همبرگر گوشت الاغ ؛ آیا این فست‌فود چینی می‌تواند رقیب مک‌دونالد شود؟

همبرگر گوشت الاغ ؛ آیا این فست‌فود چینی می‌تواند رقیب مک‌دونالد شود؟

غذاهای چینی همه جهان را تسخیر کرده‌اند. برخی از غذاهای این کشور با ذائقه ایرانی هم همخوانی دارد. در کشورهای غربی نیز هر روز بر شمار رستوران‌های چینی افزوده می‌شود و مالکان این رستوران‌ها امیدوارند بتوانند بازار شکم‌گردی جهان را قبضه کنند.

اما چینی‌ها غذای جدیدی به منوی خود اضافه کرده‌اند که شنیدنش هم خوشایند نیست چه برسد به چشیدنش: برگر گوشت الاغ!

در پکن، پایتخت کشور چین برگر گوشت الاغ یکی از مرسوم‌ترین و محبوب‌ترین فست‌فودهاست. چینی‌ها را شاید بتوان خردوست‌ترین ملت دنیا نامید.

از محبوبیت «الاغ‌برگر» همین بس که بگوییم در وقت ناهار، مردم زیادی به شعبه اصلی رستوران Fat Wang در بخش مرکزی شهر پکن در منطقه Xicheng می‌روند و یک دل سیر از گوشت الاغ می‌خورند.

برگر گوشت الاغ

همبرگر گوشت الاغ

برگر گوشت الاغ برخلاف دیگر برگرها در نان بلند و به همراه پیازچه سرو می‌شود.

اولین بار در استان «هیبی» در چین اسنک و غذاهایی از گوشت الاغ تهیه و سرو می‌شد. اما به تدریج این گوشت به دیگر استان‌ها هم سرایت کرد و در حال حاضر حتی در پایتخت سرزمین آفتاب هم شاهد منوهایی از گوشت الاغ هستیم.

فست‌فود برگر گوشت الاغ Fat Wang فقط در پکن بیش از ۲۰ شعبه دارد. دیگر خودتان حسابش را بکنید در دیگر شهرها چند رستوران هست که گوشت الاغ سرو می‌کند!

البته گفته می‌شود که با اینکه برگرهای گوشت الاغ محبوبیت بسیاری در چین دارند اما گوشت این حیوان، گزینه اصلی خرید مردم چین نیست. آنها گوشت خوک، گوسفند، گاو و گوشت ماکیان را به گوشت الاغ ترجیح می‌دهند.

بنیانگذار و مدیر رستوران زنجیره‌ای برگر الاغ در مورد محبوبیت این غذا مدعی شده که به زودی این برگر در سراسر جهان هم متقاضیان زیادی پیدا خواهد کرد.

او همچنین اذعان داشته از فروش برگر الاغ سالانه بالغ بر ۸ میلیارد یوآن درآمد دارد؛ مبلغی معادل ۱.۱ میلیارد دلار آمریکا.

همبرگر گوشت الاغ

ماجرای محبوب شدن گوشت الاغ در چین

داستان‌های زیادی در مورد اینکه چرا و چگونه گوشت الاغ در چین محبوب شده مطرح شده است. مالک رستوران زنجیره‌ای Fat Wang می‌گوید تاریخ شروع استفاده از گوشت این حیوان به دهه ۱۷۰۰ میلادی بر می‌گردد، زمانی که امپراتور چیان‌لونگ بر این کشور فرمان می‌راند.

او می‌گوید زمانی که امپراتور به سمت جنوب سفر می‌کرد، در میانه‌ی مسیر در Hejian Fang در استان Hebei  توقف می‌کند. او نیمه شب احساس گرسنگی می‌کند و از خواجه حرمسرا می‌پرسد که آیا چیزی برای خوردن وجود دارد. صاحب خانه‌ای که پادشاه در آن اقامت داشت برایش پنکیک درست می‌کند. همزمان هم الاغ خود را ذبح کرده و گوشت آن را به سیخ کشیده و برای امپراتور کباب می‌کنند. کباب و پنکیک را با هم برای امپراتور می‌برند.

امپراتور عاشق مزه‌ی گوشت الاغ می‌شود و دستور پخت آن را با خود به پکن می‌برد.

از دیگر افسانه‌های استفاده از گوشت الاغ در کشور چین که کمی هم خنده‌دار است این که: در قدیم از الاغ و خر برای حمل و نقل استفاده می‌کردند، اما پس ریل‌کشی و ظهور قطارها، مردم نمی‌دانستند با این همه الاغ چه کنند و راهی جدید برای استفاده از این حیوان پیدا کردند.

البته برخی هم معتقدند از سال ۱۹۴۹ میلادی، کشاورزان شروع به مصرف گوشت الاغ کردند. در آن زمان این گوشت بسیار ارزان بود. در حال حاضر هم برگر الاغ را می‌توان تا چندین روز نگهداری کرد بدون اینکه مزه آن تغییر کند.

همبرگر گوشت الاغ

مالک رستوران زنجیره‌ای Fat Wang امیدوار است بتواند برگر گوشت الاغ را نیز همچون برگرهای مک‌دونالد  و کنتاکی‌های کی‌اف‌سی در سطح جهانی محبوب کنند.

منبع: cnn
۳ نظر

ورود

  • محمد آذر ۴, ۱۳۹۸

    اینجام طرفدار داره فقط مجوزشون باطل میشه اگه بگن وقعن گوشت سگ یا خره

  • امیر آذر ۷, ۱۳۹۸

    مطلب خوبی بود فقط یه موردی:)))
    سرزمین آفتاب ژاپنه نه چین:)))

  • محسن آذر ۷, ۱۳۹۸

    حتما پیش خودشون میگن گاو اره چرا خر نه!!!