دنیا میسر شد

فناوری BrainNet به منزله اولین رابط کاربری چندنفره غیرتهاجمی برای ارتباط مستقیم مغز با مغز به منظور حل اشتراکی مشکلات در نظر گرفته می‌شود.

این فناوری سیگنال‌های مغز را از طریق الکتروانسفالوگرافی یا EEG ضبط می‌کند و سپس آنها را با استفاده از تحریک مغناطیسی مغز از راه جمجمه یا TMS به مغز انتقال می‌دهد. خب، حالا با نادیده گرفتن سبک فیلم «استار تِرِکی» این فناوری، در مورد شیوه عملکرد این فناوری صحبت می‌کنیم: زمانی که سه نفر به این وسیله متصل هستند، هر کدام مشغول بازی تتریس می‌شوند. دو تا از این افراد فرستنده هستند که صرفا بازی را تماشا می‌کنند اما با آنکه به طور مستقیم با بازی در تعامل نیستند، در مورد زمان چرخاندن بلوک‌های بازی تصمیم‌گیری می‌کنند. نفر سوم فقط دریافت‌کننده است و نمی‌تواند صفحه نمایش را ببیند اما او هم با بازی در تعامل است: برای آن که فرد دریافت‌کننده بتواند تصمیم بگیرد که چطور بلوک‌ها را بچرخاند، فرستنده‌ها باید دستوراتی را با استفاده از تله‌پاتی یا همان ارتباط مغز با مغز به او انتقال دهند.

چه باور کنید و چه نکنید، این دیوانگی فناوری شبکه مغزی BrainNet با موفقیت روبه‌رو شد. از بین ۵ گروه سوژه آزمایش، نرخ دقت ۸۱.۲۵ درصدی به دست آمد. خب، در مرحله بعد قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟ آیا شاهد ظهور افراد شرور با قدرت‌های جسمی عظیم خواهیم بود که می‌خواهند نسل بشر را به بردگی گمارند؟

با این که فناوری شبکه مغزی یک فناوری پیشرفته و جدید به شمار می‌رود که هنوز قابل اطمینان نیست، دانشمندان امریکایی خاطرنشان می‌کنند که توسعه رابط کاربری مغز با مغز مدت‌هاست که در حال انجام است. تحقیق و پژوهش برای خلق یک اینترنت مغزی ارگانیک از طریق پیوند و ارتباط مغز انسان‌هابه اعتقاد بسیاری از دانشمندان نسل جدید نوع بشر را رقم خواهد زد.

حالا دیگر وقتی سخن از دستاوردهای مشترک یا حتی ارتباط با مغزهای حیوانات به میان می‌آید، دیگر همه چیز عالی می‌شود! عالی نیست؟ به نظر ما که عواقب وخیم آن می‌تواند مربوط به حریم شخصی، استقلال، هویت فردی و مفهوم خود زبان باشد. بنابراین، آیا این را می‌توان یک دستاورد تخیلی نامید یا یک وحشت خیالی؟ خودتان تصمیم بگیرید اما به شما توصیه می‌کنیم جانب احتیاط رارعایت کنید.

منبع: grunge
مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • Digitalwander آذر ۳, ۱۳۹۸

    واقعا چه پروژه های جالبی توی دنیا اجرا میشه، خیلی خوب میشه اگه آدم بتونه جزو این تلاش ها برای کشف و ابداع باشه؛ آخ که ما هنوز تازه باید بریم سر اتصال اینترنت تقلا کنیم!! لذت دستیابی به دانش بعد از چالشها ،گوارای وجود این هوشمندان در دنیایی که به نسبت خیلی آزادتر از ماست:((