کدام جنس پارچه برای بدن ما مضر و کدام بی خطر هستند؟

کدام جنس پارچه برای بدن ما مضر و کدام بی خطر هستند؟

از ژاکت های گرم و لباس های سبک گرفته تا شلوارهای ورزشی و گن ها، بسیاری از لباس های ما از مواد مصنوعی ساخته شده اند. این لباس ها گرچه خوب و راحت به نظر می رسند، اما می توانند برای پوست و سلامت کلی شما مضر باشند؛ از بدبو کردن بدن گرفته تا بروز ضایعات پوستی، حالت تهوع و حتی مشکلاتی جدی تر. مواد شیمیایی موجود در پارچه های الیاف مصنوعی همنشین خوبی برای پوست شما نیستند. در ادامه می خواهیم ببینیم کدام جنس پارچه برای بدن ما مضر هستند و به جای آن ها از چه جنسی باید استفاده کنیم.

۱- پلی استر

جنس پارچه مضر و مفید

پلی استر یکی از پر طرفدارترین و پر مصرف ترین پارچه های الیاف مصنوعی است. گرچه در تولید این پارچه از ترکیبات طبیعی ای مثل پنبه هم استفاده می شود تا جلوی چروک و پاره شدن پارچه گرفته شود، اما این پارچه کماکان می تواند برای پوست ما مضر باشد. پارچه ی پلی استر، تنفس را برای پوست سخت می کند. به علاوه، با بالا رفتن دمای بدن، مواد شیمیایی ای از این پارچه آزاد می شود که بعدها جذب پوست ما می شوند.

این مسأله می تواند مشکلات مختلفی مثل بروز ضایعات پوستی، خارش، قرمزی، اگزما و درماتیت ایجاد کند. بنابراین بهتر است از استفاده از لباس ها و ملافه هایی که از جنس پلی استر هستند خودداری کنید.

۲- ریون (ویسکوز)

پارچه ی ریون از ماده ای به نام سلولز ساخته می شود که از تبدیل شیمیایی خمیر کاغذ به دست می آید. این ماده نه تنها در نتیجه ی فرآیند خطرناکی تولید می شود، بلکه به تن کردن آن هم می تواند سلامت ما را به خطر بیندازد. پارچه ی ریون می تواند مواد سمی ای آزاد کند که ممکن است باعث حالت تهوع، سردرد، استفراغ، درد قفسه سینه، دردهای عضلانی و بی خوابی شود. علاوه بر این ها، فرآیند تولید این پارچه هم آلودگی زیست محیطی بسیار زیادی دارد.

۳- نایلون

جوراب ها، لباس های خواب، لباس های زیر، جوراب های شلواری و بسیاری از لباس های روزمره ی ما از جنس نایلون هستند. این پارچه بسیار بادوام است و تولید آن هم هزینه ی زیادی ندارد، به همین دلیل پارچه ی پرطرفداری است. اما پارچه ی نایلون انتخاب خوبی برای به تن کردن روی یک پوست برهنه نیست. لباس هایی که از جنس نایلون هستند، عرق پوست را به خود جذب نمی کنند، مسأله ای که می تواند باعث بدبویی بدن و بروز عفونت های پوستی شود. در فرآیند تولید این پارچه از مواد سفید کننده یا رنگ های شیمیایی هم استفاده می شود. به تن کردن پارچه ی نایلون روی پوست می تواند باعث مشکلات پوستی مختلفی هم شود.

۴- اکریلیک

پارچه های اکریلیک از اکریلونیتریل تولید می شوند که ماده ای سرطان زا است و باعث جهش ژنتیکی می شود. قرار گرفتن در معرض این ماده می تواند مشکلات جسمانی مختلفی به بار آورد، از جمله سردرد، سرگیجه، سخت نفس کشیدن، ضعف دست و پا و بسیاری مشکلات دیگر. به تن کردن پارچه های اکریلیک، پوست شما را در معرض خطر جذب ماده ی اکریلونیتریل قرار می دهد.

تولید پارچه ی اکریلیک هم آلودگی زیست محیطی بسیار زیادی دارد.

۵- اسپندکس/ لاکرا/ الاستان

این نوع پارچه ها انعطاف بسیار زیادی دارند و بسیاری از لباس های تنگ مثل سینه بندهای ورزشی، لگینگ ها، تی شرت ها، گن ها، جوراب های شلواری، بیکینی ها و غیره، با این پارچه تولید می شوند. مانند دیگر پارچه های الیاف مصنوعی، این پارچه ها هم از مواد شیمیایی مضری مثل پلی اورتان ساخته می شوند که سرطان زا است. تماس طولانی مدت با این پارچه ها می تواند پوست را دچار مشکلاتی مثل درماتیت (التهابات پوستی مثل اگزما) کند.

پس کدام پارچه ها بی ضرر هستند؟

  • پنبه: پارچه های پنبه ای به پوست اجازه ی تنفس می دهند، مایعات را از پوست به خود جذب می کنند، پوست را از گرمای تابستان و سرمای زمستان حفظ می کنند، برای کسانی که دچار آلرژی هستند ایجاد حساسیت نمی کنند و بادوام هستند. پارچه ی پنبه ای یکی از بهترین پارچه هایی است که می توانید با آن بیشترین راحتی را به پوست خود ببخشید.
  • پشم مرینوس: پارچه های پشم مرینوس صد در صد طبیعی هستند، دما و رطوبت بدن را تنظیم می کنند و به مرور زمان نه شکل خود را از دست می دهند و نه حالت می گیرند. در عوض، نرم و لطیف و سبک هستند و محافظی طبیعی برای پوست در برابر پرتوهای فرابنفش هستند. پشم آلپاکا هم می تواند جایگزین مناسبی باشد.
  • کشمیر: این پارچه بسیار گران قیمت و ارزشمند است. در تولید پارچه ی کشمیر و حس ابریشمی و لطیف آن هیچ ماده ی شیمیایی سنگینی به کار نمی رود و به تن کردن آن حس شگفت انگیز و خوشایندی به پوست می دهد.
  • کنف: هزاران سال است که از این ماده برای تولید پوشاک استفاده می شود. پارچه های کنفی به استحکام و دوام بالایشان معروف هستند. اگر به دنبال پارچه ای هستید که شکل خود را حفظ کند و گشاد نشود، کنف از این نظر بهترین پارچه ی الیاف طبیعی محسوب می شود. این پارچه را هر چه بیشتر بشویید، نرم تر می شود.
  • ابریشم: این پارچه ی لطیف نه تنها بافت لوکسی دارد، بلکه از فواید زیادی هم برای سلامتی برخوردار است. پارچه های ابریشمی می توانند سرعت روند پیری را کاهش دهند، به رفع اگزما و آسم کمک کنند، اثر ضد قارچ دارند، به جلوگیری از بروز آلرژی کمک می کنند و خواب را بهبود می بخشند.
  • بامبو: پارچه های بامبو جایگزین جدیدی برای پارچه های طبیعی ای هستند که از گذشته مورد استفاده قرار می گیرند. پارچه های تولید شده از بامبو به نرمی و لطافت دیگر پارچه های طبیعی هستند، برای کسانی که دچار آلرژی هستند ایجاد حساسیت نمی کنند، به پوست اجازه ی تنفس می دهند و دمای بدن را تنظیم می کنند. این پارچه می تواند رطوبت پوست را حتی بهتر از پارچه ی پنبه ای، به خود جذب کند و مانند پشم مرینوس، از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت می کند. به علاوه زیست ‌تخریب‌ پذیر هم هست (زیست تخریب پذیری یا زیست فروسایی به تجزیه و انحلال یک ماده ی شیمیایی به ‌وسیله ی ارگانیسم ‌ها‌، به ویژه باکتری‌ ها‌ گفته می ‌شود).
  • لینن: پارچه های لنین بسیار راحت و بادوام هستند. نگهداری از این پارچه ها هم ساده است و مناسب همه ی فصل ها هم هستند. مانند برخی از دیگر پارچه های الیاف طبیعی، پارچه ی لینن برای کسانی که دچار آلرژی هستند ایجاد حساسیت نمی کنند، بسیار راحت هستند و به پوست هم اجازه ی تنفس می دهند.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • Halima دی ۲۵, ۱۳۹۹

    پس پارچه کتان چی ؟ مضره یا بی خطر؟

    • mahla yousefi تیر ۲۴, ۱۴۰۱

      کتان گیاهی که برای جمع‌آوری بذر و الیاف ساقه کشت میشه این گیاه در محیط خنک و مرطوب رشد می‌کند و غالبا در اروپا کشت میشه .کشت و برداشت گیاه کتان دشوار چون تمام گیاه از خاک خارج میشه تا الیاف بلند و با کیفیت تولید شود مرحله تولید الیاف پارچه کتان مستر نیکسان هم پیچیده و زمان‌بر است پس چون از الیاف طبیعی کشت میشه کاملا بی ضرر است.